Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2007, 13:07   #101
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ha, ik dacht dat je het specifiek over de VNV had.

Verder kan ik je alleen maar helpen hopen dat de Vlaams-nationalisten van het VB nooit in een Belgische regering zullen stappen behalve als het de laatste zal zijn, zoniet zullen ook die Vlaams-naionalisten eindigen zoals alle 'verraders' die deel uitmaakten van Belgische regeringen.
Amaai, moesten ze dat doen dan voel ik mij serieus anaal gevuist door het VB
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:07   #102
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is typisch een redenering post datum en gedacht vanuit het nu naar het verleden, terwijl de situatie zich toen wel anders aandiende. Na de Duitse overwinning op Frankrijk dachten de meesten dat de Duitse hegemonie definitief was. Echt gewapend verzet was er toen nog niet. Er werd dus van uitgegaan dat de toestand zich definitief zou stabiliseren. Ook Leopold III dacht dit en probeerde dan ook het nodige te doen om nog een plaatsje in het geheel te krijgen. Ook vele anderen deden dit. Economisch (ook de grootste belgicisten onder de ondernemers) als politiek of ideologisch. Voor de Vlaamsgezinden was België een bladzijde die was omgedraaid en bijgevolg moest men met de Duitse gezagsdragers naar een vergelijk streven.

Ten andere, die houding tijdens WO II is hoofdzakelijk gestuwd vanuit de nare ervaringen tijdens en na WO I. Toen hebben de Vlamingen zich grotendeels loyaal getoond en het grootste deel gegeven van wat ze konden geven ("Hier ons bloed. Wanneer ons recht?"). Toen deed men allerlei dure beloften (o.a. door Albert I) die evenwel niet of met heel veel tegenzin na WO I werden ingelost. Dit alles zorgde ervoor dat heel veel Vlaamsgezinden concludeerden dat er met België geen Vlaamse toekomst te maken viel. Net zoals Versailles als de daadwerkelijke schuldige voor WO II kan aangeduid worden, zo is de Belgische staat de aanstoker van de collaboratie. Had België haar Vlaamse bevolking menswaardig behandeld en haar de rechten gegeven die haar toekwam, dan was er eenvoudig nooit een collaboratie geweest. Dan waren er ook nooit "Vlaamsgezinden" geweest, daar het probleem zich eenvoudig niet gesteld had. België zelf ligt dus aan de basis van heel veel ellende.
Voil�*, een voorbeeld van een heerschap dat nog niks heeft geleerd sinds het einde van WO 2. Vandaar onze terechte twijfels bij de denazificatie van de Vlaemsche Beweging.

A propos, die rechten hebt u vandaag al een tijdje, en nog bent u niet tevreden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 23:53   #103
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Vandaar onze terechte twijfels bij de denazificatie van de Vlaemsche Beweging.
Als er een algemene denazificatie was doorgevoerd, had men ook Leopold III moeten gevangen zetten in de kooien van de Antwerpse Zoo.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 23:57   #104
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als er een algemene denazificatie was doorgevoerd, had men ook Leopold III moeten gevangen zetten in de kooien van de Antwerpse Zoo.
Ah ja, was volgens u dan 72% van de Nederlandstalige Belgen in 1950 een "nazi"?
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 00:06   #105
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Ah ja, was volgens u dan 72% van de Nederlandstalige Belgen in 1950 een "nazi"?
72% van de "Nederlandstalige Belgen" ("in this house we do not use the 'V'-word") stemde voor de terugkeer van een nazi.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 13:11   #106
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Je collaboreert niet met mensen die je land binnenvallen!
Dit is géén louter Vlaams-nationaal fenomeen. In Nederland en Frankrijk bijvoorbeeld waar de collaboratie zich op een totaal ander niveau om totaal andere redenen voltrok kregen collaborateurs wel amnestie. In tegenstelling tot belgië. Daar is de collaboratie een louter Vlaamse aangelegenheid en daarbij vergeet men gemakkelijkheidshalve Rex en Degrelle. Ruikt een beetje naar negationisme, dunkt me.

De collaboratie was fout, ik zal hier niet het tegendeel beweren. Maar men moet dit altijd in de juiste context plaatsen. Er waren collaborateurs échte duitsgezinden als Andre Leysen die nadien uit opportunistische redenen de kant van het verzet kozen. En nooit met het anti-Vlaamse repressieapparaat in aanraking zijn gekomen. Het etiket van Vlaams-nationalist was in die tijd voldoende, collaborateur of niet, om ten prooi te vallen van de belgische repressie. Dat lijkt mij op zijn minst even fout!
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 13:55   #107
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En als ik dan op de Vlaamse feestdag door mijn gemeente wandel en ik zie de vlag met de Vlaams Leeuw wapperen, dan bekruipt me elke keer weer een akelig gevoel.
Ik heb dat gevoel bij de belgische vlag. Ik zie daarin een symbool van onderdrukking,corruptie, mismanagement en minorisering van de meerderheid.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 8 februari 2007 om 13:55.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 22:39   #108
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Het toenmalige VNV heeft de bevolking verraden...toch niet meer dan normaal dat verraders aangepakt werden/worden.
Ik heb niet de indruk dat je in staat/bereid bent er op een serieuze manier over te discussiëren aangezien je steeds maar moet teruggrijpen naar emotioneel beladen termen als "verraders". Ik vind het blijven vasthouden aan een "zwarte" overtuiging lachwekkend, maar het blijven spuien van "witte" propaganda anno 2007 is minstens zo idioot.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:09   #109
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Ik heb niet de indruk dat je in staat/bereid bent er op een serieuze manier over te discussiëren aangezien je steeds maar moet teruggrijpen naar emotioneel beladen termen als "verraders". Ik vind het blijven vasthouden aan een "zwarte" overtuiging lachwekkend, maar het blijven spuien van "witte" propaganda anno 2007 is minstens zo idioot.
Hier vergist u zich in mijn persoontje...ben nogal sterk geintresseerd in WO1 en 2.
Het enige punt dat ik wil maken is dat vanuit mijn oogpunt en opvattingen het onaanvaardbaar is (collaboratie).
Oud 9 februari 2007, 00:24   #110
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Hier vergist u zich in mijn persoontje...ben nogal sterk geintresseerd in WO1 en 2.
Het enige punt dat ik wil maken is dat vanuit mijn oogpunt en opvattingen het onaanvaardbaar is (collaboratie).
Ik had niet echt de indruk dat die interesse in WOII ook tot veel inzicht in de betreffende materie heeft geleid: Je stelt de WB voor als beschermers van weduwen en wezen, ware volkshelden met goede bedoelingen die door de "zwarten" werden verraden. Van de moorden op een paar honderd "zwarten" door de WB was je duidelijk niet op de hoogte. En dat waren echt geen zwaarbewapende Gestapo-officieren die werden vermoord, dat ging soms over achttienjarige leiders uit de Vlaams-nationalistische jeugdbeweging die een nekschot kregen zoals in Limburg.

Is het niet belangrijk dat soort dingen ook te kennen vooraleer je begint te briesen dat die "verraders niet beter verdienen dan te worden neergeschoten"?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 00:52   #111
jurgen79
Banneling

Standaard

@zorroaster

Waar haal je het vandaan dat ik deze feiten niet zou kennen of negeren?
Het feit blijft dat collaboratie niet goed te praten valt.

Ben ermee akkoord dat er op sommige plaatsen heel emotioneel gereageerd is geworden.
In mijn woonomgeving heb ik weet van één feit waar iemand van de WB een 'zwarte' heeft afgeknald (en met rede!).
Voor de rest enkel het gebruikelijke kaalscheren.

En dan nog...de feiten die her en der zijn gebeurd gaan in het niets op als je kijkt naar wat sommigen hebben aangericht door te collaboreren. Is mijn mening hé.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 9 februari 2007 om 01:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be