Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat zal het grootste obstakel zijn bij Vlaams-Nederlandse samenwerking?
De taalverschillen 1 2,94%
De cultuur- en leefwijzeverschillen 11 32,35%
De godsdienstverschillen 0 0%
De verschillen in politiek klimaat/economische interesses 6 17,65%
Weinig tot geen obstakels 16 47,06%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 16:29   #101
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Subtiel gebracht onbestaande verschillen creëren enz. (de zogenaamde godsdienstverschillen, mentaliteitsverschil). Een voor jou zeker niet onbekende: het zogenaamde taalverschil. Vanaf het onstaan van België is men blijven verkondigen dat de Vlaming niks met de "Hollander" gemeen heeft (Nederland werd als de grootste bedreiging gezien voor de nieuwe Belgische natie en de Vlaming mocht er niet toe bewogen worden de partij van zijn volksgenoten te kiezen). Er is een artificiele rivaliteit gecreëerd (kijk maar eens naar het voetbal). Concrete voorbeelden kan ik er niet van geven natuurlijk maar heb hier eens een verhelderd stukje gelezen, zal het even opzoeken...
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 16:34   #102
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik denk dat je de hollanderhaat beter in het historische perspectief zou moeten zien. De franskiljonse Belgische staat is ontstaan als afzetting tegen de "Ollander" en heeft er lang zijn bestaan mee gerechtvaardigd. De bevolking werd er in het hoofd gestampt dat de Nederlander slecht is. Uit ervaring weet ik dat heel wat mensen niet willen nadenken en klakkeloos de standpunten overnemen die ze worden aangepraat. Eenmaal er ingestampt, hoefde deze mythe alleen van generatie tot generatie doorgegeven te worden. De betrekkelijke isolatie van Nederland (weinig tot geen reismogelijkheden voor de meesten, geen moderne media) werkte deze toestand in de hand. Zoals ik al elders op dit forum zei: het is veel makkelijker om de stereotiepen in stand te houden door alles wat eraan beantwoordt als een bevestiging aan te grijpen en wat ertegen ingaat te negeren i.p.v. zelf op zoektocht te gaan naar de waarheid die veel nuances kent.
Inderdaad als je iets maar genoeg herhaalt dan word het vanzelf waarheid. Ik heb wel de indruk dat het zeer snel de andere kant opgaat en dat doordat men meer met elkaar in contact komt de vooroordelen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Oud 19 augustus 2007, 16:36   #103
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
voor samenwerking? geen obstakels. Voor een vereniging: behalve taal, genoeg.
Zoals?
Oud 19 augustus 2007, 17:13   #104
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Zoals?
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=55
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:57   #105
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af wie en waarom er gestemd hebben op 'verschil in politiek klimaat/economische interesses', want tot nu toe heb ik zulk soort dingen niet gehoord.

Wie heeft daarvoor gestemd (of weet waarom daarvoor gestemd is) en kan uitleggen waarom dat een obstakel zou kunnen zijn bij samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 21:03   #106
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Inderdaad als je iets maar genoeg herhaalt dan word het vanzelf waarheid. Ik heb wel de indruk dat het zeer snel de andere kant opgaat en dat doordat men meer met elkaar in contact komt de vooroordelen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Inderdaad, Vlamingen en Noord-Nederlanders zouden de overeenkomsten tussen elkaar moeten zien, niet slechts de tegenstellingen (die overigens vaak een samenraapsel van cliches en vooroordelen zijn) benadrukken. Men zal inzien dat wij samen de Nederlandse natie vormen, zoals Dr. Pieter Geyl het beschreef in zijn 'Geschiedenis van de Nederlandse Stam'. Er zijn wel hindernissen op weg naar natievorming tussen Zuid en Noord, maar als we samenwerken, is geen berg te hoog en geen zee te breed. Lang leve de Verenigde Nederlanden!
Oud 4 oktober 2007, 21:41   #107
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Inderdaad, Vlamingen en Noord-Nederlanders zouden de overeenkomsten tussen elkaar moeten zien, niet slechts de tegenstellingen (die overigens vaak een samenraapsel van cliches en vooroordelen zijn) benadrukken. Men zal inzien dat wij samen de Nederlandse natie vormen, zoals Dr. Pieter Geyl het beschreef in zijn 'Geschiedenis van de Nederlandse Stam'. Er zijn wel hindernissen op weg naar natievorming tussen Zuid en Noord, maar als we samenwerken, is geen berg te hoog en geen zee te breed. Lang leve de Verenigde Nederlanden!
Verander Nederland in Walloonie, en je hebt net een idioot pleidooi gehouden. Zonder verandering blijft het even idioot.
Aanvaard gewoon dat Vlamingen géén Nederlanders zijn. Zo is het nu eenmaal.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 07:38   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verander Nederland in Walloonie
Moeilijk hoor.

Behalve wellicht voor idioten.
Oud 5 oktober 2007, 08:28   #109
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de scheiding is voltrokken zal de liefde wel groeien.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 09:14   #110
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dat ben ik met je eens. Het onderwijs in Nederland is de laatste jaren niet meer wat het is geweest: men is aan het verslappen, omdat men denkt dat leerlingen het niet meer aankunnen (gezien vele klachten). Ik vind dat onzin, uit onderzoek blijkt dat leerlingen minder hun best doen dan voorheen, dus discipline is eerder de oorzaak. Wat dat betreft stel ik voor het Vlaamse (strengere) systeem uit te breiden naar het Noorden (en Oosten, als je in Oostelijk Limburg woont )
Idd, een indicatie hiervoor is dat hele bussen vanuit NL-Limburg (Maaskant) naar B-limburgse scholen gaan. Er zit op een Maaseikse school 1\3 uit Ned Limburg en waarom: o.a. discipline.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 09:32   #111
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Het grootst worden de cultuurverschillen maar al de rest hoort daar onrechtstreeks bij!
Jips, de cultuur en leefwijze verschillen. Dat ervaar ik als allochtone belg in Limburg. Waar ik steeds tegen loop is het arrogant neerkijken op die domme Belgen.
Wij worden zelfs in de Limburg toch maar voor dom bezien, vooral de bekende belgenmoppen. Ik ervaar dat ik in de ogen van de Nedelanders minder ben en das een vorm van sociale discriminatie.
Waarom denkt ge dat ik trug wil naar de B-kant van Limburg anders?
Om praktiche reden gaat dat niet direct en gelukkig woon ik maar 40 km van Maaseik af. Zit dus regelmatig daar.
Samen werking, vooral in Limburg (OLS feesten) prima, maar één land, jamais de ma vie. Dan loop ik nog liever naar de walen, als Belgie toch gespiltst zou worden, wat ik niet geloof.
En in een oude topic is ooit uitgebreid dit onderwerp aan bod gekomen. Ik dacht onder de titel: vlaanderen en nederland één.
Een zekere Phoebe had een goede kijk op de zaak daar.
De enigste plaats waar ik me thuis voel is Limburg. Dit omdat ik goeie ervaringen heb in dees provincie (persoonlijke redenen) en er al 34 jaar woon. Op dat gebied dus een beetje verlimburgst.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 5 oktober 2007 om 09:36.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 09:55   #112
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Om door te gaan op de discussie over intense samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland, of zelfs een vereniging van beide landen in 1 staat, heb ik een enquete bedacht, om te bekijken wat hierbij de grootste obstakels kunnen vormen en hoe we die tesamen kunnen overwinnen.
Het belangrijkste verschil is toch nog steeds hoe er naar geld wordt gekeken. Ik heb al voor verschillende bedrijven gewerkt in België die daarna werden overgenomen door Nederlanders.

Een jaartje na de overname wordt het meestal al duidelijk, geen investeringen meer in de Belgische zetel, het geld wordt doorgestuurd naar Nederland. Wanneer we nieuw materiaal nodig hebben dan moet men eerst op de knieën en stuurt men liever tweedehands materiaal uit Nederland, dan koopt men daar nieuw!

Brengt men dan eens een bezoekje aan de Nederlandse zetel dan ziet men daar de modernste apparatuur en inrichting.

Het gevolg is steeds een leegloop na iets langer dan een jaar, en meestal zijn het de beste krachten die eerst weggaan, dan volgt het faillissement.

Verder is er de taal die steeds verder uiteen groeit, probeer maar eens diene kleine dikke Hollandse visser te verstaan op Discovery, hatelijk dat taaltje.

Neen, een confederatie is het maximum wat zou kunnen voor mij.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 10:07   #113
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Het belangrijkste verschil is toch nog steeds hoe er naar geld wordt gekeken. Ik heb al voor verschillende bedrijven gewerkt in België die daarna werden overgenomen door Nederlanders.

Een jaartje na de overname wordt het meestal al duidelijk, geen investeringen meer in de Belgische zetel, het geld wordt doorgestuurd naar Nederland. Wanneer we nieuw materiaal nodig hebben dan moet men eerst op de knieën en stuurt men liever tweedehands materiaal uit Nederland, dan koopt men daar nieuw!

Brengt men dan eens een bezoekje aan de Nederlandse zetel dan ziet men daar de modernste apparatuur en inrichting.

Het gevolg is steeds een leegloop na iets langer dan een jaar, en meestal zijn het de beste krachten die eerst weggaan, dan volgt het faillissement.

Verder is er de taal die steeds verder uiteen groeit, probeer maar eens diene kleine dikke Hollandse visser te verstaan op Discovery, hatelijk dat taaltje.

Neen, een confederatie is het maximum wat zou kunnen voor mij.
Een confederatie is overbodig.Die hebben we al in de EU.
Een keer is genoeg.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 10:48   #114
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Idd, een indicatie hiervoor is dat hele bussen vanuit NL-Limburg (Maaskant) naar B-limburgse scholen gaan. Er zit op een Maaseikse school 1\3 uit Ned Limburg en waarom: o.a. discipline.
Dat bedoel ik maar. Het onderwijs in Nederland is slechter geworden de afgelopen jaren. Mijn docent Engels heeft ons eens in een emotionele rede het probleem uitgelegd en zei dat ze het zo triest vond wat er in het Nederlands onderwijs aan het gebeuren is.

Wat ik me nog kan herinneren, was dat een Vlaams meisje uit Wemmel op onze school zat en het er erg gezellig vond, maar dat ze even later met haar vader is teruggekeerd naar Vlaanderen. Berichten van haar vertellen dat ze op haar nieuwe school veel beter haar best moet doen, maar dat ze ook veel betere resultaten heeft. Helaas voor haar heeft ze daar wel veel minder vrienden dan in Nederland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be