![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jeronimo : 18 juli 2007 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zeer mooie openingspost, met al bij al een opmerkelijk sereen communautair debat daarna (
![]() ![]() Ik vind wel dat je vanuit een pessimistisch gegeven vertrekt, zijnde : op zichzelf zal Wallonie nooit voldoende initiatieven nemen om er economisch uit te geraken, dus moeten we het op een andere manier oplossen. Het verleden toont weliswaar aan dat er langs Waalse kant op economisch vlak niet altijd (om het eufemistisch te zeggen) goed bestuurd is. Volgens mij ligt de oorzaak hier bij de "Etat-PS", met haar lokale baronieën (dé plaag van Wallonië) en ditto "dienstenverleningen". Maar, geloof het of niet, er is "iets" aan de gang in Wallonië, beetje bij beetje ontstaat het besef dat het "zo" niet verder kan, ondanks alle tegenkantingen van de PS (ik ken Wallonië tamelijk goed, de invloed van die partij op het dagelijks leven en mentaliteit van de Walen -met alle gevolgen van dien- is iets dat veel Vlamingen zich zeer moeilijk kunnen inbeelden). Het gewoon bestaan van het Marshallplan is op zich al bijna een mirakel: de Waalse PS-politici hebben inderdaad een (helaas "PS-achtig") initiatief genomen om er economisch uit te geraken. De mentaliteit is wel degelijk, langzaam maar zeker, aan het veranderen, omdat ze zelf zijn gaan beseffen dat het zo niet verder kan. Dus deel ik jouw pessimistische visie op de Waalse toekomst niet helemaal, ik denk (maar uiteraard heb ik geen kristallen bol) dat de regio beetje bij beetje uit het dal zal klimmen, waardoor de transfers steeds minder noodzakelijk zullen zijn, en het probleem op een andere manier zal worden opgelost dan via "economische onafhankelijkheid". Want het kan : het Waals probleem, op economisch vlak, ligt zéér duidelijk in Henegouwen en (in mindere mate) Luik, toevallig-of niet- de twee PS-bastions. De E411-as (Brussel-Namen-Luxemburg) is economisch veel dynamischer en welvarender dan pakweg La Louvière, Seraing of Charleroi. Bewijs dat er geen "Waals-fataliteit" bestaat... Een andere factor zal van cruciaal belang zijn: wat gebeurt er in 2009? Indien de MR daadwerkelijk de PS opzij kan zetten, en daadwerkelijk haar economisch programma (ik denk b.v. aan het opvolgen van werlozen) kan uitvoeren, zou dit het begin van het einde kunnen beteken van de "Etat-PS" in Wallonië, met alle positieve gevolgen van dien.
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
Door de huidige transfers denken ze dat alles in orde is want de molen draait verder. Ook als we niet (teveel) werken blijft het geld rollen en de sociale hangmat confortabel. Er moet een geleidelijke afbouw zijn van de transfers waardoor de misbruiken verhinderd worden: eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid. Laatst gewijzigd door luc broes : 18 juli 2007 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
zij hebben daar niet in te zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Dat komt enkel omdat de Vl regeringspartijen de confrontatie met de Fr niet durven aangaan, alhoewel wij de democratische meerderheid uitmaken en het land economisch overeind houden. Een onzinnige toestand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() De BH van V is blijven bestaan omdat beide landsdelen er voordeel dachten uit te halen ... de Franstaligen zetelwinst in HV en de Vlamingen zetelwinst in B
![]() |
#110 |
Burgemeester
|
![]() kan best zijn, maar het tegendeel is gebleken. De Franstaligen rukken op in Brussel en in Halle-Vilvoorde. Dat kan niet en dat mag niet. BHV MOET gesplitst worden, en liever nu dan later. Dat het niet gebeurd is is omdat de Franstaligen hebben gemerkt dat zij in het voordeel zitten, en zeggen nu al jaren NON tegen splitsing. Misschien moeten we hen er maar eens toe dwingen door te dreigen de transfers op te zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ik stel mij soms de vraag waarom er nog inspanningen geleverd moeten worden om inhoudelijke argumenten naar voren te proberen te brengen. Er wordt toch niet op geantwoord (ja, ik heb op uw argumenten reeds een aantal elementen naar voren geschoven in mijn post, oa het bestaan van het Marshallplan).
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Ze rukken op.' 't is precies nen oorlog. Mensen, het zijn niet méér dan doodgewone mensen die verhuizen. Niet meer dan dat?
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Europees Commissaris
|
![]() Veel van hen met een verdomd agressieve, imperialistische mentaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het al gezegd. Het woord 'imperialisme' is neit meer wat het geweest is.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie maar weinig verschil tussen het Lebensraum van de nazi's en het Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension van de francofonen. Als je grondgebied van een ander opeist, ben je een imperialist.
Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 juli 2007 om 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Binnenkort gaat de gemeentenfusie van een paar decennia geleden ook al een annexatie worden.
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
Onze Antwerpenaar spreekt uit ervaring ![]()
KEEP CASH ALIVE!!!! Laatst gewijzigd door Gun : 18 juli 2007 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou het beter op de Vlamingen steken die hun huizen verkopen aan Franstaligen. Vuile volksverraders.
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie het woord 'imperialisme' gebruikt als het over verhuizende mensen gaat, zorgt ervoor dat het woord imperialisme niet meer is wat het geweest is.
Vroeger had je kanonnen enzo. Nu heb je koopacten.
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Imperialisme is het proces waarbij landen hun macht in andere delen van de wereld uit willen breiden door gebieden te veroveren en te controleren.