Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2003, 19:01   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Wij moeten Bertje zijn onozel voorstellen vergeven, sinds hij zeker is van zijn zitje heeft hij niet meer geblet en komen zijn hersenen onder water te staan.
Oud 12 september 2003, 19:03   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Aan Jan wat betreft die autobanen met minstens twee rijbanen in dezelfde rijrichting en een materiële scheiding. De algemene regel is dat daar 120 mag gereden worden. Doch het staat de overheid vrij om die snelheid aan te passen indien men het traject te onveilig vindt voor die hoge snelheid. In de praktijk gebeurt het dus steeds meer dat die wegen een maximumsnelheid van 90 opgelegd krijgen. In Nederland gebeurt dit dus ook en dan geldt een maximumsnelheid van 80.
Neen, op dergelijke wegen mag je in Nederland 100 rijden. In België is dat 90.

Ik zou trouwens eens die "algemene regel" willen zien waarover u hebt hebt... Scheiding of geen scheiding doet er weinig toe: het is de aanwezigheid van kruispunten die het verschil bepaalt. Een autosnelweg: 120. Een gewestweg (vaak omschreven als steenweg): 90 km.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 19:11   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnen de bebouwde kom geldt ongeveer hetzelfde Knuppel. De algemene regel is 30 maar de gemeentelijke overheid kan op trajecten waar ze het wenselijk acht de snelheid op 50 zetten.
Normaal is het wel omgekeerd: een bepaalde snelheidslimitie wordt regel en de plaatselijke besturen kunnen die naar benenden trekken waar nodig.

Hier wordt de wereld om op zijn kop gezet. De spirit is duidelijk naar een aantal mensen hun hoofd gestegen...
Oud 12 september 2003, 19:13   #104
jef
Gouverneur

Standaard

Men kan stemmen op http://www.vrtnieuws.be
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 19:13   #105
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Aan Jan wat betreft die autobanen met minstens twee rijbanen in dezelfde rijrichting en een materiële scheiding. De algemene regel is dat daar 120 mag gereden worden. Doch het staat de overheid vrij om die snelheid aan te passen indien men het traject te onveilig vindt voor die hoge snelheid. In de praktijk gebeurt het dus steeds meer dat die wegen een maximumsnelheid van 90 opgelegd krijgen. In Nederland gebeurt dit dus ook en dan geldt een maximumsnelheid van 80.
Neen, op dergelijke wegen mag je in Nederland 100 rijden. In België is dat 90.

Ik zou trouwens eens die "algemene regel" willen zien waarover u hebt hebt... Scheiding of geen scheiding doet er weinig toe: het is de aanwezigheid van kruispunten die het verschil bepaalt. Een autosnelweg: 120. Een gewestweg (vaak omschreven als steenweg): 90 km.
Toch niet. Algemene regel: op een baan met 2 rijvakken in elke richting, gescheiden door een middenberm, buiten de bebouwde kom, en zonder aangegeven snelheidslimiet: 120 km/h. Daarom ook dat op de meeste (of zelfs alle) gewestwegen bordjes van 90 staan/stonden, anders mocht je daar vaak 120.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 19:19   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
: op een baan met 2 rijvakken in elke richting, gescheiden door een middenberm, buiten de bebouwde kom, en zonder aangegeven snelheidslimiet: 120 km/h. Daarom ook dat op de meeste (of zelfs alle) gewestwegen bordjes van 90 staan/stonden, anders mocht je daar vaak 120.
Ik wil dat allemaal best geloven, maar waar staat die algemene regel dan wel? En ik heb eerlijk gezegd nog op geen enkele gewestweg gereden waar 120 mag.
Oud 12 september 2003, 19:26   #107
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil dat allemaal best geloven, maar waar staat die algemene regel dan wel?
Ergens in de verkeerswet, vraag mij niet waar. Maar ik herinner mij nog heel goed dat ik tijdens mijn rijlessen vroeg of die middenberm er fysiek moest staan (zoals vangrails, een verhoging, ...), of witte dwarsstrepen genoeg waren. De strepen waren dus niet voldoende.

Citaat:
En ik heb eerlijk gezegd nog op geen enkele gewestweg gereden waar 120 mag.
Omdat er overal bordjes van 90, of tegenwoordig 70, staan. M.i. mag je op een autostrade niet 120 omdat het geklasseerd staat als "autostrade" maar omdat ze voldoet aan alle vereisten (middenberm, ...).
Oud 12 september 2003, 19:36   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.i. mag je op een autostrade niet 120 omdat het geklasseerd staat als "autostrade" maar omdat ze voldoet aan alle vereisten (middenberm, ...).
M.i. speelt het voorkomen van kruispunten de doorslaggevende rol. Volgens mij kan het bijna niet dat er op een gewestweg met scheiding 120 gereden mag worden. Maar als iemand mij met het reglement kan aantonen dat het wel zo is, zal ik mij daar probleemloos bij neerleggen.
Oud 12 september 2003, 19:39   #109
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
M.i. mag je op een autostrade niet 120 omdat het geklasseerd staat als "autostrade" maar omdat ze voldoet aan alle vereisten (middenberm, ...).
M.i. speelt het voorkomen van kruispunten de doorslaggevende rol. Volgens mij kan het bijna niet dat er op een gewestweg met scheiding 120 gereden mag worden. Maar als iemand mij met het reglement kan aantonen dat het wel zo is, zal ik mij daar probleemloos bij neerleggen.
Volgens mij heeft Jan gelijk..

Op een autostrade gaat het verkeer (in theorie) vlot.. onderweg..erop en eraf.. in vloeiende beweging.. zonder stilstaand verkeer (in theorie dus.. daarmee dat bij file ook wel eens ongelukken gebeuren met mensen die niet nadenken)

De autostrade is volgens ook gewoon speciaal daarvoor 'uitgevonden' aangelegd zeg maar?

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 19:42   #110
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.fedpol.be/fedpol/wegcode/art11.htm

Citaat:
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.
Anderzijds maken ze blijkbaar toch onderscheid tussen autostrades en andere wegen. Dat weten we dan ook alweer.
Oud 12 september 2003, 19:45   #111
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
Anderzijds maken ze blijkbaar toch onderscheid tussen autostrades en andere wegen. Dat weten we dan ook alweer.
De ring rond lier mag ge daar dan 120? Middenberm,4 vakken (2 per kant) met zelfs nen pechstrook denk ik..

ik geloof dat je er maar 90 mag.. ik kan nu wel helemaal verkeerd zijn..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 12 september 2003, 19:52   #112
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:

Citaat:

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

2° tot 90 km per uur :

De ring rond lier mag ge daar dan 120? Middenberm,4 vakken (2 per kant) met zelfs nen pechstrook denk ik..

Dan staan daar wellicht bordjes van 90. Verkeersborden en agenten (die het verkeer regelen bvb) zijn belangrijker dan de algemene regels en kunnen deze dus aanpassen waar nodig.
Oud 12 september 2003, 20:10   #113
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:

Citaat:

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

2° tot 90 km per uur :

Dan staan daar wellicht bordjes van 90. Verkeersborden en agenten (die het verkeer regelen bvb) zijn belangrijker dan de algemene regels en kunnen deze dus aanpassen waar nodig.
ahzo.. zal eens op letten... denk dat er bordjes staan..

Oud 12 september 2003, 20:26   #114
jef
Gouverneur

Standaard

Ik ken die baan redelijk, daar staan inderdaad borden van 90.
Oud 12 september 2003, 20:47   #115
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ergens in de verkeerswet, vraag mij niet waar. Maar ik herinner mij nog heel goed dat ik tijdens mijn rijlessen vroeg of die middenberm er fysiek moest staan (zoals vangrails, een verhoging, ...), of witte dwarsstrepen genoeg waren. De strepen waren dus niet voldoende.

Citaat:
Omdat er overal bordjes van 90, of tegenwoordig 70, staan. M.i. mag je op een autostrade niet 120 omdat het geklasseerd staat als "autostrade" maar omdat ze voldoet aan alle vereisten (middenberm, ...).
De R4 rond Gent voldoet ook aan deze eisen, maar toch 90 kml per uur. LULLIG!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 20:55   #116
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Citaat:

Citaat:
De R4 rond Gent voldoet ook aan deze eisen, maar toch 90 kml per uur. LULLIG!
Er staat dan ook geen bordje met autostrade op de R4.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 21:43   #117
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

't is een schande, 70km/h op gewestwegen en 30 km/h in de bebouwde kom.

Moet je niet vragen hoe hypocriet Anciaux is.
In het verkeer is het streefdoel toch 0 doden, 0 zwaargewonden en zelfs 0 lichtgewonden. Ikzelf ben net aan de dood ontsnapt in een ongeval waar de snelheid van 3 km/h noch door mij, nog door het andere voertuig werd overschreden.

De enige optie is dus 0 km/h. Dan speelt het zelfs geen rol meer als je alcohol, legale pillen en spuitjes, illegale pillen en spuitjes of zelfs maar een jointje nuttigd. Je kan dan lekker bellen achter het stuur of wat met de radio spelen en zelf je op je nieuwe dvd-speler kan je rustig een filmpje bekijken.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 21:51   #118
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
't is een schande, 70km/h op gewestwegen en 30 km/h in de bebouwde kom.

Moet je niet vragen hoe hypocriet Anciaux is.
In het verkeer is het streefdoel toch 0 doden, 0 zwaargewonden en zelfs 0 lichtgewonden. Ikzelf ben net aan de dood ontsnapt in een ongeval waar de snelheid van 3 km/h noch door mij, nog door het andere voertuig werd overschreden.

De enige optie is dus 0 km/h. Dan speelt het zelfs geen rol meer als je alcohol, legale pillen en spuitjes, illegale pillen en spuitjes of zelfs maar een jointje nuttigd. Je kan dan lekker bellen achter het stuur of wat met de radio spelen en zelf je op je nieuwe dvd-speler kan je rustig een filmpje bekijken.
Pas maar op dat je thuis niet van de trap valt, je zou ook nog eens geflitst kunnen worden !

Oud 12 september 2003, 22:05   #119
jef
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Pas maar op dat je thuis niet van de trap valt, je zou ook nog eens geflitst kunnen worden !
Dan kan men het nog uitzenden op videodingens.
Oud 12 september 2003, 22:07   #120
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Dan kan men het nog uitzenden op videodingens.
Ja, tot wanneer je de boete krijgt toegestuurd !

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be