![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze natievorming en integratie gaat echter helemaal niet op wanneer het gaat over twee naties, het nederlandstalige Vlaanderen en het franstalige Wallonië. Ik zie Vlaanderen niet opgeslokt worden in de Waalse nationale ruimte, en omgekeerd evenmin. De integrerende functie van de culturele nationale ruimte kan dus niet werken, een belgische staat kan nooit een belgische natie vormen, wat zeer duidelijk is aan het talenconflict. Een Belze natie zal enkel kunnen ontstaan wanneer het leger alle nederlandstalige scholen komt sluiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BC s argument zal dus wellicht zijn dat in de belgische natie twee taalgemeenschappen kunnen samenleven.
Om de redenen die ik hierboven heb gegeven kan dat dus niet: de nationale ruimte streeft naar een culturele eenmaking ([SIZE=1]wat niet hetzelfde is als conformistische monocultuur)[/SIZE], dus het opslorpen van kleine groepen etnisch niet-autochtone culturen (na x generaties zijn zij grotendeels ingepast in de nationale ruimte). Deze werking bestaat niet wanneer de etnisch vreemde groep te groot is. Vlaanderen en Wallonië zijn bijna even groot, er is geen dominante cultuur, die de andere kan opslorpen. Het conflict zal er dus altijd blijven.
![]() |
![]() |
#103 |
Schepen
|
![]() Van hoger gestuurd?? Kan er iemand de verpleegster roepen, meneer voelt zich niet goed denk ik.
![]() |
#104 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En als die geen Nederlands willen/kunnen leren? In de wet is immers alleen sprake van het Nederlands als voertaal. Ga jij de taalvrijheid afschaffen? Waarom is taal de enige determinant om een imaginaire volksidee op te bouwen? Wat is het verschil tussen "culturele eenmaking" en "conformistische monocultuur"? Jij bepleit een assimilatie-politiek, dat is ver van "multicultureel".
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Taalvrijheid heeft daar niks mee te maken. Zodra je thuis dialect spreekt wijk je al af van de standaard, maar er is geen enkele reden om dat bij wet te verbieden. Ik zou trouwens tegen mijn eigen belangen als esperantist ingaan als ik de taalvrijheid zou willen afschaffen. Citaat:
En Taal is niet het eenige dat de belgische 'natie' ontbeert. Hoeveel vlamingen kijken naar waalse tv, hoeveel walen kijken naar vlaamse tv? Hoeveel bekende vlamingen kent de gemiddelde waal, en omgekeerd? In de hoofden is België al gesplitst. Citaat:
conformisme is slechts eenrichtingsverkeer. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is maar één land in heel Europa dat de individuele taalvrijheid aan banden heeft gelegd. Dat is Griekenland. Wie er in het openbaar Macedonisch spreekt, kan een boete krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je spreekt dan over de democratieën. In sommige streken in Spanje moet je niet tegen de flikken in het Baskisch gaan spreken hoor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn buren ook De hele wijk mag dat ---> de buurt "verfranst", waar is jouw taaleenheid? Citaat:
Citaat:
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 16:11. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Minister-President
|
![]() Dat is de antropologische definitie van een volk.
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet of dat vandaag nog zo is, maar vroeger was het voor kinderen in Aarlen verboden om Luxemburgs te spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#114 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Oh ja, ik heb hier drie cd's van Urban Trad, en Yves Barbieux is ook een waal. Oei, ik ben een echte Belg aan het worden ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() En dat betekent?
(Zijn die Pakistanen nu Vlamingen? Ondanks hun Pakistaans?)
![]() |
#119 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in maatschappelijke zin wel. Ze leven hier. En net daarom zullen ze wel gedwongen worden om Nederlands te gaan leren, tenzij men op 'progressieve' (ahum) wijze de hele natie wil gaan ontbinden door de multikul op te dringen (wat uiteindelijk op een neoliberale marktcultuur neerkomt).
![]() |