Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2007, 19:58   #101
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het grootste probleem is dat jongeren direct na het verlaten van school zonder ooit gewerkt te hebben, een uitkering krijgen.
In mijn tijd moest je eerst gewerkt hebben voor je ook maar 1cent dop kon krijgen.
Dat is lange tijd zo geweest zonder ook maar enige controle. Tegenwoordig wordt het iets meer gecontroleerd en moet je eerst geloof ik twaalf maanden (ik kan verkeerd zitten) werkloos zijn vooraleer je een uitkering ontvangt. Bovendien moet je actief op zoek gaan naar werk en dit kunnen bewijzen (vandaar de valse sollicitantenplaag). Je wordt ook uitgenodigd bij de VDAB om gesprekken te voeren over je zoektocht naar werk en de bewijsstukken voor te leggen. Indien je dat niet kan en je weigert een job die zei je aanbieden wordt je van de lijst uitkeringsgerechtigden geschrapt door de RVA.

Citaat:
Een tweede probleem is dat men de dienstplicht heeft afgeschaft en de jongeren dus geen ervaring in de knelpuntberoepen meer opdoen of deze beroepen leren.
Voor sommige van deze knelpuntberoepen moest men vroeger geen attesten of diploma's hebben, nu moeten jongeren die zelfs op een landbouwbedrijf zijn opgegroeid een attest hebben om met een vorklift of tracktor te mogen rijden. Dit terwijl de meeste van hen er thuis mee ronde rijden voor ze kunnen lopen.
In dat eerste kan ik me niet vinden. Dat tweede is waar. Maar een minimum aan scholing vind ik eigenlijk wel een noodzaak, al is het tot je 16e en dan kan je ook een diploma electromechanica, houtbewerking of een ander artisinaal beroep krijgen.
Tegenwoordig is een verder diploma ook geen noodzaak meer en vind je vaak 'diploma of gelijkgesteld door ervaring' in de vacatures.

Citaat:
En dat er zoveel richtingen zijn waar er een over aanbod is aan hoog geschoolde arbeidskrachten en zoveel knelpuntberoepen waar men geen mensen voor vind ligt niet aan de studiekeuzes van de kinderen, maar aan het studie aanbod en aan de mentaliteit van de bevolking.
Aan de mentaliteit van de bevolking en aan de slechte inlichting van de leerlingen die een studie- en dus ook beroepskeuze moeten gaan maken denk ik.

Citaat:
je moet maar eens kijken naar de secudaire scholen.
Eerste jaar latijn, in sommige scholen zelfs 6 klassen.
Dit terwijl die zelfde school in het laatste jaar latijn vaak maar amper nog genoeg leerlingen heeft om nog een klas te mogen houden in die richting.

En in heb het dan over een school waar enkel Latijn en moderne aso word gegeven.
Ook in hun andere richtingen ASO is het beeld van leerlingen en klassen het zelfde.
Als je dan naar de beroepsscholen kijkt, hebben deze vaak problemen om 1 klas van het eerste jaar vol te krijgen, terwijl ze leerlingen moeten weigeren in de laatste graad.
Tja...
dat wijst er vooral op dat er een negatief beeld bestaat over beroepsrichtingen denk ik, volgens velen staat beroeps gelijk met minderwaardig onderwijs of een gebrek aan intelligentie... Als de vuilbak van het secundair onderwijs dus. Ouders en kinderen willen "zo hoog mogelijk" beginnen, onder het motto 'zakken kan altijd'. Dat kan ook in het huidige schoolsysteem.
We vergeten echter dat ook veel afhankelijk is van interesse.

Citaat:
Het is dus om te beginnen reeds het onderwijssysteem dat de knelpunt beroepen veroorzaakt.
Daar ben ik het mee eens.
Oud 12 juli 2007, 18:07   #102
gertjan22
Banneling

Standaard

inderdaad: minder werklozen? Ja in statistieken wel ja maar dit zijn gewoon de geschorste werklozen! Die tellen niet meer mee in de statistieken: ze bestaan gewoonweg nietmeer! Niemand weet ook wat er met de geschorsten gebeurd: leven ze nog? plegen ze diefstallen? gaan ze de prostitutie in? Ze zijn ook met niets nog in orde: geen pensioen,geen sociale zekerheid! jammer dat dit meestal nog echte Vlamingen zijn en geen allochtonen! geeft toch een reden tot nadenken.

Hoera bijna geen werklozen meer...laat dan de lijst van de geschorsten ook een zien?
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 19:01   #103
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
inderdaad: minder werklozen? Ja in statistieken wel ja maar dit zijn gewoon de geschorste werklozen! Die tellen niet meer mee in de statistieken: ze bestaan gewoonweg nietmeer! Niemand weet ook wat er met de geschorsten gebeurd: leven ze nog? plegen ze diefstallen? gaan ze de prostitutie in? Ze zijn ook met niets nog in orde: geen pensioen,geen sociale zekerheid! jammer dat dit meestal nog echte Vlamingen zijn en geen allochtonen! geeft toch een reden tot nadenken.

Hoera bijna geen werklozen meer...laat dan de lijst van de geschorsten ook een zien?
Als de ondernemers ze niet kunnen vinden, waar zijn ze dan?

W A A R ?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be