![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bestrijd niet eerder wat er gezegd of geschreven wordt "tegen enige vorm van nationalisme", daar ik een genuanceerd beeld van wat nationalisme nu eigenlijk is aanhang. "Eng nationalisme" - als we tenminste daaronder hetzelfde verstaan - is jammer genoeg helemaal niet "passé": ga naar Frankrijk of Polen en je vindt het er in pure vorm nog terug en heel ruim verspreid. Ook in Tsjechië trouwens! |
|
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En in Rusland. Rancuneus en stuiptrekkend nationalisme, gedoemd te verliezen op termijn. So wie so. Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 01:35. |
|
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus, u ontkent dat er weldegelijk verschillen zijn tussen het vroegere voorstel tot Europese grondwet en het huidig verdrag?
Ook niet gelezen dat het verdrag een onderscheid maakt, op vraag van o.m. het VK, tussen exclusieve, inclusieve en gedeelde bevoegdheden? Ook iets wat niet in de vroegere "grondwet" stond, en waarmee eens te meer de nationale soevereiniteit veilig wordt gesteld. |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat dacht u... Ik zie geen enkel teken waarom dat in Rusland zou verdwijnen, integendeel; men werkt immers volop aan een sterk staatsnationalisme waarmee men de bevolking diep wil onderdompelen.
|
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat gelooft u toch zelf niet. Maar misschien kan wel zijn dat u dat gelooft. En dan is het goed zo. Ik ben nooit een bestrijder geweest van eender welk geloof, wat men er ook mogen over denken. |
|
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() Gedoemd om op termijn te verliezen. U moet ook begrijpen. Zoals het er aan toeging in de tijd van Yeltsin was een ramp. Poetin heeft een inhaalbeweging gemaakt. En terecht.
Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 01:42. |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feiten, beste vriend. In het huidig verdrag wordt er een onderscheid gemaakt waardoor nationale staten hun soevereniteit kunnen waarborgen met daarnaast een verankerde rol van de nationale parlementen bij de beslissingsmacht van de EU. Twee heel belangrijke verschillen. U mag ze gerust proberen te ontkennen, maar dat maakt ze daarom niet minder aanwezig in het nieuwe verdrag. |
|
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nu moet u in de volgende twee �* drie jaar de hele (Europese) politiek eens goed in de gaten houden. Dan zult u zien dat ook zo gaat gebeuren. Dit is onafwendbaar. Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 02:03. |
|
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Juist. Maar bij nader inzien, gaat het over enen Van den Berghe (met drie afzonderlijke woorden) Ernest. Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 02:23. |
|
![]() |
![]() |
#110 |
Gouverneur
|
![]() Denken, ja. Niet minder, maar ook niet meer.
Ik herinner me nog de uitlating van Charles de Gaulle: Si la Wallonie s’adressait �* la France, alors nous répondrions favorablement �* sa demande. Goed, dat is al een hele tijd geleden en de geesten kunnen ondertussen veranderd zijn, maar toch... Samen met het feit dat ik nog geen enkele staat een gebiedsuitbreiding heb weten afwijzen en de verwoede pogingen om La Francophonie wereldwijd meer gewicht te geven lijkt me die gedachtengang niet zo absurd.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 16 december 2007 om 08:34. |
![]() |
![]() |
#111 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jouw niet-ontwaren van enige Franse identiteit is net zo goed een veronderstelling als de mijne die stelt dat die onderhuids is. Tegen jouw argumentatie vh gebrek aan succes van rattachistische partijen , plaats ik de intense mediatieke, culturele en zelfs politieke belangstelling van de Belgische frankofonie voor Frankrijk en bvb een paar feiten zoals de stemming vh Waals congres in 1945 voor aansluiting bij Frankrijk, het plotse weliswaar tijdelijke succes van het Rassemblement Wallon. Wat echter belangrijk is, zoals ik eerder aanstipte , is dat het verstandig zou zijn bij een splitsing rekening te houden met een Frans scenario cq Franse bemoeienissen.
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zou men moeten besluiten dat enkele jaren geleden, toen VTM nog niet bestond, er onder de Vlamingen een grote beweging was tot eenheid met de Nederlanders. Vlamingen stemden in die tijd immers massaal af op de TROS, AVRO, VERONICA... Maar nogmaals, mij is het om het even wat de Walen als hun toekomst kiezen. Willen ze een eigen staat, een rest-België of een eenheid met Frankrijk, ze doen maar! |
|
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een gedrag overigens mm gelijkaardig aan dat van Vlamingen t/o niet-Vlamingen . Waar het op neer komt : Voor Frankofoon België is Frankrijk geen echt buitenland. (Met dank aan L. Claes voor deze boutade.)
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kom, kom, er zijn geen tekenen dat de publieke opinie in Wallonië gewonnen zou zijn voor een enige vorm van rattachisme. Er is wel een zekere verwantschap, maar die heeft geen weerslag in enig politiek streven. Welk gedrag leggen Vlamingen dan aan de dag tegenover niet-Vlamingen? Houden Vlaamsgezinden dan de lippen stijf op elkaar als ze met een Waal over politiek spreken? Denkt u dat nu echt? |
|
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op het bedrijf waar ik werk (hartje Brussel) zie ik dat bv. onder de middagpauze allerminst wanneer het gesprek over de politieke actualiteit gaat. Nederlandstaligen en Franstaligen werken er door elkaar, maar ik bemerk van de Vlaamse kant geenszins een terughoudendheid in hun opinie 'om de Franstaligen niet voor het hoofd te stoten' of omgekeerd.
|
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |