![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
het is wel degelijk conventionele wiskunde. Die regeltjes werden mij in het eerste middelbaar aangeleerd in de lessen algebra. Ze werden ook wiskundig uitgelegd, het zijn gewoon formulletjes zoals die zoveel worden gebruikt. Het adjectief 'vedische' ervoor plaatsen maakt het niet bijzonder hoor. Je kan het evengoed rekenen-met-truukjes noemen.
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
praktisch denkende mensen ![]() |
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Schepen
|
Volledig akkoord: dit is gewone 'conventionele' wiskunde.
Dat gezegd zijnde, zal ik deze 'Vedische wiskunde' onthouden, en gebruiken in bepaalde computerprogramma's. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Gouverneur
|
Nu ja, ieder zijn bezigheid zeker...
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vooral omdat het implementeren van dergelijke 'regeltjes' geheugen vraagt en dus tijdsverlies. Wat mij bijvoorbeeld wel interesseert : Hoe kan je moeilijkere rekenkundige bewerkingen, oplossen met vedische rekenkunde? Bijvoorbeeld pi^2 ? sin(5) ? arctan(1/e) ? Wat is verder het nut van vedische wiskunde bij Vectoranalyse? Numerieke wiskunde? Statistiek? Differentiaalvergelijkingen? |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En Conventioneel? La me nie lachen? Ik heb vroeger heel veel conventionele wiskunde gedaan en dit zat er zeker niet bij. Maar ik krijg meer het gevoel dat je je bedreigd voelt, maar dat geeft niet hoor. Pin d'Ar |
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Banneling
|
HET hele grote verschil van Vedische wiskunde met conventionele wiskunde
is dat je zou kunnen zeggen dat in de conventionele wiskunde '132426' dit een nummer is , nl.dertienduizendvierhonderdzesentwintig en in de vedische wiskunde dien je meer te letten op het patroon: '132426' is bij wijze van spreke meer te zien als een tel.nummer nl een-drie-twee-vier-twee-zes. Bij een telefoonnummer zeg je ook niet: ik ga effe dertienduizendvierhonderdzesentwintig bellen. Een ander groot verschil is dit: voor de conventionele wiskunde is meer de linkerhelft nodig en voor de vedische wiskunde meer de rechter(vrouwelijke of artistieke) hersenhelft nodig. En ik hoor een paar mensen zeggen dat het conventionele wiskunde is, maar niet WAAROM het dan wel conventionele wiskunde is. Ik denk dat de mensen die dat zeggen EN totaal geen echte ervaring hebben met Vedische wiskunde en zich er door bedreigd voelen. Pin d'Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 16 januari 2007 om 12:51. |
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De persoon die deze "vedische" calcuul heeft berekent is gestart met de conventionele wiskunde en heeft in een aantal gevallen zaken gezien die hij dan weer in misterieuse citaten heeft gegoten en dan krijg je zo een zaken er is helemaal niks misterieus aan... Het is wiskunde! |
|||
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat er dus duidelijk op wijst dat het niet conventioneel is. Of het is conventioneel en bovenstaande klopt niet, of andersom, en een paar mensjes hier hebben het er effe wat moeilijk mee, maar dat geeft niet. Pin d'Ar |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nuff Said Pin d'Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 16 januari 2007 om 13:48. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
|
Citaat:
Je noemt het zoals je het zelf voelt maar meer dan belachelijke rekentrucjes zijn ze niet. Het zou dus belachelijk zijn het mensen aan te leren in de plaats van de echte rekenregels... Nu dat u dat niet snapt versta ik wel... 11x1993209660=? |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Zo bevoorbeeld die formule volgens de vedische wiskunde om een tweedegraadsdifferentiaalvergelijking op te lossen. De manier wordt in de conventionele wiskunde ook gebruikt, maar bovendien algebraïsch bewezen. (Differentiaalvergelijking van de tweede orde, kenmerkende of karakteristieke drieterm en de oplossing hiervan) nu vedische wiskude zijn rekenformules, ze helpen je iets te berekenen. Dat is eigenlijk louter rekenkunde, bijna de naam wiskunde onwaardig. Wiskunde is het bewijzen en opstellen van de algebraïsche formules, maw wiskunde is het maken van rekenformules, niet het toepassen ervan. conclusie: vedische wiskunde is niet-conventionele rekenkunde gebaseerd op conventionele wiskunde. Hoe dan ook, vedische wiskunde kan breed gaan: mensen die afkomen met sinus, cosinus, exponentiele en andere functies: vergeet niet dat deze allen kunnen geschreven worden als een oneindige reeks(optelsom) van machten. (je hebt geen sinusfunctie nodig om een sinusoïde te laten tekenen op een grafisch rekenmachien). Het kan niet oneindig breed gaan: heb je complexe functies en dergelijke, dan lijkt vedisch me veel te omslachtig en kan je als die-hard beter overstappen naar de conventionele. Voor statistiek en vooral groepentheorie kan je ze niet echt gebruiken. ik hoop dat ik jou nu niet afgeschrikt heb. Vedische is vooral mooi, maar niet bepaald het ei van columbus. Wat betreft wiskunde lessen in school: vedische hoort daar niet. De wiskunde-lessen zijn vooral nodig om wiskunde en abstract inzicht te creëren. Daar is conventionele wiskunde nog steeds beter geschikt, vedische is tenslotte ook enkel regels van buiten leren en toepassen. |
|
|
|
|
|
|
#115 | ||
|
|
Goed gezegt...
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Banneling
|
Volgens mij is uw keuze van de term 'conventionele wiskunde' al uiterst ongelukkig.
Er is maar 1 wiskundig systeem. Er bestaat niet zoiets als een parallelle wiskunde. Maw het onderscheid maken tussen een conventionele, en een vedische wiskunde is belachelijk. Uw "vedische wiskunde" is gewoon een aantal wiskundige formuletjes bij elkaar, om eenvoudige rekenoefeningen te maken. Natuurlijk ziet u patronen in uw vedische wiskunde. Het is nl. wiskunde. Wiskunde is logica. DAt er dan patronen in weerkeren is te verwachten. Anders zou het toeval zijn, en geen wiskunde. |
|
|
|
|
|
#118 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Banneling
|
natuurlijk is er geen verschil in formules.
formules zijn formules. basta. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
en wat is dan het verschil? Het ene is wat ingenieuzer dan het andere, maar het blijven formules, logische op wiskundige principes gebaseerd formules, dus conventionele wiskunde. Daar een of ander exotisch klinkend adjectief bij plaatsen verandert niks aan de wiskunde die er aan ten grondslag ligt.
|
|