Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2007, 13:22   #101
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman

Citaat:
Maar ik wil gerust het Waals erkennen. Ik vind het een goed voorstel van JC Van Cau om de borden in Wallonië tweetalig te maken: Frans/Waals.
Enkele van mijn links-nationalistische kameraden werken samen met Walen, om een cursus Waals op te richten in Vlaanderen.
Vlamingen kennen niet genoeg Frans maar zouden wel Waals moeten aanleren?
Ik ben ook voor een zekere erkenning van het Waals, en van andere streektalen als het West-Vlaams en Limburgs, zoals dat ook in Nederland het geval is voor Zeelands, Limburgs, etc. (overigens talen die minder van het AN afwijken dan bvb. het West-Vlaams)

Citaat:
Maar je mag mij wel eens uitleggen waarom het in Brussel dan nog altijd zo moeilijk is om in het Nederlands geholpen te worden in de loketten, in de winkel, in het ziekenhuis, enz...
Die "goede wil" blijft toch zonder veel resultaat...
Ik heb het gevoel dat ik nog sneller in Wallonië in het Nederlands geholpen wordt, dan in Brussel. Ondanks dat ik in Wallonië wél Frans spreek.
Onzin natuurlijk, ik kom bijna dagelijks in Wallonië, de kennis van het Nederlands is echt wel beperkt, behalve aan de taalgrens. Tegenwoordig kent bijna elke franstalige Brusselaar wel wat Nederlands, en velen spreken het echt goed. Ik denk niet dat je nog veel in Brussel komt. (ok, goed, migrantenwinkels en dergelijke vormen nog een uitzondering) Je mag niet vergeten dat er in Brussel percentueel evenveel Vlamingen wonen als waarschijnlijk franstaligen in Antwerpen, Gent of Oostende, toch is de kennis van het Nederlands er opvallend op vooruit gegaan. Op mijn werk spreken alle franstalige collega's meer dan behoorlijk nederlands.

Citaat:
Als je ECHT gelooft in deze meertalige staat, dan zou het een evidentie moeten zijn dat je alle talen spreek, ja. Het feit dat ze daar in bepaalde streken niet in geïnteresseerd zijn, bewijst dat ook zij niet meer geloven in deze meertalige staat.
Onzin natuurlijk, dan moeten de Russen 130 talen spreken, waaronder het Tjoektsjens, Boerjatisch, Evenks, Udmurtisch, Karatsjtapisch, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 13:24   #102
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman

Citaat:
Maar ik wil gerust het Waals erkennen. Ik vind het een goed voorstel van JC Van Cau om de borden in Wallonië tweetalig te maken: Frans/Waals.
Enkele van mijn links-nationalistische kameraden werken samen met Walen, om een cursus Waals op te richten in Vlaanderen.
Vlamingen kennen niet genoeg Frans maar zouden wel Waals moeten aanleren?
Ik ben ook voor een zekere erkenning van het Waals, en van andere streektalen als het West-Vlaams en Limburgs, zoals dat ook in Nederland het geval is voor Zeelands, Limburgs, etc. (overigens talen die minder van het AN afwijken dan bvb. het West-Vlaams)

Citaat:
Maar je mag mij wel eens uitleggen waarom het in Brussel dan nog altijd zo moeilijk is om in het Nederlands geholpen te worden in de loketten, in de winkel, in het ziekenhuis, enz...
Die "goede wil" blijft toch zonder veel resultaat...
Ik heb het gevoel dat ik nog sneller in Wallonië in het Nederlands geholpen wordt, dan in Brussel. Ondanks dat ik in Wallonië wél Frans spreek.
Onzin natuurlijk, ik kom bijna dagelijks in Wallonië, de kennis van het Nederlands is echt wel beperkt, behalve aan de taalgrens. Tegenwoordig kent bijna elke franstalige Brusselaar wel wat Nederlands, en velen spreken het echt goed. Ik denk niet dat je nog veel in Brussel komt. (ok, goed, migrantenwinkels en dergelijke vormen nog een uitzondering) Je mag niet vergeten dat er in Brussel percentueel evenveel Vlamingen wonen als waarschijnlijk franstaligen in Antwerpen, Gent of Oostende, toch is de kennis van het Nederlands er opvallend op vooruit gegaan. Op mijn werk spreken alle franstalige collega's meer dan behoorlijk nederlands.

Citaat:
Als je ECHT gelooft in deze meertalige staat, dan zou het een evidentie moeten zijn dat je alle talen spreek, ja. Het feit dat ze daar in bepaalde streken niet in geïnteresseerd zijn, bewijst dat ook zij niet meer geloven in deze meertalige staat.
Onzin natuurlijk, dan moeten de Russen 130 talen spreken, waaronder het Tjoektsjens, Boerjatisch, Evenks, Udmurtisch, Karatsjtapisch, etc.
Oud 6 juli 2007, 13:36   #103
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Dat lijkt me véél te vroeg. Als CAP op minder dan een half jaar tijd bijna de helft van het aantal stemmen haalt dat de PVDA na 40 jaar noeste arbeid kan voorleggen, dan denk ik dat er voor de CAP een toekomst is.
Maar CAP moet die toekomst nog maken en aantonen dat ze daartoe in staat is. In oktober volgt een nieuw congres om het geheel te structureren en een aantal assen uit te tekenen. Later op het jaar volgt een ideologisch congres. Het zijn absolute vereisten voor CAP verder kan.

Als PVDA en CAP vandaag zouden samensmelten, kan dat niets anders zijn dan de opslorping van CAP door PVDA en daar ben ik op dit moment geen voorstander van. Je zal vandaag binnen CAP weinig mensen vinden die er anders over denken. Bovendien zou het van de PVDA een herstructurering vergen waar die partij vandaag absoluut niet klaar voor is. Ze zijn in volle hervorming en ze hebben daar hun tijd voor nodig. Ik heb de indruk dat ze bijzonder goed bezig zijn.

Waar ik wel voorstander van ben is een gestructureerde samenwerking op het terrein. Ik denk dat we rond een aantal thema's zeker kunnen samenwerken, bijvoorbeeld de sluiting van postkantoren, GBs en de verhoging van de aardgasprijs. Als we er in slagen om rond die thema's lokale comités op te richten die praktisch werk verzetten dat verder gaat dan de profilering van de PVDA of CAP, dan hebben we een gedegen basis om op verder te werken.
Het is op basis van een dergelijke samenwerking dat CAP en PVDA later samen naar de verkiezingen kunnen trekken, maar het lijkt me niet verstandig dat te doen voor de gemeenteraadsverkiezingen.
Het samensmelten of aangaan van kartels vlak voor en louter in functie van verkiezingen, lijkt me onverstandig. Ik denk dat resist heeft aangetoond dat je je eigen geschiedenis en achtergronden niet zomaar te grabbel mag gooien in functie van kortetermijn doelstellingen. Het is een les die PVDA ook wel getrokken heeft.

CAP is nu in hoofdzak bezig met diverse acties waarbij we niet naar de mensen toestappen met onze analyse of ons programma maar vooral ons oor te luisteren leggen bij wat er leeft, welke analyse mensen maken aan de ingang van de GB of het postkantoor of op de parking van Opel.
Ons programma moet die bekommernissen structureren en vertalen naar een heldere strategie waardoor we politiek druk kunnen uitoefenen om de doelstellingen die daaruit voortvloeien op te leggen aan andere politieke partijen zoals SP.a en Groen!.
Ik vind dat zowel het CAP als PVDA zich minder moeten bezighouden met hun eigen kleine besoignes en zich meer moeten concentreren op het echte doel. Ik vond de uitslag van CAP niet echt indrukwekkend, zeker niet als je ziet hoeveel verschillende componenten eraan deelnamen. De PVDA kon haar stemmenaantal op veel plaatsen verdubbelen. Maar het is inderdaad zo dat PVDA bepaalde segmenten van links afstoot en daarom is een samensmelting aangeraden. Inderdaad "resist" was een miskleun omdat de AEL en PVDA weinig tot niets gemeen hebben, CAP en PVDA delen echter bijna 90% van hun programma en spreken ook grotendeels hetzelfde publiek aan. Ik zeg niet dat CAP moet opgaan in de PVDA nog omgekeerd, een samensmelting tot nieuwe partij is noodzakelijk, zoals Linkspartei in Duitsland of SP in Nederland, pas als links er in slaagt haar verdeeldheid te overstijgen zal het een veel breder publiek aantrekken en een machtsfactor van betekenis worden.
Oud 6 juli 2007, 13:39   #104
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
bvb. in het programma van de NVA:

De reden voor al die ondermaatsheid is niet ver te zoeken: iedere keer dat de Vlamingen federaal het gaspedaal willen induwen, gaan de Walen op de rem staan. Omdat Wallonië (...) kost wat kost de transfers in stand wil houden.

Maar een voorbeeld. Hier zegt de NVA onrechtstreeks dat de Walen profiteurs zijn. Ze drukken het misschien iets omzichtiger uit dan het VB, maar het komt op hetzelfde neer.(ook interessant dat er gesproken wordt over "Walen" en "Wallonië" en niet over "Waalse politici" of "de Franstalige gemeenschap")

Trouwens ik heb ook net ontdekt dat ze in Brussel aparte rechtbanken willen oprichten voor franstaligen en nederlandstaligen... (waarom ook geen speciale rechtbanken voor homo's, gehandicapten, Joden of marokkanen?) Over efficiënt bestuur gesproken...
de geldstromen zijn blootgelegd !! de walen met hun luie kont bloot !! een dan ??

de waarheid kwetst ?? dat is toch ook zo ?!

de Parti Scandaliste is de eerste om Vlamingen racsiten te noemen ?! Waarom ? om hun schandalige praktijken te vergoelijken ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 13:52   #105
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat zowel het CAP als PVDA zich minder moeten bezighouden met hun eigen kleine besoignes en zich meer moeten concentreren op het echte doel. Ik vond de uitslag van CAP niet echt indrukwekkend, zeker niet als je ziet hoeveel verschillende componenten eraan deelnamen. De PVDA kon haar stemmenaantal op veel plaatsen verdubbelen. Maar het is inderdaad zo dat PVDA bepaalde segmenten van links afstoot en daarom is een samensmelting aangeraden. Inderdaad "resist" was een miskleun omdat de AEL en PVDA weinig tot niets gemeen hebben, CAP en PVDA delen echter bijna 90% van hun programma en spreken ook grotendeels hetzelfde publiek aan. Ik zeg niet dat CAP moet opgaan in de PVDA nog omgekeerd, een samensmelting tot nieuwe partij is noodzakelijk, zoals Linkspartei in Duitsland of SP in Nederland, pas als links er in slaagt haar verdeeldheid te overstijgen zal het een veel breder publiek aantrekken en een machtsfactor van betekenis worden.
Is dat de revolutie?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 13:56   #106
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Dat kleuterlinks.. dat is echt wel een gezaag...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 14:06   #107
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat opzicht is het wel zeer betreurenswaardig dat wij niet op de medewerking van de PVDA mochten rekenen aangaande onze klacht bij de OVSE inzake mediatoegang des te meer omdat we volledig gelijk hebben. CDF en CAP hebben wél hun medewerking verleend, wat ze in Warschau trouwens appreciëren, zo merk ik nu.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 18:06   #108
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze discussie is veel te theoretisch geworden, laten we het gewoon bij de vaststelling houden dat de PVDA+ de grootste partij is die in beide landsdelen opkomt. Dat geeft natuurlijk wel de nodige taalproblemen op congressen, maar die worden vrij goed opgelost. Het is natuurlijk niet de schuld van de PVDA+ dat ons onderwijs er niet in slaagt (of in wil slagen) om iedereen de tweede landstaal voldoende aan te leren.
Neen, het is de schuld van de intellectuele onwil van de franstaligen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2007, 18:11   #109
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Onzin natuurlijk, veel Vlamingen van de jongere generaties kennen nauwelijks Frans, zeker degenen die uit het beroepsonderwijs komen.
Inderdaad ook de kennis van de eerste landstaal laat soms te wensen over... (ps: ik ben niet in het Nederlands opgegroeid)
Ik vind dat Vlamingen dialect en Nederlands mengen, dat vinden ook alle franstaligen die moeite doen om Nederlands te spreken, misschien niet slecht dat aloude tradities niet verloren gaan. Maar Vlamingen zouden ook in staat moeten kunnen zijn om indien nodig AN te spreken.
en hup, het heeft lang geduurt, maar daar zijn de frankiljons weer met hun eeuwig "argument" om vooral de eerste landstaal niet te leren.
De vlamingen praten enkel dialect. Neen ze praten dialect met andere dialect sprekers. Net zoals duitsers, britten, zweden, fransen ... .
Zelfs iemand die niet goed nederlands spreekt, begrijpt dat boerkestoaltje wél, behalve natuurlijk de franstaligen.

Franstaligen hebben ook slecht verstaanbare dialecten, maar dat is weerom geen probleem.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 juli 2007 om 18:14.
Oud 6 juli 2007, 18:19   #110
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Och kom, hoeveel mensen spreken er Duits, een paar man en een paardekop. .
En dan? Het Duits is een offieciele taal, leer er mee leven. Net zoals het Nederlands altijd een officiele taal in brussel zal zijn en de enige in de Rand.

Citaat:
Bovendien sommige franstalige collega's van mij uit Arlon en Verviers spreken een aardig mondje Duits, VEEL beter dan de gemiddelde Vlaming.
Hoogst twijfelachtig en dit "argument" is waarschijnlijk ergens in uw fransklijone hoofd ontsnapt.

Citaat:
Die gebrekkige talenkennis van de Vlamingen EN Walen is gewoon een feit,
en in plaats van daar politieke spelletjes rond te spelen zouden we er beter iets aan doen
De gebrekkige talenkennis van de Vlamingen is GEEN feit, dat heeft een grote studie vorig jaar nog aangetoond.
En dat er politieke spelletjes om gespeeld worden is omdat franstaligen nog altijd geloven in het belgique van 1830 rond te lopen, en spijtig genoeg een aantal vlaminegen ook.
Oud 6 juli 2007, 18:25   #111
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Probleem is dat veel Brusselaars en nog veel minder Walen dagdagelijks met Vlamingen geconfronteerd worden. Degenen die wel dagelijks met Vlamingen in contact staan spreken over het algemeen zeer behoorlijk Nederlands, dat weet ik uit eigen ervaring. In WalloniË vermindert de kennis van de tweede landstaal naarmate men zich verder van de taalgrens begeeft, dat is trouwens niet zo heel anders in Vlaanderen. De enige manier om dat tegen te gaan is een veel degelijkere schoolse basiskennis. Het probleem dat België heeft is dat beide talen ongeveer gelijkwaardig gesproken worden in België, geen van beide zou aanvaarden dat de andere taal als "lingua franca" ingesteld zou worden. (zoals dat wel het geval is in bvb. Spanje, Bulgarije of Rusland bvb.)
Franstaligen hebben nooit de moeite genoemen om nederlands te leren en nu is Uw uitleg daarvoor dat ze niet meer met mekaar in contact komen?
In Vlaanderen is het frans ook gekend in zelzate of in neerpelt, in tegenstellig tot de tweetalige stad brussel. De franstaligen hebben gewoon veder gedaan om hun neus bloed bij de invoering van de taalwetten.
Er is wel een lingua franca in belgique, althans volgens één bevolkingsgroep, want de meeste franstaligen willen ook frans in vlaanderen, ze willen zelf scholen en rechten in a'pen of geraardsbergen
Oud 6 juli 2007, 18:25   #112
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Probleem is dat veel Brusselaars en nog veel minder Walen dagdagelijks met Vlamingen geconfronteerd worden. Degenen die wel dagelijks met Vlamingen in contact staan spreken over het algemeen zeer behoorlijk Nederlands, dat weet ik uit eigen ervaring. In WalloniË vermindert de kennis van de tweede landstaal naarmate men zich verder van de taalgrens begeeft, dat is trouwens niet zo heel anders in Vlaanderen. De enige manier om dat tegen te gaan is een veel degelijkere schoolse basiskennis. Het probleem dat België heeft is dat beide talen ongeveer gelijkwaardig gesproken worden in België, geen van beide zou aanvaarden dat de andere taal als "lingua franca" ingesteld zou worden. (zoals dat wel het geval is in bvb. Spanje, Bulgarije of Rusland bvb.)
Franstaligen hebben nooit de moeite genoemen om nederlands te leren en nu is Uw uitleg daarvoor dat ze niet meer met mekaar in contact komen?
In Vlaanderen is het frans ook gekend in zelzate of in neerpelt, in tegenstellig tot de tweetalige stad brussel. De franstaligen hebben gewoon veder gedaan om hun neus bloed bij de invoering van de taalwetten.
Er is wel een lingua franca in belgique, althans volgens één bevolkingsgroep, want de meeste franstaligen willen ook frans in vlaanderen, ze willen zelf scholen en "rechten" in a'pen of geraardsbergen

Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 juli 2007 om 18:29.
Oud 6 juli 2007, 18:26   #113
Miguelito
Minister

Standaard

fout

Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 juli 2007 om 18:29.
Oud 6 juli 2007, 23:10   #114
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
de geldstromen zijn blootgelegd !! de walen met hun luie kont bloot !! een dan ??

de waarheid kwetst ?? dat is toch ook zo ?!

de Parti Scandaliste is de eerste om Vlamingen racsiten te noemen ?! Waarom ? om hun schandalige praktijken te vergoelijken ?
Zoals ik al zei: racistische beledigingen. De mensen die het hardst roepen dat Walen lui zijn zijn dikwijls de grootste luiaards, zoals al die VB-parlementsleden die niets hebben uitgericht.
Oud 6 juli 2007, 23:11   #115
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Is dat de revolutie?
Nee, in eerste instantie een politieke factor van betekenis worden.
Oud 6 juli 2007, 23:12   #116
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In dat opzicht is het wel zeer betreurenswaardig dat wij niet op de medewerking van de PVDA mochten rekenen aangaande onze klacht bij de OVSE inzake mediatoegang des te meer omdat we volledig gelijk hebben. CDF en CAP hebben wél hun medewerking verleend, wat ze in Warschau trouwens appreciëren, zo merk ik nu.
Daar was ik niet van op de hoogte?
Oud 6 juli 2007, 23:19   #117
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
en hup, het heeft lang geduurt, maar daar zijn de frankiljons weer met hun eeuwig "argument" om vooral de eerste landstaal niet te leren.
De vlamingen praten enkel dialect. Neen ze praten dialect met andere dialect sprekers. Net zoals duitsers, britten, zweden, fransen ... .
Zelfs iemand die niet goed nederlands spreekt, begrijpt dat boerkestoaltje wél, behalve natuurlijk de franstaligen.

Franstaligen hebben ook slecht verstaanbare dialecten, maar dat is weerom geen probleem.
Dat is echt geen excuus, en trouwens de franstaligen die geen Nederlands hebben geleerd zijn daar niet eens van op de hoogte. Degenen die wel AN geleerd hebben kunnen veel Vlamingen nauwelijks verstaan, maar kunnen wel zonder moeite een krant lezen of het journaal verstaan. Ook in Wallonië spreekt men dialect, maar meestal zijn Walen toch verstaanbaar, tenzij ze natuurlijk in het Waals beginnen. Vlamingen spreken niet alleen dialect met andere dialect sprekers, veel spreken hun dialect overal en kunnen niet anders. waarom denk je dat ze bijna alles ondeztitelen op VRT en VTM? Veel Nederlanders begrijpen trouwens ook geen snars van wat veel Vlamingen zeggen.
Oud 6 juli 2007, 23:23   #118
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Miguelito

Citaat:
En dan? Het Duits is een offieciele taal, leer er mee leven. Net zoals het Nederlands altijd een officiele taal in brussel zal zijn en de enige in de Rand.
Bent U daar zo zeker van? Als België uit elkaar zou vallen blijft Nederlands geen dag langer een officiële taal in Brussel. Het Duits is een officiële taal in het oostkanton, maar ik leef niet in het oostkanton.

Citaat:
De gebrekkige talenkennis van de Vlamingen is GEEN feit, dat heeft een grote studie vorig jaar nog aangetoond.
Studie of geen studie (welke studie trouwens?), ik zie genoeg op m'n werk en in dagelijkse situaties.

Citaat:
En dat er politieke spelletjes om gespeeld worden is omdat franstaligen nog altijd geloven in het belgique van 1830 rond te lopen, en spijtig genoeg een aantal vlaminegen ook.
Zoals ik al zei willen meer en meer franstaligen Nederlands leren, natuurlijk moeten ook de Vlamingen goed Frans leren spreken.
Oud 6 juli 2007, 23:27   #119
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Er is wel een lingua franca in belgique, althans volgens één bevolkingsgroep, want de meeste franstaligen willen ook frans in vlaanderen, ze willen zelf scholen en rechten in a'pen of geraardsbergen
Dat is een van de redenen, naast natuurlijk de voornaamste reden dat het onderwijs tekort schiet. En dat geldt voor beide kanten. Ik word kotsmisselijk van dat Vlaams borstgeklop "zie ieens hoe goed en superieur wij zijn", het is niet alleen weinig bescheiden, artificieel maar het klopt ook niet. Ik ben er zeker van dat de gemiddelde franstalige Brusselaar beter Nederlands kent dan de gemiddelde Zelzatenaar of Neerpeltenaar Frans kent. (Zelzate ken ik vrij goed trouwens)
Vroeger was er een lingua franca, en dat was inderdaad niet echt correct ten opzichte van de Vlamingen die met iets meer zijn dan de franstaligen. Het enige alternatief is dat beide elkaars taal aanleren, en daar moet veel meer inspanning voor gedaan worden, langs beide kanten, in plaats van politieke spelletjes en communautair opbod.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 juli 2007 om 23:31.
Oud 7 juli 2007, 00:27   #120
abi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
BELGIE MOET NU MAAR EENS EN VOOR ALTIJD BARSTEN !!!.

abi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be