![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Die reportage is een reportage geweest in het 7 uur journaal, en rechtstreeks van de rtbf overgenomen met de Franse commentaar. Ze ging over de franstalige Daarin kwam een huisvader en een tienermeisje voor. Beiden klaagden erover dat Vlamingen zeer onverdraagzaam zijn tov franstaligen en dat ze steevast als franskiljons gelden, niet willen integreren, ... Die huisvader woonde in de Haan, er kwam onmiddelijk een cynisch commentaar over de afschaffing van de Franstalige naam, en kloeg erover dat hij wel Nederlands moest praten, omdat anders hem niemand wilde helpen. Dat meisje zei dat ze op school zich niet anders voelde, maar gedwongen wordt om Nederlands te spreken om niet als franskiljons te gelden. Ook zei ze iets kort over de franstalige overheersing in het begin van België. Dan kwam er een commentaar dat franstaligen alles willen doen om te integreren. Op het einde was het commentaar dat Vlaanderen nu zo onverdraagzaam is en het de franstaligen moeilijk maakt omdat ze wraak willen nemen voor de franstalige "geschiedenis" van Vlaanderen, waar nu de feitelijke meerderheid het voor het zeggen heeft en niet meer de franstalige minderheid. Beiden spraken wel goed nederlands. De reportage was wéér karikaturaal en helemaal niet realiteitsgebonden. Ik vraag me af waarom de rtbf er de laatste weken alles aan doet, om sommige Vlamingen als splistingmonsters af te schilderen, terwijl het aan de andere kant zo doet of vele Vlamingen nog echte belgicisten zijn. Wil de rtbf -ps- daarmee de franstaligen warm maken voor de verkiezingen? EDIT Het filmpje staat bij het artikel Les Flamands veulent le statu quo en dan op de video Tour de Flandre klikken. En de rtbf doet vrolijk verder met de Vlamingen als gesloten, frans-afwijzende splitser af te doen. In het frans Les Flamands ne veulent pas s’installer en Wallonie
Laatst gewijzigd door Miguelito : 13 maart 2007 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als deze flamingantische onderdrukking geen tussenkomst van blauwhelmen verrechtvaardigt, wat dan nog wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 11 procent van de Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 49 pct wil behoud van de huidige Vlaamse deelstaat of uitbreiding van zijn bevoegdheden.
(Volgens La Libre Belgique, althans). |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister
|
![]() Het filmpje staat bij het artikel Les Flamands veulent le statu quo
en dan op de video Tour de Flandre klikken. En de rtbf doet vrolijk verder met de Vlamingen als gesloten, frans-afwijzende splitser af te doen. In het frans Les Flamands ne veulent pas s’installer en Wallonie
Laatst gewijzigd door Miguelito : 13 maart 2007 om 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, dit is -helaas- een voorbeeld van een franskiljon, gelukkig zijn deze in de minderheid.
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar het toppunt was echt dat de commentaar zei dat franstaligen in Vlaanderen der juist alles aan doen om zich te integreren ![]() Maar kijk het filmpje eens, dan wordt alles duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() Door een Waals dagblad?
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kinderhand is gauw gevuld, En meer van dat fraais. ![]() Begin dat federalisme al maar op te ruimen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hij woont aan de kust? En daar heeft hij nog nooit Franstalige opschriften gezien bij handelaars of zo? Dan komt hij wellicht nooit buiten, zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat een zielig hoopje propaganda. Als de dochter klaagt dat ze op school de hele tijd Nederlands spreekt, wat wil ze dan? Het staat haar vrij om buiten Vlaanderen naar school te gaan. En die vader, die doet alsof je bij een woord Frans spontaan de keel wordt overgesneden. Merk op hoe men bijvoorbeeld inzoomt op het gezicht van die vrouw als hij staat te wachten aan dat zebrapad. Precies alsof iedereen hem angstvallig in de gaten houdt. Ik snap ook niet echt welke revanche wij doen? In Oost-Pruisen werden de Duitsers na de oorlog gewoon massaal gedeporteerd, eventueel met de dood tot gevolg. Doen alsof ze er niet zijn valt dan nog best mee hoor.
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
Jij hebt nog echt een vertekend beeld van de houding van de gemiddelde Franstalige in Vlaanderen. Ik heb een aantal Antwerpse vrienden en gewoon aan de kennis van de taal merk ik al dat ze niet geconfronteerd worden met de taal van Voltaire. Je mag eens een paar maand bij mij komen logeren in de BH van V. Elke (ELKE) keer dat ik naar de winkel ga wordt ik geconfronteerd met wat jij een minderheid noemt ... En dan moet je ook weten dat al heel veel Franstalige termen zijn verwerkt in onze spreektaal. deux (DEUX) éclaires, deux (DEUX) carrés confitures et un pain blanc coupé ... OF twee (TWEE) éclaires, twee (TWEE) carrés confitures en een wit gesneden brood ... Aartsmoeilijk, zeker wanneer men reeds 15 jaar in een Vlaamse gemeente woont, maar hier is dit dagelijkse kost.
KEEP CASH ALIVE!!!! Laatst gewijzigd door Gun : 13 maart 2007 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben toevallig getrouwd met iemand uit de franstalige bourgeoisie. Het is absoluut leugenachtig om die 300.000 franstaligen als één blok voor te stellen. In feite verkeren zij in verschillende stadia's van assimilatie. Enkel de oudere generatie praat en denkt zoals die Meneer. De jongere generqtie voelt zich doorgaans Vlaams, inclusief op politiek vlak. Hun nederlands is zelfs in sommige gevallen beter dan hun Frans. De RTBF is werkelijk gedegradeerd tot een grove propagandamachine. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je zou eens moeten nagaan hoeveel brusselaars frans als moedertaal hebben. dan is het niet zo moeilijk om de tweede taal aan te passen en alle buitenlanders Nederlands te leren ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister
|
![]() hij zei dat in een toonaard van die Vlamingen willen gewoon geen opschriftjes ophangen in het frans omdat ze het frans haten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Maar bij mijn weten zou bij zo een referendum geen stemrecht aan niet Belgen kunnen gegeven worden. Dus is de vraag.... hoeveel procent van de Belgen in het Brussels geweest spreekt Frans als moedertaal. ![]()
![]() |