Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Je mag thuis (vuur)wapens bezitten...
Inderdaad (zich houdend aan alle voorschriften) 140 71,43%
Neen 56 28,57%
Aantal stemmers: 196. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 12 augustus 2002, 13:32   #101
amexx
Schepen

Standaard

Onder het Nazistisch bewind van de Duitsers was er ook verbod op wapens. Toch raar dat in alle dictaturen ter wereld wapen verbod is.
Patrick Coeman is zeker mijn vriend niet. Maar ik geef hem toch gelijk. Alleen in dictaturen is er een wapenverbod.
amexx is offline  
Oud 12 augustus 2002, 17:01   #102
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

oké, in alle dictaturen was een wapenverbod maar is het daarom zo dat als er een wapenverbod is dat we in een dictatuur leven? Volgens mij niet!
Oud 12 augustus 2002, 18:03   #103
amexx
Schepen

Standaard

Volgens mij wel.
We leven in de dictatuur van de gevestigde orde. Meer en meer bemoeit de politiek zich met de prive aangelegenheden.
Als er misbruiken zijn dan moeten deze aangepakt worden. Zonder meer. Hoeveel wapen bezitters zijn er ? En hoeveel doden zijn daar het gevolg van ? Cijfers aub.
amexx is offline  
Oud 12 augustus 2002, 19:19   #104
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Ik wil uw voorstel zeker niet afwimpelen maar ik ben geen grote voorstander van het cijfergedoe. Gegoochel met cijfers kan veel veranderen. Wist je dat er ooit een politicus verdronken is in een plas van gemiddeld 20 cm diep?

Bekijkt u dit.

http://statbel.fgov.be/figures/d352_nl.asp

Onderaan de pagina kunt u een link vinden naar Moordzaken met gebruikt wapen. Dan ziet u dat de kans dat u uw vrouw doodt met een stomp voorwerp vele malen kleiner is dan met een vuurwapen.

Daarnaast kunt u op dezelfde site nog terugvinden:

hold-ups: 796 (in '99)
Misdrijven inzake wapens en springstoffen: 8.576 (in '99)

http://statbel.fgov.be/figures/d352_nl.asp

Daarbij kunnen dan nog eens strafzaken komen zoals verkrachting ed waarbij een vuurwapen als bedreiging wordt gebruikt.
Oud 12 augustus 2002, 21:51   #105
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amexx
Onder het Nazistisch bewind van de Duitsers was er ook verbod op wapens. Toch raar dat in alle dictaturen ter wereld wapen verbod is.
Patrick Coeman is zeker mijn vriend niet. Maar ik geef hem toch gelijk. Alleen in dictaturen is er een wapenverbod.
Zo zie je maar dat zelfs in dictaturen bijwijlen een goede maatregel kan getroffen worden.
Laat ons dit goede voorbeeld volgen.
Supe®Staaf is offline  
Oud 13 augustus 2002, 01:04   #106
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

...en dan zeggen dat het in Nederlands 'slechts 4595 personen op anderhalf keer zoveel inwoners is
Oud 13 augustus 2002, 09:56   #107
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde

Jonas De muynck's schermafbeelding

Standaard

Er is maar één argument en dat is dat zulks ons land zou herschapen in de far-west. Kijk maar wat een cowboy als Wouter Tyberghien uitvrat...
Jonas De muynck is offline  
Oud 13 augustus 2002, 12:23   #108
Steven Keirse
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Steven Keirse
Standaard

Ik kan mij verschillende legitieme redenen voorstellen waarom iemand een wapen zou willen in bezit hebben, sportschutters voor hun hobby, mensen die bedreigingen krijgen of veel waardevolle goederen in huis hebben omdat ze zich daarmee veiliger voelen.
Er moet dan ook een afweging gemaakt worden tussen de legitieme wensen van particulieren om wapens te bezitten en de mogelijke ongelukken die ermee kunnen gebeuren.
In verhouding is het aantal vuurwapens in particuliere handen gigantisch groot tegen de enkele tragische ongevallen die ermee gebeurd zijn. Daarom denk ik dat het onzinnig is om wapenbezit te verbieden.
Steven Keirse is offline  
Oud 13 augustus 2002, 13:47   #109
Herman Allaert
Lokaal Raadslid

Standaard

Barki:
Die, ironisch bedoelde en met een tekst-"smiley" (";-)") aangegeven, "waarschuwing" is het gevolg van jouw reacties op "utopische" ideeën van Superstaaf.
1. Is de "werkelijkheid" die we dagelijks via de verschillende media "zien" wel een juiste weergave van de werkelijkheid? Omdat het negatieve nu eenmaal meer nieuwswaarde heeft, denk ik dat we via de media een vertekend (te negatief) beeld van die werkelijkheid krijgen. Het is niet omdat de media hun aandacht vooral richten op conflicthaarden dat heel de wereld één groot conflictgebied is. Het tegendeel is wellicht "realistischer"; de meeste mensen leven vreedzaam naast en met elkaar.
2. Ik kijk idd veel naar "sciënfiction filmpjes" dus verontschuldigingen zijn zeker niet nodig ;-). Mijn "SF"-ideeën voor niet-destructieve verdedigings- of beschermingsmiddelen zijn echter geen SF maar perfect realiseerbaar of reeds gerealiseerd. De "plofkoffer" (waarin bvb geld onbruikbaar wordt gemaakt bij niet-geautoriseerd openen) bestaat, verdovingswapens worden gebruikt voor dieren, intelligente systemen stoppen de toevoer van brandstof indien een auto wordt gestolen, ... Als je de middelen en creativiteit die nu in het ontwikkelen van wapens worden gestopt zou gebruiken voor het ontwikkelen van "zachte" verdedigingsmiddelen dan kunnen we op korte termijn onszelf en anderen verdedigen zonder de nadelen en risico's van de huidige "harde" middelen.
3. Een belangrijk levensmotto is voor mij: "wees utopisch in het bepalen van je doelstellingen maar realistisch in het realiseren ervan". Ook al zijn die utopische doelstellingen op korte of lange termijn misschien niet realiseerbaar, door de prikkeling van de creativiteit kan je hierdoor tot een strategie komen waarmee je veel meer kan bereiken dan op voorhand te vertrekken van "realistische" doelstellingen.
4. Een "afwachtende houding aannemen" lijkt mij hetzelfde als "zich neerleggen" bij de realiteit.

Steven (Keirse):
Een wapen dat enkel bedoeld is ter verdediging, bescherming van eigendom of om zich veiliger te voelen kan men beter vervangen door "zachte" verdedigingsmiddelen (zie vorige reacties) waarmee "tragische ongevallen" uitgesloten zijn. De legitieme wens is in de meeste gevallen toch het "zich veilig voelen" en niet het doden of verwonden van mensen die daarvoor een bedreiging vormen?
Herman Allaert is offline  
Oud 13 augustus 2002, 18:13   #110
Barki
Burger

Standaard

Hier op het forum is het zo precies of wij leven inde far-west en den ene loert op den andere om hem af te knallen.
In het veleden was het zo niet dan hadden de mensen eveneens wapens maar er werd niet over gesproken.

Ik zeg gewoon maar de meeste mensen die legaal een wapen bezitten zijn eerbare burgers uitzonderingen zullen er altijd blijven bestaan.

De "meeste" doden met vuurwapens worden gepleegd door vreemdelingen die hier neergestreken zijn en men ze beter gelaten had van waar ze kwamen, akkoord tussen alle koren zit er kaf.

Gastvrijheid is goed maar trop = teveel en teveel = trop.

Dat wist men al voor jaren maar ja het moest de multiculturele samenleving, verdraagzaamheid enz...zijn alsof dat we ineens ons eigen leven niet meer konden leven.

Wel de oorzaken waarover we nu tegen elkaar zitten te discuteren ware niet nodig had men het zover niet laten komen.

Wat is het nu twee honden vechten voor een been en de derde gaat er mee lopen.

grts
Oud 14 augustus 2002, 07:31   #111
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barki
De "meeste" doden met vuurwapens worden gepleegd door vreemdelingen die hier neergestreken zijn
Is dat een hoogstpersoolijk gevoel, of kan je daar ook uit goede bron harde cijfers op plakken?
Supe®Staaf is offline  
Oud 14 augustus 2002, 12:19   #112
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Lees de Knack van deze week. Misschien krijgen we daar alle antwoorden. Dit is geen reclame!!!
Oud 14 augustus 2002, 18:42   #113
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
De "meeste" doden met vuurwapens worden gepleegd door vreemdelingen die hier neergestreken zijn
Is dat een hoogstpersoolijk gevoel, of kan je daar ook uit goede bron harde cijfers op plakken?
Ik hoef geen cijfers te plakken men heeft maar de media te volgen en een vergelijking met het verleden te maken.
Oud 14 augustus 2002, 21:28   #114
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Jef Vermassen, Vlaamse strafpleiter in Knack Magazine nr 33:

"Het is simpel: de aanwezigheid van een vuurwapen is een uitlokkende factor", zegt strafpleiter Vermassen. "Ik vraag al dertig jaar een strengere wapenwet, net omdat ik zoveel ervaring heb met mensen die iemand gedood hebben. in vele Vlaamse huiskamers staat nog altijd een longrifle, om de muskusratten te verdelgen. Het geweer is zelfs geladen, want als je zo'n rat ziet, moet je snel zijn. Wie dan in een colère naar het wapen grijtp, begaat ongelukken. Om iemand te wurgen, moet je iemand minuten lang in begwang houden en de keel dichtknijpen. Iemand neerschieten is heel simpel. En het drama is dat je je niet meer kunt bedenken. Want dan is het al te laat."

Betrouwbare cijfers zijn er niet, maar er zouden in België elk jaar bijna vierhonderd dodelijke slachtoffers vallen. En hoe meer vuurwapens in omloop, hoe meer mensen door vuurwapens om het leven komen. "Dát verband is tweehonderd procent zeker", zegt Vermassen.
"Zelfmoorden, passionele moorden, gezinsdrama's,...En accident, natuurlijk.
Oud 14 augustus 2002, 23:54   #115
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Jef Vermassen, Vlaamse strafpleiter in Knack Magazine nr 33:
Betrouwbare cijfers zijn er niet, maar er zouden in België elk jaar bijna vierhonderd dodelijke slachtoffers vallen. En hoe meer vuurwapens in omloop, hoe meer mensen door vuurwapens om het leven komen. "Dát verband is tweehonderd procent zeker", zegt Vermassen.
"Zelfmoorden, passionele moorden, gezinsdrama's,...En accident, natuurlijk.
Pieterjanzoals je schrijft dat er geen betrouwbare cijfers bestaan.
Zelfmoorden, passionele moorden, gezinsdrama's, denk je dat die buiten de vuurwapens ook niet zouden gebeuren en dit in alle mogelijke vormen tot zelfs het nemen van overdosissen van medicaties eventueel dan nog overgoten met alcohol enz....

En diezelfde 400 dodelijke slachtoffers zouden er evengoed gekomen zijn want het is de mens die het uitvoerende wapen is en hij zal het uitvoeren met de middelen die hij of zij, hetzij met voorbedachte rade of hetzij met de middelen die hijof zij op dat ogenblik ter beschikking heeft.
Oud 14 augustus 2002, 23:58   #116
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Zelfmoorden, passionele moorden, gezinsdrama's, denk je dat die buiten de vuurwapens ook niet zouden gebeuren en dit in alle mogelijke vormen tot zelfs het nemen van overdosissen van medicaties eventueel dan nog overgoten met alcohol enz....

En diezelfde 400 dodelijke slachtoffers zouden er evengoed gekomen zijn want het is de mens die het uitvoerende wapen is en hij zal het uitvoeren met de middelen die hij of zij, hetzij met voorbedachte rade of hetzij met de middelen die hijof zij op dat ogenblik ter beschikking heeft.
Waarschijnlijk heb je dan over volgende stukje gelezen, opnieuw door Jef Vermassen, waar ik me opnieuw in kan vinden:

"Om iemand te wurgen, moet je iemand minuten lang in begwang houden en de keel dichtknijpen. Iemand neerschieten is heel simpel."
Oud 15 augustus 2002, 00:23   #117
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:

Waarschijnlijk heb je dan over volgende stukje gelezen, opnieuw door Jef Vermassen, waar ik me opnieuw in kan vinden:

"Om iemand te wurgen, moet je iemand minuten lang in begwang houden en de keel dichtknijpen. Iemand neerschieten is heel simpel."
Jef Vemassen is strafpleiter en de vraag is altijd zijn het mensen die wel degelijk een legaal wapen mogen bezitten, bij de meesten gebeuren de moorden met wapens die illegaal in bezit gekomen zijn van dan "zogenoemde" criminelen

Het is waar iemand neerschieten is natuurlijk heel simpel.

Iemand wurgen zal meestal gebeuren in een bui dat adrenaline van de bepaalde persoon hem een dusdanige kracht geeft dat er weinig tegenstand zal te bieden zijn.
Oud 15 augustus 2002, 08:02   #118
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Wat ik wil aantonen door onder andere de uitspraken van Vermassen te citeren is:
Vuurwapens zijn teveel in omloop, het aantal moet sterk gereduceerd worden dit verkleint het aantal slachtoffers van vuuwapens. Een simpele conclusie maar waar blijkbaar toch niet iedereen het nut van inziet.

Misschien kan ik nog even een ander 'fijn' iets aanhalen. Daarin wordt door een deskundige ook gezegd dat het aansluiten bij een sportschietgroep veelal een reden is om een wapen in hun te halen.

Zodra mijn lieve zus me mijnmagazine teruggeeft zal ik de preciese woorden geven en de man die verantwoordelijk is voor de uitspraak.
Oud 15 augustus 2002, 09:10   #119
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoef geen cijfers te plakken men heeft maar de media te volgen
Citeer eens die cijfers uit 'de media', ik ontwaar ze niet. Help een arme leesblinde jongeman.
Supe®Staaf is offline  
Oud 15 augustus 2002, 09:22   #120
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoef geen cijfers te plakken men heeft maar de media te volgen
Citeer eens die cijfers uit 'de media', ik ontwaar ze niet. Help een arme leesblinde jongeman.
Cijfers geven kan ik niet maar baseer mij op de berichten die in de media geschreven of uitgezonden worden.
Meestal zijn het mensen van vreemde origine die de overvallen met vuurwapens plegen en zeg mij nu dat dat niet waar is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be