![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister
|
![]() Desiderius,
Deze bijdrage is een aanvulling op mijn vorige en nog geen vervollediging op jouw reactie mbt Public Choice en de L&W-school (die materies zijn te complex om er zomaar eventjes out of the blue iets over te zeggen dus verdiep ik me eerst). Ook zijn ze nog geen antwoord op jouw laatste bijdrage, dat antwoord bewaar ik ook even tot dit weekend. Ik dacht dat deze vervollediging van belang was omdat deze morgen het gevoel me bekroop, dat ik in mijn vorige bijdrage iets té onvolledig was. Wat niet betekent dat het nu een volledig geheel is. Het blijft een aanzet. De aanvulling betreft twee grondregels waarvan grondregel twee eigenlijk ingeschreven kan worden in grondregel 1. De tweede is iets wat voor elk normaal mens evident is, maar pro forma neem ik dat even mee als grondregel voor een harmonieuze samenleving op basis van een eenvoudige, transparante en voor iedereen toegankelijke wetgeving. De derde grondregel voegde ik toe omdat ik na het overlezen van de reacties van Black Cat vooral gegrepen werd door haar angst voor geweld. Ik behandel hieronder dat geweld niet vanuit haar visie die - eenvoudig beschouwd - stelt dat het geweld een logisch gevolg zou zijn van een vrije, zelfregulerende economie. Eerder benader ik het vanuit de noodzaak om een minimum aan maatschappelijke grondregels te hebben die door hun algemeenheid zo alomvattend zijn dat wildgroei van ‘detailwetten’ kan worden vermeden. Dat is ook één van mijn grootste betrachtingen: het formuleren van zo weinig mogelijk samenlevingsprincipes (grondregels) die antwoord kunnen bieden op zoveel mogelijk situaties. Het zou schitterend zijn om op basis van de ratio een zeer beperkt aantal samenlevingsprincipes te formuleren die de test van de empirische toetsing kunnen doorstaan. De oorspronkelijke eerste grondregel: “Elk mens bezit het recht van de absolute vrijheid om te doen, te laten, te denken en te zeggen wat die mens wil zolang het uitoefenen van dat recht geen belemmering betekent voor een ander mens datzelfde recht te gebruiken” De pro forma grondregel die ik hierin wil schrijven is: “Ieder mens is gelijkwaardig”. Dat kan dus resulteren in een vernieuwde eerste grondregel: “Alle mensen zijn gelijkwaardig en bezitten het recht van de absolute vrijheid om te doen, te laten, te denken en te zeggen wat die mensen willen zolang het uitoefenen van dat recht door de ene mens geen belemmering betekent voor een ander mens om datzelfde recht te gebruiken” De onderstaande grondregel handelt over geweld, meer bepaald over de integriteit van de mens. Het offensief geweld valt weliswaar in het principe dat in bovenstaande grondregel zit vervat maar ik heb een gevoel van leegte wanneer het op defensief geweld aankomt. Hierdoor kwam ik tot volgende: “De overheid waakt over de fysische integriteit van elk mens. Indien de overheid, om welke reden dan ook, niet in staat is die integriteit te bewaren, kan de mens wiens fysische integriteit is bedreigd, die maatregelen nemen in proportionaliteit tot de bedreiging, die nodig zijn om zijn fysische integriteit te bewaren.” Het is zoiets als het recht op wettige zelfverdediging. Ook hier werd ik geconfronteerd met een probleem omdat ik overwoog de vermelding “fysische én psychische integriteit” te noteren. Ik heb dit niet gedaan omdat ik meen dat psychisch geweld – bijvoorbeeld verbaal – valt onder de eerste grondregel en gecatalogeerd kan worden onder vrijheid van meningsuiting. Dat wil ik enigszins duiden met een praktisch voorbeeld dat verbonden is met de hedendaagse realiteit: Persoon X publiceert meerdere artikels in een tijdschrift waarin wordt gesteld dat alle Nederlanders dieven zijn. Zelf heb ik hier geen problemen mee omdat ik weet dat nooit alle personen met dezelfde etnische origine dieven kunnen zijn. Ik zal, tijdens het lezen van deze mening, even mijn wenkbrauwen fronzen en daarmee is de kous af. Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat meerdere Nederlanders zich in dit geval beledigd zouden voelen. Toch beschouw ik het zich beledigd voelen niet als een beknotting van de individuele vrijheid. Hoe zou deze beknotting moeten ingeschat worden? Ik heb er echt geen idee van tenzij men emotie wil gaan meten om te gebruiken als juridisch argument. Hoe dat meten dan wel moet gebeuren, weet ik al evenmin. De emotionele overlast van de belediging? Te bepalen door de verhouding tussen de hartslag van het lichaam van het slachtoffer in rust en tijdens het lezen van het betreffende artikel? Een van de problemen met de huidige wetgeving is precies dat ze evolueert naar een emotionele wetgeving. Niet alleen maakt de huidige overheid voor elk fysisch gegeven een wet; meer en meer dringt de wetgeving door tot de emotionele leefwereld van de mens. Die wetgeving heeft daar op z’n zachtst uitgedrukt niks te zoeken. De wetgeving is in de eerste plaats rationeel. Vrouwe Justitia is niet enkel blind, ze is ook streng, rechtvaardig en bovenal rationeel. Die rationaliteit betekent niet dat de rechtspraak zonder emotie is, integendeel. Omdat de rechtspraak gebeurt door en voor mensen, is er hoe dan ook steeds een emotioneel aspect aan verbonden. Emotie mag echter de rechtspraak niet overheersen anders begeven we ons op zeer glad ijs. Momenteel staan we al met één voet op dat ijs en niets wijst er op dat politici ons niet gaan verplichten om ook onze tweede voet op dat bevroren water te zetten. Eens dit gebeurt, is de vraag niet meer als, maar wanneer we op onze bek gaan. Terug naar het voorbeeld… In dat voorbeeld zouden meerdere Nederlanders kunnen redeneren dat het meermaals uitdragen van de mening – dat alle Nederlanders dieven zijn – hen in zekere zin van vrijheden beroofd. Die Nederlanders redeneren dan bijvoorbeeld als volgt: Het promoten van de mening als zouden alle Nederlanders dieven zijn, vermindert de kansen van de Nederlanders op de arbeidsmarkt, omdat een werkgever die deze mening voor waar aanneemt, niet zal overgaan tot het aanwerven van een Nederlander. Wanneer die werkgever moet kiezen tussen een Nederlander en bijvoorbeeld een Marokkaan dan zal de werkgever niet voor de Nederlander kiezen. Voor alle duidelijkheid, in gans deze zaak staat – naar mijn mening – de houding van de werkgever niet ter discussie; die neemt aan wie hij wil om welke reden hij wil. Mocht – in dit specifieke geval – de Nederlander over een grotere bekwaamheid beschikken dan de Marokkaan en de werkgever gaat over tot aanwerving van de Marokkaan, dan behoort dat tot de vrije keuze van de werkgever. Daar hoeft niemand zich mee te moeien. Ook al keur ik discriminatie af, een werkgever mag zélfs op basis van stilzwijgend racisme beslissen om iemand niet aan te werven. De aanwerving doen op basis van expliciet racisme, werpt een gans ander licht op de zaak, omdat de werkgever aantoonbare handelingen stelt die in strijd zijn met de eerste grondregel. Het is echter een realiteit dat sommige mensen angst hebben voor ‘andere’ mensen. Het opzetten van een Burgerlijke Congregatie ter Vrijwaring van de Menselijke Gelijkwaardigheid die via dubieuze undercoveropdrachten werkgevende ‘ketters’ aan de publieke schandpaal moet nagelen, neemt die angst niet weg. Integendeel, zo’n congregatie draagt enkel bij tot verhoogde weerzin jegens een te betuttelende overheid. Het is in dit geval de werkgever die moet leven met zijn keuze en als dit op basis van zijn racisme de verkeerde is, dan heeft die werkgever een probleem. Die werkgever zal op basis van deze negatieve ervaring mogelijk en hopelijk tot het inzicht komen dat een aanwerving best uitsluitend gebeurt op basis van bekwaamheid. Maar goed, de Nederlanders die vinden dat hun vrijheid werd beknot, stappen naar de rechtbank en willen via bewijsvoering en argumentatie aantonen dat het herhaaldelijk publiceren van de mening van persoon X indruist tegen de eerste grondregel omdat hun kansen op de arbeidsmarkt worden verkleind. Met het aantonen dat niet alle Nederlanders dieven zijn zullen ze geen probleem hebben. Het volstaat één Nederlander op te voeren met een blanco strafregister en de mening van persoon X is weerlegd. Indien die Nederlanders effectief werden geconfronteerd met het feit dat ze niet werden aangenomen omwille van deze mening dan moeten ze een werkgever vinden die handelde naar de mening van persoon X. Bovendien moet worden aangetoond dat de solliciterende Nederlander over de grootste bekwaamheid beschikt. De kans dat een werkgever voor een rechtbank komt te vertellen dat hij geen Nederlander aanwerft omdat hij denkt dat het allemaal dieven zijn, lijkt me zeer gering om niet te zeggen onbestaande. Men kan wel aanvoeren dat de werkgever onder ede de waarheid moet zeggen. Maar doet hij dat wel? Mijn inziens niet. Wie kan het trouwens controleren dat hij liegt? Bovendien handelt die werkgever – net als alle andere mensen – uit zelfbelang en zichzelf in een moeilijk parket brengen bevordert dat zelfbelang niet. Het aantonen van de grootste bekwaamheid van de eisende partij is best mogelijk via een objectieve evaluatie door een door de rechtbank aangeduide derde partij. Zelfs al wordt dit aangetoond dan nog primeert de vrijheid van de werkgever om aan te werven wie hij wil omdat het gebruik van deze vrijheid geen der betrokken partijen nadeel berokkende. De Nederlander heeft dus geen zaak omdat er geen aantoonbaar nadeel bestaat. De Nederlander had geen werk voor, en geen werk na de sollicitatie. De Nederlander werd door de mening van persoon X dus niet beter, maar ook niet slechter. Dit doet me trouwens denken aan Pareto, maar dat is nu naast de kwestie. Het inschrijven van psychisch (emotioneel) geweld in de derde grondregel beschouw ik dus als irrelevant. In het voorbeeld zal de rechter – onder de gegeven omstandigheden – de eiser in het ongelijk stellen omdat niet onweerlegbaar werd aangetoond dat de mening van persoon X een meetbaar fysisch of psychisch nadeel betekende voor de eiser. De rechter wijst de beklaagde erop dat niet alle Nederlanders dieven zijn, zoals werd aangetoond door de Nederlander met het blanco strafregister. Toch zal de rechter een Salomonsoordeel vellen om niemand het gevoel van verlies te geven. Persoon X wordt vrijgesproken maar de rechter verplicht hem wel om de helft van de gerechtskosten te betalen – de andere helft komt ten laste van de eiser. De eiser krijgt een proportioneel recht van antwoord in het tijdschrift waarin persoon X zijn mening publiceerde. Is dit binnen het concept van de eenvoudige grondregels een goed oordeel? Ik meen van wel. Persoon X of iemand die in zijn voetsporen wil treden, zal tweemaal nadenken voor hij betreffende of gelijkaardige mening, publiek maakt omdat de kans op een rechtszaak – waarvan hij de helft van de kosten moet dragen – reëel is. Bovendien wordt de partij die zich benadeeld voelt in de mogelijkheid gesteld, het euvel uit de wereld te helpen via het recht van antwoord. Ook zullen mensen die omwille van deze reden een rechtszaak willen inspannen tweemaal nadenken omdat bepaalde beschuldigingen die betrekking hebben op de emotie moeilijk aantoonbaar zijn. Deze uitspraak kan erin resulteren dat mensen die zich benadeeld voelen – al dan niet onder dreiging van een rechtszaak – een recht van antwoord eisen zonder naar de rechtbank te stappen. Zou dit het oordeel zijn in de tegenwoordige realiteit? Zeker niet! De overheid slaagde erin het grondwettelijk recht op vrijheid van meningsuiting zodanig aan banden te leggen dat de mening van persoon X niet zou gedoogd worden door de wet tegen racisme en xenofobie. Niet zozeer zou een fysisch nadeel tot een veroordeling leiden, omdat dit niet onweerlegbaar aantoonbaar is. Wel zou een niet-aantoonbaar psychisch nadeel tot veroordeling leiden. Bovendien geldt momenteel in dergelijke gevallen het principe van de omgekeerde bewijslast, waar op zich al heel wat tegen in te brengen is. Hierdoor ontwijkt de overheid de niet-aantoonbaarheid van een psychisch nadeel. Het is precies omwille van deze niet-aantoonbaarheid van een psychisch nadeel dat een overheid zich – volgens mij – niet met emotiewetgeving moet inlaten. Emotiewetgeving gaat over het indringen in de mens zijn geestelijk zijn en daar heeft die overheid überhaupt niks te zoeken. Zo dat daar deze vervollediging op mijn vorige bijdrage.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 12 juli 2006 om 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-mensen bang maken (iedereen kent wel de paternalistische antirookcampagnes van de staat) -pure haat genereren (cfr de manier waarop het VB wordt euh... 'bestreden') -een vaag gevoelen van euforie van het 'erbijhoren' (cfr de EU grondwet, die aanvankelijk enkel werd voorgesteld niet door de inhoud te beoordelen maar door de 'noodzakelijkheid' van 'een' grondwet en 'een' verenigd europa aan te halen) -een vals gevoel van solidariteit genereren (cfr de politici die allemaal kwamen verkondigen dat racistische moorden of mp3 moorden niet politiek gerecupereerd mogen worden maar dat ze het verdriet van de bevolking delen en ondertussen deden ze maar mooi hun zegje) - een vals schuldgevoel opwekken (cfr de mestkevers, cfr de reactie van sp.a op de vakbondsacties, de vlaming en westerling zich schuldig gaan laten voelen omdat hij vlaming of westerling is en dus per definitie racist, ...) het media optreden van de (paarse) politici zou eens moeten geanalyseerd worden op hun emo-impact. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister
|
![]() Mocht u dergelijke analyse maken dan zou ik die met graagte lezen. Ik zou mij echter niet beperken tot 'paarse' politici, maar streven naar een zo algemeen beeld als mogelijk. De drang naar emotiewetgeving (= overwetgeving) is - naar mijn mening - een eigenschap van alle politici.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 12 juli 2006 om 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wellicht, maar het zijn nu toevallig de paarse politiekers die aan de macht zijn he
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister
|
![]() PRAKTISEREN VAN LIBERTARISME: HET DEFENSIEVOLUNTARIAAT
INLEIDING Anderhalve maand geleden begon ik te participeren aan dit forum onder eigen naam. Dat leek me geen goede keuze en toen besloot ik maar de naam “La Chunga” aan te nemen, zoekend naar onderwerpen waar ik me kon in vinden. Een helse zoektocht! De bijdragen die ik bij momenten las, wekten soms weerzin op, mijn reacties logen er niet om. Toen kwam ik bij deze thread: eindelijk! Door dialoog kon ik beginnen nadenken over hoe onze samenleving zou kunnen verbeterd worden. Onder eigen naam plaatste ik enkele weken geleden, in een andere thread (Buitenlandse politiek),een uiteenzetting over de hervorming van defensie. Het is een denkoefening die ik maakte in 1996 na mijn deelname aan buitenlandse, militaire operaties (uit deze operaties puurde ik trouwens mijn empirische kennis dat wanneer de omstandigheden zich ertoe lenen een rationeel mens zéér irrationeel kan handelen; vandaar ook mijn terughoudendheid om hypothesen te aanvaarden die uitgaan van de rationele mens). De uiteenzetting actualiseerde ik in 1999 en de cijfers die ik gebruik dateren nog van dat jaar. Die cijfers doen echter niets af van het eigenlijke principe. Bovendien werd de defensiebegroting enkele jaren bevroren waardoor een verhoging van de cijfers met ongeveer 20% (inflatie + een budgetverhoging in 2004, geloof ik) een onmiddellijke actualisering betekenen. Het is deze uiteenzetting die ik hier herneem, maar nu met een bijkomende doelstelling die ik formuleer op basis van zaken en principes die ik in deze thread meenam mbt libertarisme. Het – hoe zou ik zeggen – omsluitende doel van dit geheel, is om aan te tonen dat libertarische principes een praktische toepassing kunnen krijgen die voor iedereen duidelijk zijn. Ze weghalen uit de academische en ja, semi-esoterische sferen waarin ze al te vaak vertoeven. De ‘wereldvreemdheid’ van het libertarisme was – zoals uit mijn eerste bijdrage in deze thread blijkt – mijn grootste bedenking maar door deze dialoog alhier wat mee te maken, denk ik dat er realistische mogelijkheden inzitten. Toch blijf ik vasthouden aan empirisme en hiervoor was deze oefening geschikt. De vraag die ik me stelde: “Kunnen libertarische uitgangspunten toegepast worden op een concreet gegeven én binnen de bestaande realiteit?”. De oorspronkelijke doelstellingen van de uiteenzetting waren:
De doelstellingen van het leger kunnen in het kort als volgt worden omschreven:
Gezien het eenheidsstreven binnen Europa lijkt het onlogisch rekening te houden met toekomstige hypothesen waarbij België wordt aangevallen door één of meerdere buurlanden. Indien hier wel rekening wordt mee gehouden, moet het eenheidsstreven onmiddellijk worden stopgezet en meer middelen uitgetrokken voor de verdediging van het grondgebied. Om het eenheidsstreven geloofwaardig te maken moet de taak van de nationale grondgebiedverdediging worden opgeheven. Militaire verdediging van het grondgebied moet gebeuren in het kader van een Europese, militaire verdediging. Vraag 2: “Is een leger nog nodig?” Het antwoord hierop is positief omdat het van enorme naïviteit getuigt op deze vraag anders te antwoorden. Pacifisme is een mooie waarde maar het blijft een ideaal, dat hopelijk ooit maar misschien nooit zal worden bereikt. Vraag 3: “Wat zijn de prioriteiten voor een leger?”
Het leger telt 10.000 manschappen en beschikt over een jaarlijks budget van €1 miljard.
Onderstaande verdeelsleutel wordt nagestreefd:
Dit wil ik niet beschrijven via invulling met cijfers uit voorgaande, maar door een kort overzicht van de principes. Ze zijn een aanzet en bijgevolg ga ik ervan uit dat ze nog niet sluitend zijn. In het kort wil ik komen tot een privatisering van de financiering van defensie door uitbesteding aan financiële instellingen via een offerte. Het gaat dus niet om de privatisering van het leger!
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 12 juli 2006 om 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bedoel jij nu dat: een moreel verantwoorde economie een van economie-vreemde-elementen-gezuiverde-economie zou zijn, wat per definitie of in werkelijkheid onmogelijk is, en daarom doe je het voorstel tot een amorele (immorele ?) economie? Of is je "voorstel" alleen hoe jij libertarisme berijpt?
![]() |
![]() |
#107 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
(1) protective use of force: geweld bij uitzondering, noodzakelijk in noodgevallen (2) conflict/agressie hantering waarin wel het probleem (de aanval) wordt opgelost, maar de persoon ( de aanvaller) gespaard of zelfs beschermd wordt: gewelddesescalatie dus. (BV: beeld je in dat je beste vriend, een diabeet, je aanvalt in een toeval van hyperglycemie: je wil overleven en jezelf beschermen, maar ook je vriend) Citaat:
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En wat is "over"?
![]() |
![]() |
#111 | |||
Minister-President
|
![]() Enkele kanttekeningen bij je discussie met Desi:
Citaat:
En met geweld reageren op geweld, werkt escalatie in de hand. Uitgaande van je "eenvoudige" bemerking (offensief/defensief) gaat libertarisme dus al drie maal in de fout: waar begint geweld, wat is geweld, en waarom met geweld geweld beantwoorden? Citaat:
Citaat:
Waar is de initiëring? Hoe weeg je het element "treiteren" en "woede" af? Waarom treiterde de man zijn vrouw (psychopaat of gefrustreerd?)? Als deze vragen zal een rechter zich moeten stellen in een proces dat die naam waard is, om tot een correcte vraagstellling over de schuld te komen en om gepaste verzachtende of verzwarende omstandigheden in rekening te brengen. "Afweging" en "context" is het antwoord op de libertarische blindheid.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 12 juli 2006 om 17:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is de gedragscode voor politici in talloze Libertarische Partijen:
1) de overwinning van vrijheid is het hoogste politieke doel 2) dit streven moet gebaseerd zijn op een morele passie voor rechtvaardigheid 3) dit streven moet worden opgevolgd met de meeste ijver, inzet en met zo min mogelijk gradualisme 4) het middel mag nooit het doel tegenspreken Er is echter een aanzienlijk aandeel van libertariërs die volledig consequent trachten te zijn en in punt 4) - een algemeen aanvaardbare stelling - de reden zien waarom ze juist niet aan het politieke landschap moeten deelnemen. Om het met Rockwell te zeggen: "To become a bureacrat to fight bureaucracy, to join the state in order to roll it back, makes as much sense as fighting fire with matches and gasoline." Maar het is een persoonlijke keuze uiteraard, waar altijd kan over gedebateerd worden.
![]() |
![]() |
#113 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
To become a workdonkey to fight workdonkeys, to fight the state in order to make it see other's visions, makes much sense as fighting Libertarians who think they invented the free world. (quoted by cookie)
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat laatste vat ik niet helemaal.
![]() |
![]() |
#115 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() cookie@vws is bij mij op bezoek en postte per ongeluk terwijl ik nog ingelogd stond. Of eigenlijk was hij gewoon te lui om uit te loggen en opnieuw in te loggen. Hij is dan ook een echte liberaal en doet gewoon zijn goesting
![]() ![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juli 2006 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Tja, die VSW-ers die pikken dat maar... een ondernemer met minstens één werkslaaf... als lid van het VWS...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Minister-President
|
![]() De reden waarom dat zo goed opschiet is omdat jij ons betaald: JIJ betaald dus zowel mijn rekening als zijn rekening 8)
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Libertariërs: die een partij oprichten enz De libertariërs: die aan meta-politiek doen. Let wel op het misplaatste gebruik van het woord "rechtvaardigheid": d.i. de libertarische invulling ervan, dwz het absolute vrijwaring van het eigendomsrecht, ook die over de enige waterbron in de woestijn, "vrijheid hoogste goed", betekent de absolute vrijheid om dat persoonlijk eigendomsrecht over die enige waterbron (bv door first use) te bekomen.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 12 juli 2006 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat dit voor bv. voor Duvel639 geen probleem is, durf ik te betwijfelen... Zelfs Debbie zal het daar wel moeilijk mee hebben... 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |