Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2007, 12:13   #101
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hoe doe je dat "misbruik maken van het recht op betogen"?
Doet niet terzake. Dat is subjectief. Feit is dat groot aantal mensen aanvoelt dat er misbruik van gemaakt wordt.

Laatst gewijzigd door Dycore : 27 juli 2007 om 12:14.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 12:14   #102
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Inderdaad, 'rechtse' ultraliberalen en 'linkse' anarchisten zijn in feite ideologische bondgenoten.
da's zonneklaar
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 12:15   #103
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Doet niet terzake. Dat is subjectief. Feit is dat groot aantal mensen aanvoelt dat er misbruik van gemaakt wordt.
Dus "het gevoel van een (volgens jou) groot aantal mensen dat er misbruik van wordt gemaakt", is voldoende om het wettelijk aan banden te leggen?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 12:17   #104
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus "het gevoel van een (volgens jou) groot aantal mensen dat er misbruik van wordt gemaakt", is voldoende om het wettelijk aan banden te leggen?
't Is toch een democratie?
Oud 27 juli 2007, 12:39   #105
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor een belachelijke redenering. Iemand afkloppen of stelen zijn misdrijven. Betogen is dat niet.
Mijn zin is begonnen met: in de redenering van die klootzakken van anarchisten .....
Als ge dus niet door hebt dat daaruit een 'verkeerde' redenering uit voortvloeit, dan moet ge terug naar 't lager middelbaar.

En voor de andere woordenzwendelaars in deze draad: de vrije meningsuiting wordt terecht zwaar aan banden gelegd in onze maatschappij.
Zo herinner ik me van zeeer lang geleden toen ik mocht studeren om mijn rijbewijs te halen, dat het verboden is te betogen op autostrades.
Ik weet niet of het verboden is te betogen pro abortus, tijdens een herdenkingsmis van mijn (onbestaande) tante nonneke .... maar 't is toch onze kultuur om tenminste hier en daar wat respekt te tonen voor gevoeligheden van andere mensen

Gelieve dus niet te zeveren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 12:48   #106
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben noch extreem-links, noch anarchist.
Neem het mij niet kwalijk dat het idee dat jij over jezelf meent te hebben aan mijn kouwe reet roest...
Oud 27 juli 2007, 13:19   #107
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het platform voor vrije meningsuiting houdt zich wel met wat meer bezig dan het recht op betogen. Het is niet omdat ze nav de klacht van Electrabel tegen Greenpeace die gegrond werd verklaard in de media zijn gekomen met hun eis voor het recht op actie voeren, dat hun activiteiten beperkt zijn tot dat. En hun eisen zijn dezelfde ongeacht de ideologische achtergrond.
Interessant.

Weet je met wat ze zich nog bezig houden?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 13:30   #108
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Betogers hinderen mij vaak. Ze veroorzaken files en ze staan vaak in mijn weg.

Soms betoog ik natuurlijk zelf ook: ik ben niet voor niets lid van een vakbond.

Er is dus nood aan een scheidsrechter, die bepaalt hoe ver je mag gaan in het ambeteren van andere mensen.
En kijk, in dit landje is het de burgemeester die die scheidsrechter is. Een burgemeester moet daarbij de wet naleven (vrijheid van meningsuiting) tegenover de rechten van de andere mensen.

En die onnozelaren die niet naar de scheidsrechter luisteren, die moeten maar betalen.

In de redenering van die klootzakken-anarchisten verder gaand, zou ik hen mogen afkloppen tijdens een betoging en hen wat euro's uit hun vuile broekzakken afpakken, ter kompensatie van het nadeel dat zij mij berokkenen. En voor die wandaden van mij, mag niemand mij beperkingen opleggen.
Het was de politie die de grote markt afsloot met prikkeldraad, het was de politie die horeca uitbaters hun zaken liet sluiten vanaf 18 uur, het was de politie die de betogers de ring op dwong, het was de politie die geweld gebruikte.
Oud 27 juli 2007, 13:32   #109
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn zin is begonnen met: in de redenering van die klootzakken van anarchisten .....
Als ge dus niet door hebt dat daaruit een 'verkeerde' redenering uit voortvloeit, dan moet ge terug naar 't lager middelbaar.

En voor de andere woordenzwendelaars in deze draad: de vrije meningsuiting wordt terecht zwaar aan banden gelegd in onze maatschappij.
Zo herinner ik me van zeeer lang geleden toen ik mocht studeren om mijn rijbewijs te halen, dat het verboden is te betogen op autostrades.
Ik weet niet of het verboden is te betogen pro abortus, tijdens een herdenkingsmis van mijn (onbestaande) tante nonneke .... maar 't is toch onze kultuur om tenminste hier en daar wat respekt te tonen voor gevoeligheden van andere mensen

Gelieve dus niet te zeveren.
Er was een tijd dat het verboden was vakbonden te vormen en te betogen tout court, laten we blij zijn dat er toen mensen waren die hier niet mee akkoord gingen.
Oud 27 juli 2007, 13:33   #110
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Het was de politie die de grote markt afsloot met prikkeldraad,
En dat is erg omdat?

Citaat:
het was de politie die horeca uitbaters hun zaken liet sluiten vanaf 18 uur,
En dat is erg omdat?

Citaat:
het was de politie die de betogers de ring op dwong,
En dat is erg omdat?

Citaat:
het was de politie die geweld gebruikte.
Waar dan?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 13:40   #111
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat het probleem is, is dat wanneer mensen enkel nog met toestemming mag betogen op een door de overheid vastgelegd parcours, dat er dan eigenlijk van recht op betoging niet echt nog sprake is (de betoging was wel degelijk aangekondigd, er was alleen geen toestemming verleend). En wat helemaal een probleem is, is dat mensen willekeurig zijn opgepakt. Een vermoeden van te willen deelnemen aan de betoging was al voldoende om gearresteerd te worden. Zoiets heet repressie.
Sinds wanneer is recht op betogen absoluut en staat die boven andere plichten en bepalingen zoals het niet verstoren van de openbare orde?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 13:43   #112
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was een tijd dat het verboden was vakbonden te vormen en te betogen tout court, laten we blij zijn dat er toen mensen waren die hier niet mee akkoord gingen.
En laten we het tegelijkertijd betreuren dat de evolutie ondertussen zover is gekomen dat het recht op staken of betogen nagenoeg iedere dag wordt uitgeoefend waardoor het compleet uitgehold is en waardoor de mensen er hun buik vol van hebben. Met andere woorden: de betogers hebben hun recht op betogen zelf de grond ingeboord. Het is niet langer geloofwaardig. Ze zijn te ver gegaan en hebben er mede voor gezorgd dat men spoedig een stapje zal terug zetten. Betreurenswaardig, maar blijkbaar is er niets aan te doen. Er lopen nu eenmaal altijd idioten rond die niet weten wat gedaan met hun verworven vrijheden.

Laatst gewijzigd door Dycore : 27 juli 2007 om 13:46.
Oud 27 juli 2007, 13:52   #113
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus als je een ruit ingooit ben je een hooligan, als je het niet doet ben je een braaf lammetje?
jij denkt daar anders over? Wat is nu een hooligan die geen ruiten ingooit? Wat is een molotov die niet in vlammen opgaat?

Citaat:
Maar je blijft rond de pot draaien, want er zijn helemaal geen ruiten vernield tijdens de krakersbetoging.
Enkel het goedkoopste snoepje gestolen uit de winkel dus. Mietjes!

Maar bon, gelukkig dat die camera-man van VTM klop heeft gekregen, en dat gebouw van opus dei is besmeurd voor de camera's. Men zou nog denken dat ze bloemetjes hebben zitten planten als ik u hoor.

Maar kom, zie die boete dan als vergoeding om die gevel te herverven. De ouders van die puberale rijkeluis-wanna-be-krakers die ook aanwezig waren en nu een boete hebben gekregen kunnen dat ongetwijfeld wel betalen.
Oud 27 juli 2007, 14:34   #114
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Interessant.

Weet je met wat ze zich nog bezig houden?
De antiterrorismewet, de uitbreiding van de bevoegdheden van politie- en inlichtingendiensten, het misbruiken van procedures,...
Oud 27 juli 2007, 14:35   #115
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
't Is toch een democratie?
Wat heeft jouw gevoel van wat de meerderheid van de mensen denken met democratie te maken?
Oud 27 juli 2007, 14:37   #116
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De antiterrorismewet, de uitbreiding van de bevoegdheden van politie- en inlichtingendiensten, het misbruiken van procedures,...
Er ligt een scherpe grens tussen woorden en daden. Als dat platform de vrije meningsuiting in daden verdedigt, waarom verdedigt het dan niet de vrije meningsuiting van het woord?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 14:39   #117
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt duidelijk niet begrepen waar de redeneerfout zat.
Oud 27 juli 2007, 14:42   #118
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar gaat het hier even niet om.
Het gaat hier over twee botsende rechten: het recht op vrije meningsuiting, het recht op vreedzaam vergaderen aan de ene kant van de betogers, tegenover aan de andere kant het recht van mensen die niet betogen maar toch gehinderd worden om handel te drijven, om naar huis te kunnen gaan, om hun eigendomsrecht te kunnen uitoefenen, om naar de winkel van hun goesting te kunnen gaan, om op tijd op het eksamen toe te komen, om op tijd de kleine af te halen bij de onthaalmoeder, om zijn beurt niet te verliezen bij de chemo- of bestralingsterapie in het ziekenhuis ....

Als onze anarchistjes daarbij wat te wild tekeer gaan, dan moet de politie doen wat ze moet doen, volgens de richtlijnen van burgemeester en gemeenteraad, en dus ook hun boetes betalen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 14:45   #119
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Er ligt een scherpe grens tussen woorden en daden. Als dat platform de vrije meningsuiting in daden verdedigt, waarom verdedigt het dan niet de vrije meningsuiting van het woord?
Dat doen ze nu net wel, want die antiterrorismewet bijvoorbeeld staat toe dat mensen omwille van hun woorden worden vervolgd. Zie maar naar de zaak van Bahar Kimyongür...
Oud 27 juli 2007, 14:46   #120
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Maar kom, zie die boete dan als vergoeding om die gevel te herverven. De ouders van die puberale rijkeluis-wanna-be-krakers die ook aanwezig waren en nu een boete hebben gekregen kunnen dat ongetwijfeld wel betalen.
Hopla, nog een voorstander van collective punishment!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be