![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is hetzelfde wat jij zegt hé. in België is er nu eenmaal geen tweetaligheid, je hebt regio's met 1 taal, in Vlaanderen is dat dus Nederlands. als je daar gaat wonen, weet je dat.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wie zo idioot is om niet meer Wallonië te gaan omdat daar Walen wonen, die moet zich laten verzorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En ik vond dat met de crisis de realiteit word harder (haat is in het lucht). Ik heb totaal niks tegen vlamingen, mijn moeder-grootouders zijn vlamingen. Maar er zijn te veel "cliché" in elke kant en het is jammer. Natuurlijk iedereen heeft gelijk en een haat klimaat zal niks veranderen. Verdraagzaam van iedereen is nodig (ik kan altijd dromen ![]() Als ik moet vlaams spreken, spreek ik vlaams (heu ik probeer ![]() Ik ben de eerste om te zeggen dat er een probleem met somige franstaliger politics is (als minister van België uw moet het goede voorbeeld geven en tweetalig Frans-nederlands zijn) DAT MOET veranderen Maar aub stop met denken dat alle franstaliger zijn hetzelfede (somige franstaliger zijn als het meeste vlamingen beschrijven ze.) Allez ! smaakelijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
Maar zet het uit je hoofd: in vlaanderen is er geen haat tov Walen. Ook als we onafhankelijk zijn komen we nog graag naar de Ardennen en zijn jullie nog welkom aan onze kust. Laatst gewijzigd door luc broes : 29 augustus 2007 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Maar uw maakt te veel amalgaam : franstaliger=walen... Mijn moeder komt van Herentals mijn vader van Dinant en ik heb altijd in Brussels gewoond zo... Ik voel me niet vlaams en niet waal, ik voel me Belg t'is alles. Voor de kust geen probleem, ik heb familie in Gistel en mijn vrouw familie heeft een flat daar. Voor mij er is alleen een volk...en ik denk dat het een "jeugde" gevoel is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom, laten we nu niet veralgemenen, hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je kan er niet omheen dat België in het begin 100 proc Francofoon was wat betreft de bestuurstaal en beslissingstaal. De Vlamingen zijn na de 2de WO hierin wat terrein aan het winnen, maar ( en dit zeg ik als Vlaming en naar mijn gevoel ) voelt het nog altijd niet aan dat België 50/50 is. Ook al spreekt men op bepaalde franstalige fora van l'état belgo-flamand , als vlaming voel ik dat niet zo. Dit komt voornamelijk door Brussel. Als Vlaming heb ik het gevoel dat er wel 3 gewesten zijn in België maar dat een bepaald soort gewest ( dat waar de franstaligen de plak zwaaien ) probeert in te breken in een ander gewest. Ten eerste zijn er de faciliteiten rond Brussel. Nu zijn er ook faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonië, maar die gemeenten zijn eco-pol veel minder belangrijk dan de faciliteiten rond Brussel. Ten tweede BHV. Halle en Vilvoorde zijn Vlaams grondgebied. Ik vraag me nog steeds af waarom de franstalige in Knokke, Gent, Antwerpen of Leuven er wel in slaagd om zijn administratieve papieren en oproepingsbrief in het Nederlands te ontvangen en te begrijpen, maar de Franstalige in HV dat niet kan. U zal misschien stellen dat het toch een kleine moeite is om de brief in het frans te versturen, maar dan doet u de historische achtergrond van dit probleem oneer aan. Het zijn immers niet de Franstaligen die steeds in La Belgique voor hun taalrechten hebben moeten ijver. HV is Vlaanderen, dus Nederlands. Als Vlaming komt dit op mij af alsof de franstalige in BHV een soort van übermensch is die wat meer mag dan een ander. Ten derde heb ik het gevoel dat het Brussels gewest, door Franstaligen gedmineerd, er alles aan doet om de taalwetten niet te respecteren. Daar komt nog de snelbelgwet bij om zoveel mogelijk Niet-Europeanen Belg te maken ( naast Turks spreken ze vaker Frans dan Nederlands ), de rel rond verkiezingsgeld van de PS gebruikt om allochtonen te laten stemmen op Franstalige lijsten..... Ook bij de regeringsonderhandelingen: de Vlaamse eisen werden gelekt aan de pers = vuile streek. De geschiedenis van België herbekijkent heb ik dus het gevoel dat de Vlamingen ( en het Nederlands ) niet meer 100 proc verdrukt worden, maar reeds 45 proc terrein gewonnen hebben. Ik heb niet het gevoel als Vlaming serieus te worden genomen, juist omdat bepaalde franstaligen er op een of andere manier in slagen voor hen een uitzonderingsstatuut te verwerven.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Maar als volbloed progressieve kun je toch niet verbaasd zijn dat het ultieme verwijt ook eens tegen jou gebruikt wordt. Mode is mode!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In alle andere gevallen dient hij verworpen te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoezo het ultieme verwijt wordt tegen mij gebruikt? Het werd helemaal niet tegen mij gebruikt, wel tegen die losers van het Front Des Frustrés.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() sterker nog: het is grondwettelijk vastgelegd. maar dat is geen argument. het feit dat de sociale zekerheid nu federaal is, is geen argument tegen de splitsing van de sociale zekerheid. het politiek debat gaat precies over het veranderen van de wetten. stellen dat alleen fascisten de wetten willen veranderen, is een beetje te kort door de bocht. dat zou namelijk betekenen dat de fascisten de enigen zijn die nog met politiek bezig zijn. (al gaat slavoj zizek enigszins in de richting van die stelling, maar dat is een ander verhaal.)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
TAK zou 'racistisch' zijn, en FDF niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
'Het is wettelijk' is uiteraard wel een argument, wat niet wil zeggen dat je een wet langs democratische weg niet zou mogen veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wel steevast doe in discussies met FDF'ers is te zeggen: "Jullie hebben gelijk. Dus maken we de rand Franstalig, en de Brusselse regio Arabischtalig. Democratie in actie. Iedereen tevreden." En dan moet je hen eens met hun ogen zien rollen! ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 september 2007 om 09:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het FDF zijn Franstalige nationalisten en imperialisten; dat is al genoeg als verwijt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat: