Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 10:41   #101
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Amaai, die heeft ballen.

Vincent K. heeft zonet het niveau van hersenloze voetballer overstegen.

pfff, zoveel verstand en/of ballen hebt ge daar nu ook niet voor nodig éh, niet overdrijven
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 10:42   #102
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
wat een hoop onzin om niet te moeten antwoorden. Ik wil weten of de Nederlanders die een hereniging willen niet willen toegeven op deze "kleine details" (sic).
Als we een hereniging willen zal dat gebeuren op de manier waarop ieder zich het prettigst voelt. Om te beginnen in de vorm van een confederatie waarin ieder land zelf beslist met welke intensie en op welke gebieden wordt samengewerkt. Zoals ik al zei: Daarbij is het prima mogelijk dat Nederland een monarchie blijft en Vlaanderen een republiek wordt.

Voor verdergaande samenwerking heb ik er geen enkel bezwaar tegen de details (zoals u ze noemt) onderwerp te maken van een referendum.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 10:45   #103
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dan zul je moeten uitwijden over de kleine details.

Bedoel je dingen als de Nederlandse vlag, het volkslied, de monarchie, onze taal, ons geloof, onze zucht naar meer land, ons imago van harde maar vriendelijke werkers?

Als we al in staat zouden zijn om die dingen te veranderen, zou dat voor jou persoonlijk invloed hebben, denk je? Een nieuw volkslied zul je toch moeten leren. Een nieuwe officiele vlag krijg je sowieso. Ben je gelovig? Wen maar vast aan de Islam.. . Ben je soms corrupt? Werk je niet voor je centen? Dan krijg je het in een Verenigde Nederlanden net zo moeilijk als in een onafhankelijk Vlaanderen.

Of werk je voor de Koning en ben je bang dat Beatrix je straks niet wilt?
Ik wil mijn Vlaamse Leeuw behouden ja, net zoals ons volkslied, onze publieke cultuur (radio, TV, onze BV's, etc),..
Een losse confederatie, ok. Maar een staatkundige hereniging, neen bedankt. Vlaanderen zal een soevereine republiek zijn of zal niet zijn. Vreemde commonwealth constructies zullen hier écht niet pakken, de Oranjes hebben nu éenmaal niks te zeggen hier en zullen dat ook nooit hebben. Je zal de Vlamingen nooit met oranje vlagjes of meer van dat fraais zien zwaaien.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 augustus 2007 om 10:46.
Oud 17 augustus 2007, 10:49   #104
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Een losse confederatie, ok.
Ik vind het al mooi dat u niet tegen het principe van bestuurlijke samenwerking met Nederland bent.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 17 augustus 2007 om 10:50.
Oud 17 augustus 2007, 10:52   #105
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wil mijn Vlaamse Leeuw behouden ja, net zoals ons volkslied, onze publieke cultuur (radio, TV, onze BV's, etc),..
Een losse confederatie, ok. Maar een staatkundige hereniging, neen bedankt. Vlaanderen zal een soevereine republiek zijn of zal niet zijn. Vreemde commonwealth constructies zullen hier écht niet pakken, de Oranjes hebben nu éenmaal niks te zeggen hier en zullen dat ook nooit hebben. Je zal de Vlamingen nooit met oranje vlagjes of meer van dat fraais zien zwaaien.
Wat mij aan jullie, Vlaams-particularisten, stoort is het feit dat jullie je steeds het recht toeeigenen om in naam van alle Vlamingen te spreken. Houden jullie er ooit een keer op?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 10:52   #106
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik vind het al mooi dat u niet tegen het principe van bestuurlijke samenwerking met Nederland bent.
Uiteraard. Samenwerking tussen twee dezelfde taalgemeenschappen is niet meer dan logisch in deze verengelsende globaliserende wereld. Taalprotectionisme is zelfs aangewezen.
Ik heb ook nooit samenwerking verworpen! Wat ik verwerp is het samenvoegen van Vlaanderen en Nederland en er éen staat van maken. Dat is onbespreekbaar.
Oud 17 augustus 2007, 10:53   #107
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat mij aan jullie, Vlaams-particularisten, stoort is het feit dat jullie je steeds het recht toeeigenen om in naam van alle Vlamingen te spreken. Houden jullie er ooit een keer op?
Wat een belachelijk vooroordeel. Ik druk mijn eigen mening uit, punt uit.
Een referendum? maar al te graag!
Oud 17 augustus 2007, 10:56   #108
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jij denkt van jezelf dat je de Vlaamse zaak verdedigt, maar in feite ben je gewoon een nuttige idioot voor het Belgicisme, weet je.
Ik denk dat hij een nuttige idioot is voor de Verenigde Nederlanden. Hij spreidt dapper zijn bekrompen visie op het forum tentoon, maar zodra het in onze mediamaatschappij tot een maatschappelijk debat komt over een aparte Vlaamse staat vs VN, valt hij hiermee op TV herhaaldelijk door de mand.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 augustus 2007 om 11:06.
Oud 17 augustus 2007, 10:57   #109
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik denk dat hij een nuttige idioot is voor de Verenigde Nederlanden. Hij spreidt dapper zijn bekrompen visie op het forum tentoon, maar zodra het in onze mediamaatschappij tot een maatschappelijk debat komt over al aparte Vlaamse staat vs VN, valt hij hiermee op TV herhaaldelijk door de mand.
tuurlijk, die Verenigde Nederlanden zullen eerder onderwerp van maatschappelijk debat worden als een onafhankelijk Vlaanderen of wat?
Oud 17 augustus 2007, 11:02   #110
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een belachelijk vooroordeel. Ik druk mijn eigen mening uit, punt uit.
Een referendum? maar al te graag!
Als je je mening uitdrukt, is het gebruikelijk om dat ook duidelijk te maken middels "m.i.", "naar mijn mening", "ik geloof" en dergelijke. Jij wekt de mening dat je namens allen spreekt. Een referendum is idd. de beste manier om grote maatschappelijke vraagstukken op te lossen, uiteraard na een maatschappelijk debat en een info-campagne door de tegenpartijen.
Oud 17 augustus 2007, 11:02   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gebeurt dat nu al niet in het kader van de Benelux maar vooral EU?
Oud 17 augustus 2007, 11:03   #112
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
tuurlijk, die Verenigde Nederlanden zullen eerder onderwerp van maatschappelijk debat worden als een onafhankelijk Vlaanderen of wat?
Heb ik dat ergens beweerd? Waarschijnlijk komt zo'n debat pas na de Vlaamse onafhankelijkheid op gang.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 augustus 2007 om 11:09.
Oud 17 augustus 2007, 11:05   #113
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Niet op de schaal die door de aanhangers van de vereniging wordt nagestreefd.
Oud 17 augustus 2007, 11:10   #114
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
'Veel te weinig' en 'Nee'.

In de Benelux is het de staat België die vertegenwoordigd is. De samenwerking verloopt daardoor steeds stroever.

In de EU is het probleem dat de kleine landen steeds minder te vertellen krijgen en dat het beleid wordt bepaald door de grote landen die ook nog eens vooral aan hun eigen belang denken.

Een bestuurlijke Vlaams-Nederlandse samenwerking elimineert de nadelen van het bestaan van de Belgische staat én maakt ons een gelijkwaardiger gesprekspartner in Europa.
Oud 17 augustus 2007, 11:15   #115
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

On topic: ik heb een youtube clipje gevonden dat de kliekjesvorming en het mentaliteitsverschil tussen de Vlamingen en de Franstaligen in de nationale ploegen duidelijk aantoont, zelfs in goeie dagen:

http://www.youtube.com/watch?v=-uHAc84ptHc

Laatst gewijzigd door Public energy : 17 augustus 2007 om 11:17.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:27   #116
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Hoe moet ik dit zien? Dient het volk te zeggen wat de partijen ze opdragen?
Dit is tegen de wansmakelijk praktijken die momenteel aan de gang zijn mss... Leterme strekt zijn staart in tegen de wil van de kiezers in!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:28   #117
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je niet, BBP.
Is het niet zo dat juist de Vlamingen in meerderheid in een referendum expliciet hebben gekozen voor een bepaalde Koning en daarmee de monarchie impliciet democratische legitimiteit hebben verleend?

Of vergis ik mij?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 17 augustus 2007 om 11:28.
Oud 17 augustus 2007, 11:29   #118
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Bron : http://www.sportwereld.be/Article/De...cleID=CH1G2BS5

Vincent Kompany wijt problemen bij de Rode Duivels ook aan verschil Vlamingen en Walen
Communautaire problemen? Alleen als we verliezen
Het is al zo lastig en nu kan bondscoach René Vandereycken alweer een brandje blussen. De nationale knuffelbeer Vincent Kompany stelt communautaire problemen mee verantwoordelijk voor de oneindig lijkende dip van de Rode Duivels.

Werd hij geïnspireerd door de met communautair bezaaide valkuilen en daardoor moeizame regeringsgesprekken op Hertoginnedal? Of had de 21-jarige verdediger van Hamburg SV na tien maanden afwezigheid zin om een steen met de allures van een rotsblok in de al zo onrustige kikkerpoel te gooien? Het is natuurlijk wel vreemd. Terwijl Kompany voor zijn achillespeesblessure de mogelijke taalproblemen bij de nationale selectie altijd ontkende, pakt hij er na tien maanden afwezigheid plots wel mee uit.

Kompany in de Concentra-kranten: 'In de nationale ploeg is er een communautair probleem. We trekken niet aan hetzelfde koord en daar moet iets aan gedaan worden. Zowel bij spelers, supporters, entourage en media. (...) Ik ben van mening dat de slechte resultaten er niet alleen zijn wegens een gebrek aan kwaliteit. Als ik het objectief bekijk, kan ik alleen maar zeggen dat er geen eenheid is. Door erover te spreken, komt er reactie. En positief of negatief, reactie is altijd goed. (...) De fout ligt niet bij de trainer. Hij kan de spelers niet tot iets dwingen.'

Kompany speelde tot hiertoe welgeteld twee interlands van de dertien interlands onder bondscoach René Vandereycken. Dat zijn twee interlands sinds december 2005 toen Vandereycken werd aangesteld. De bondscoach kan volgens enkelen een heleboel aangewreven worden, maar niet dat hij niet werkt aan de eenheid van de groep. Bij de opwarming let de Limburger erop dat, anders dan vroeger, Vlamingen en Franstaligen gemengde groepjes vormen. Bij het eten zorgt hij ervoor dat de twee taalgroepen door elkaar zitten. Vice-aanvoerder Daniel Van Buyten bevestigt.

'Sinds Vandereycken bondscoach is, ga ik vaak pokeren op een kamer met alleen Vlaamse jongens', aldus Van Buyten. 'Vroeger trok ik minder met de Vlamingen op. Nu doe ik het wel, omdat ik er zin in heb en omdat ik me beter in mijn vel voel. En daar heeft Vandereycken zeker mee te maken. Ik ben de speler die het meeste contact heeft met de ploegmaats en die zich het minst aantrekt van de taalverschillen.'

Er zijn er dus die er zich wel iets van aantrekken. Zoals Anthony Vanden Borre. Die was er de jongste drie jaar wel heel regelmatig bij. Wellicht heeft Kompany dan ook zijn mosterd gehaald bij zijn Brusselse vriend die nu bij Fiorentina speelt. Vanden Borre sprak in oktober 2005 (!) - Aimé Anthuenis was nog bondscoach - in het weekblad Humo voor het eerst over het probleem.

'Er is echt een scheiding tussen Vlamingen en Walen. Iedereen is vriendelijk, hoor, maar toch voel je dat we niet aan hetzelfde zeel trekken. Ik kan daar geen concrete voorbeelden van geven, 't is meer een gevoel, maar als je ertussen zit, is het wel erg duidelijk.'

Scheiden

Vooral als het moeilijk gaat, steekt het communautaire probleem de kop op. Benjamin De Ceulaer haalde vorig jaar keihard uit na de uitschakeling voor het EK 2006 voor beloften. Hij beschreef wat er gebeurde na de 1-3 nederlaag tegen Oekraïne. 'Het probleem in België is nog altijd het verschil tussen Vlaamse en Franstalige spelers', aldus De Ceulaer. 'Door de nonchalance van een Waal (Dettal, red.) liepen we het EK mis, ik kon hem op dat moment wel in elkaar slaan. Naderhand zaten wij met de tranen in onze ogen, terwijl zij vrolijk de kleedkamer verlieten. Dat verschil in mentaliteit is gigantisch en we zullen nooit op één lijn komen te zitten. Waarom geen twee nationale teams?'

In juli 2006 liep het voor andere favoriete jonge Duivels mis, op het EK voor min 19-jarigen in Polen. Na een 4-2 zege tegen de latere groepswinnaar Tsjechië werd die ploeg toch nog laatste in zijn groep.

'De groep viel uit elkaar in Walen en Vlamingen', getuigde een speler in onze krant. 'Op training was het Vlamingen en Walen apart, aan tafel ook. De Walen verdachten de Vlamingen ervan over hen te roddelen en omgekeerd. Ook op het veld vonden beide groepen elkaar niet.'

Op het voorbije EK voor beloften waren de jonge Duivels wel succesvol. Toch was het voor buitenstaanders een fluitje van een cent om de Walen en Vlamingen van elkaar te onderscheiden. Doorgaans warmden bij de trainingen de Walen op één helft van het terrein op en de Vlamingen aan de andere kant. Niemand klaagde echter, want het ging goed. Ze kwalificeerden zich voor de Olympische Spelen en werden pas uitgeschakeld in de halve finale.

Gewezen Rode Duivel Luc Nilis sprak er tijdens zijn carrière nooit over maar laat er, sinds het slecht gaat, geen twijfel over bestaan. 'België is een land met twee verschillende culturen', aldus de 50-voudige international nog voor de interland in Portugal einde maart. 'Niemand moet dat ontkennen. Walen staan nu eenmaal anders op dan wij opstaan. Zij denken anders dan wij, dus het begint al lang voor een wedstrijd. Als het goed gaat, is er geen probleem, maar zodra het wat minder is, kom je meteen in de problemen. Ik denk niet dat het nog goed komt met de nationale ploeg. We hebben elkaar nodig, maar het klikt niet. Sorry.'

Voetballers geen politici

En zo beginnen de spelers van de nationale ploeg, in weerwil van de inspanningen van bondscoach René Vandereycken, steeds meer op onze politici te lijken. Met dit verschil: met ons land gaat het vrij goed en toch willen sommigen scheiden. In het voetbal spelen de taalproblemen alleen op als het slecht gaat.

Voor het WK 1986, het succesvolste voor de Rode Duivels ooit, dreigde er ook een communautair conflict. Guy Thys had de Waalse publiekslieveling Alex Czerniatynski thuisgelaten en Waregem-spelers als Danny Veyt en Filip Desmet meegenomen. Ook dat kreeg de Vlaming Thys op zijn kop toen het in de eerste ronde niet vlotte. Uiteindelijk werden de Belgen vierde. Thys werd een uitstekende diplomaat genoemd. Toen José Happart in een jaar later in oktober 1987 met Voeren een regeringscrisis uitlokte en Wilfried Martens met communautair gehakketak ten val bracht, riep iemand dat Guy Thys dat wel zou oplossen.

Larie. Guy Thys was diplomaat dankzij de resultaten. René Vandereycken weet wat hem te doen staat.

Wie kan na dit te lezen in hemelsnaam nog voor Belgie zijn!? Als zelfs het voetbal eronder lijdt!

Hebben de Rode Duivels trouwens nog supporters? Op wat WK-wedstrijden na, heb ik nooit een vol stadion geweten bij een wedstrijd van les diables rouges.

Terwijl de supporters van alle andere landen gezamenlijk hun volslied brullen is dat ongetwijfeld een kippevelmoment en een enorme boost voor de spelers. Bij de artificiële nepstaat Belgie gaat zoiets ook al niet, stel je voor: de Vlamingen in het Nederlands, de Walen en Brusselaars in het Frans en de Duitstaligen in het Duits. La kakofonie totale!

Een Vlaamse ploeg zou veel meer aangang hebben en véél meer supporters mobiliseren. Eindelijk een eenheidsgevoel (dat ZOO belangrijk is in ploegsporten) en een volkslied dat alle supporters hetzelfde zingen! Stel je voor! Kippevel.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:29   #119
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nochtans kregen de Vlamingen het onder het bewind van Willem I beter dan ooit tevoren.
Zeggen ze, maar ze zeggen ook van niet! Wie gaan we geloven?

Oud 17 augustus 2007, 11:32   #120
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Wat zul jij dan al je hele leven slecht hebben geslapen... Kun je niet beter emigreren naar NieuwZeeland ofzo?

Ik bedoelde PERSOONLIJKE dingen, die je dagelijkse leven beinvloeden. Als jij s'nachts wakkerligt van het feit dat je een Koning hebt, ben je niet goed wijs... ohja, en een leugenaar.
Ik ben voor democratie, en dus ben ik logischerwijs tegen dictatorische figuren.. Of in mijn persoonlijk leven daardoor dingen veranderen gaat je ten eerste geen snars aan en ten tweede, stemmen zou op ideologie moeten gebeuren niet op wat persoonlijk voor jou het beste is!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be