![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Het is wel nodig om dergelijke zaken in verhouding te bekijken en in hun historische context te plaatsen. Zo was het bvb. in het begin van de 16de eeuw gebruikelijk in Engeland om gifmengers levend te verbranden in een ketel met kokend water. In Frankrijk werd tijdens diezelfde periode al wie een schaap had gestolen van de ingewanden ontdaan. Dit staat in schril contrast met de praktijken van de Inquisitie van die tijd, die martelingen slechts onder strikte voorwaarden toestond. Maar hiermee wil ik uiteraard de executies en de folteringen die toch plaats vonden als gevolg van de Inquisitie niet goed te praten. Citaat:
Ten tweede is er een wezenlijk verband tussen verkeer en dodelijke slachtoffers, maar niemand verlangt dat we ons weer allemaal te voet of met de fiets gaan verplaatsen. Dit omdat er vele voordelen verbonden zijn aan auto's, treinen, vliegtuigen, enz. Met religie is dat ook zo. Als men enkel kijkt naar het negatieve dat religies met zich meebrengen, is het niet moeilijk om slechts geweld en vernieling te zien. Maar als men kijkt naar alles wat de mens aan religies te danken heeft, zal men een heel ander beeld aanschouwen. Ik denk dan bvb. aan het werk van pater Damiaan, moeder Teresa, Martin Luther King, Mohandas Gandhi, Desmond Tutu, ...
|
|
|
|
|
#102 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Men zou ondersscheidt moeten maken tussen de vredelievende gelovigen en fanatiekers, en onderzoeken wat de oorzaak is van diepgewortelde haat van fanatiekers en ik denk dat het niet zoveel met geloof te maken heeft. Iedereen is vrij om te geloven,het gaat erom hoe je gelooft.
|
|
|
|
|
|
#103 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Lees en trek je eigen conclusie. Mag ik je erbij vermelden dat op de tiende plaats der grootste genocides enkel van de 20e eeuw de Pakistaanse regering bevindt en dit onder leiding van president Yahya Khan vermoordde in 1971 in een recordtijd van 267 dagen 1,5 miljoen Bengalezen die woonden in wat toen de Pakistaanse provincie Oost-Bengalen was, nu Bangladesh. Citaat:
|
|
|
|
#104 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Minister
|
Citaat:
Enig idee waarom dat de Kath kerk mee huilde met de Nazi's? Nee? wel dat had vooral te maken met de strijd tegen de goddeloze communisten. Dat is gedurende de hele oorlog de leidraad geweest. Dit is een vrij onderbelicht thema, zo zijn bv. Die Belgische en Nederlandse SS regimenten gerecruteerd in zwaar gelovige kringen om te vechten tegen de anti-christ. En laten we Mufti Haj Amin al-Husseini ook een gelovige niet vergeten. Volgende keer beter.
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin. Laatst gewijzigd door Apocalyps : 25 augustus 2006 om 17:02. |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Waaaaaaaaat? hahahahaaa, wat heeft dit met wat ik je vroeg te maken? Ik wil bewijzen zien vriend. Je hoeft mij geen mooie verhalen over de Kath kerk (of wie dan) aan te smeren. Geef bewijzen voor die dingen die je in jouw eerdere post beweerde..............dat zal tog niet zo moeilijk zijn? of wel soms? Laatst gewijzigd door Braveheart : 25 augustus 2006 om 17:13. |
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Minister
|
Dit zegt al voldoende over je verstandelijk vermogen.
|
|
|
#108 |
|
Partijlid
|
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Minister
|
Nederlands typen is voor sommigen blijkbaar nog moeilijker.
|
|
|
#110 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Dus draait niet om de feiten heen en kom met keiharde bewijzen.......................anders houd gewoon je mondje dicht............. |
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Minister
|
Nee hoor.
|
|
|
#112 |
|
Banneling
|
Wanneer gaan bepaalde mensen nu eens eindelijk beginnen te begrijpen dat godsdiensten meestal als een excuus worden gebruikt voor al die wandaden. De godsdiensten op zich zijn niet kwaadaardig.
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Minister-President
|
Simpel uitgelegd, met schrijffouten enz.... Ik geloof in God, maar wil niet zeggen dat ik geloof in alle personen die hier zogenaamd spreken in de naam van God of geloof. Er vanuit gaan dat er geen schepper is, grenst voor mij aan het absurde. Kunt dan gaan verklaren dat we met z'n alle een toeval zijn, of zoals een zogenaamde wetenschapper "de mens stamt af van de aap" ik zou zeggen spreek voor uzelf. Ooit heb ik gelezen dat alle leven oorpronkelijk uit de zee zou zijn ontstaan, zou zijn te verklaren door de vliezen die tussen de vingers zijn te zien. Dus m.a.w. de zogenaamde weteschappers hebben er ook maar het gissen naar maar zijn te arrogant om dit toe te geven moeten nu éénmaal hun naam hoog houden. Dus vindt ik het simpelste en geloofwaardigste dat God bestaat en het bewijs hieromtrent is, wanneer men z'n ogen opentrekt en ronkijkt hoe alles ineen past en het een voor het ander zorgt dat dit een vast staand feit is. Heb alles wat betrekking heeft op de schepping nog niet door een wetenschapper zien volbracht worden.
Laatst gewijzigd door ERLICH : 25 augustus 2006 om 18:42. |
|
|
|
|
|
#114 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het hangt maar af, Apocalyps, hoe dat "wezenlijk" verband wordt uitgelegd. Ik geef een voorbeeldje. De Spanjaarden liepen in de 16e eeuw onze gewesten onder de voet. Wie niet katholiek wilde blijven schoot er zijn hachje bij in. (En zelfs wie wél katholiek wilde blijven was niet veilig: de graven van Egmont en Hoorn waren katholiek, en dat bleven ze tot op de dag dat ze op de Brusselse Grote Markt onthoofd werden.) Raar dat die 16e eeuwse oorlog door velen als een godsdienstoorlog wordt beschouwd. Vandaag nog krijgen katholieken hem soms in de maag gesplitst. Anderzijds stel ik vast dat niemand de Spanjaarden vandaag met de vinger wijst voor de misdaden van hun voorouders. Wij gaan allemaal leuk met vakantie aan de Costa del Sol, zonder erbij stil te staan dat de voorouders van dit volk één van de ergste genocides en cultuurmoorden uit de geschiedenis hebben bewerkstelligd, waardoor de Inca-, Maya-, de Az- en andere -tekenrijken van de wereldkaart verdwenen; en dat op relatief korte tijd!!! Ik ben er de man niet naar om de Spanjaarden vandaag verantwoordelijk te stellen voor de afschuwelijke misdaden van hun voorouders, zomin als ik wie dan ook verantwoordelijk wil stellen voor de misdaden van zijn voorgeslacht. Ik veronderstel dat de meeste forummers me hierin wel zullen volgen, zowel gelovigen als niet-gelovigen. Maar anderzijds verbaast het me hoe makkelijk hedendaagse katholieken wél min of meer verantwoordelijk worden gehouden voor vroegere misdrijven. Bovendien worden die misdrijven gewoon aan "de Kerk" of "het christendom" toegeschreven, doch zelden aan "de Fransen", "de Spanjaarden", "de Oostenrijkers", of evenmin aan "de blanken", "de Europeanen", enz... Allesbehalve consequent vind ik dat. Ik hoor het tegenargument al: "Jamaar, een Spanjaard is een Spanjaard omdat hij daar geboren werd. Dat heeft hij niet zelf kunnen kiezen. Jij bent katholiek omdat jij daarvoor gekozen hebt. En dus ben je medeverantwoordelijk, of verleen je tenminste je stilzwijgende goedkeuring aan vroegere misdaden." Dan antwoord ik dat ik katholiek ben, mede omdat ik in een warm katholiek huisgezin werd geboren. Was ik in bvb. een moslimgezin geboren, dan was de kans niet denkbeeldig dat ik moslim zou zijn. En mochten mijn ouders vrijzinnig wezen, dan zou ik het mogelijk ook zijn. Op een bepaald ogenblik in mijn leven heb ik heel bewust gekozen voor de Kerk, waarin ik ben opgegroeid, omdát ik erin ben opgegroeid. Daarbij heb ik een afweging gemaakt, waarin ook de misdaden werden gewogen die - jammer genoeg - in Christus' naam werden (worden?) gepleegd. Ik ben van oordeel dat het kwaad, dat mogelijk aan het christendom kan worden toegeschreven, in het niet verdwijnt naast het goede dat het voor ons allemaal kan betekenen. Of, m.a.w. ik vind de boodschap die Jezus ons nagelaten heeft van gigantische waarde voor de hele mensheid. Zo waardevol, dat ik het niet wil "achterlaten" in handen van gelovigen die aangebrand zijn omdat ze zware misdaden tegen de mens(elijk)heid op hun geweten hebben. (Spreek me eens tegen dat het evangelie geen waarde heeft. Heb je het al gelezen? Heb je er al eens over nagedacht? En neen, ik vraag je niet om je te bekeren, hoor. Bekeringsdrift is me vreemd.) Op dezelfde manier waarop ik in alle vrijheid voor het christendom koos, kan iemand ook voor zijn nationaliteit kiezen. Als een geboren Spanjaard bvb. de oorlogen die zijn voorouders veroorzaakten te zwaar laat doorwegen, dan geniet ook hij de vrijheid om van de Spaanse nationaliteit af te zien en/of het land te verlaten om elders een nieuw leven op te bouwen. Raar dat jij die "wezenlijke verbanden" wél in het religieuze vlak ziet spelen, maar niét in het nationale, het politieke, het economische of het culturele. Niet bepaald consequent. Leg me dat eens uit, als het niet teveel gevraagd is. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 25 augustus 2006 om 19:18. |
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Minister
|
Sorry, foutje
Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 25 augustus 2006 om 19:17. |