Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2007, 12:13   #101
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ahaa, interessant. En hoe verklaart hij de link tussen de door hem gewilde breuk in de solidariteit tussen Belgen met de solidaire internationale gedachte?
Solidariteit is mooi en is een noodzaak.
Corruptie en slecht bestuur is dat niet, en daarom is het waanzin onder de naam 'solidariteit' corruptie en slecht bestuur in stand te houden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 12:14   #102
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Hans snapt niet wat solidariteit is.
We hebben het al dikwijls uitgelegt maar hij wil het niet snappen.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 12:42   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iemand die een dt-fout maakt is vlug, slordig of misschien wel dom.

Iemand die met de vinger wijst naar een dt-fout van een ander is heel erg hautain, en heeft altijd negatieve, beledigende bedoelingen. Ik ga niet graag om met zulke mensen.
Of hij is zelf dom en beseft niet dat er belangrijker zaken zijn dan de schrijftaal.
Misschien maakt prins Filip geen dt-fouten, hij maakt genoeg andere blunders.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 12:55   #104
luc broes

Standaard

Citaat:
Iemand die een dt-fout maakt is vlug, slordig of misschien wel dom.
Iemand die met de vinger wijst naar een dt-fout van een ander is heel erg hautain, en heeft altijd negatieve, beledigende bedoelingen.
Niet akkoord. Het kan ook goed bedoeld zijn.
Ik vind ook dat men een inspanning moet doen, zeker om de eigen taal correct te schrijven en zeker wat betreft dt enz
dit forum kan voorsommigen een gelegenheid zijn om hun taal wat beter te verzorgen en op te smukken.
Ik heb er geen bezwaar tegen als iemand me op fouten wijst.
Oud 6 januari 2007, 13:22   #105
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik vind ook dat men een inspanning moet doen, zeker om de eigen taal correct te schrijven en zeker wat betreft dt enz
dit forum kan voorsommigen een gelegenheid zijn om hun taal wat beter te verzorgen en op te smukken.
Ok, maar er zijn vele mensen die hier snel typen zoals ik.
En ik maak ook snel een dt fout.
Zeker als ik snel typ.
Maar om daarover te beginnen ijlen in plaats van inhoudelijke antwoorden te geven.....
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 13:56   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Hans ik herhaal mijn vraag:

welke solidariteit?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 15:09   #107
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wat ik trachtte te zeggen was: je kan via het wijzen op een dt-fout eigenlijk de boodschap geven van "je bent een domme kloot".
Zulke boodschappen behoren niet tot de etikette van dit forum.

Al was het maar om die ene Vlaming op 10.000 die een vorm van dysleksie heeft, te ontzien.

Jij hebt wellicht geen bezwaar omdat je vrij zeker in je schoenen staat op psychologisch en op taalkundig vlak, zoals trouwens velen op dit forum, maar er zijn mogelijk uitzonderingen, wiens mening evenveel waard is en blijft, en die dus hier niet weggepest moeten worden.

Daarvoor: een gele kaart voor Hans1.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 16:33   #108
luc broes

Standaard

Citaat:
Wat ik trachtte te zeggen was: je kan via het wijzen op een dt-fout eigenlijk de boodschap geven van "je bent een domme kloot".
Zulke boodschappen behoren niet tot de etikette van dit forum.
Al was het maar om die ene Vlaming op 10.000 die een vorm van dysleksie heeft, te ontzien.
Jij hebt wellicht geen bezwaar omdat je vrij zeker in je schoenen staat op psychologisch en op taalkundig vlak, zoals trouwens velen op dit forum, maar er zijn mogelijk uitzonderingen, wiens mening evenveel waard is en blijft, en die dus hier niet weggepest moeten worden.
Daarvoor: een gele kaart voor Hans1.
Wie een beetje opvoeding heeft zorgt ervoor dat een opmerking over taal (of over een opinie) op een behoorlijke manier gebeurt. Jammer genoeg behoort dat niet tot de etikette van velen op dit forum. Zij blameren enkel zichzelf.
Velen vinden dat moslims maar tegen een opmerking bestand moeten zijn. Ik vind dat dit ook geldt voor Vlamingen.
En een gemeende proficiat aan al wie hier aan de discussies deelneemt en toch niet te veel (taalkundige) vorming heeft. Opmerking over taal mag niet bedoeld zijn als verwijt.
Oud 6 januari 2007, 16:45   #109
PAJOT
Banneling

Standaard

Jef Turf echt wel een typische naam voor een flamingant
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 16:47   #110
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die hypotese is al even dom als de uitzending van de rtbf over het tegenhouden van trams aan de taalgrens.
Ik geef toe, ze zou wel geldig zijn aan de grens tussen India en Bangladesh, waar ze een muur bouwen, maar toch niet in de EU !!
Beste schoofzak ik kom uit de transportsektor : landen die geen belang hebben bij internationaal transport sluiten hun grenzen zo veel mogelijk af
door het heffen van tol. In België bestaat er geen tol ...omdat wij er alle belang bij hebben dat de Antwerpse Haven transitverkeer aantrekt - ons "hinterland" reikt dan ook tot diep in Frankrijk ten zuiden en tot aan de Zwarte Zee in het Zuid-oosten. Oostenrijk is een land dat ter wille van het milieu en de toeristen de vrachtwagens liever kwijt dan rijk is : vandaar zo hoog als de EU het wil toelaten transittaksen. Zwitserland zit in dezelfde schuit, maar hoeft nog geneeneens rekening te houden met een supra-nationale EU. Je mag eens wedden wat een Petite Belgique regering gaat doen ten einde de nooddurftige staatskas te spijzen !
Met alle EU instemming die er maar nodig is (de havenautoriteiten van de
naburige niet-Vlaamse havensteden zetten de champagne klaar !)

Zaventem is in wezen precies hetzelfde probleem en ook hier is er een precedent : Beek-Maasstricht. Hier wilden de Nederlanders de startbaanmogelijkheden wat uitbreiden zodat er wat meer vliegtuigen over
Belgisch-(pardon Vlaams) Limburg zouden vliegen. Met het Schengen-Verdrag in de hand wisten onze dappere bewindslieden de landelijke stilte te bewaren (ik vraag me nog altijd af wat er zou gebeurd zijn moesten de profijten een geheel-Limburgse perspectief hebben).

De theorie dat het geheel groter is dan de som van de delen gaat volledig op, al wil men dit voor de publieke opinie verdoezelen. Ik sta keer op keer verstomd hoe gemakkelijk het is om een bepaalde mening via goed gericht mediagehuil door te drukken. Een sterk staaltje vind je overigens terug in de technicolor verslagen over de 2de wereldoorlog, toen iedere duitser er blijkbaar heilig van overtuigd was dat "de joden" de oorzaak waren van de internationale economische krisis en de werkloosheid. Zo ook vandaag :
de walen en de vlamingen zijn totaal verschillende volkeren (?)
Oud 6 januari 2007, 16:53   #111
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Absoluut. Want morgen bestaat België nog. Maar overmorgen? Zonder België zal Brussel zelfs vragende partij worden om bij Vlaanderen te mogen komen.

& Wallonië ook, misschien zelfs Nederland en/of Delen ervan evenals delen van Frankrijk..

& het Groot-hertogdom Luxemburg

..
Behalve Deurne Zuid ofte Meneghem.
Oud 6 januari 2007, 17:20   #112
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Beste schoofzak ik kom uit de transportsektor : landen die geen belang hebben bij internationaal transport sluiten hun grenzen zo veel mogelijk af
door het heffen van tol. In België bestaat er geen tol ...omdat wij er alle belang bij hebben dat de Antwerpse Haven transitverkeer aantrekt - ons "hinterland" reikt dan ook tot diep in Frankrijk ten zuiden en tot aan de Zwarte Zee in het Zuid-oosten. Oostenrijk is een land dat ter wille van het milieu en de toeristen de vrachtwagens liever kwijt dan rijk is : vandaar zo hoog als de EU het wil toelaten transittaksen. Zwitserland zit in dezelfde schuit, maar hoeft nog geneeneens rekening te houden met een supra-nationale EU. Je mag eens wedden wat een Petite Belgique regering gaat doen ten einde de nooddurftige staatskas te spijzen !

Zaventem is in wezen precies hetzelfde probleem en ook hier is er een precedent : Beek-Maasstricht. Hier wilden de Nederlanders de startbaanmogelijkheden wat uitbreiden zodat er wat meer vliegtuigen over
Belgisch-(pardon Vlaams) Limburg zouden vliegen. Met het Schengen-Verdrag in de hand wisten onze dappere bewindslieden de landelijke stilte te bewaren (ik vraag me nog altijd af wat er zou gebeurd zijn moesten de profijten een geheel-Limburgse perspectief hebben).

De theorie dat het geheel groter is dan de som van de delen gaat volledig op, al wil men dit voor de publieke opinie verdoezelen. Ik sta keer op keer verstomd hoe gemakkelijk het is om een bepaalde mening via goed gericht mediagehuil door te drukken. Een sterk staaltje vind je overigens terug in de technicolor verslagen over de 2de wereldoorlog, toen iedere duitser er blijkbaar heilig van overtuigd was dat "de joden" de oorzaak waren van de internationale economische krisis en de werkloosheid. Zo ook vandaag :
Kort samengevat: België en een sterke Europese Unie zijn een ecologiscge ramp.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 18:08   #113
luc broes

Standaard

Citaat:
toen iedere duitser er blijkbaar heilig van overtuigd was dat "de joden" de oorzaak waren van de internationale economische krisis en de werkloosheid. Zo ook vandaag :
Zo ook vandaag: Chinezen en Europanen zijn totaal verschillend!

Wat een bewijsvoering is dit??
Omdat de Duitsers Joden niet vertrouwden zijn ook de verschillen tussen Vl en W onbestaande!?
Oud 6 januari 2007, 19:27   #114
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je pleit hiermee eigenlijk alleen maar voor een sterker Europa. Sterker op het vlak van de mogelijkheid om konkurrentievervalsende initiatieven af te straffen.
(zo reklameert ons land op dit ogenblik nogal hevig tegen de plannen van Frankrijk om de ring rond Lille te verbieden voor vrachtwagens, hetgeen implikaties heeft voor het verkeer tussen ongeveer Kortrijk, Doornik en Lille.)
(vroeger deed men dit met "verdragen", cfr de Scheldeverdragen, die Holland ertoe verbinden om de Schelde diep genoeg te houden, weliswaar op onze kosten ...)

Verder vergis je je ook, in die zin dat als een bepaald grondgebied gemakkelijk te omzeilen is, dan kan men niet zo straffe maatregelen of hoge transitbelastingen heffen.

In ieder geval mag een eventueel dergelijk sekundair probleem, dat moet opgelost worden via de regelgeving van Europa, niet verhinderen dat wij (Walen en Vlamingen) onze overheid op het vlak tussen het nivo Europa en het nivo gemeente, zouden organiseren zoals wij dit wensen.

Bemerk trouwens dat Luxemburg de zaken juist omdraait, en toch van de zaak profiteert. Ze trekken transit aan, door hun goedkope nafte-prijs. De beperkte BTW per liter, brengt hen veeeel geld op door het grote aantal liters. Toch heeft Europa reeds de scherpe kantjes van de goedkope benzine er af doen vijlen. Tot spijt van de toeristen die richting autoroute du soleil snorren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be