![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() je bron stelt dat na 6 weken het hoofd en de hersenen al voldoende zijn ontwikkeld om een EEG te doen. Volgens de bron die ik in voorgaande post geplaatst heb, kan dat nog niet, omdat de hersenen dan niet meer zijn dan 1 neuronale buis, met een paar zenuwbaantjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt voor de site in de vorige posting. Ik heb er ook nog eentje die onderschrijft dat we weldegelijk met mensen te maken hebben zij het weeral vanuit een andere hoek, maar daarom niet minder waardevol. http://www.provita.be/ca/v0.2/html/eenmensiseenmens.htm Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||||
|
![]() Dat was dan ook helemaal geen argumentatie, maar gewoon een mening en vaststelling. Abortus is niet iets waar om het even wie lichtzinnig mee omspringt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 25 oktober 2006 om 18:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Edina : 25 oktober 2006 om 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() Vermoorden is hier in de eerste plaats al niet aan de orde. En verder moet je het onderscheid maken tussen een situatie waarbij je betrokken bent en abortus op zich. Natuurlijk heb jij recht op je mening, maar die mening geeft je nog niet het recht om te oordelen over wat andere mensen wel en niet moeten doen. En hoe moeilijk het ook is, de beslissing ligt uiteindelijk bij de vrouw. Ook als je betrokken partij bent. Je kan onmogelijk iemand verplichten tot het dragen van een kind, ook al ben jij de vader. En de gevallen waarin een vrouw een abortus laat uitvoeren tegen de wil van de vader in zijn echt wel beperkt hoor (en kunnen ook vermeden worden: als je zo'n grote problemen hebt met abortus moet je maar je voorzorgen als man nemen ivm voorbehoedsmiddelen en afspraken maken met je partner). Het gebeurt veel vaker dat de man een abortus wil en de vrouw niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||
Banneling
|
![]() Ik lachte omdat hetgeen u schreef zo schrijnend was. Hoe kunt u nu stress aanhalen als alibi om abortus te plegen. Citaat:
De mens is superieur als levensvorm. Voor mij is een foetus ook een mens. Voor u niet. Discussieren heeft in feite geen zin. Dit is een kwestie van ethiek en moraal, niet van wetenschap. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn petje gaat dit te boven. Maar ik ben natuurlijk maar een simpele jongen, die een mensenleven bovenaan plaatst in zijn moraal. U heeft geen moraal, behalve die van de onverschilligheid. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
schrijnend gewoon... Citaat:
bij abortus tegen de zin van de vader wordt zijn kind vermoord (vader verplicht) bij abortus wordt zowiezo het kind vermoord (kind verplicht) bij niet-abortus tegen zin moeder wordt niemand vermoord (moeder verplicht) u ziet het: altijd wordt iemand verplicht |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Minister-President
|
![]() De Australische veganistische filozoof Peter Singer stelt dat tegenstanders van abortus en eutanasie hypokriet zijn als ze zelf vlees blijven eten omdat reeds geboren dieren (en zeker de zoogdieren) een minstens even groot of zelfs groter bewustzijn hebben dan een ongeboren menselijke vrucht of een alzheimerpatiënt of een mens in een onomkeerbare coma. Interessante denkpiste?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 25 oktober 2006 om 19:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar zelfs al hebben dieren een bewustzijn, dan nog is het eten van vlees niet noodzakelijk hypocriet. Dat hangt immers af van de reden waarom men tegen abortus en euthanasie is.
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt wel van mening verschillen, maar het gaat dat ook om uw persoonlijke mening die je helemaal niet wetenschappelijk kunt onderbouwen. Hou daar rekening mee mocht u ooit moeten beslissen over leven en dood van een ongeboren...mens. De Duitsers dachten ook dat Joden geen volwaardige mensen waren. Maar intussen weten we al lang dat alle mensen weldegelijk evenwaardig zijn. Ik durf het zo cru te stellen in de hoop dat je ogen open gaan. Jouw mening over ongeboren leven is wetenschappelijk niet verantwoord. Zeker weten! Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En hoewel jij het daar moeilijk mee hebt, is het onderscheid tussen de mens en sommige andere dieren (de mens is immers ook een dier) kleiner dan jij denkt. Een mens kan je inderdaad moeilijk vergelijken met een mug. Een mu heeft dan ook geen bewustzijn. Maar de verschillen tussen een mens en andere zoogdieren zijn al heel wat kleiner. Alle zoogdieren hebben een bewustzijn en voelen dus ook angst, pijn enzovoort. Een embryo of jonge foetus niet. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Een mens met een bewustzijn is niet te vergelijken met een embryo / jonge foetus zonder bewustzijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dan heeft een alzheimerpatiënt of een mens in onomkeerbare coma ook geen recht meer op leven (volgens dezelfde logica). Dus duuuummmpppeeeeuuuuu??!!??!!?? ![]()
![]() |
![]() |
#117 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Edina.
Ik ga een beetje diagonaal reageren om het overzichtelijk te houden. Niet alleen voor ons, maar ook voor de meelezer. Er wordt niet voorbijgegaan aan het feit dat stress tijdens de zwangerschap negatief kan zijn voor het kind. Alleen vind ik het geen goed argument voor abortus. We moeten het slachtoffer van stress niet doden om het van die stress te verlossen. Dat is toch de logica zelve? Met jou redenering kun je elke factor die een ontwikkelingsstoornis kan veroorzaken aanwenden om mensen te doden. Dat kan toch niet?! Laten we het tenminste hierover eens zijn. Dat er al veel kinderen zonder ouders zijn is juist. Maar om daarom ervoor te kiezen om liever abortus te plegen dan het kind af te staan voor adoptie vind ik ongehoord. Als je die redenering consequent doortrekt, komt het er in feite op neer dat kinderen zonder ouders gedood mogen worden. Ik kan me daar onmogelijk akkoord mee verklaren. Dat een ongeboren kind zich niet bewust is, is geen argument om het te mogen doden. Trouwens; is dat wel zo dat foetussen geen bewustzijn hebben? Komt het bewustzijn met de geboorte of pas veel later? Is een pasgeboren baby zich meer bewust van zijn bestaan dan dat hij een kwartiertje daarvoor was? Jij denkt dat misschien maar dat is helemaal niet zo. Je zegt woordelijk dat het leven van geboren kinderen meer waard is voor jou dan dat van een embryo of jonge foetus. Wel dat is misschien voor jou zo, maar dat kun je wetenschappelijk niet staven. Jou denkbeeld is moreel en wetenschappelijk niet verantwoord, laat staan, aanvaardbaar. Toch is dit verkeerdelijk denkbeeld voor jou een fundament om in bepaalde gevallen tot abortus te concluderen en dat is een verwerpelijke houding. Voor mij blijft de hoofdrolspeler van het ganse abortusverhaal het kind en niet de moeder. Het is niet omdat jij denkt dat het kind nog geen bewustzijn heeft, dat het daarom zo is. Het ongeboren kind reageert duidelijk op pijnprikkels. Jaap van der Wal, professor in de embryologie heeft het over de taal van de embryo. Hij zegt woordelijk dat een menselijk embryo handelt, en zich menselijk gedraagt. Hiermee wordt bedoeld dat de groei- en ontwikkelingsgebaren van het embryo beschreven kunnen worden als menselijk gedrag en kunnen worden verstaan als een soort ‘vooroefenen’ van later dan vrijkomende fysiologische en psychologische functies. Zo droomt de mens zich als het ware in zijn gestalte in. In deze fase zijn de fenomenen die het incarneren van een mens kenmerken, bijna nog direct aan de taal van vorm en groei ‘af te lezen’. Ook kunnen deze gebaren verstaan worden als een soort echo van mensheidsontwikkeling (evolutie). Zo komen menswording en mensheidsontwikkeling, biografie en biologie als het ware bij elkaar. Het embryo kan helpen inzicht te krijgen in werkelijke wetmatigheden van (menselijke) ontwikkeling. Dus hou alsjeblieft op met te zeggen dat embryo’s onbewust leven, en dat onbewust leven eigenlijk minderwaardig is. Want in deze logica, consequent toegepast, kunnen we alle mensen die een lager bewustzijn hebben het recht op leven ontnemen. Natuurlijk is dat onaanvaardbaar. Het is ook onjuist dat het embryo of jonge foetus geen wil heeft. Dat is onjuist. Zij hebben weldegelijk de wil om te overleven. Ik blijf het verkeerd vinden dat de vrouw en enkel de vrouw beslissingsrecht heeft over abortus, daar zij te dicht betrokken is bij het oordeel over leven en dood van een mens zoals u en ik. In om het even welke zaak waar een oordeel noodzakelijk is, zal men om de objectiviteit van het oordeel zoveel mogelijk te benaderen, betrokkenen niet als rechter aanstellen. Ik zie niet in waarom dat voor abortus anders zou zijn. Als men de redenen voor het daadwerkelijk uitvoeren van abortus op een rijtje zet, ziet men trouwens heel goed hoe subjectief deze wel zijn in het voordeel van de moeder. Ik heb de cijfers van het jaar 2000 (tien jaar na de goedkeuring van de abortuswet) en wat blijkt? Lichamelijk gezondheid moeder of kind 4.9% Vrouw voelt zich te jong 11.5% Vrouw voelt zich te oud 3.1% Vrouw is bezig met studeren 8.5% Vrouw is alleenstaand 4.3% Vrouw heeft geen kinderwens 12.1% Vrouw heeft al kinderen genoeg 10.8% Financiële of materiele redenen 16.2% Relationele of familiale redenen 22.2% Verkrachting/incest 0.2% Politiek vluchteling 1.7% Andere 4.5% Als ik dat zie denk ik toch: Gelukkig voelde mijn moeder zich niet te jong of te oud, was ze reeds afgestudeerd en was ze reeds gehuwd met een kinderwens. Gelukkig hadden mijn ouders geen al te grote financiële problemen en gelukkig is zij geen politiek vluchteling of is ze verkracht geweest… En dan nog iets. Stellen dat ik er geen, graten in zag dat onschuldige burgers werden gebombardeerd in Libanon is niet waar. Dat lieg je. Het ging daar over iets helemaal anders en als je dat niet begrepen zou hebben, dan is dat niet mijn probleem. Iedereen ziet graten in het bombarderen van onschuldigen. Ook de Israëli’s. Het ging daar over het recht op zelfverdediging tegenover mensen die naar je famillie toelopen met een bomgordel en een onschuldige baby op de arm. Dat hier, totaal verkeerd gesteld om niet te zeggen leugenachtig voorgesteld, naar boven halen om te concluderen dat ik jou geen lessen in moraal moet geven, vind ik serieus onder de gordel. Deze handelswijze vertelt meer over jou dan over mij. Ik hoop dan ook dat uit respect voor de threadstarter en voor de sereniteit van de discussie wij niet verder in deze richting gaan. Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is 'bewustzijn'? Vanaf welke leeftijd is men volgens jou van het 'zijn' bewust of heeft men een bewustzijn? Is het bewustzijn onlosmakelijk verbonden met bestaansrecht? Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of misschien zelfs alle kinderen jonger dan 18 maanden want die hebben toch geen bewustzijn (kunnen zichzelf niet herkennen in een spiegel). Bewustzijn lijkt me niet meteen het beste criterium om te bepalen of we van een mens kunnen spreken of niet.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 oktober 2006 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |