![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat de staatshervorming zo ver mogelijk reikt, maar ik weet dat er aan de andere kant van de onderhandelingstafel een koppige groep halstarrig elke stap gaat trachten tegen te houden. Daarom de BH van V niet in 5 minuten splitsen en daardoor minder ver in die staatshervorming geraken. Als de doelstelling langs Vlaamse kant niet worden bereikt moet Leterme er maar de brui aan geven en in zijn senaatszetel gaan plaats nemen.
![]() |
#102 |
Minister
|
![]() Ja, voor zover het een gewest- of gemeenschapsbevoegdheid betreft zijn de gewesten en gemeenschappen verantwoordelijk voor zowel het ratificeren als het uitvoeren van een verdrag. In casu gaat het over een minderhedenverdrag doch taal en cultuur zijn gemeenschapsbevoegdheden. Het dient met andere woorden ook geratificeerd te worden door de drie gemeenschappen en de non ratificatie door één enkele gemeenchap betekent dat het verdrag wat België betreft niet in werking treedt.
|
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#104 |
Staatssecretaris
|
![]() inderdaad, zou dat een bewuste daad geweest zijn van leterme om de franstaligen proberen "in de val" te lokken?
|
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De titel van de draad is verkeerd.
't Is niet Mangain die de spanningen doet opdrijven, kijk maar naar het artikel hieronder, van vandaag 2
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De titel van de draad is verkeerd.
't Zijn de Vlamingen die de spanningen doen opdrijven. Artikel uit de standaard, 2 augustus om 12.47 Dat ziet er beter en beter uit, met de minuut !!! Het kartel gaat nog achterhaald geraken (remember: kartel was samengaan tot aan een staatshervorming en konfederalisme, de tsjeven zijn daarmee kontent, de nva wil meegaan tesamen tot daar, maar dan alleen verder gaan tot onafhankelijkheid.) De Standaard Online donderdag 02 augustus 2007 Communautaire spanningen lopen op De spanning tussen Nederlands- en Franstalige partijen loopt opnieuw hoog op. Vanmiddag discussiëren alle partijen voor het eerst samen over de staatshervorming. Een akkoord over de communautaire kwesties lijkt verder weg dan ooit. Zo verklaarde CDH-voorzitster Joëlle Milquet deze ochtend opnieuw dat CDH niet akkoord kan gaan met de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De partij pleit voor ontdubbeling en weigert een echte splitsing te aanvaarden. Een splitsing van het arrondissement houdt in dat de Franstalige rechtbanken alleen bevoegd zijn in Brussel en voor de Franstaligen in de zes faciliteitengemeenten. Bij een ontdubbeling zijn ze wel bevoegd voor heel Brussel-Halle-Vilvoorde, waardoor de rechten van de Franstaligen volgens de Vlamingen eigenlijk nog worden uitgebreid. Volgens de Franstaligen lag in 2005, toen de paarse regering onderhandelde over BHV, het voorstel van een ontdubbeling op tafel. De spliting van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde stond nochtans geklasseerd als 'vrij gemakkelijk door te voeren'. De grote problemen werden pas verwacht bij de bespreking van de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Open VLD waarschuwt de Franstalige partijen dat het zo niet verder kan. Voorzitter Bart Somers zegt dat hij niet in een regering stapt zonder toegevingen voor een staatshervorming.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Ná de onderhandelingen ...
#109 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niets geen confederalisme: ze dronken een glas, ze pisten ne plan, en alles bleef zoals het was. Kijk maar, het zit het nu al in de onderhandelingen: Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 2 augustus 2007 om 16:41. |
||
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Dit is met andere woorden geen toegeving, maar een noodzakelijke voortzetting van de huidige regeling. |
|
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan je stekeblindheid alleen maar verklaren (en daardoor ergens wel een beetje begrijpen, bijna simpatiek vinden, gezien we beiden in dezelfde richting van een onafhankelijk Vlaanderen kijken, maar het blijft wel dom) door je visie dat "de stekker uittrekken" de beste oplossing zou zijn. (ik geef je maar één voorbeeldje: als de stekker eruit getrokken wordt, dan betaal ik de eerste drie jaar niks geen belastingen, met als verweer: er is geen wet die mij oplegt aan die of die administratie te betalen .... dus dat duurt allemaal zolang; om nog niet te spreken als je zou moeten terugtrekken van de belastingen: wanneer zou je dat zien? Bekijk dat senario voor alle aspekten van de samenleving, en je ziet: die chaos moet Vlaanderen bespaard blijven. Als 't enigszins kan. Want als we niet effektief opschieten met de staatshervorming, als de Walen niet willen .... dan zal het wel moeten.)
|
![]() |
![]() |
#112 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die Franstaligen hebben wettelijk recht op een Franstalig proces als verweerder, niet perse het recht op een proces bij de Brusselse rechtbanken. Dus: ze mogen wettelijk best aankloppen bij een Halle-Vilvoordse rechtbank die, wanneer ze verweerder zijn - zegt de wet iets als eiser? ![]() Dus, laat die zes maar gewoon mee met de rest van HV onder de HV rechtbanken vallen. |
|
![]() |
![]() |
#113 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens: de stekker eruit is de allerlaatste stap. Daar zijn nog wel een paar mogelijkheden tussen. Zoals de simpele en droge terugtrekking van de CD&V uit het formatieberaad. Laatst gewijzigd door Kortaf : 2 augustus 2007 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Ik ben even niet mee. Is het om te beginnen niet zo dat je een proces in het Frans kan krijgen waar ook in Vlaanderen? Dat Italiaans koppel met die baby die niet goed gepositioneerd was in de wagen woonden volgens mij in Oostvlaanderen, die ouders spraken volgens mij enkel (slecht) Frans.
![]() Welke extra rechten heeft men in faciliteitengemeenten/Halle Vilvoorde volgens de grondwet.
#117 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De regeling rond de faciliteitengemeenten houdt in, dat een verweerder wonend in een van de 6 faciliteitengemeenten kan vragen dat zijn zaak in een Franstalige rechtbank behandeld wordt. Nu betekent dat dat de zaak dan van de Nederlandstalige afdeling BHV naar de Franstalige afdeling BHV verhuist, straks betekent het dat de zaak van de Nederlandstalige BHV-rechtbank naar de Franstalig Brusselse rechtbank verhuist. Maar goed, de Franstaligen zijn het er niet mee eens, dus wie weet wordt het toch een volledige splitsing van het land en zal men wel moeten een Franstalige afdeling binnen de Nederlandstalige rechtbank inrichten. De vraag is dan wel of dat een BHV-rechtbank wordt, of een HV-rechtbank... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het onderwerp "splitsing gerechtelijk arrondissement bhv" is een aparte draad waard, maar het moge duidelijk zijn:
er is geen enkel deel van Wallonië dat op dat vlak onder kuratele staat van Brussel. Dus ook niet voor delen van de provincie Vlaams Brabant die gemanaged zouden worden vanuit bxl.
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
(Ik moet nu trouwens spontaan denken aan vader Marchal die in het Frans het proces moest volgen van Dutroux ![]() Trouwens als jij schrijft "hebben als bijzonder recht" bedoel jij dan dat zo in de grondwet staat of dat het nu zo is? Ik bedoel, rekt BHV dat recht uit van de zes faciliteitengemeenten tot heel HV? ![]()