Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Gaat u naar de IJzerbedevaart of IJzerwake ?
Ik ga alleen naar de IJzerwake 17 32,08%
Ik ga alleen naar de IJzerbedevaart 3 5,66%
Ik ga naar beiden 3 5,66%
Ik ga naar geen één van beiden. 30 56,60%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2006, 09:58   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf
je kan dienstig zijn om de Vlaamse zaak door het slijk te laten halen door de media.
We hebben Vlaams-nationale media of we hebben ze niet, hé?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 10:08   #102
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
We hebben Vlaams-nationale media of we hebben ze niet, hé?
Waarom zou ik een lift afslaan als een vehikel me naar mijn doel voert?
Ook als de kleur ervan me niet bevalt, ook als de chauffeur niet de baan volgt die ik voor ogen had: het belangrijkste is dat ik aankom in een zo unitair mogelijk democratisch België.
Oud 1 augustus 2006, 10:16   #103
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Waarom zou ik een lift afslaan als een vehikel me naar mijn doel voert?
Ook als de kleur ervan me niet bevalt, ook als de chauffeur niet de baan volgt die ik voor ogen had: het belangrijkste is dat ik aankom in een zo unitair mogelijk democratisch België.
De wagen moet dan in elk geval goed achteruit kunnen rijden 8)
Oud 1 augustus 2006, 10:43   #104
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De wagen moet dan in elk geval goed achteruit kunnen rijden 8)
Een conservatieve of progressieve visie staat los van een waardeoordeel.
In de politiek van een democratisch land, dient op bestuurlijk vlak de wil van de meerderheid ingevolgd te worden, ongeacht of die als progressief of conservatief beshouwd wordt.
Oud 1 augustus 2006, 10:49   #105
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Razend =/=
Razend = v
= diabolisch grinnikend.

Wat betreft je IJzerwake-initiatief een paar vraagjes & tips:
  • kunnen de vijf deelnemers die je inschreef "Schild en vriend" uitspreken (met én zonder kunstgebit)?
  • is het Vlaamse liedjes-repertoire ingestudeerd 'ter vermaak' van de buschauffeur?
  • zijn de goedendags geslepen om boze BuBbers mee te verdelgen?
  • zijn de marsbotinnen geblonken?
  • heb je voldoende helmen met pin?
  • boterhammen met spek ingepakt?
  • pillen voor de bloeddruk niet vergeten?
  • staat de Bokma koud?
Dan wens ik u een prettige dag.
Voorwaar leuke dingen voor de mensen. Alleen met de marsbottinen en de pinhelmen had ik enige moeite. Dit waren toch de attributen van de Teutonen? Wat hadden de Belgische soldaten hiermee te maken? Of bedoelde je de "Herrenvolk-mentaliteit" van de ééntalige Belgische legerleiding die op dat vlak enige gelijkenis met de Duitsers vertoonde? Prangende vragen waar ik geen antwoord op vond. Maar wellicht zoek ik het allemaal wat te ver.
Het was maar om te lachen, natuurlijk.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 10:57   #106
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Voorwaar leuke dingen voor de mensen. Alleen met de marsbottinen en de pinhelmen had ik enige moeite. Dit waren toch de attributen van de Teutonen? Wat hadden de Belgische soldaten hiermee te maken? Of bedoelde je de "Herrenvolk-mentaliteit" van de ééntalige Belgische legerleiding die op dat vlak enige gelijkenis met de Duitsers vertoonde? Prangende vragen waar ik geen antwoord op vond. Maar wellicht zoek ik het allemaal wat te ver.
Het was maar om te lachen, natuurlijk.
De N-Va is zo stillekes de laatste tijd. Ik ontbeer daardoor een gemakkelijke inspiratiebron om grappige dingen te schrijven.
Ik moet me dus een beetje fixeren op het IJzergebeuren om flaminganten in discrediet te brengen en tegen mekaar op te jutten. Piece of cake zolang er 2 manifestaties plaatsvinden. Dat kan niet anders of er bestaat daar een onderscheid tussen 'de goei Vlamingen' en de andere.
Stof genoeg om vuurkestook te spelen.
Maar in feite is het nog wat vroeg op 't jaar.
Da's meer voor eind augustus.
We zien wel.
Intussen geen nieuws van het Wetterse Vlaams stormfront?
Oud 1 augustus 2006, 11:43   #107
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De N-Va is zo stillekes de laatste tijd. Ik ontbeer daardoor een gemakkelijke inspiratiebron om grappige dingen te schrijven.
Ik moet me dus een beetje fixeren op het IJzergebeuren om flaminganten in discrediet te brengen en tegen mekaar op te jutten. Piece of cake zolang er 2 manifestaties plaatsvinden. Dat kan niet anders of er bestaat daar een onderscheid tussen 'de goei Vlamingen' en de andere.
Stof genoeg om vuurkestook te spelen.
Maar in feite is het nog wat vroeg op 't jaar.
Da's meer voor eind augustus.
We zien wel.
Intussen geen nieuws van het Wetterse Vlaams stormfront?
Komkom, het is vakantie voor iedereen. Nog een paar weken geduld en je gaat je hartje weer volop kunnen ophalen.

Wat het Wetterse Vlaams stormfront betreft (weeral treffend uitgedrukt) loopt de zaak vrij gesmeerd. Onze tegenstanders hebben een paar verkiezingsborden laten verdwijnen en klacht neergelegd omdat sommige borden schijnbaar niet op de daartoe voorziene plaatsen staan. De CD&V laat zich in deze niet onbetuigd, ze worden wat nerveus, altijd goed voor de tegenpartij. Wij hebben ook klacht neergelegd bij de vaste Commissie van Taaltoezicht betreffende de onwetttige aankondigen en geschreven mededelingen in het Frans in De Warande. Ik kom hier zo vlug als mogelijk op terug, en ook mijn belofte van programmapunten zal ik nakomen. Nog even geduld, scherp je pen maar.
Oud 1 augustus 2006, 11:46   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik ben eigenlijk eens benieuwd of ze ons links-nationalisten graag gaan zien komen op de ijzerwake, met onze rode vaan ? Hoe ze daar staan tegenover linkiewinkies is wel al bekend.

De ijzerbedevaart is niet veel soeps meer maar nogal wat 'radicalere' flaminganten blijven er uit traditie naartoe gaan, in plaats van op de organisatoren te schimpen zou 't misschien beter zijn die bezoekers zelf aan te spreken.
Oud 1 augustus 2006, 11:57   #109
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben ook klacht neergelegd bij de vaste Commissie van Taaltoezicht betreffende de onwetttige aankondigen en geschreven mededelingen in het Frans in De Warande.
Is dat niet een beetje kinderachtig.
Wie heeft er nu last van dat aankondigingen in meerdere talen aanplakken.

Dat heb !ik nu nooit begrepen van de Flaminganten, hun overgevoeligheid ivm dat Frans.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 13:17   #110
C uit W

Standaard

Citaat:
Een conservatieve of progressieve visie staat los van een waardeoordeel.
In de politiek van een democratisch land, dient op bestuurlijk vlak de wil van de meerderheid ingevolgd te worden, ongeacht of die als progressief of conservatief beshouwd wordt.
Het sloeg op de restauratie van het 19e eeuwse België die je nastreeft
Oud 1 augustus 2006, 13:19   #111
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben eigenlijk eens benieuwd of ze ons links-nationalisten graag gaan zien komen op de ijzerwake, met onze rode vaan ? Hoe ze daar staan tegenover linkiewinkies is wel al bekend.

De ijzerbedevaart is niet veel soeps meer maar nogal wat 'radicalere' flaminganten blijven er uit traditie naartoe gaan, in plaats van op de organisatoren te schimpen zou 't misschien beter zijn die bezoekers zelf aan te spreken.
Gaan jullie?
Zolang jullie anti-België en pro-Vlaamse symbolen hebben zal dat wel lukken zeker?
Oud 1 augustus 2006, 14:45   #112
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

ge zijt zeker welkom denk ik. Godsvrede is belangrijk.

Er wordt wel aangeraden aan alle organisaties zich te houden aan het thema rond Vlaamse onafhankelijkheid.

(PS: moest ge afkomen, we drinken zeker eens een pint)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 1 augustus 2006 om 14:46.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 14:56   #113
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Is dat niet een beetje kinderachtig.
Wie heeft er nu last van dat aankondigingen in meerdere talen aanplakken.

Dat heb !ik nu nooit begrepen van de Flaminganten, hun overgevoeligheid ivm dat Frans.
De taalwet toepassen is in jouw opinie dus kinderachtig. De Warande ressorteert onder de gemeente Wetteren, een Nederlandstalige gemeente. Deze MAG zelfs geen tweetalige mededelingen verspreiden. Privé-maatschappijen of verenigingen zijn niet aan de taalwet gebonden. Ze mogen gerust in toeristische centra meertalige aankondigingen plaatsen.

Sommige Flaminganten hebben inderdaad een overgevoeligheid ivm het Frans, maar dit heeft meer met historische achtergronden vandoen dan met andere motieven.
Oud 1 augustus 2006, 15:31   #114
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalwet toepassen is in jouw opinie dus kinderachtig. De Warande ressorteert onder de gemeente Wetteren, een Nederlandstalige gemeente. Deze MAG zelfs geen tweetalige mededelingen verspreiden. Privé-maatschappijen of verenigingen zijn niet aan de taalwet gebonden. Ze mogen gerust in toeristische centra meertalige aankondigingen plaatsen.

Sommige Flaminganten hebben inderdaad een overgevoeligheid ivm het Frans, maar dit heeft meer met historische achtergronden vandoen dan met andere motieven.
Tja, ik blijf het een vorm van onvolwassenheid vinden dat een openbaar bestuur geen meertalige aankondigen mag doen ten behoeve van de bezoekers van een cultuurcentrum. En dat in een land dat omringd is door grote culturen (Duitse, Franse, Engelse) en dat door zijn ligging een transitland is waar vele buitenlanders wonen werken en verblijven.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:09   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Oh, maar we zijn ook overgevoelig voor Engels, hoor!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:35   #116
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Joris, er waren ook Vlaamsgezinden in het verzet, ex-Verdinaso-mensen en niet te vergeten Nederland Eén van August De Wilde, dat is ook mij bekend. Dat de Oostfronters voorgelogen werden is een feit, maar niet eenmaal in de opleidingskampen, neen al in het thuishonk! Of liever gezegd: men liet zich voorliegen. Eerder vroeg Jan Derk Domela Nieuwenhuis Nyegaard toch ook niet de Duitsers mee te helpen Nederland voor de Teutoon te veroveren? Voor mij is het onbegrijpelijk de toekomst van Vlaanderen in de steppen van Rusland te zoeken.
De Oostfronters zochten de toekomst van Vlaanderen niet in de Steppen van Rusland, Zij probeerden net te vermijden dat de gruwel van Rusland de toekomst van Vlaanderen zou worden. Zij bestreden het Bolsjewisme, niet Rusland noch de Russen. Van veroveren en inlijven was er aan de Oostfronterszijde geen enkele sprake. Dat maakt net het verschil tussen Duitsland en de geallieerden aan de ene kant en de Oostfronters aan de andere kant.
En geef toe, de toekomst die Stalin aan de door hem veroverde gebieden gaf is niet iets om jaloers op te zijn hé. Ooit gehoord van Smerth Spionam (en ik bedoel niet de James Bond versie, maar degene die al de burgers in het gehele eigen en veroverde gebied als 'spionam' zag), de kGB, de Oost-Duitse staatspolitie...? Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Oostfronters hierover voorgelogen werden tenzij je zelf een aanhanger van Stalin bent uiteraard.
Hoeveel keer moeten mensen zoals u eigenlijk geconfronteerd worden met dat waar Stalin voor stond voor jullie begrijpen dat jonge mannen die opgeroepen worden om hun moeders, zusters, vaders, broers en hun vaderland tegen zoiets te beschermen aan die vraag tegenmoetkomen?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:47   #117
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
De Oostfronters zochten de toekomst van Vlaanderen niet in de Steppen van Rusland, Zij probeerden net te vermijden dat de gruwel van Rusland de toekomst van Vlaanderen zou worden. Zij bestreden het Bolsjewisme, niet Rusland noch de Russen. Van veroveren en inlijven was er aan de Oostfronterszijde geen enkele sprake. Dat maakt net het verschil tussen Duitsland en de geallieerden aan de ene kant en de Oostfronters aan de andere kant.
En geef toe, de toekomst die Stalin aan de door hem veroverde gebieden gaf is niet iets om jaloers op te zijn hé. Ooit gehoord van Smerth Spionam (en ik bedoel niet de James Bond versie, maar degene die al de burgers in het gehele eigen en veroverde gebied als 'spionam' zag), de kGB, de Oost-Duitse staatspolitie...? Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Oostfronters hierover voorgelogen werden tenzij je zelf een aanhanger van Stalin bent uiteraard.
Hoeveel keer moeten mensen zoals u eigenlijk geconfronteerd worden met dat waar Stalin voor stond voor jullie begrijpen dat jonge mannen die opgeroepen worden om hun moeders, zusters, vaders, broers en hun vaderland tegen zoiets te beschermen aan die vraag tegenmoetkomen?
Hoe geloofwaardig waren die oostfronters nog, wetende dat zij een dictator (Stalin) gingen bestrijden "aan het handje" van een andere dictator (Hitler) ???
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 20:14   #118
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Hoe geloofwaardig waren die oostfronters nog, wetende dat zij een dictator (Stalin) gingen bestrijden "aan het handje" van een andere dictator (Hitler) ???
Die vraag beantwoorde ik al op verschillende manieren, maar goed, nog maar eens.
Voor de simpelen van geest een tekstueel tekeningetje.

Stel dat er een bende Russische terroristen op weg is naar jou huis om dat te vernielen, je vrouw en je dochters te verkrachten en jou en je hele familie of af te slachten of in slavernij te brengen.
Stel dat er tussen jou en die pipos nog een duitser woont waarvan je weet dat die eigenlijk tot hetzelfde in staat is (wat de Oostfronters niet eens wisten, Duitsland speelde tegenover de Vlamingen de héél welwillende bezetter) maar op dit moment bereid is om samen met jou je huis en je vrouw en kinderen te verdedigen.
In dat geval moet je volgens jou dus vrijwillig je vrouw en kinderen laten verkrachten en vermoorden en je hele bezit opgeven of... je bent ineens een Duitser?

Zie je zelf niet dat die redenering niet klopt?
En, indien ze wel klopt, zijn dan niet alle geallieerden mee schuldig aan de misdaden van hun bondgenoot, Stalin?

Wat mij betreft trokken de Oostfronters, gegeven de informatie die zij hadden en de geloofwaardigheid van diegenen - de kerk - die ze verstrekten de enige juiste conclusie.
Beschouwingen achteraf die rekening houden met wat 'nu algemeen bekend is' doen daar niets aan af.

Iemand die omkomt bij een poging om een kind uit een brand te redden is een held. Wanneer achteraf blijkt dat het kind reeds in veiligheid was is hij niet minder een held.
Wat mij betreft waren, en belangrijker, zijn Oostfronters moedige mannen die naar hun beste vermogen opkwamen voor hen die hen dierbaar waren.
Ongefundeerde politiek geïnspireerde uitlatingen van salonactivisten doen daar niets aan af...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 01:04   #119
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Stel dat er een bende Russische terroristen op weg is naar jou huis om dat te vernielen, je vrouw en je dochters te verkrachten en jou en je hele familie of af te slachten of in slavernij te brengen.
Gesteld dat je dergelijke nonsens ergens hebt gelezen en nog gelooft ook. Daar is meestal al een sterke partijwerking voor nodig die zich profileert als de Nieuwe Orde, gericht op het nazisme. 8)
Oud 2 augustus 2006, 01:10   #120
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vraag beantwoorde ik al op verschillende manieren, maar goed, nog maar eens.
Voor de simpelen van geest een tekstueel tekeningetje.

Stel dat er tussen jou en die pipos nog een duitser woont waarvan je weet dat die eigenlijk tot hetzelfde in staat is (wat de Oostfronters niet eens wisten, Duitsland speelde tegenover de Vlamingen de héél welwillende bezetter) maar op dit moment bereid is om samen met jou je huis en je vrouw en kinderen te verdedigen.
In dat geval moet je volgens jou dus vrijwillig je vrouw en kinderen laten verkrachten en vermoorden en je hele bezit opgeven of... je bent ineens een Duitser?

Zie je zelf niet dat die redenering niet klopt?
En, indien ze wel klopt, zijn dan niet alle geallieerden mee schuldig aan de misdaden van hun bondgenoot, Stalin?

Wat mij betreft trokken de Oostfronters, gegeven de informatie die zij hadden en de geloofwaardigheid van diegenen - de kerk - die ze verstrekten de enige juiste conclusie.
Beschouwingen achteraf die rekening houden met wat 'nu algemeen bekend is' doen daar niets aan af.

Iemand die omkomt bij een poging om een kind uit een brand te redden is een held. Wanneer achteraf blijkt dat het kind reeds in veiligheid was is hij niet minder een held.
Wat mij betreft waren, en belangrijker, zijn Oostfronters moedige mannen die naar hun beste vermogen opkwamen voor hen die hen dierbaar waren.
Ongefundeerde politiek geïnspireerde uitlatingen van salonactivisten doen daar niets aan af...
Het was toen en is nu onzinnig om te beweren dat dat communistisch kwaad (duidelijk dat ik Stalin veracht hopelijk) met ander kwaad bestreden moet worden. En ik zie - nogmaals - het verband niet met de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. Volgens mij had Stalin die ondersteund als die Fransen niet destijds Volksfront-regeringen gehad hadden. Nee, de Oostfronters hebben zich laten misleiden voor een politiek spel van totalitaire systemen waarin het woord godsvrede vanzelfsprekend niet paste.

Misschien nooit geweten dat Trotski (Stalin- èn Hitler-rivaal maar extreem-links) de Vlaamse ontvoogdingsstrijd weliswaar burgerlijk noemde maar wel een bevrijdingsstrijd die ondersteund diende te worden? Dat verandert het perspectief nogal, niet?

Echte vrienden vragen geen bloedoffers!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be