Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wordt Brussel volgend jaar uitgebreid?
Ja. 14 22,58%
Neen. 48 77,42%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2006, 22:26   #101
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
als inwoner van de rand mag ik me dus uitspreken. Woont gij in de rand?

En mogen dan volgens u de 'ollanders in Voeren eisen dat die gemeente overgeheveld wordt naar Nederland? Zouden we het eens voorstellen aan Elio?
Dat zou idd het meest democratische zijn...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 22:27   #102
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tot de dag dat het plots in uw eigen gemeente gebeurt, natuurlijk. Dan zullen uw ogen ineens opengaan en zal het kot te klein zijn.
I really don't care...
Oud 29 augustus 2006, 22:32   #103
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
I really don't care...
u begrijpt hopelijk toch dat er mensen zijn die zich dat wel aantrekken?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 22:35   #104
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.

Uitbreidbaar op wereldschaal?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 23:28   #105
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Idd.

Uitbreidbaar op wereldschaal?
Een nastreefbaar ideaal...
Oud 30 augustus 2006, 07:35   #106
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I really don't care...
En wat indien die meerderheid in uw gemeente zou besluiten de sharia in te voeren? Zou u ook nog steeds hetzelfde zeggen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 07:44   #107
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet... zeveraar...
En waarom dan niet? Ik volg gewoon je redenering ... zeveraar.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 07:46   #108
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve in Bagdad en Kirkuk, daar zou dat volgens Casca dan plots weer niet zo democratisch zijn.
Oud 30 augustus 2006, 09:28   #109
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
En wat indien die meerderheid in uw gemeente zou besluiten de sharia in te voeren? Zou u ook nog steeds hetzelfde zeggen?
Dat zou het meest democratische zijn... maar dan zou ik idd gewoon verhuizen.
Oud 30 augustus 2006, 09:31   #110
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Behalve in Bagdad en Kirkuk, daar zou dat volgens Casca dan plots weer niet zo democratisch zijn.
Ik stel voor dat je de achterliggende redenering van mijn posts nog eens leest:

Inwoners van een territorium hebben zelf te beslissen over wat er met hun gebied gebeurt.

Maw, waarom jij in vredesnaam Amerikaanse bezetters erbij wil gaan halen is mij een raadsel...
Oud 30 augustus 2006, 09:38   #111
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat je de achterliggende redenering van mijn posts nog eens leest:

Inwoners van een territorium hebben zelf te beslissen over wat er met hun gebied gebeurt.

Maw, waarom jij in vredesnaam Amerikaanse bezetters erbij wil gaan halen is mij een raadsel...
Wie spreekt er van Amerikaanse "bezetters"?!?!?!
Ik pas gewoon rechtlijnig uw redenering toe. In geval een meerderheid van Amerikaanse burgers die emigreerden naar Bagdad of Kirkuk zin hebben in een eigen taalwetgeving, dan moet dat maar kunnen. Ik denk bij vb aan een commune die gebleven is na de oorlog, in de olie-industrie werkzaam is en een volledige wijk in Kirk ingepalmd heeft (een beetje zoals Molenbeek hier Klein-Marokko is geworden). De wereld is nu immers een groot dorp en van iedereen, niet?
Oud 30 augustus 2006, 09:41   #112
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Uitbreiding Brussel?
...
En misschien niet onterecht (uit oogpunt van goed bestuur bekeken)
Je gaat hier uit van een taalnationalistische ideologie: een gemeente moet per sé bij een staat horen die dezelfde taal hanteert als de meerderheid van die gemeente.

Met die ideologie zou je de grenzen van zowat alle staten ter wereld moeten hertekenen, om taalhomogene gebieden te bekomen (want die zijn dan blijkbaar nodig voor "goed bestuur").

Hopeloos uit de tijd, dat soort nationalistische opvattingen. Vlaanderen kan gerust anderstalige minderheden op zijn grondgebied hebben.
Oud 30 augustus 2006, 09:45   #113
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er van Amerikaanse "bezetters"?!?!?!
Ik pas gewoon rechtlijnig uw redenering toe. In geval een meerderheid van Amerikaanse burgers die emigreerden naar Bagdad of Kirkuk zin hebben in een eigen taalwetgeving, dan moet dat maar kunnen. Ik denk bij vb aan een commune die gebleven is na de oorlog, in de olie-industrie werkzaam is en een volledige wijk in Kirk ingepalmd heeft (een beetje zoals Molenbeek hier Klein-Marokko is geworden). De wereld is nu immers een groot dorp en van iedereen, niet?
De Amerikaanse aanwezigheid in Irak is een gevolg van een gewapend conflict en is daarom niet legitiem, dus de 'faire' spelregels van democratie kunnen niet echt van toepassing zijn. Maar, voor de zoveelste keer, een demografische evolutie is iets compleet anders.

Face it, iedereen die niet in de randgemeenten woont en toch claims zit te maken op dat grondgebied als 'het zijne' of als 'het Vlaamse' zit in het eerste geval met een nogal megalomane instelling en in het tweede geval met een verouderd, nostalgisch wereldbeeld. Laat randgemeentenaars beslissen wat er met hun randgemeente gebeurt.

Laatst gewijzigd door Casca : 30 augustus 2006 om 09:47.
Oud 30 augustus 2006, 10:10   #114
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
De Amerikaanse aanwezigheid in Irak is een gevolg van een gewapend conflict en is daarom niet legitiem, dus de 'faire' spelregels van democratie kunnen niet echt van toepassing zijn. Maar, voor de zoveelste keer, een demografische evolutie is iets compleet anders.
Als ik je redenering doortrek zouden de 'faire' spelregels van democratie dus ook niet van toepassing op bv de massale stroom migranten die op Tenerife aanspoelen want op de vlucht zijn voor illegale gewapende (etnische) onflicten in hun moederland. Of toch weer niet?

Jouw eerste zinnetje is gewoon een persoonlijk oordeel, en gaat dus niet op. Of een radicale omwenteling in een lokale demografische evolutie nu het gevolg is van een oorlog of van economische omstandigheden, doet er niet toe. Ze is er. Punt. Dan moet je maar rechtlijnig blijven in je redenering, en niet gaan discrimineren op basis van persoonlijke overwegingen !

Citaat:
Face it, iedereen die niet in de randgemeenten woont en toch claims zit te maken op dat grondgebied als 'het zijne' of als 'het Vlaamse' zit in het eerste geval met een nogal megalomane instelling en in het tweede geval met een verouderd, nostalgisch wereldbeeld. Laat randgemeentenaars beslissen wat er met hun randgemeente gebeurt.
Idem dito dus voor de Irakezen die dan claimen dat de Amerikaanse gemeenschap in hun land zich moeten assimileren omdat het 'hun' grondgebied is. Zij moeten dus ook hun verouderd, nostalgisch wereldbeeld laten varen en beseffen dat de wereld van iedereen is....
Oud 30 augustus 2006, 10:14   #115
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Elio Di Rupo: "Wij zijn geen vragende partij voor nieuwe communautaire onderhandelingen, maar we eisen wel dat het Brussels Gewest uitgebreid wordt".
Hermann Göring: "Wij zijn geen vragende partij voor nieuwe vredesonderhandelingen, maar we eisen wel dat Duitsland uitgebreid wordt".

Meer bepaald met een corridor naar Dantzig (de corridor van Sint-Genesius-Rode) en het Sudetenland en de Elzas (de zes faciliteitengemeenten).

Laatst gewijzigd door baarle : 30 augustus 2006 om 10:15.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 10:15   #116
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Op die manier maakt u een goed, transparant bestuur gewoon onmogelijk. Als men de bestuurstaal van een gemeente verandert, en bij een nieuwe golf van inwijkelingen komt er een andere anderstalige minderheid? Gaat u dan opnieuw voor een andere bestuustaal opteren of gaat u de gewest- of landsgrenzen nogmaals aanpassen, tot men door het bos uiteindelijk de bomen niet meer ziet? Want dat is wat u blijkbaar als het ideaal aanziet. U noemt dit het summum van democratie? Welnu, ik noem zoiets "anarchie", want u degradeert wet en reglementering tot een vrijblijvend iets.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 10:17   #117
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Met die ideologie zou je de grenzen van zowat alle staten ter wereld moeten hertekenen, om taalhomogene gebieden te bekomen (want die zijn dan blijkbaar nodig voor "goed bestuur").
Inderdaad, en in veel gevallen zou dat regelrecht tot oorlog leiden.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 10:18   #118
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Als ik je redenering doortrek zouden de 'faire' spelregels van democratie dus ook niet van toepassing op bv de massale stroom migranten die op Tenerife aanspoelen want op de vlucht zijn voor illegale gewapende (etnische) onflicten in hun moederland. Of toch weer niet?
Het geweld slaat hier op de methode van gebiedsaanhechting en dat weet je maar al te goed.

Citaat:
Jouw eerste zinnetje is gewoon een persoonlijk oordeel, en gaat dus niet op. Of een radicale omwenteling in een lokale demografische evolutie nu het gevolg is van een oorlog of van economische omstandigheden, doet er niet toe. Ze is er. Punt. Dan moet je maar rechtlijnig blijven in je redenering, en niet gaan discrimineren op basis van persoonlijke overwegingen !
Je lult er hier maar wat op los. Je hebt burgers en niet-burgers. De eerste hebben legitiem democratisch zeggingschap over hun grondgebied, de 2de zijn er enkel 'te gast'. De Amerikanen zijn voor zover ik weet enkel maar 'te gast' in Irak. Doet ook helemaal niets terzake. Appelen, peren, etc.

Citaat:
Idem dito dus voor de Irakezen die dan claimen dat de Amerikaanse gemeenschap in hun land zich moeten assimileren omdat het 'hun' grondgebied is. Zij moeten dus ook hun verouderd, nostalgisch wereldbeeld laten varen en beseffen dat de wereld van iedereen is....
... en nu terug naar de randgemeenten.
Oud 30 augustus 2006, 10:21   #119
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Op die manier maakt u een goed, transparant bestuur gewoon onmogelijk. Als men de bestuurstaal van een gemeente verandert, en bij een nieuwe golf van inwijkelingen komt er een andere anderstalige minderheid? Gaat u dan opnieuw voor een andere bestuustaal opteren of gaat u de gewest- of landsgrenzen nogmaals aanpassen, tot men door het bos uiteindelijk de bomen niet meer ziet? Want dat is wat u blijkbaar als het ideaal aanziet.
Ik zou idd geen probleem hebben met een sterk verschuivende taalgrens.

Citaat:
U noemt dit het summum van democratie? Welnu, ik noem zoiets "anarchie",
... anarchisme, in mijn geval...

Citaat:
want u degradeert wet en reglementering tot een vrijblijvend iets.
In een democratische samenleving moeten wet en reglementering zich dan ook aanpassen aan de wil van de bevolking.
Oud 30 augustus 2006, 10:21   #120
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De inwoners van Halluin, Monschau of Woensdrecht mogen ook niet bepalen tot welk land ze behoren.

Er is geen enkele reden waarom die van de randgemeenten dat wel zouden mogen. Of het zou het onpeilbare superioriteitscomplex van het francofone Herrenvolk moeten zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be