Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2007, 11:19   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn meer dan genoeg bronnen. Alleen wilt u niet weten van een bepaalde groep bronnen (nl. de christelijke) en schuift u die als onbelangrijk af. Mijns inziens heeft u tot op heden nog altijd niet uw criteria uitgelegd waarom u dat doet.
Als u het hebt over christelijke bronnen zoals Irenaeus van Lyon, Eusebius en anderen dan zeg ik dat dit meer apologeten zijn dat betrouwbare bronnen.
Een bron die ik wel zou accepteren Papias van Hiërapolis. Maar tot nu toe hebben we allen citaten van Papias door Eusebius. Papias schrijft vroeg en heeft contacten-zo laat Eusebius Papias zeggen- met mensen die de apostelen kenden.

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 11:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:20   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
Ik begin het steeds moeilijker te hebben met discriminaties in het Katholiek Geloof:
er hebben wie weet hoeveel miljoenen mensen geleefd voor Christus' geboorte, leven en dood...
zijn die dan allemaal verdoemd geweest of ten minste in een voorgeborgte terecht gekomen... waarom? Wat hadden die misdaan om nooit het Eeeuwig Licht te kunnen aanschouwen, wat het ultieme doel is van een Christen Mens?
Eerste zin is al grondig fout. Dit is geen "katholieke discriminatie", maar het gaat over de christelijke heilsleer die katholieken delen met orthodoxen, oud-oostersen, anglicanen en de meeste protestanten.

Zullen de rechtvaardigen die Jezus niet hebben gekend nooit Gods heerlijkheid zien? De Kerk stelt helemaal niet dat ze daarvan uitgesloten zijn. Wel menen theologen dat zij tijdelijk "verblijven" in een rustwekkende en verkwikkende "plaats" maar nog niet deel hebben aan de volle heerlijkheid. Op de Jongste Dag zullen ook zo deel hebben aan het oordeel en opgenomen worden onder Gods heiligen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:21   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u het hebt over christelijke bronnen zoals Irenaeus van Lyon, Eusebius en anderen dan zeg ik dat dit meer apologeten zijn dat betrouwbare bronnen.
Een bron die ik wel zou accepteren Papias van Hiërapolis. Maar tot nu toe hebben we allen citaten van Papias door Eusebius.
Ik heb het over de geschriften van de apostelen.
Oud 22 april 2007, 11:23   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
en ook dit nog... in de Goede oude Mechelse Cathechismus die ik in het basis- en lager- secundair heb moeten van buiten leren... (zowel in het Frans als in het Vlaams) en soms zelfs moest aanhoren in allerlei voorberidingen op Communie, Vormsel, etc... staat dat er voor een doodzonde drie voorwaarden moeten vervuld zijn... alle drie samen... t.t.z. wetens, willens en met het inzicht kwaad te doen... (hier enkel NL aangehaald, niet het F)...
wie van die arme drommels van voor Christus wist het, wilde het en had het inzicht kwaad te doen...???? of wie van die foeutussen of babies???
Ook voor Jezus' komst waren er mensen die willens nillens kwaad deden. Aan God iedereen te oordelen over de diepste motieven van iedereen. Niet aan ons.
Oud 22 april 2007, 11:30   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de geschriften van de apostelen.
Ik zei u toch in mijn vorige posting dat de evangelies een reden is voor mij om aan te nemen dat er een grote kans bestaat dat Jezus heeft bestaan.
Maar -ik moet steeds herhalen- de evangelies zijn vrij laat geschreven op basis van (late) mondelinge getuigen. We bezitten ook de originele teksten niet. De oudste codexen dateren uit latere eeuwen. De Codex Sinaïticus bevat bevoorbeeld het laatste hoofdstuk van Marcus niet. Welke is de eerste tekst van Mattheus of van Marcus? We weten het niet. Heeft Jezus dat wel allemaal gezegd? Wat is waar van de teksten, wat niet? En zo maken sommigen de sprong: is Jezus wel waar?? Ik maak die sprong dus niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:35   #106
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Oud 22 april 2007, 11:37   #107
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud 22 april 2007, 11:39   #108
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De Paus is onfeilbaar en de schakel bij uitstek tussen "De mens" en "God".
Hetzelfde geldt men name voor Jeanne d'Arc, Godfried van Bouilon, Mohammed, President Bush , President Ahimejad en "The Blues Brothers" :
een missie in opdracht van God is geen kattepis. In Virginia Tech kunnen ze er van meespreken, ook daar was er iemand die Jezus gelijke was bezig met een missie van God ten bate van de verdrukten der aarde.

Ook op dit forum worden er heilsboodschappen gepredikt : indien alle mensen hun "plaats" maar zouden kennen en er braaéf zouden blijven wonen wordt deze wereld een paradijs & hebben we geen nood aan een "voorgeborchte", "hemel" of "hel"..

Geen gezijk, iedereen rijk (verkiezingslogan voor een nog nieuwere politieke partij).
Oud 22 april 2007, 11:39   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Aeneas en Anchises?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 22 april 2007 om 11:39.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:40   #110
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Aeneas en Anchises?
Ga uit mijn zonlicht.
Oud 22 april 2007, 11:42   #111
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga uit mijn zonlicht.
Als ik ergens slecht in ben, is het het identificeren van taferelen.
Oud 22 april 2007, 11:43   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zei u toch in mijn vorige posting dat de evangelies een reden is voor mij om aan te nemen dat er een grote kans bestaat dat Jezus heeft bestaan.
Maar -ik moet steeds herhalen- de evangelies zijn vrij laat geschreven op basis van (late) mondelinge getuigen. We bezitten ook de originele teksten niet. De oudste codexen dateren uit latere eeuwen. De Codex Sinaïticus bevat bevoorbeeld het laatste hoofdstuk van Marcus niet. Welke is de eerste tekst van Mattheus of van Marcus? We weten het niet. Heeft Jezus dat wel allemaal gezegd? Wat is waar van de teksten, wat niet? En zo maken sommigen de sprong: is Jezus wel waar?? Ik maak die sprong dus niet.
M.a.w. u schrijft de christelijke bronnen af. Nogal merkwaardig, daar we nog steeds niet weten op basis van welke criteria u dat eigenlijk doet.

De evangeliën zijn vroeger geschreven dan de modernistische theologie aanneemt. Al eerder schreef ik daarover:
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=52
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=31
Oud 22 april 2007, 11:44   #113
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aeneas en Anchises?
Alex en Diogenes !
Oud 22 april 2007, 11:46   #114
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dolle Kervel
Oud 22 april 2007, 11:55   #115
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik ergens slecht in ben, is het het identificeren van taferelen.
Alexander de Grote bezocht eens Diogenes van Sinope, die alles mocht vragen omdat hij zo'n groot wijsgeer was. Diogenes antwoordde: "Wilt u alstublieft uit de weg gaan, want u beneemt me mijn zonlicht."
Oud 22 april 2007, 11:57   #116
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alexander de Grote bezocht eens Diogenes van Sinope, die alles mocht vragen omdat hij zo'n groot wijsgeer was. Diogenes antwoordde: "Wilt u alstublieft uit de weg gaan, want u beneemt me mijn zonlicht."
Ach zo...
Oud 22 april 2007, 11:57   #117
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Dolle Kervel
Kervelsoep - niet voor iedereen!
Oud 22 april 2007, 11:57   #118
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
M.a.w. u schrijft de christelijke bronnen af. Nogal merkwaardig, daar we nog steeds niet weten op basis van welke criteria u dat eigenlijk doet.

De evangeliën zijn vroeger geschreven dan de modernistische theologie aanneemt. Al eerder schreef ik daarover:
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=52
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=31

Met een open geest en altijd bereid om iets nieuws te vernemen spoedde ik me aldus naar Uw berichten - U heeft het over één bron die linguistisch tot de conclusie komt dat de evangeliën geschreven werden door mensen die Jezus gekend hebben. Nou.. elke eerstejaars student die "Historische Kritiek" in zijn programma heeft zal deze wetenschap naar waarde schatten.

Ik ben al een wijle gefascineerd door het feit dat het ganse "Messiasverhaal" quasi in detail volgens diverse bronnen gedateerd is voor de "Christelijke Jezusversie" het licht zag. Dat zou mlaken dat ofwel de datering van Jezus fout is, ofwel dat de religie inderdaad op een geheel van legenden gebazeerd is en "Jezus" een geconstrueerde figuur is.

Op zich is dit vanzelfsprekend irrelevant - er is met Constantijn de Grote een wereldgodsdienst ontstaan, met roots in het jodendom, maar voor de rest er totaal los van. Waar de "originele" Christenen eigenlijk joden waren en binnen de joodse tradities hun "godsdienstbeleving" hadden is de religie ten tijde van de "romeinse staatsgodsdienst" heel andere koek idem dito voor de godsdienst van de ierse "germanenbekeerders" en de latere "kathedraalbouwers".

Beelden van een "Sportpalast" vol met "Evangelische Christenen" is intussen voor mij een ware gruwel, die slechts overtroffen wordt door een twaalfjarige die onder het zingen van religieuze liederen een man zijn hoofd afhakt. Je zou er misantroop van worden !
Oud 22 april 2007, 11:59   #119
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

OK, nu we dit spelletje toch doen, benoem dit:
Oud 22 april 2007, 12:03   #120
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gaat dat niet over die madam van Tarquinius die verkracht was?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be