Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2007, 23:44   #101
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ze is misschien officieel staatshoofd maar heeft geen macht en geen grip op de democratie. Waarom zou je je er dan druk om maken als het volk het wil behouden? Beatrix heeft ons in het verleden en nu meer opgeleverd dan gekost, dat is duidelijk.
Dat zou eventueel het geval kunnen zijn voor Nederland, maar daarom hoeft dat niet voor België/Vlaanderen zo te zijn. Waarom zouden we de Saxen Coburgs, die naar verluid ook 'geen macht hebben', moeten inruilen voor een andere monarchie, die vanuit vlaams-nationalistisch oogpunt gezien eveneens 'volksvreemd' is?

Nog los van de nationale kwestie en de separatistische rethoriek kan een democraat niet anders concluderen dat erfelijkheid van politieke mandaten volstrekt achterhaald en ondemocratisch is.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 23:45   #102
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nou, tegenstellingen katholieken en protestanten, imperialisme van het noorden, en teveel centralisatie waren volgens mij de voorname oorzaken. Maar in een confederatie heb je daar opzich niet zoveel last van.
De zogenaamde tegenstelling tussen katholieken en protestanten lag niet aan de oorzaak van de belgische omwenteling hoor. In Nederland waren/zijn namelijk ook nog steeds katholieken, waarom zijn de zuidelijke provincies dan niet meegegaan naar België?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 23:49   #103
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
De zogenaamde tegenstelling tussen katholieken en protestanten lag niet aan de oorzaak van de belgische omwenteling hoor. In Nederland waren/zijn namelijk ook nog steeds katholieken, waarom zijn de zuidelijke provincies dan niet meegegaan naar België?
Er wordt gezegd dat het VKN een overwegend katholiek land was zelfs. Dat komt ook omdat België toen meer inwoners had dan Nederland.... Hoe komt het eigenlijk dat wij niet zo gegroeid zijn zoals de Nederlanders????
Oud 1 januari 2007, 23:57   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Everytime, dat is juist het punt. Knuppel wil noch het onze, noch dat van hen.
Ik ben geen royalist maar als ik in Nederland leefde, zou ik zeer veel sympathie voor hun koningshuis hebben. Ik herinner me nog de beelden van het huwelijk van Willem Alexander en Maxima : iets anders dan onze "Blijde Intreden" van toen.................

Dit Nederlandse huwelijk had zelfs, voor de gelegenheid, een nieuw "volsklied" en een dikke hit in Nederland gekend :

http://www.youtube.com/watch?v=VRqnxBCG8aQ

Het bewijst dat het Nederlandse koningshuis leeft. Dit koningshuis lijkt me ook veel minder ouderwets dan de onze.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:11   #105
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik leef er niet, als dat de vraag is.
Dat is niet de vraag, neen.

De vraag is: "Zijn gemeenten als Wemmel, Linkebeek,... Vlaamse gemeenten?".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:18   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat is niet de vraag, neen.

De vraag is: "Zijn gemeenten als Wemmel, Linkebeek,... Vlaamse gemeenten?".
Voor mij, nee zolang ze faciliteitengemeenten blijven.
Oud 2 januari 2007, 00:25   #107
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beschouwt Komen-Waasten dus ook niet als Waals.
Oud 2 januari 2007, 00:31   #108
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enerzijds beweer u dat er geen enkele band is tussen Vlaanderen en Brussel. En ook nooit geweest.
Anderzijds pleit u voor de overheveling van Vlaamse gemeenten naar Brussel.

Waar zit 'm de consequentie in dat??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 2 januari 2007, 00:37   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook niet de enige oorzaak, maar een van velen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:39   #110
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou eventueel het geval kunnen zijn voor Nederland, maar daarom hoeft dat niet voor België/Vlaanderen zo te zijn. Waarom zouden we de Saxen Coburgs, die naar verluid ook 'geen macht hebben', moeten inruilen voor een andere monarchie, die vanuit vlaams-nationalistisch oogpunt gezien eveneens 'volksvreemd' is?

Nog los van de nationale kwestie en de separatistische rethoriek kan een democraat niet anders concluderen dat erfelijkheid van politieke mandaten volstrekt achterhaald en ondemocratisch is.
In Nederland is er om die reden een grote peiling gehouden om te kijken hoe groot de aanhang van het Koningshuis is. Ongeveer 80% van de Nederlanders wil het behouden. Er is dus een meerderheid voor het behoud. Het is ook wel logisch, want ik zou me geen Nederland kunnen voorstellen zonder het koningshuis.
Oud 2 januari 2007, 00:41   #111
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland is er om die reden een grote peiling gehouden om te kijken hoe groot de aanhang van het Koningshuis is. Ongeveer 80% van de Nederlanders wil het behouden. Er is dus een meerderheid voor het behoud. Het is ook wel logisch, want ik zou me geen Nederland kunnen voorstellen zonder het koningshuis.

Dat kan ik 100% begrijpen.
Oud 2 januari 2007, 01:27   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan ik 100% begrijpen.
Ik geloof ook dat u daarin een goed inlevingsvermogen hebt. Vele Vlamingen, en met name nationalisten, hebben een of ander koningshuistrauma, waardoor ze een Heel-Nederland of Groot-Nederland onder Beatrix/Willem-Alexander volstrekt onacceptabel zouden vinden. Ze komen dan met het argument aan democraat te zijn, maar beantwoord mij dan deze vraag: Zijn alle Nederlanders die zich democraat noemen en niet voor het afschaffen van het koningshuis staan, hypocriet? Dat lijkt me een beetje vergezocht, zeker gezien een brede democratische meerderheid (voor degene die dat niet weet, de helft +1) van de Nederlanders het wil behouden.
Oud 2 januari 2007, 01:33   #113
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn alle Nederlanders die zich democraat noemen en niet voor het afschaffen van het koningshuis staan, hypocriet?
Ja.
Citaat:
Dat lijkt me een beetje vergezocht, zeker gezien een brede democratische meerderheid (voor degene die dat niet weet, de helft +1) van de Nederlanders het wil behouden.
Zelfs al is er een meerderheid van 90%+1, dan nog is een monarchie ondemocratisch.

Een democratie is een systeem waar het volk de macht heeft. Wanneer een volk -via de democratische regels- beslist om haar macht af te staan aan een familie, is dat systeem niet langer een democratie.
Net zoals Hitler op democratische wijze rijkskanselier geworden is, maar zijn bestuur alles behalve democratisch was.
Oud 2 januari 2007, 01:43   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.Zelfs al is er een meerderheid van 90%+1, dan nog is een monarchie ondemocratisch.
Niet als het volk er achter staat. Zo'n antwoord had ik van u trouwens wel verwacht. Ik wed dat als u als Nederlander was geboren dat u dan ook tijdens Koninginnedag met vlaggetjes loopt te zwaaien. Het Koningshuis hóórt bij Nederland, je kunt die twee niet scheiden.
Citaat:
Een democratie is een systeem waar het volk de macht heeft. Wanneer een volk -via de democratische regels- beslist om haar macht af te staan aan een familie, is dat systeem niet langer een democratie.
Net zoals Hitler op democratische wijze rijkskanselier geworden is, maar zijn bestuur alles behalve democratisch was.
Maar Beatrix hééft geen macht. Ze heeft slechts ceremoniële functies, zoals de ontslagen van kabinetten bevestigen en een foto maken tijdens de komst van een nieuw kabinet. Maar ze kan lobby'en als de beste!

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 2 januari 2007 om 01:43.
Oud 2 januari 2007, 01:52   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet als het volk er achter staat.
Democratie = het volk bestuurt
Dus neen, zélfs bij unanimiteit kan het volk zijn macht niet overdragen op iets of iemand anders (militaire junta, koning, religieuze elite, technocraten,...).
Wanneer het volk beslist om een monarchie in te voeren, zal dat de laatste democratische beslissing zijn. Nadien is zij een monarchie (= alleenheerschappij).

Citaat:
Ik wed dat als u als Nederlander was geboren dat u dan ook tijdens Koninginnedag met vlaggetjes loopt te zwaaien. Het Koningshuis hóórt bij Nederland, je kunt die twee niet scheiden.
Ik betwijfel het. Maar als dat toch zou het geval zijn, zou ik geen democraat zijn.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 januari 2007 om 01:52.
Oud 2 januari 2007, 01:56   #116
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Democratie = het volk bestuurt
Dus neen, zélfs bij unanimiteit kan het volk zijn macht niet overdragen op iets of iemand anders (militaire junta, koning, religieuze elite, technocraten,...).
Wanneer het volk beslist om een monarchie in te voeren, zal dat de laatste democratische beslissing zijn. Nadien is zij een monarchie (= alleenheerschappij).
Minister Donner van Justitie die heeft gezegd dat het onze democratische plicht is, dat als de meerderheid van het volk dat wil, de sharia in te voeren. Dat is dus democratisch. Overigens, en nogmaals, Beatrix hééft geen macht.
Citaat:
Ik betwijfel het. Maar als dat toch zou het geval zijn, zou ik geen democraat zijn.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als een koningshuis geen macht heeft, maar het volk de macht in handen heeft, dan kun je toch spreken over democratie? Streven naar bestuurlijke vrijheden daar hoeft een koningshuis helemaal geen beperking in te zijn. In het geval van Nederland is het zelfs een verrijking.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 2 januari 2007 om 01:57.
Oud 2 januari 2007, 02:06   #117
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minister Donner van Justitie die heeft gezegd dat het onze democratische plicht is, dat als de meerderheid van het volk dat wil, de sharia in te voeren. Dat is dus democratisch.
Een democratie kan de sharia invoeren. Ze kan ook de monarchie invoeren.
Maar nadien is ze geen democratie meer.
Het invoeren zélf van de monarchie en de sharia, is democratisch. Het systeem nadien niet meer.

Citaat:
In het geval van Nederland is het zelfs een verrijking.
De enige die zich verrijkt, is de koningin met haar hebberige handjes.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 januari 2007 om 02:07.
Oud 2 januari 2007, 06:10   #118
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een democratie kan de sharia invoeren. Ze kan ook de monarchie invoeren.
Maar nadien is ze geen democratie meer.
Het invoeren zélf van de monarchie en de sharia, is democratisch. Het systeem nadien niet meer.
Ik vraag me af waarom u de belangrijkste stukken van mijn replies niet in uw citaten meeneemt. Beatrix heeft geen macht. Zolang die bij het volk ligt is er sprake van een democratie. In Nederland vormt het koningshuis op geen enkele wijze een belemmering van deze democratie. Ze heeft geen vetorecht, geen stem in het parlement, geen inspraak. Ze kan enkel ministers benoemen en ontslaan, maar dit is pas als de premier daar om vraagt.

Citaat:
De enige die zich verrijkt, is de koningin met haar hebberige handjes.
De Koningin is een geweldig lobby'iste en een meevoelig persoon. Volgens experts en economen heeft ze ons veel meer opgebracht dan gekost.
Oud 2 januari 2007, 06:33   #119
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze is misschien officieel staatshoofd maar heeft geen macht en geen grip op de democratie. Waarom zou je je er dan druk om maken als het volk het wil behouden? Beatrix heeft ons in het verleden en nu meer opgeleverd dan gekost, dat is duidelijk.
Ik ben altijd voor een latrelatie (confederatie)met Nederland geweest, dit om er niet het Nederlandse koningshuis te moeten bijnemen. Jullie mogen dat houden want ik lust het niet.
Oud 2 januari 2007, 06:34   #120
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Koningin is een geweldig lobby'iste en een meevoelig persoon. Volgens experts en economen heeft ze ons veel meer opgebracht dan gekost.
Dat zeggen ze van de Sacken Coburgs ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be