Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 21:05   #101
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arch-Vile Bekijk bericht

...
En al dat gedoe rond geldstromingen... binnen Vlaanderen bestaan ook geldstromingen tussen provincies. Volgens diezelfde logica zou elke provincie ook onafhankelijk moeten worden, niet? Misschien is dit iets voor onze separatistische heethoofden: http://www.vlaanderenbarst.be/
Dat is al enkele honderden malen gezegd en geschreven geweest op dit forum.
Mijn antwoord was telkens: er is geen kat die daarover valt, er is niemand die daar een punt van maakt, er is geen bestaande politieke partij die dat opneemt als programmapunt, er wordt geen politieke partij opgericht die ...enz.
Besluit: non-item.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 19 augustus 2007, 23:23   #102
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???

Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden.
omaplop is offline  
Oud 19 augustus 2007, 23:35   #103
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

[quote=omaplop;2862707]Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???

Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden.[/q

idd, de oost-vlamingen uber alles ( ben zelf eentje, vandaar)

en wat limburg aangaat, die hebben het idd sinds de sluiting van de mijnen niet simpel ....... MR ze blijven niet zitten ( typisch vlaams e, harde werker, gevormd door eeuwen vlaamse geploeter op vlaamse velden )

de walen daarintegen, leeghangers, schoonste bewijs horeca ...
ga eens nr waalse horeca ,meestal zijn het vlamingen allee, bijna altijd, ....

dus de waal is een leeghanger, de vlaamse de noeste arbeider...

ik zou bijna zeggen , die ubermensch, allee, ik zeg het niet bijna, ik zeg et, de vlamingen zijn ubermenschen, voila

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline  
Oud 20 augustus 2007, 07:57   #104
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Het probleem is inderdaad de uitzichtsloosheid van de economische situatie in Wallonië, de onwil om daar fundamenteel verandering in te brengen en het grofweg 'versmossen' van de centen (cfr Charleroi).

Wanneer het geld van de transfers nuttig zou aangewend worden en er (desnoods een langzame) verbetering zichtbaar zou zijn zouden de Vlaamse partijen (en de Vlaamse kiezers) al heelwat toegeeflijker kunnen zijn.
DenKempenzoon is offline  
Oud 20 augustus 2007, 08:31   #105
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Uit de analyse van Hugo De Ridder:

"... CD&V wil wel wat meer federaliseren, heeft het woord confederalisme al eens gebruikt, zoals trouwens ook Open VLD, maar dat betekent toch nog altijd iets totaal anders dan dat waar De Wever zijn zinnen op heeft gezet ..."

Ik denk daar anders over als ik dit lees:

http://www.cdenv.be/actua/opiniestuk...e-confederatie

12/01/2007

Een confederale staatsopbouw dringt zich dus op. Toen ik dat in 1993 zei, brak er een
storm los. Maar na verloop van jaren is het voor velen dé optie geworden. Het is zeker
ook het partijstandpunt van CD&V. Ik ken de - formeel juiste - bezwaren van
constitutionalisten, die stellen dat slechts afzonderlijke staten samen een confederatie
kunnen vormen. Ik heb altijd gezegd dat een begrippenstrijd weinig nut heeft. Sommigen
schijnen het niet juist te (willen) begrijpen. Laat het mij zeggen zoals het is. Het gaat
erom het zwaartepunt van de bevoegdheden, met inbegrip van de fiscale en financiële
verantwoordelijkheid en de belangrijkste sociaal-economische hefbomen over te hevelen
van de federale overheid naar de twee deelstaten. De Duitstalige Gemeenschap én
Brussel, onze hoofdstad, houden een speciaal statuut; de indeling van het land in vier
taalgebieden blijft ook.
De confederale instellingen moeten hiervan een afspiegeling zijn. Het confederale
parlement en de confederale regering moeten met hun bevoegdheden het beleid van de
deelstaten ondersteunen en versterken.
Vanzelfsprekend is dit een ingrijpende hervorming, waarbij men doordringt tot
belangrijke elementen van de statelijke bevoegdheden. Na de autonomie op cultureel en
regionaal-economisch vlak, leiden financiële en sociaal-economische autonomie tot
politieke autonomie van de deelstaten in de Belgische confederatie.
Dit is niet meer, maar ook niet minder dan wat in de resoluties van het Vlaams
parlement van 1999 staat, die geactualiseerd werden in het Vlaams regeerakkoord.
Dit hervormingsproces zal niet leiden tot verarming van Wallonië. Het zal zelfs een
positieve weerslag hebben op zijn economie, zijn sociale samenhang en zijn
bestuurskracht. Maar een Waals front de refus' zal elk Vlaams begrip doen afbrokkelen.
Moeten wij een nieuw Vlaams front vormen? Dat is niet nodig als alle Vlaamse partijen
gewoon woord houden. Na de federale verkiezingen moeten de grote oriëntaties van de
staatshervorming meteen in het regeerakkoord staan. De regering moet zich ertoe
verbinden de concrete ontwerpen van de hervorming - binnen een afgesproken termijn -
bij het parlement in te dienen.
Zo gaan wij de fictie voorbij en werken wij aan de realiteit van morgen.
Bron: De Standaard

Door Luc Van den Brande
Ovidius is offline  
Oud 20 augustus 2007, 08:38   #106
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De Gucht: rekening houden met ALLE Vlaamse partijen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GVA
De Gucht: 'Niet alle Vlamingen zijn als Bart De Wever'
Terwijl formateur Yves Leterme met een "nieuw schema" naar de de onderhandelaars trekt om de onderhandelingen te kunnen hervatten, verzekert uittredend minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht in Le Soir dat "niet alle Vlamingen Bart De Wevers zijn".

"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht.

Wat de bepaalde Vlaamse eisen betreft moet volgens De Gucht "een onderscheid worden gemaakt tussen wat De Wever wil en wat alle Vlaamse partijen willen".
Ik mag toch aannemen dat De Gucht hier ALLE Vlaamse partijen bedoelt? Inclusief de 1.000.000 kiezers van het VB?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 20 augustus 2007, 08:41   #107
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

gaat hij dan ook met de grote volkspartij BUB praten?
Pelgrim is offline  
Oud 20 augustus 2007, 08:44   #108
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Uit de analyse van Hugo De Ridder:

"... CD&V wil wel wat meer federaliseren, heeft het woord confederalisme al eens gebruikt, zoals trouwens ook Open VLD, maar dat betekent toch nog altijd iets totaal anders dan dat waar De Wever zijn zinnen op heeft gezet ..."

Ik denk daar anders over als ik dit lees:

http://www.cdenv.be/actua/opiniestuk...e-confederatie

12/01/2007
Het streven naar een confederale staat is inderdaad ingeschreven in het officiële programma van de CD&V en goedgekeurd door het CD&V-congres.
DenKempenzoon is offline  
Oud 20 augustus 2007, 09:59   #109
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Het streven naar een confederale staat is inderdaad ingeschreven in het officiële programma van de CD&V en goedgekeurd door het CD&V-congres.
Het is daarenboven unaniem goedgekeurd door de Vlaamse regering en is zelfs kamerbreed (op een paar extreem linksen na) ondersteund door het Vlaamse Parlement.
Wat de Vlamingen moeten doen is gewoon hun voor 90% op electoraal-democratische wijze gesteunde afspraken naleven.

Maar wat mij enorm verontrust, daar ga ik weer met mijn eindeloze mantra, is de slechte communicatie van deze dingen naar de burgers toe.
De Vlamingen hebben GEEN imperialistische eisen. Elke eis tot regionalisering is een geschenk voor de modale waal.
Wij geven een pakket bevoegdheden aan de Walen.
Wij geven hun dit zelfs cadeau zonder dat zij daarvoor moeten betalen.
In tegendeel...

Imperialistische eisen onzentwege zouden zijn: Een volkstelling in bijvoorbeeld Borgworm (Waremme) waar 30% (dertig procent) Vlamingen leven...
Oud 20 augustus 2007, 10:41   #110
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

heu, zitten er extreem linksen in de kamer?

Ik wist niet dat pvda of cap verkozenen hadden?
Oud 20 augustus 2007, 10:48   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten wij een nieuw Vlaams front vormen?
Dat is niet nodig als alle Vlaamse partijen woord houden.
Welke 'Vlaamse' partijen?
Oud 20 augustus 2007, 10:52   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Worden daar dan de extreem linksen mee bedoeld?
Oud 20 augustus 2007, 10:53   #113
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook de LSP en de KP niet mijn beste, de luttele groenracisten daarentegen...
Oud 20 augustus 2007, 11:19   #114
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Worden daar dan de extreem linksen mee bedoeld?
euh ja, wie anders? Alle andere partijen bepleiten minstens de derde (neoliberale) weg en zijn dus per definitie niet extreem links.
Oud 20 augustus 2007, 11:20   #115
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ook de LSP en de KP niet mijn beste, de luttele groenracisten daarentegen...
ik vroeg naar extreem links, niet naar geitewollensokken die militaristische kapitalistische EU grondwetten mee goedkeuren.
Oud 20 augustus 2007, 11:53   #116
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Wat jij aanhaalt als problemen, zijn er juist geen. Niets is makkelijker : Vlaanderen wordt onafhankelijk, en van die dag af betaalt de burger zijn belastingen aan Vlaanderen, en daar zit je al lang genoeg in de database om geen problemen te geven.
Alles blijft zoals het was, tot er andere wetten gestemd worden die de noodzakelijke aanpassingen doen. Alle rechtbanken blijven rechtbanken, de wetten blijven wetten, maar zeer snel kunnen die vereenvoudigd worden.

En gedeelte van de wetsaanpassingen hangt af of Brussel bij Vlaanderen blijft, of niet. In de rand maken we al onmiddelijk de fasciliteiten UITDOVEND. Ze krijgen 5 jaar om aan te passen. Vlaanderen zal Nederlandstalig zijn, of zal een belgie in het klein worden, en daar hebben we wel onze buik van vol, nietwaar? De Vlaamse nationaliteit delen we enkel uit aan de nederlandskundigen. Vlaanderen Vlaams!

Het ambtenarenbestand zal flink afgebouwd worden, maar dat kan gewoon door minder aanwervingen dan wegvloeiingen door pensioen. Vrij Vlaanderen is er troouwens van overtuigd dat er niet zoiets mag bestaan als een onderscheid tussen ambtenaren, bedienden en arbeiders. Hetzelfde statuut voor iedereen. We zijn allemaal gelijk, nietwaar?

Hou je vast: Als België splitst, zal er een stem van Frankrijk opgaan om de EU niet meer in Brussel te hebben, maar in Straatsburg... Onstabiliteit moet voorkomen worden, of het nu naar Wallonië gaat, of bij Vlaanderen komt. Feit is, dat ook op termijn, Brussel moet vernederlandsen. In ieder geval zal de taalwetgeving veel eenvoudiger kunnen én door Vlaanderen gecontroleerd worden, en overtredingen zullen niet meer geduld worden.

En als Brussel kiest voor een andere optie dan voor Vlaanderen, good riddens!
Elders in de EU is een staatsgrens ook geen etnische of taalgrens, dat zal dus ook niet het geval zijn langsheen de "toekomstige" Vlaams-Belgo-Waalse grens. Vlaanderen zal in ieder geval een staat zijn met een taalminderheid zoals Slovenië, Servië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Het Verenigd Koninkrijk, Ierland enz.. Wat we "winnen" is een zegen voor de Vlaamse Politieke Partijen, die in een onafhankelijk Vlaanderen oppermachtig worden op politiek niveau. Nu is de politiek niet het enige in het leven : er moeten boterhammekes op tafel komen, in het geval van Vlaanderen gaat het over export, doorvoerhandel vanuit ons europees achterland enz..

Bovendien betekent export productie, productiemiddelen, kapitaal, locaties om industrieën te vestigen, goed opgeleide arbeidskrachten, bekwame logistiekers, verkopers. Daaraan heeft België geen gebrek.. maar hoe zit het met Vlaanderen ? De meeste "institutionele" kapitaalvernnootschappen zijn buitenlands : amerikaans, nederlands, duits, frans, russisich , japans, indiaas, luxemburgs, waals, braziliaans.. slechts een minderheid in vlaams "verankerd". Ik geloof niet dat in de huidige
politieke constellatie er een grote consensus is om de vlaamse kapitaalbezitters ertoe te bewegen hun gelden "huiswaarts" te leiden.

Is er dan voor een kapitaalvlucht te vrezen bij een onafhankelijkheidscenario ? Rationeel gezien misschien niet dadelijk - maar een majeure politieke verandering heeft altijd gevolgen op economisch gebied.. "Goodwill" heet zo iets & ik kan me bv. goed voorstellen dat die "Goodwill" bij onze voornaamste klant : Wallonië steil naar beneden zal stuiken & indien we met een begripvol publiek zitten, komt daar inieder geval een daling van "Waalse" koopkracht ( 20 % ?) bovenop.

We liggen als "Vlaanderen" niet als enigen in "hartje Europa" onze concurrenten Nederland, Ierland, Het VK, DBR zullen met graagte onze
"politieke instabiliteit" aanprijzen om investeringen (ook van de vlaamse kapitalisten) aan te trekken & vergeten we Président Sarkozy niet, die vastbesloten is met eender welke middelen het franse handelsdeficit weg te werken.

Onze industriegronden - misschien helpt de "Vlaamse Onafhankelijkheid" om vooralsnog wat natuur- en landbouwbestemde gronden over te hevelen naar een statuut van "Industriegrond" - indien de investeringen uitblijven kan dit misschien voor jaren voldoende zijn. Maar intussen is het electoraal verkochte "voordeel" van een hogere welstand ook ivm uitkeringen een verkocht berevel van een nog niet geschoten beer.
Elke werkloze waal zal een aanvechting hebben om ter wille van die vooruitzichten noordaarts te trekken en de taal van Vondel vlotjes te leren spreken.

Krijgen onze fascistische landgenoten de kans om te verklaren dat "Vlaanderen vol is" en dat we onvermijdelijkerwijze ons uit de EU moeten terugtrekken.. kunnen we ons omvormen tot een landbouwstaat met 500.000 inwoners zoals in de goede oude bokrijkse tijden...

Het is toch fijn een "keuze" te hebben ...
Oud 20 augustus 2007, 11:55   #117
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vroeg naar extreem links, niet naar geitewollensokken die militaristische kapitalistische EU grondwetten mee goedkeuren.
Probeer eens een niet-liberale neokapitalistische vlaamse grondwet per referendum te laten goedkeuren.
Oud 20 augustus 2007, 13:28   #118
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat is een niet-liberale neokapitalistische grondwet?
Oud 23 augustus 2007, 15:55   #119
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een vraagje: aan welke steunzuilen denk je?
Steunzuilen heeft België al niet meer, alleen nog steunzolen.
Als iedereen nu met zijn voeten begint te stemmen...
eno2 is offline  
Oud 23 augustus 2007, 17:45   #120
straatrue
Minister-President

Standaard

En terwijl men politiek alles wil splitsen worden de economische banden aangehaald:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...ml?wt.bron=RSS
straatrue is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be