![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat zal het grootste obstakel zijn bij Vlaams-Nederlandse samenwerking? | |||
| De taalverschillen |
|
1 | 2,94% |
| De cultuur- en leefwijzeverschillen |
|
11 | 32,35% |
| De godsdienstverschillen |
|
0 | 0% |
| De verschillen in politiek klimaat/economische interesses |
|
6 | 17,65% |
| Weinig tot geen obstakels |
|
16 | 47,06% |
| Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Staatssecretaris
|
Subtiel gebracht onbestaande verschillen creëren enz. (de zogenaamde godsdienstverschillen, mentaliteitsverschil). Een voor jou zeker niet onbekende: het zogenaamde taalverschil. Vanaf het onstaan van België is men blijven verkondigen dat de Vlaming niks met de "Hollander" gemeen heeft (Nederland werd als de grootste bedreiging gezien voor de nieuwe Belgische natie en de Vlaming mocht er niet toe bewogen worden de partij van zijn volksgenoten te kiezen). Er is een artificiele rivaliteit gecreëerd (kijk maar eens naar het voetbal). Concrete voorbeelden kan ik er niet van geven natuurlijk maar heb hier eens een verhelderd stukje gelezen, zal het even opzoeken...
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Staatssecretaris
|
Zoals?
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Burgemeester
|
Ik vraag me af wie en waarom er gestemd hebben op 'verschil in politiek klimaat/economische interesses', want tot nu toe heb ik zulk soort dingen niet gehoord.
Wie heeft daarvoor gestemd (of weet waarom daarvoor gestemd is) en kan uitleggen waarom dat een obstakel zou kunnen zijn bij samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen? |
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Aanvaard gewoon dat Vlamingen géén Nederlanders zijn. Zo is het nu eenmaal.
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Behalve wellicht voor idioten.
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Wij worden zelfs in de Limburg toch maar voor dom bezien, vooral de bekende belgenmoppen. Ik ervaar dat ik in de ogen van de Nedelanders minder ben en das een vorm van sociale discriminatie. Waarom denkt ge dat ik trug wil naar de B-kant van Limburg anders? Om praktiche reden gaat dat niet direct en gelukkig woon ik maar 40 km van Maaseik af. Zit dus regelmatig daar. Samen werking, vooral in Limburg (OLS feesten) prima, maar één land, jamais de ma vie. Dan loop ik nog liever naar de walen, als Belgie toch gespiltst zou worden, wat ik niet geloof. En in een oude topic is ooit uitgebreid dit onderwerp aan bod gekomen. Ik dacht onder de titel: vlaanderen en nederland één. Een zekere Phoebe had een goede kijk op de zaak daar. De enigste plaats waar ik me thuis voel is Limburg. Dit omdat ik goeie ervaringen heb in dees provincie (persoonlijke redenen) en er al 34 jaar woon. Op dat gebied dus een beetje verlimburgst. Laatst gewijzigd door stropkeuh : 5 oktober 2007 om 09:36. |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Een jaartje na de overname wordt het meestal al duidelijk, geen investeringen meer in de Belgische zetel, het geld wordt doorgestuurd naar Nederland. Wanneer we nieuw materiaal nodig hebben dan moet men eerst op de knieën en stuurt men liever tweedehands materiaal uit Nederland, dan koopt men daar nieuw! Brengt men dan eens een bezoekje aan de Nederlandse zetel dan ziet men daar de modernste apparatuur en inrichting. Het gevolg is steeds een leegloop na iets langer dan een jaar, en meestal zijn het de beste krachten die eerst weggaan, dan volgt het faillissement. Verder is er de taal die steeds verder uiteen groeit, probeer maar eens diene kleine dikke Hollandse visser te verstaan op Discovery, hatelijk dat taaltje. Neen, een confederatie is het maximum wat zou kunnen voor mij. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een keer is genoeg. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Wat ik me nog kan herinneren, was dat een Vlaams meisje uit Wemmel op onze school zat en het er erg gezellig vond, maar dat ze even later met haar vader is teruggekeerd naar Vlaanderen. Berichten van haar vertellen dat ze op haar nieuwe school veel beter haar best moet doen, maar dat ze ook veel betere resultaten heeft. Helaas voor haar heeft ze daar wel veel minder vrienden dan in Nederland. |
|
|
|
|