![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Brussel is door een tweeledige beweging verfranst: enerzijds door de verfransing van de inheemse Vlaamse bevolking, maar anderzijds ook door een grote inwijking vanuit Wallonië. Dat laatste vergeet men wel eens. In het boek dat de VRT jaren geleden uitgaf over de geschiedenis van Brussel staan er mooie statistieken die dat treffend illustreren. Over uw opsomming kunnen we alweer kort zijn: u maakt er een soepje van. Moeskroen was al sedert de Middeleeuwen verfranst. Pas door een inwijking die begonnen was aan het einde van de 19e eeuw (en eindigt in de jaren vijftig) zal er in Moeskroen een belangrijke Vlaamse minderheid ontstaan. Moeskroen was echter voordien Franstalig. Daarom is het niet verwonderlijk dat professor Kurth in zijn standaardwerk over de taalgrens in België Moeskroen bij de eentalig Franse gemeenten plaatst. Hetzelfde geldt ook voor Komen en Waasten. Gelieve dus eens een boek open te slaan over de geschiedenis van de taalgrens. "La frontière linguistique en Belgique" van professor Kurth is alvast een aanrader. En ook de rest die u opsomt was al eeuwen verfranst. Hoeveel echt Waterloose families dragen er trouwens bijvoorbeeld Vlaamse namen? U mag het mij gerust eens vertellen. De enige uitzondering is Edingen. Maar ja, wat vertegenwoordigt de bevolking van dit stadje in heel Wallonië? |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Het valt me sowieso op dat het gemiddelde taalniveau van de hier aanwezige belgicist onder alle kanonnen is. Ik spreek hier niet over grammaticale fouten of foute zinsconstructies. Ik doel meer op het feit dat veel belgicisten snel geneigd zijn krasse scheldwoorden te bezigen. Ik vind het dan jammer dat Jan Van den Berghe zich de moeite neemt het gezever met redelijke argumenten te weerleggen. Het blijft helaas paarlen voor de zwijnen gooien.
Enfin, ondanks het feit dat bovenstaand stukje van mijn hand een schoolvoorbeeld is van redelijke gematigdheid, bevestigen de prollerige reacties der belgicisten precies datgene wat ik in mijn bijdrage aan de kaak wilde stellen: al die mensen, die niet tot het uitverkoren ras der bewonderaars voor het belgicisme behoren -en dat zijn niet alleen de Vlaamsnationalisten, maar Nederlanders zijn er ook deel van- worden genadeloos gekarikatuliseerd tot boosaardige gebochelde booswichten, nazis die bedekt Mein Kampf in hun Ikea boekenkast "Billy" hebben staan, stiekum uitkijkend naar het machtige dietse imperium onder hollands juk. Allemaal schurken dus, die je kortom met termen als "dom", "zever" en "kloten" te lijf kunt gaan, zonder dat je klaarblijkelijk verstandige tegenargumenten op tafel hoeft neer te leggen. Tot mijn niet geringe verbazing lees ik bijvoorbeeld dat mijn natte droom uit een tweede Koninkrijk der Verenigde Nederlanden bestaat. Het doet me werkelijk leed, maar dat is voor mij volkomen nieuw. Afgezien van het feit dat ik graag zou willen weten waarom het Verenigd Koninkrijk dan wel zo verschrikkelijk is geweest, -ja, wat is eigenlijk hollands juk?- vraag ik me af waarom de begicisten zo anti-Hollands en zelfs anti-Nederlands zijn? Is de voorliefde voor Parijs niet precies zo op gevoelsverklaringen gebaseerd als de liefde van de flamingant voor Den Haag? |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Banneling
|
Ik heb helemaal geen voorliefde voor Parijs. De Vlaams-nationalisten daarentegen willen dat de Franse grens een paar tientallen kilometer naar het noorden opschuift. Lodewijk XIV had nooit zo'n goede bondgenoten.
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aan de Walen geven we het recht zelf over hun toekomst te beslissen. Willen ze een eigen staat? Ons best. Willen ze aansluiten bij Frankrijk? Ook dat is hun goed recht. Ook even een geschiedkundige uitweiding die voor de Blubbers altijd noodzakelijk is: Lodewijk XIV's veroveringspolitiek was gericht op het noorden van de Oostenrijkse Nederlanden, niet naar het zuiden (in concreto richting Vlaanderen). Daar klopte immers het economische hart van de Zuidelijke Nederlanden en lag een voor hem heel belangrijke havenstad Oostende. |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Banneling
|
Frankrijk heeft steeds geprobeerd zijn grenzen noordwaarts te verleggen, vandaar dat Brabant, Vl. moesten bezet worden. In die onnozele zever over de Guldensporenslag worden er door de fascisten hier nog steeds allusies gemaakt op hoe fransch Vlaend'ren wel zou zijn als ze de slag verloren hadden.
|
|
|
|
|
|
#112 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Guldensporenslag en de achterliggende Franse uitbreidingsdrift toont duidelijk aan dat de Franse koningen niet langs het zuiden gingen om het noorden in te palmen. Daar ging het hier over. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar denkt u dat Frankrijk nog steeds die droom koestert? En hoe moeten we dat dan plaatsen in de verdere stabilisering van Europa? |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Banneling
|
Als Frankrijk die droom nog steeds koestert, kunnen de kleine landen zoals België, Nederland en Luxemburg best op verschillende vlakken intensief samenwerken om een sterkere stem te hebben in Europa.
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Banneling
|
Dat weet ik niet. Ik werk niet op Quai d'Orsay; ze zullen allicht wel het maximum proberen te halen uit de Europese Unie, maar uiteindelijk zijn ze toch op samenwerking met de buurlanden aangewezen.
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|