![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hangt u vrijdag een ticolor buiten? | |||
Nee |
![]() ![]() ![]() |
44 | 75,86% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
14 | 24,14% |
Weet nog niet |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze anti-flaminganten zijn dan ook de grootste conservatievelingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() oh maar ik steek de schuld helemaal ni op franstaligen hoor, waar haal je dat? Dat zou bijzonder onmarxistisch van mij zijn, om een hele taalgemeenschap op die manier zaken te verwijten. Ik heb het over de elites die heersen in deze staat; en dat is niet de doorsnee Waal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bij mij is het allezinds zo dat ik het Belgische staatsverband verkies boven het enge Vlaams Nationalisme. Niet dat ik zozeer tranen voel opwellen als ik de Brabançonne hoor spelen, of dat ik vol adoratie in houding ga staan als ik de Koning op TV zie. Maar juist door het gebrek aan deze gevoelens voel ik me vrijer in een land dat geen sterke identiteit heeft dan in een land waar de nationalistische verdwazing regelmatig toeslaat zoals de in Nederland, Engeland of Frankrijk. Het Belgische kader is een kader dat ruimte biedt voor culturele improvisatie en uitwisseling en contact en dat overstijgt voor mij ruimschoots de massahysterie van het blinde nationalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben al aardig wat (vlaamse en andere) overtuigde nationalisten tegengekomen die net vanuit hun volksbesef veel solidairer en tolleranter staan tegenover andere volkeren dan de zogezegde antinationalisten, die enkel een soort van McWorld cultuur aanhangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is juist in een staat waar meerder talen en culturen aanwezig zijn dat je geneigd zal zijn om je culturele identiteit meer te affirmeren. Denk bij wijze van voorbeeld maar aan de taalverzorging. Die was in Vlaanderen groter dan in Nederland in de 'unitaire' periode en vlak daarna, maar nu Vlaanderen een pseudo zelfstandigheid heeft bereikt, vermindert de aandacht weer. De concurrentie en interactie tussen 2 (of meer) taal en cultuurgroepen dwingt hen als het ware naar meer creativiteit en originaliteit dan in cultuuurhomogeen land waar nationaliteit en cultuuridentiteit samenvallen en waar zelfgenoegzaamheid en misplaatste superioriteitsgevoelens snel de bovenhand nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En die efficiënte staatsstructuur, dat is een Vlaamse staatsstructuur. En dat weten jullie maar al te goed. Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 juli 2006 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ga je die Vlaamse staatsstructuur invullen? Waarschijnlijk een unitaire Vlaamse staat, niet? Waarmee je dus indirect zegt dat unitarisme die goeie staatsstructuur is, dus waarom zou je dat ook niet kunnen toepassen op België?
![]() |
![]() |
#109 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een vis en een zoogdier reageren heel anders als je ze een half uurtje onder water onderdompelt. Dat water is het unitarisme, Vlaanderen en België zijn het te onderdompelen goed... Persoonlijk verkies ik een federaal Vlaanderen en liever nog de federale Nederlanden, maar een unitaire Vlaamse staat werkt omdat het de Belgische erfzonde niet met zich meedraagt.
![]() |
![]() |
#110 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bekijk eens goed onze Vlaamse bestuurders en ministers in de Vlaamse regering en hun prestaties. Is je ongebreidelde vertrouwen in hun bestuurscapaciteiten nog even groot? Citaat:
Je weet best dat....... Niemand durft ontkennen dat........... .........evenzovele appéls aan het algemeen gewetene om een slappe stelling argumentloos te proberen doen slikken. Over de 'goedheid' van Vlaams bestuur weten we juist nogabollen. En misschien willen de meeste mensen daar niks van weten. Ik alvast niet.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 20 juli 2006 om 15:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je ze vergelijkt met de Federale knoeiers...
![]() |
#112 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 juli 2006 om 15:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De meeste staatshervormingen zijn niet voortgekomen uit een voldragen plan met een welbepaalde finaliteit (hetzij Vl onafhankelijkheid, hetzij culturele autonomie, hetzij ....) maar steeds uit de korte termijn berekening om een regeringsmeerdergheid op de been te helpen of te depanneren. Dus niemand, ook niet de 'architekten' Martens en Dehaene weet juist wat de finaliteit van de hervormingen juist is. Dus de politiek klooit maar wat aan, met links of rechts een hervorminkje. Geen enkele partij durft het aan om een duidelijke finaliteit naar voor te schuiven. De enige uizonderingen zijn het VB en de NVA (maar die zijn dan weer dubbelzinnig door hun verbintenis met de CD&V) Dit gebrek aan duidelijkheid is m.i. een van de redenen waaom de 3 traditionele partijen zoveel stemmen verloren hebben de laatste 25 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is anders wel de waarheid, en zeker in Brussel. Ik kan dat zelfs met een cursus politieke geschiedenis aanhalen.
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Nee ik zwaai niet met vlagskes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() Op 11 juli was ik toevallig in Vlaanderen en was die dag aan de VERLATEN IJzertoren. Ook weinig Leeuwenvlaggen te zien in het straatbeeld. Zo apatisch geworden, Vlaamse Schapen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Heb op 11 juli amper 3 Vlaamse vlagjes gezien(en ik woon in een grootstad), en 'k denk niet dat ik morgen veel belgische vlagjes zal zien. Het Belgisch<>Vlaams verhaaltje is er een van niks<>2×niks
![]() |
![]() |
#120 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |