Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 09:10   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Misschien omdat ze daar de meerderheid vormen? Die zielige Belgische discussietjes beginnen op mijn zenuwen te werken.

Ik ben de laatste om het Front Des Frustrés te verdedigen, maar om hen meteen racisten en fascisten te noemen, dat is gewoon belachelijk.
in verschillende wijken van Brussel en Antwerpen zijn de Arabisch-sprekenden in de meerderheid, Brussel moet maar Arabisch worden zeker?
dat is hetzelfde wat jij zegt hé.

in België is er nu eenmaal geen tweetaligheid, je hebt regio's met 1 taal, in Vlaanderen is dat dus Nederlands. als je daar gaat wonen, weet je dat.
Oud 29 augustus 2007, 09:37   #102
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ben geen taalfanaticus, hoor. Het bewijs is dat ik nog steeds naar de Vlaamse Kust ga. Ik was trouwens in Knokke vorige zondag. Maar meer en meer Franstaligen gaan liever naar de Franse kusten, dat is een feit. Ik ga liever zwijgen over wat ik al daarover heb gehoord.
Iedereen is toch vrij met verlof te gaan waar hij wil.
Wie zo idioot is om niet meer Wallonië te gaan omdat daar Walen wonen, die moet zich laten verzorgen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 11:27   #103
Lauke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Clichés, clichés. Ik ben misschien geen separatist maar als Franstalig voel ik me toch niet thuis als ik in Vlaanderen ben. In Frankrijk voel ik me wel thuis. En nee, het is geen kwestie van taal. In Vlaanderen spreek ik Nederlands met de Vlaamse bevolking maar ja, ik blijf Franstalig en logisch gezien heb ik een accent. Soms heb ik de indruk dat ik voor de Vlamingen een 100% perfecte Nederlands zonder geen enkele fouten moet spreken. Hebben de Vlamingen misschien geen accent als ze een andere taal spreken? Ik heb ook de indruk - het is een indruk en misschien vergis ik mij - dat Franstaligen niet echt welkom in Vlaanderen zijn en dat het al een probleem is als Franstaligen ONDER HEN (ik zeg wel onder hen, ik heb het dus niet over contacten met Vlamingen) in het Frans aan de Vlaamse Kust spreken. Veel Vlamingen leven blijkbaar met oogkleppen en denken inderdaad in clichés : "Het is Franstalig, het is dus dom. Waarom is het dom? Omdat het Franstalig is. Politici hebben dat gezegd, het is dus de waarheid".
Als franstaliger ben ik akoord met uw
En ik vond dat met de crisis de realiteit word harder (haat is in het lucht).
Ik heb totaal niks tegen vlamingen, mijn moeder-grootouders zijn vlamingen. Maar er zijn te veel "cliché" in elke kant en het is jammer.
Natuurlijk iedereen heeft gelijk en een haat klimaat zal niks veranderen.
Verdraagzaam van iedereen is nodig (ik kan altijd dromen )

Als ik moet vlaams spreken, spreek ik vlaams (heu ik probeer ) iedereen moet en inspanning doen.
Ik ben de eerste om te zeggen dat er een probleem met somige franstaliger politics is (als minister van België uw moet het goede voorbeeld geven en tweetalig Frans-nederlands zijn)
DAT MOET veranderen

Maar aub stop met denken dat alle franstaliger zijn hetzelfede (somige franstaliger zijn als het meeste vlamingen beschrijven ze.)

Allez ! smaakelijk vrienden
Lauke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 12:08   #104
Lauke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jep, gedaan met te kayakken.....
Hihi spreek niet van kayakken ! niet het goeie moment terwijl jij kunt onder water ademen
Oud 29 augustus 2007, 13:22   #105
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lauke Bekijk bericht
Ik heb totaal niks tegen vlamingen, mijn moeder-grootouders zijn vlamingen. Maar er zijn te veel "cliché" in elke kant en het is jammer.

Als ik moet vlaams spreken, spreek ik vlaams (heu ik probeer ) iedereen moet en inspanning doen.
Ik ben de eerste om te zeggen dat er een probleem met somige franstaliger politics is (als minister van België uw moet het goede voorbeeld geven en tweetalig Frans-nederlands zijn)
DAT MOET veranderen

Maar aub stop met denken dat alle franstaliger zijn hetzelfede (somige franstaliger zijn als het meeste vlamingen beschrijven ze.)

Beste Lauke, als Waal ben je welkom op dit forum.
Maar zet het uit je hoofd: in vlaanderen is er geen haat tov Walen.
Ook als we onafhankelijk zijn komen we nog graag naar de Ardennen en zijn jullie nog welkom aan onze kust.

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 augustus 2007 om 13:23.
Oud 29 augustus 2007, 15:34   #106
Lauke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ook als we onafhankelijk zijn komen we nog graag naar de Ardennen en zijn jullie nog welkom aan onze kust.
Hehe ik heb ook geen haat tegenover Walen
Maar uw maakt te veel amalgaam : franstaliger=walen...
Mijn moeder komt van Herentals mijn vader van Dinant en ik heb altijd in Brussels gewoond zo...
Ik voel me niet vlaams en niet waal, ik voel me Belg t'is alles.
Voor de kust geen probleem, ik heb familie in Gistel en mijn vrouw familie heeft een flat daar.

Voor mij er is alleen een volk...en ik denk dat het een "jeugde" gevoel is
Oud 29 augustus 2007, 15:36   #107
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom, laten we nu niet veralgemenen, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 23:26   #108
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in verschillende wijken van Brussel en Antwerpen zijn de Arabisch-sprekenden in de meerderheid, Brussel moet maar Arabisch worden zeker?
Waarom niet?

Citaat:
dat is hetzelfde wat jij zegt hé.
Ik heb helemaal niets gezegd. Ik heb gewoon het meerderheidsargument uitgelegd. Ik heb het niet verdedigd. Maar dit argument gelijkstellen met racisme of fascisme is onzinnig.

Citaat:
in België is er nu eenmaal geen tweetaligheid, je hebt regio's met 1 taal, in Vlaanderen is dat dus Nederlands. als je daar gaat wonen, weet je dat.
Zeggen dat "het nu eenmaal zo is", is een beetje een zwak argument.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 23:55   #109
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lauke Bekijk bericht

DAT MOET veranderen

Ik ben volledig met u akkoord. Echter, bepaalde "beelden" over mekaar ontstaan niet op 1 minuut en zijn dus ook niet op 1 minuut weggewerkt. Wanneer zijn Franstalige politici, laat staan franstaligen in het algemmen Nederlands beginnen leren en spreken ? 7 jaar geleden ? 10 jaar geleden ? Toen koning Boudewijn stierf, werd Nederlandstalig België ( toch ongeveer de helft van de bevolking ) geconfronteerd met een koningin die geen Nederlands sprak of verstond, maar hier wel al blijkbaar ettelijke jaren van een Belgische dotatie leefde.
Je kan er niet omheen dat België in het begin 100 proc Francofoon was wat betreft de bestuurstaal en beslissingstaal. De Vlamingen zijn na de 2de WO hierin wat terrein aan het winnen, maar ( en dit zeg ik als Vlaming en naar mijn gevoel ) voelt het nog altijd niet aan dat België 50/50 is. Ook al spreekt men op bepaalde franstalige fora van l'état belgo-flamand , als vlaming voel ik dat niet zo. Dit komt voornamelijk door Brussel. Als Vlaming heb ik het gevoel dat er wel 3 gewesten zijn in België maar dat een bepaald soort gewest ( dat waar de franstaligen de plak zwaaien ) probeert in te breken in een ander gewest. Ten eerste zijn er de faciliteiten rond Brussel. Nu zijn er ook faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonië, maar die gemeenten zijn eco-pol veel minder belangrijk dan de faciliteiten rond Brussel. Ten tweede BHV. Halle en Vilvoorde zijn Vlaams grondgebied. Ik vraag me nog steeds af waarom de franstalige in Knokke, Gent, Antwerpen of Leuven er wel in slaagd om zijn administratieve papieren en oproepingsbrief in het Nederlands te ontvangen en te begrijpen, maar de Franstalige in HV dat niet kan. U zal misschien stellen dat het toch een kleine moeite is om de brief in het frans te versturen, maar dan doet u de historische achtergrond van dit probleem oneer aan. Het zijn immers niet de Franstaligen die steeds in La Belgique voor hun taalrechten hebben moeten ijver. HV is Vlaanderen, dus Nederlands. Als Vlaming komt dit op mij af alsof de franstalige in BHV een soort van übermensch is die wat meer mag dan een ander.
Ten derde heb ik het gevoel dat het Brussels gewest, door Franstaligen gedmineerd, er alles aan doet om de taalwetten niet te respecteren. Daar komt nog de snelbelgwet bij om zoveel mogelijk Niet-Europeanen Belg te maken ( naast Turks spreken ze vaker Frans dan Nederlands ), de rel rond verkiezingsgeld van de PS gebruikt om allochtonen te laten stemmen op Franstalige lijsten.....
Ook bij de regeringsonderhandelingen: de Vlaamse eisen werden gelekt aan de pers = vuile streek.
De geschiedenis van België herbekijkent heb ik dus het gevoel dat de Vlamingen ( en het Nederlands ) niet meer 100 proc verdrukt worden, maar reeds 45 proc terrein gewonnen hebben. Ik heb niet het gevoel als Vlaming serieus te worden genomen, juist omdat bepaalde franstaligen er op een of andere manier in slagen voor hen een uitzonderingsstatuut te verwerven.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 08:38   #110
luc broes

Standaard

Citaat:
Een sterk argument: dat is wettelijk zo vasrgelegd
Oud 30 augustus 2007, 08:45   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?

Ik heb helemaal niets gezegd. Ik heb gewoon het meerderheidsargument uitgelegd. Ik heb het niet verdedigd. Maar dit argument gelijkstellen met racisme of fascisme is onzinnig.

dus voor jou is de grondwet ook maar een vodje papier zeker?
Oud 30 augustus 2007, 09:16   #112
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal niets gezegd. Ik heb gewoon het meerderheidsargument uitgelegd. Ik heb het niet verdedigd. Maar dit argument gelijkstellen met racisme of fascisme is onzinnig. .
Maar als volbloed progressieve kun je toch niet verbaasd zijn dat het ultieme verwijt ook eens tegen jou gebruikt wordt. Mode is mode!
Oud 30 augustus 2007, 09:25   #113
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus voor jou is de grondwet ook maar een vodje papier zeker?
Ik vind dat de Belgische grondwet enkel nuttig is als en slechts als hij de Vlaamse belangen dient.

In alle andere gevallen dient hij verworpen te worden.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:48   #114
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als volbloed progressieve kun je toch niet verbaasd zijn dat het ultieme verwijt ook eens tegen jou gebruikt wordt. Mode is mode!
Ah, niet iedereen op dit forum vindt mij een volbloed progressieve, hoor... Wat bedoel je trouwens met progressief?

En hoezo het ultieme verwijt wordt tegen mij gebruikt? Het werd helemaal niet tegen mij gebruikt, wel tegen die losers van het Front Des Frustrés.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 30 augustus 2007, 20:53   #115
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een sterk argument: dat is wettelijk zo vasrgelegd
sterker nog: het is grondwettelijk vastgelegd. maar dat is geen argument. het feit dat de sociale zekerheid nu federaal is, is geen argument tegen de splitsing van de sociale zekerheid. het politiek debat gaat precies over het veranderen van de wetten. stellen dat alleen fascisten de wetten willen veranderen, is een beetje te kort door de bocht. dat zou namelijk betekenen dat de fascisten de enigen zijn die nog met politiek bezig zijn. (al gaat slavoj zizek enigszins in de richting van die stelling, maar dat is een ander verhaal.)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 30 augustus 2007, 21:00   #116
luc broes

Standaard

Citaat:
Ah, niet iedereen op dit forum vindt mij een volbloed progressieve, hoor... Wat bedoel je trouwens met progressief?

En hoezo het ultieme verwijt wordt tegen mij gebruikt? Het werd helemaal niet tegen mij gebruikt, wel tegen die losers van het Front Des Frustrés.
Als iemand voorstelt dat arabisch sprekende wijken van brussel deel kunnen uitmaken van Saoudie Arabië dan vind ik dat nogal verregaand progressief.
TAK zou 'racistisch' zijn, en FDF niet?
Oud 30 augustus 2007, 21:05   #117
luc broes

Standaard

Citaat:
sterker nog: het is grondwettelijk vastgelegd. maar dat is geen argument. het feit dat de sociale zekerheid nu federaal is, is geen argument tegen de splitsing van de sociale zekerheid. het politiek debat gaat precies over het veranderen van de wetten. stellen dat alleen fascisten de wetten willen veranderen, is een beetje te kort door de bocht. dat zou namelijk betekenen dat de fascisten de enigen zijn die nog met politiek bezig zijn. (al gaat slavoj zizek enigszins in de richting van die stelling, maar dat is een ander verhaal.)
'fascisme' is uitgegroeid tot een verwijt zonder inhoud
'Het is wettelijk' is uiteraard wel een argument, wat niet wil zeggen dat je een wet langs democratische weg niet zou mogen veranderen.
Oud 1 september 2007, 09:17   #118
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand voorstelt dat arabisch sprekende wijken van brussel deel kunnen uitmaken van Saoudie Arabië dan vind ik dat nogal verregaand progressief.
TAK zou 'racistisch' zijn, en FDF niet?
Huh? Ik heb dat nooit voorgesteld. En ik zie niet in wat er progressief is aan het oerreactionaire Saoedi-Arabië. (let op de schrijfwijze in het Nederlands, je schrijft het op zijn Frans, franskiljon!)

Wat ik wel steevast doe in discussies met FDF'ers is te zeggen: "Jullie hebben gelijk. Dus maken we de rand Franstalig, en de Brusselse regio Arabischtalig. Democratie in actie. Iedereen tevreden." En dan moet je hen eens met hun ogen zien rollen!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 september 2007 om 09:22.
Oud 1 september 2007, 09:20   #119
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'fascisme' is uitgegroeid tot een verwijt zonder inhoud
'Het is wettelijk' is uiteraard wel een argument, wat niet wil zeggen dat je een wet langs democratische weg niet zou mogen veranderen.
Het enige argument van "vlijmscherp" om de FDF fascisten te noemen was dat ze de wetten willen veranderen. Dat lijkt me een beetje te kort door de bocht.

Het FDF zijn Franstalige nationalisten en imperialisten; dat is al genoeg als verwijt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 1 september 2007, 09:55   #120
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Huh? Ik heb dat nooit voorgesteld. En ik zie niet in wat er progressief is aan het oerreactionaire Saoedi-Arabië. (let op de schrijfwijze in het Nederlands, je schrijft het op zijn Frans, franskiljon!)

2) Wat ik wel steevast doe in discussies met FDF'ers is te zeggen: "Jullie hebben gelijk. Dus maken we de rand Franstalig, en de Brusselse regio Arabischtalig. Democratie in actie. Iedereen tevreden." En dan moet je hen eens met hun ogen zien rollen!
1) Mij niet beledigen hé! Ik gebruikte de Engelse schrijfwijze!
2) plezant! bedant voor de goeie tip, zal hem ook eens gebruiken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be