![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn antwoord was telkens: er is geen kat die daarover valt, er is niemand die daar een punt van maakt, er is geen bestaande politieke partij die dat opneemt als programmapunt, er wordt geen politieke partij opgericht die ...enz. Besluit: non-item.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#102 |
Minister-President
|
![]() Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???
Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden. |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister
|
![]() [quote=omaplop;2862707]Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???
Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden.[/q idd, de oost-vlamingen uber alles ( ben zelf eentje, vandaar) en wat limburg aangaat, die hebben het idd sinds de sluiting van de mijnen niet simpel ....... MR ze blijven niet zitten ( typisch vlaams e, harde werker, gevormd door eeuwen vlaamse geploeter op vlaamse velden ) de walen daarintegen, leeghangers, schoonste bewijs horeca ... ga eens nr waalse horeca ,meestal zijn het vlamingen allee, bijna altijd, .... dus de waal is een leeghanger, de vlaamse de noeste arbeider... ik zou bijna zeggen , die ubermensch, allee, ik zeg het niet bijna, ik zeg et, de vlamingen zijn ubermenschen, voila ![]()
#104 |
Schepen
|
![]() Het probleem is inderdaad de uitzichtsloosheid van de economische situatie in Wallonië, de onwil om daar fundamenteel verandering in te brengen en het grofweg 'versmossen' van de centen (cfr Charleroi).
Wanneer het geld van de transfers nuttig zou aangewend worden en er (desnoods een langzame) verbetering zichtbaar zou zijn zouden de Vlaamse partijen (en de Vlaamse kiezers) al heelwat toegeeflijker kunnen zijn. |
![]() |
![]() |
#105 |
Parlementslid
|
![]() Uit de analyse van Hugo De Ridder:
"... CD&V wil wel wat meer federaliseren, heeft het woord confederalisme al eens gebruikt, zoals trouwens ook Open VLD, maar dat betekent toch nog altijd iets totaal anders dan dat waar De Wever zijn zinnen op heeft gezet ..." Ik denk daar anders over als ik dit lees: http://www.cdenv.be/actua/opiniestuk...e-confederatie 12/01/2007 Een confederale staatsopbouw dringt zich dus op. Toen ik dat in 1993 zei, brak er een storm los. Maar na verloop van jaren is het voor velen dé optie geworden. Het is zeker ook het partijstandpunt van CD&V. Ik ken de - formeel juiste - bezwaren van constitutionalisten, die stellen dat slechts afzonderlijke staten samen een confederatie kunnen vormen. Ik heb altijd gezegd dat een begrippenstrijd weinig nut heeft. Sommigen schijnen het niet juist te (willen) begrijpen. Laat het mij zeggen zoals het is. Het gaat erom het zwaartepunt van de bevoegdheden, met inbegrip van de fiscale en financiële verantwoordelijkheid en de belangrijkste sociaal-economische hefbomen over te hevelen van de federale overheid naar de twee deelstaten. De Duitstalige Gemeenschap én Brussel, onze hoofdstad, houden een speciaal statuut; de indeling van het land in vier taalgebieden blijft ook. De confederale instellingen moeten hiervan een afspiegeling zijn. Het confederale parlement en de confederale regering moeten met hun bevoegdheden het beleid van de deelstaten ondersteunen en versterken. Vanzelfsprekend is dit een ingrijpende hervorming, waarbij men doordringt tot belangrijke elementen van de statelijke bevoegdheden. Na de autonomie op cultureel en regionaal-economisch vlak, leiden financiële en sociaal-economische autonomie tot politieke autonomie van de deelstaten in de Belgische confederatie. Dit is niet meer, maar ook niet minder dan wat in de resoluties van het Vlaams parlement van 1999 staat, die geactualiseerd werden in het Vlaams regeerakkoord. Dit hervormingsproces zal niet leiden tot verarming van Wallonië. Het zal zelfs een positieve weerslag hebben op zijn economie, zijn sociale samenhang en zijn bestuurskracht. Maar een Waals front de refus' zal elk Vlaams begrip doen afbrokkelen. Moeten wij een nieuw Vlaams front vormen? Dat is niet nodig als alle Vlaamse partijen gewoon woord houden. Na de federale verkiezingen moeten de grote oriëntaties van de staatshervorming meteen in het regeerakkoord staan. De regering moet zich ertoe verbinden de concrete ontwerpen van de hervorming - binnen een afgesproken termijn - bij het parlement in te dienen. Zo gaan wij de fictie voorbij en werken wij aan de realiteit van morgen. Bron: De Standaard Door Luc Van den Brande |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Gucht: rekening houden met ALLE Vlaamse partijen:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gaat hij dan ook met de grote volkspartij BUB praten?
|
![]() |
![]() |
#108 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#109 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat de Vlamingen moeten doen is gewoon hun voor 90% op electoraal-democratische wijze gesteunde afspraken naleven. Maar wat mij enorm verontrust, daar ga ik weer met mijn eindeloze mantra, is de slechte communicatie van deze dingen naar de burgers toe. De Vlamingen hebben GEEN imperialistische eisen. Elke eis tot regionalisering is een geschenk voor de modale waal. Wij geven een pakket bevoegdheden aan de Walen. Wij geven hun dit zelfs cadeau zonder dat zij daarvoor moeten betalen. In tegendeel... Imperialistische eisen onzentwege zouden zijn: Een volkstelling in bijvoorbeeld Borgworm (Waremme) waar 30% (dertig procent) Vlamingen leven...
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() heu, zitten er extreem linksen in de kamer?
Ik wist niet dat pvda of cap verkozenen hadden?
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Worden daar dan de extreem linksen mee bedoeld?
#113 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook de LSP en de KP niet mijn beste, de luttele groenracisten daarentegen...
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() euh ja, wie anders? Alle andere partijen bepleiten minstens de derde (neoliberale) weg en zijn dus per definitie niet extreem links.
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vroeg naar extreem links, niet naar geitewollensokken die militaristische kapitalistische EU grondwetten mee goedkeuren.
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien betekent export productie, productiemiddelen, kapitaal, locaties om industrieën te vestigen, goed opgeleide arbeidskrachten, bekwame logistiekers, verkopers. Daaraan heeft België geen gebrek.. maar hoe zit het met Vlaanderen ? De meeste "institutionele" kapitaalvernnootschappen zijn buitenlands : amerikaans, nederlands, duits, frans, russisich , japans, indiaas, luxemburgs, waals, braziliaans.. slechts een minderheid in vlaams "verankerd". Ik geloof niet dat in de huidige politieke constellatie er een grote consensus is om de vlaamse kapitaalbezitters ertoe te bewegen hun gelden "huiswaarts" te leiden. Is er dan voor een kapitaalvlucht te vrezen bij een onafhankelijkheidscenario ? Rationeel gezien misschien niet dadelijk - maar een majeure politieke verandering heeft altijd gevolgen op economisch gebied.. "Goodwill" heet zo iets & ik kan me bv. goed voorstellen dat die "Goodwill" bij onze voornaamste klant : Wallonië steil naar beneden zal stuiken & indien we met een begripvol publiek zitten, komt daar inieder geval een daling van "Waalse" koopkracht ( 20 % ?) bovenop. We liggen als "Vlaanderen" niet als enigen in "hartje Europa" onze concurrenten Nederland, Ierland, Het VK, DBR zullen met graagte onze "politieke instabiliteit" aanprijzen om investeringen (ook van de vlaamse kapitalisten) aan te trekken & vergeten we Président Sarkozy niet, die vastbesloten is met eender welke middelen het franse handelsdeficit weg te werken. Onze industriegronden - misschien helpt de "Vlaamse Onafhankelijkheid" om vooralsnog wat natuur- en landbouwbestemde gronden over te hevelen naar een statuut van "Industriegrond" - indien de investeringen uitblijven kan dit misschien voor jaren voldoende zijn. Maar intussen is het electoraal verkochte "voordeel" van een hogere welstand ook ivm uitkeringen een verkocht berevel van een nog niet geschoten beer. Elke werkloze waal zal een aanvechting hebben om ter wille van die vooruitzichten noordaarts te trekken en de taal van Vondel vlotjes te leren spreken. Krijgen onze fascistische landgenoten de kans om te verklaren dat "Vlaanderen vol is" en dat we onvermijdelijkerwijze ons uit de EU moeten terugtrekken.. kunnen we ons omvormen tot een landbouwstaat met 500.000 inwoners zoals in de goede oude bokrijkse tijden... Het is toch fijn een "keuze" te hebben ...
![]() |
#117 |
Europees Commissaris
|
![]() Probeer eens een niet-liberale neokapitalistische vlaamse grondwet per referendum te laten goedkeuren.
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat is een niet-liberale neokapitalistische grondwet?
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als iedereen nu met zijn voeten begint te stemmen... |
|
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() En terwijl men politiek alles wil splitsen worden de economische banden aangehaald:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...ml?wt.bron=RSS |
![]() |