![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#102 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik stelde expliciet dat de anorexie van mijn volwassen dochten wél onder haar zelfbeschikkingsrecht zou vallen. Lees het nog maar eens na. Die formele en principiële stelling doet echter niets af van het feit dat ik persoonlijk wel actie zou ondernemen (vanuit mijn individuele situatie dan). Totdat zij me afstopt op basis van haar zelfbeschikkingsrecht. [ze zou me bvb. kunnen verbieden nog contact op te nemen, en daar kan ik dan ook niks tegen uitrichten] Dan is er nog het delicate punt van mensen die wegens een psychische aandoening niet in staat zijn om dat zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen (wilsonbekwamen, zoals men dat zo mooi uitdrukt). Daar ligt dan weer een heel andere discussie. Ik heb ook NOOIT gezegd dat ik zou wegkijken wanneer die man aanstalten maakt om te springen. Ik heb enkel gesteld dat �*ls ik zou wegkijken, er mij formeel wettelijk gezien niks ten laste mag gelegd worden. Dat is een immens belangrijk onderscheid. De rest van die case kan je moeiteloos reconstrueren uit de vele replieken die hierover al zijn uitgeschreven.
|
|
|
|
#103 |
|
Minister-President
|
|
|
|
#104 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Je meerderjarige dochter lijdt aan anorexie, omdat ze het skelette-schoonheidsideaal nastreeft. Ze riskeert onherstelbare schade aan spieren en tanden, en... zelfs erger. Ze is zo door haar obsessie "bezeten" dat ze naar geen rede meer luistert, en ze wijst je de deur. Wat doe je? Bel je de dokter en het parket of "respecteer je haar zelfbeschikking", met alle noodlottige gevolgen vandien? Als de man die springt je meerderjarige droeve en dronken zoon is, wat zeg je dan tegen de persoon die naast hem stond en hem had kunnen tegenhouden? (trek het je niet aan, trek het je niet aan, ...?)
|
|
|
|
#105 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Meerderjarige dochter: in principe kan ik geen inbreuk maken op haar zelfbeschikkingsrecht. TENZIJ ik kan aantonen dat ze wilsonbekwaam is (psychisch gestoord, zeg maar) en in dat geval kan ik wél ingrijpen en zal dat ook doen. MAAR... geen wet die mij verplicht om dat te doen. De springende man... Tja, ik zal het die passieve getuige inderdaad heel kwalijk nemen. MAAR, ik kan hem geen proces aan z'n been lappen omdat hij passief is gebleven. Zo'n proces brengt mijn zoon niet terug en heeft maatschappelijk gezien ook geen enkele waarde. Duidelijk genoeg zo?
|
|
|
|
#106 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
2. Wils(on)bekwaamheid is geen binair gegeven: je bent niet wils(on)bekwaam zoals een lamp aan is of uit. Het gaat over een heel spectrum, vertrekkende bij volledige wilsonbewaamheid (bv de comapatiënt) en dan volgen (mentaal) zieken en gehandicapten, maar ook wie slaapt of of onder invloed is van alcohol of drugs, is tijdelijk wilsonbekwaam, tot de bekwaamheid van een gezonde wakkere, maar domme, en uiteindelijk eindigen we bij en optimale of maximale wilsbekwaamheid. "Perfecte" wilsbekwaamheid" is een absurditeit, dat bestaat niet (weet je nog, de vaagheid: we zijn allemaal prutsers) In werkelijkheid zou je alles doen om je dochter te redden, en maar goed ook, maar je bent daarin niet gesteund door de libertarische filosofie. Citaat:
Het is dus maatschappelijk hoogst relevant van zoiets " een zaak" te maken.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 09:04. |
||
|
|
|
|
|
#107 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
2) Oh jawel: je bent ofwel bewaam, of je bent het niet. Er bestaat niet zoiets als "verminderde bekwaamheid" die tot gevolg zou hebben dat je slechts ten dele au sérieux kan genomen worden. Zoek het eens op in een degelijk juridisch werk en je begrijpt wat ik bedoel. Het is trouwens ook grotendeels een feitenkwestie; wat jij hier opsomt zijn enkel een aantal omstandigheden waaronder de wilsbekwaamheid kan aangetast zijn. Sommige slaan trouwens nergens op: verregaande naïviteit of (al dan niet geveinsde) domheid vormen alvast géén gronden. Opnieuw een oefening in "freewheelen" waarmee je tot geen enkel constructief besluit k�*n komen. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#108 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Libertarianism Dierenrechten "A second objection to full self-ownership is that it denies that individuals have an enforceable obligation to perform actions that help the needy, except through voluntary commitment. Some authors who endorse a form of self-ownership -- such as Locke (1690) and Grunebaum (1987) -- hold that one's rights of self-control are limited by an enforceable obligation to provide aid to others when the aid is necessary for their basic survival. Such authors thus reject full self-ownership. Those who reject the enforceable obligation to help the needy typically do so on the grounds that it induces a form of partial slavery." De vraag die hier naar voor komt is dus (zoals ik meermaals herhaald heb) in hoeverre is zelfbeschikking absoluut. En zoals je ziet, weten ze het zelf niet. Want in beide gevallen valt het libertarsch kaartenhuisje in elkaar. Idem bij dierenrechten.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 16:32. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Nogmaals: in de opbouw van een theorie rond wils(on)bekwaamheid ligt de hoofdstroming binnen de verschillende libertarische strekkingen heus niet zo ver verwijderd van de theorie die in zowat alle westerse rechtssystemen wordt gehanteerd. Zuiver er gewoon de wazigheid van de morele duiding uit en je bent er. Die zogenaamde harde juridische "plicht" tot hulp aan mensen in nood is een ideologische vervuiling van het recht die slechts recent in onze continentaal-Europese rechtssystemen is binnengeslopen. In het Angelsaxische recht (dat zowiezo veel pragmatischer is opgevat) is die onbestaande. Dus zo universeel is dat principe blijkbaar ook weer niet. En in de eerste replies op jouw probleemstelling wordt ook sluitend uitgelegd waarom. Misschien doe je er goed aan om eens een degelijk basiswerk van één van de grote namen ook daadwerkelijk te lezen in plaats van je te beperken tot een aantal "overzichtjes" en "uittrekseltjes" die je hier en daar bijeensprokkelt op het internet. Wellicht zal je dan duidelijk worden dat er onder het filosofische oppervlak van de "grote declaraties" een heel genuanceerd en verdraaid goed onderbouwd verhaal zit.
|
|
|
|
#110 |
|
|
Probleem is dat het individueel liberalisme de vrijheid die ze zo hoog in het vaandel draagt (als uitoefening van autonomie dat ongeveer overeenkomt met zelfbeschikking) negatief definiëert, nl. als je zo weinig mogelijk moeien met de ander opdat die zo vrij mogelijk zou kunnen beslissen.
Strikt genomen impliceert dit zelfs dat objectieve informatie geven over de gevolgen van een bepaalde besissing of kijken naar waaarom die persoon een bepaalde beslissing neemt niet eens nodig is of zelfs als onwenselijk wordt beschouwd want de persoon wordt dan beïnvloed in zijn beslissing ... :-s Concreet gezien: als iemand wil stoppen met roken omdat hij zijn gezondheid belangrijk vindt en hij grijpt opnieuw de sigaret mag je deze persoon niet belemmeren in zijn vrijheid en moet je hem laten doen, dat is ethisch voor het liberalisme. Iedere interventie om deze persoon te weerhouden van roken is onwenselijk en een inbreuk van de autonomie van deze persoon (ook al wil hij eigenlijk niet roken aangezien hij voor de waarde gezond kiest). Vrijheid positief definiëren lost dit op. Bovendien houdt men in het liberalisme van alles in regeltjes gieten opdat waardes of normen voor hun anders te traditioneel, conservatief en kerkelijk overkomt, dat de samenleving te complex is om ze in regeltjes te gieten, dat dit niet bijdraagt tot de ontwikkeling van verantwoordelijkheid van mensen en dat het feit dat iets als respect afgedwongen wordt eigenlijk impliciet 'respectvol zijn voor de ander' als nastrevenswaardige waarde voor je persoonlijk leven onderuit haalt wordt daarbij over het hoofd gezien. (Misschien duidelijker verwoord: wie goed wil leven kan dit bijvoorbeeld zijn door respectvol te leven tov zijn medemens en alles wat er is bij uitbreiding. Je bent dus respectvol omdat je dit een belangrijke waarde vindt om te hebben als persoon, het geeft een bepaalde kleur aan je manier van leven, om niet te zeggen een bepaald doel... Maar als respectvol zijn tegenover de andere iets wordt dat juridisch afdwingbaar is, haal je die mogelijkheid onderuit en creëer je een waardenvrije (waardeloze Misschien nog duidelijker: als iemand mij respecteert omdat die dat bij wet verplicht is moet ik zijn respect niet meer. Bovendien schrijft het liberalisme ook niet voor hoe je als mens behoort te leven, dat maakt blijkbaar an sich niet uit, maar er zijn gewoon wetten die je moet nastreven, voor de rest ben je vrij. Bovendien is een samenleving waarin alles geregulariseerd wordt vooral interessant voor de meest mondige en 'haaierige' burgers die dan voortdurend kunnen schreeuwen en rechtszaken voortrekken indien iemand hun rechten met de voeten treedt, de modale burger (enfin, laten we hopen dat eerst genoemenden niet in de meerderheid zijn) heeft er echter weinig voordeel bij en zal het eerder moeilijker krijgen... Liberalisme is vooral een leuke uitvlucht voor de kapitalisten om het volk te manipuleren en achter hun kar aan te laten lopen, dat denk ik ervan. Zonder een waardensysteem als dat van het liberalisme was een economie met waardenprinicpes als de onze niet mogelijk ... Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 juni 2006 om 22:08. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Minister-President
|
@ Groentje-18
Ik vrees dat je een volslagen verkeerd beeld hebt van het libertarisme. In de eerste plaats is "vrijheid" die libertariërs propageren géén religieus gegeven zoals je het hier omschrijft. (en zoals o.a. Black Cat het graag laat uitschijnen -tegen beter weten in, wed ik) Het gaat zeer zeker niet om het verheffen van "absolute vrijheid" tot een moreel ideaal; dus dat non-interventieverhaal klopt absoluut niet. Libertariërs trekken de streep wanneer je "met geweld" zou willen interveniëren; m.a.w. wanneer je die roker met alle machtsmiddelen eigen aan de staat zou willen doen stoppen. (bvb. met zware boetes of zelfs gevangenisstraffen) Ik weet ook niet hoe je erbij komt te stellen dat libertariërs voorstander zouden zijn van een overmatige regelgeving. Net het tegendeel is waar: het libertarische standpunt is juist om zoveel mogelijk te dereguleren, zoveel mogelijk te dejuridificeren ook. De overheid moet enkel regelen wat hoogstnoodzakelijk is en waar ze regulerend optreedt, moet ze dat dan nog op een bijzonder "marginale" manier doen. (m.a.w. de kleinst mogelijke interventie met het grootst mogelijke effect) Op die manier wordt immers ook een zo groot mogelijke ruimte gecreëerd waarbinnen mensen-binnen-context (gezin, familie, straat, wijk, dorp, stad, provincie ---> samenleving) hun cultuur in alle vrijheid kunnen beleven. Want, doordat het de staat niet langer meer is toegestaan zich te mengen in de moraliteit en zingeving, krijg je automatisch meer zuurstof voor een grassroots-dynamiek. Het libertarisme is daardoor het ultieme pluralisme op moreel-ethisch-cultureel vlak en laat vrije baan voor spontane dynamiek binnen de samenleving. Enige voorwaarde is dat er nooit geweld kan of mag gebruikt worden om mensen binnen een bepaalde moraal (religie, ideologie, filosofie) te dwingen. Anders gezegd: je kan perfect een libertarisch christen zijn of een libertarisch atheïst: beiden zullen niet met elkaar in aanvaring komen omdat ze in hun politieke discussies ver wegblijven van de gebruikelijke dogmatische uitgangspunten van hun respectievelijke levensfilosofieën. Conceptueel garandeert dit een maximale verdraagzaamheid. Ik weet dat de discussies vaak hoog oplopen en dat uitspraken van libertarische zijde soms op het eerste gezicht "hard" of "harteloos" klinken, maar ze zijn gewoon "neutraal" en sluiten de individuele of collectieve morele overwegingen nooit uit. Black Cat probeert nu al heel de tijd te insinueren dat het libertarische standpunt zou zijn dat men mensen in nood niet m�*g helpen, dat dit door de libertarische ideologie zou verboden zijn. Maar dat is reinste onzin: het libertarische standpunt is dat je het helpen van mensen in nood niet met harde wetten mag verplichten. Dat iemand individueel zich "verplicht kan voelen"... daar doet de libertariër zelfs geen uitspraak over. (en in 99% van de gevallen z�*l men zich ook moreel geroepen voelen en is er zowiezo geen nood om dit nog eens in een expliciete wettekst vast te leggen, zoals Black Cat dat wél bepleit)
|
|
|
#112 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 23:24. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |||
|
|
Citaat:
Dat heb ik dan ook op geen enkel moment in mijn leven gedacht en in de verste verte niet willen insinueren. En waarom ineens dat onderscheid op basis van intensiteit van de 'middelen'? Vrijheid is dus ineens helemaal niet absoluut meer ineens terwijl het libertarisme daar wel voor staat? (Let wel: ik heb het niet over jouw interpretatie van het libertarisme maar over een echt individualistisch libertarisme als ethisch ideaal.) Citaat:
Het feit dat het ethisch pluralisme toelaat is net hetgeen ik aankloeg: het geeft vooral voordeel voor een mondig en intellectueel publiek. Je mag er niet van uitgaan dat iedereen in staat is om zelf te kiezen wat waarde geeft aan zijn leven, dat brengt enorm veel onzekerheid met zich mee voor een individu op microniveau, maar levert ook grote problemen op op macroniveau, er is namelijk een heel grote diversifiëring en men kan geen consensus meer vinden met als gevolg polarisering enzovoort... Alles wat wij vandaag de dag zien in politiek en dergelijke dus. We hebben geen overkoepelend waardensysteem meer Desidirius, daar waar we dat nog wel hadden is dit overgenomen door wetten, thans is zoiets is wel noodzakelijk voor een samenleving. Citaat:
Er is trouwens toch al een wet op schuldig verzuim? (Indien men die altijd moest toepassen waar nodig werkte ons gerecht wel nog veel trager, maar toch. Over mensen in nood helpen of niet helpen: het libertarisme zegt eigenlijk dat je mensen moet laten doen wat ze verkiezen te doen, ook al druist dat in tegen hun eigen persoonlijke waarden ...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 juni 2006 om 23:42. |
|||
|
|
|
|
|
#114 |
|
Minister-President
|
Er is inderdaad een wet op schuldig verzuim.
Eigenlijk moet ik schrijven "nog". Als het van libertarische invloeden zou afhangen werden er een heleboel wetten afgeschaft, en ik neem aan die ook. Dat wil ik niet, en met deze wil ik waarschuwen voor de maatschappelijke nefaste inbreng van het libertarisme.
|
|
|
#115 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#116 | ||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ik weet waarom je die bemerking maakt; het heeft in hoofdzaak te maken met onze continentaal-europese ingesteldheid. In de angelsaksische traditie ligt de nadruk veel meer op de invulling van de wettelijke principes vanuit de rechtspraak en dat werkt een stuk eleganter. Heel veel van onze wetten zijn enkel (overbodige) geëxpliciteerde praktische toepassingen van algemene principes. Toen ik nog volop studeerde in de rechtseconomie, vormde de rechtsvergelijking een belangrijk vakgebied en toen ontdekten we dat de verschillen tussen het angelsaksische recht en ons recht veelal slechts vormelijke verschillen waren. Citaat:
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het sociaal weefsel een organisme is waar je best niet te aggressief in begint te "regelen". Een eenvoudig marginaal bosbeheer volstaat. Als jij mag kiezen tussen de organische schoonheid van een gediversifieerd loofbos en de mathematische steriliteit van een aanplanting van loofbomen op exact dezelfde afstand zonder enig gekreupelte in de ondergroei... wat kies JIJ dan? Wees eens eerlijk? Citaat:
|
|
|
|
#117 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ben benieuwd naar je "diepzinnige" inzichten. Is een huisdier eigendom of heeft het zelfbeschkking? (vanuit libertarisch perspectief, niet naar jouw voelen, want dat onderscheid maak je onvoldoende, om niet te zeggen: niet)
|
|
|
|
#118 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het hele debat rond het bestaan van "animal rights" is wel bijzonder ver off-topic. En om die reden ga ik het hier niet voeren. Maar om je niet al te zeer op je "denkhonger" te laten zitten, een klein vraagje: wat is het verschil tussen een vlieg doodslaan en een zeehondje doodknuppelen?
|
|
|
|
#119 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik volg Rothbard: dieren hebben geen rechten.
Ik volg Ruwart: dieren zouden beter af zijn in een kapitalistische maatschappij.
|
|
|
|
#120 |
|
Banneling
|
Ja het is een mode geworden. Zo'n beklimming kost stukken van mensen, en om die investering niet te verliezen moet je andere mensen stuk laten gaan. Dat zijn managertechnieken.
|
|
|
|