Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2007, 19:00   #101
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Typevoorbeeld van een democratie zonder rechtsstaat: een lynchpartij.

Of nog:

Buuuuuuurn them !!!!

Dan toch maar liever een rechtsstaat.
Democratisch of niet...
Akkoord. Een democratische rechtstaat. Maar wat ik enkel wilde zeggen, is dat de democratie de moeder is, en het gerecht de dochter. Een middel om de democratie op een ordentelijke wijze te laten werken (in zoverre de democratie (het parlement) geen al te gekke wetten stemt).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:22   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of Politieke filosofen? (God beware ons...)
Murray Rothbard is een politieke filosoof.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:38   #103
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Wat zijn dat volgens jou, 'rechtsdeskundigen' ?
Mensen die enige notie hebben van internationale rechtsgeschiedenis?
Of Politieke filosofen? (God beware ons...)
Een staalkeuze revisionisten zoals je ze graag presenteert?

Ik vraag me af wanneer je de klassieke truuk gaat uitproberen... Je weet wel, spelen met de semantiek. Discussiëren over de betekenis van het begrip rechtsstaat en zo...

Dat je er geen idee van hebt, is mij al enige replieken duidelijk my friend... Alle name calling ten spijt. Je zit hier op mijn domein en ik heb die auteurs van jou ook gelezen. Ik ken hun opvattingen en weet wat hun 'rechtsdeskundigheid' waard is. In sommige gevallen evenveel als 'de gouden raad van tante Kaat'. Making it up as they go along...
F.C. DeCoste is een professor in het recht verbonden aan de universiteit van Alberta.
Professor F.C. DeCoste, Faculty of Law, 455 Law Centre, University of Alberta, Edmonton, T6G 2H5. Telephone: (403) 492-0285; fax: (403) 492-4924; e-mail: [email protected].
Hij schreef in het verleden al boeken over de rechtsgeschiedenis van de holocaust.
Of zijn visie revisionistisch is, lijkt mij eerder toe te schrijven aan jouw welbepaalde ideologische premissen.

Semantiek is dan ook belangrijk, men moet altijd argwanend zijn tegenover taal.

Dat kan best zijn, maar mensen zoals Decoste en Agamben weet ik alvast ten zeerste te appreciëren mbt hun visie inzake rechtspraak in nazi-Duitsland. Iedereen zijn meug.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 december 2007 om 19:39.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:41   #104
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat Praetorian het verschil tussen recht en wet eens moet herbekijken.

Semantiek, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 19 december 2007, 20:49   #105
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik denk dat Praetorian het verschil tussen recht en wet eens moet herbekijken.

Semantiek, hé.
Correct.

Ik ga me er alleszins niet mee bezighouden.
Djeez, en maar lopen zwaaien met referenties die er in wezen niks toe doen.

ps. ik ben geen Rothbard-fan. Hou niet van rechtsfilosofen. Sorry...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:51   #106
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correct.

Ik ga me er alleszins niet mee bezighouden.
Djeez, en maar lopen zwaaien met referenties die er in wezen niks toe doen.

ps. ik ben geen Rothbard-fan. Hou niet van rechtsfilosofen. Sorry...
Wat heb je al eens van hem gelezen?
(Echt een rechtsfilosoof zou ik hem niet noemen. Eerder een politieke filosoof, die vertrekt vanuit een natuurrechts denken. Maar ik weet dat je de voorkeur geeft aan positief recht - dat bij mij altijd de connotatie democratie heeft. )
Oud 19 december 2007, 20:52   #107
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
...

Dat kan best zijn, maar mensen zoals Decoste en Agamben weet ik alvast ten zeerste te appreciëren mbt hun visie inzake rechtspraak in nazi-Duitsland. Iedereen zijn meug.
Totaal naast de kwestie, my friend.
Decoste heeft geen 'visie' m.b.t. het spanningsveld van wat wij 'rechtsstaat' noemen enerzijds en de rechtspraak in nazi-Duitsland. Laat ik het héél simpel stellen zodat jij het misschien ook begint te snappen: het is niet omdat je een half legertje juristen loslaat op iets wat zo overduidelijk haaks staat op de idee van een 'rechtsstaat', dat ze dat gegeven volstrekt kunnen wegredeneren / -relativeren. Sorry, zo werkt het helemaal niet. En bestudeer Decoste iets beter volgende keer: hij zegt ook niet anders...

Appreciation... my ass !

Oud 19 december 2007, 20:54   #108
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal naast de kwestie, my friend.
Decoste heeft geen 'visie' m.b.t. het spanningsveld van wat wij 'rechtsstaat' noemen enerzijds en de rechtspraak in nazi-Duitsland. Laat ik het héél simpel stellen zodat jij het misschien ook begint te snappen: het is niet omdat je een half legertje juristen loslaat op iets wat zo overduidelijk haaks staat op de idee van een 'rechtsstaat', dat ze dat gegeven volstrekt kunnen wegredeneren / -relativeren. Sorry, zo werkt het helemaal niet. En bestudeer Decoste iets beter volgende keer: hij zegt ook niet anders...

Appreciation... my ass !
Alé, even simpel voor P.

De praktijken in Nazi-Duitsland waren wettelijk in orde.

Maar ze hadden niets te maken met een rechtstaat. Je weet wel. Een staat die de rechten van burgers beschermd.
Oud 19 december 2007, 20:58   #109
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Het staat er niet haaks op. Rassenwetten waren bedoeld om de rechtstaat in stand te houden: joden werden geïdentificeerd als het gevaar voor de rechtstaat, net zoals men dat doet met vrijheidstrijders en tegenstanders van die rechtstaat. Joden waren geen deel meer van subjecten die zich konden beroepen op de rechtstaat, en dat is perfect legaal. Rechtstaat met volkerenmoord, geen vuiltje aan de lucht.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 december 2007 om 20:58.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:58   #110
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat heb je al eens van hem gelezen?
(Echt een rechtsfilosoof zou ik hem niet noemen. Eerder een politieke filosoof, die vertrekt vanuit een natuurrechts denken. Maar ik weet dat je de voorkeur geeft aan positief recht - dat bij mij altijd de connotatie democratie heeft. )

Rothbard ?
Naast de onmisbare werken: zijn 'Power & Market', 'Ethics' en 'Libertarian Forum' nog een hele klasseur artikels. (heb hier nog 'The Betrayal of the American Right' liggen... te weinig tijd helaas)

Ik leid gewoon aan het Chicago-syndroom gekoppeld aan de overtuiging dat je legal philosophy beter aan de lawyers overlaat. Pedant... ik weet het, ik weet het...

Oud 19 december 2007, 21:03   #111
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het staat er niet haaks op. Rassenwetten waren bedoeld om de rechtstaat in stand te houden: joden werden geïdentificeerd als het gevaar voor de rechtstaat, net zoals men dat doet met vrijheidstrijders en tegenstanders van die rechtstaat. Joden waren geen deel meer van subjecten die zich konden beroepen op de rechtstaat, en dat is perfect legaal. Rechtstaat met volkerenmoord, geen vuiltje aan de lucht.
Kijk maat, ik heb je nu al een paar keer voor dat soort idiote uitspraken proberen te behoeden...

Je schiet niet alleen in je voeten, hiermee steek je nog eens je eigen ogen uit. Wat je hier komt te poneren is ESSENTIEEL contradictoir aan elke notie van rechtsstaat. Je kan dit enkel hard maken door semantisch te beginnen klussen... En dan nog! In de hele Duitse rechtsgeschiedenis (annex significante rechtstheorie; er zijn altijd schaduwfiguren geweest) is er voor die theorie geen enkele grond. Toch geen die te koppelen valt aan de notie 'rechtsstaat'. (ik zal je de pap in de mond geven: er is inderdaad een Zionistische variant op bepaalde theorieën... Maar d�*t is dan weer plat revisionisme.)

Let it rest...

Oud 19 december 2007, 21:05   #112
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rothbard ?
Naast de onmisbare werken: zijn 'Power & Market', 'Ethics' en 'Libertarian Forum' nog een hele klasseur artikels. (heb hier nog 'The Betrayal of the American Right' liggen... te weinig tijd helaas)

Ik leid gewoon aan het Chicago-syndroom gekoppeld aan de overtuiging dat je legal philosophy beter aan de lawyers overlaat. Pedant... ik weet het, ik weet het...
Ethics of liberty ruled. Ik ga dat boek behandelen voor mijn paper in het 2de semester. (15 a 20 pagina's over de vervreembaarheid van rechten. )

Heb je zijn eenvoudige 'Man, Economy and State' nog niet gelezen? Slechts 1500 bladzijden? 'Libertarian forum' ken ik niet?

Maar ik ga idd niet akkoord dat een advocaat enkel over politieke/rechtsfilosofie zou mogen praten. Enfin, dat is als een ambtenaar als enige stemrecht geven.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 december 2007 om 21:07.
Oud 19 december 2007, 21:07   #113
Praetorian

Standaard

Ik schiet mij nergens in de voet als blijkt dat joden zich niet konden beroepen op burgerrechten. Dat was nu gewoon zo in de Duitse rechtstaat tussen 1933 en 1945. Ik zie niet in waarom in een rechtstaat men niet bv. joden als mensen kan beschouwen, voor de rechtstaat waren dat per definitie rechteloze objecten. Net zoals een stoel of een appel. Met dat verschil dat ze legaal werden beschouwd als vijanden van de rechtstaat, en ook zo werden behandeld.
Het is sluitend, raar maar waar.
Oud 19 december 2007, 21:48   #114
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schiet mij nergens in de voet als blijkt dat joden zich niet konden beroepen op burgerrechten. Dat was nu gewoon zo in de Duitse rechtstaat tussen 1933 en 1945.
'Geen burgerrechten' <=> 'wel rechtstaat'.
Als er geen burgerrechten zijn, is er geen rechtstaat. Enkel een staat waar de wet heerst. Niet recht.
Snap je dat al bijna?

Citaat:
Ik zie niet in waarom in een rechtstaat men niet bv. joden als mensen kan beschouwen, voor de rechtstaat waren dat per definitie rechteloze objecten. Net zoals een stoel of een appel. Met dat verschil dat ze legaal werden beschouwd als vijanden van de rechtstaat, en ook zo werden behandeld.
Het is sluitend, raar maar waar.
Wet =/= recht. Voor een wetstaat - zoals gelegitimeerd door de democratie - kan dat idd. Voor de rechtstaat niet.
Oud 19 december 2007, 22:19   #115
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge doet uw reputatie van forumkieken weer alle eer aan.

Wat d�*t regiem net typeerde, was de opheffing van de rechtsstaat.
De rechtsstaat zoals we ze kennen is toch uitgevonden als gevolg van WO2?
En Praetorian heeft wel een punt: Joden waren gewoon geen burgers meer.
En je kan toch perfect legaal bepaalde zaken criminaliseren en decriminaliseren, gebeurt toch nog.
Oud 19 december 2007, 22:20   #116
C uit W

Standaard

Citaat:
'Geen burgerrechten' <=> 'wel rechtstaat'.
Als er geen burgerrechten zijn, is er geen rechtstaat. Enkel een staat waar de wet heerst. Niet recht.
Snap je dat al bijna?
Is dat recht niet iets a la natuurrecht? Waar jij eigenlijk niet van houdt.
Oud 19 december 2007, 22:21   #117
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Is dat recht niet iets a la natuurrecht? Waar jij eigenlijk niet van houdt.
Hielt*.

Laten we zeggen dat ik een tussenpositie probeer te ontwikkelen tussen natuurrecht en positiefrecht, maar dat de nadruk wel degelijk verschoven is naar natuurrecht.

Ja, ik ben buiten politics mijn ideologie ook nog aan't ontwikkelen.
Oud 19 december 2007, 22:25   #118
C uit W

Standaard

Goed zo, in dit geval .
Lees anders eens Alain de benoist.
Oud 19 december 2007, 22:36   #119
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed zo, in dit geval .
Lees anders eens Alain de benoist.
www.google.be
Oud 20 december 2007, 11:19   #120
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
De rechtsstaat zoals we ze kennen is toch uitgevonden als gevolg van WO2?
En Praetorian heeft wel een punt: Joden waren gewoon geen burgers meer.
En je kan toch perfect legaal bepaalde zaken criminaliseren en decriminaliseren, gebeurt toch nog.
De 'burgerlijke dood' wordt algemeen beschouwd als principieel strijdig met de notie 'rechtsstaat'. Onze grondwet heeft die afgeschaft, remember ?

Enneuh... dat was naar mijn weten toch ietsepietsie voor WO II ?

Overigens, het burgerlijk uitrangeren van hele bevolkingsgroepen heeft meer te maken met het opgeven van een aantal essentiële verworvenheden uit de verlichting (een regressie naar het ancien régime, zo je wil) dan dat het ook maar in het minst in het verlengde kan gelegd worden van het principe van de rechtsstaat... Nogmaals, vanuit een bepaalde Zionistische en vooral ook (misplaatst anti-burgerlijk) Communistische hoek wordt dit verhaal vaak anders gebracht. Kwestie van het 'bourgeois' Europees systeem te kunnen diaboliseren en te culpabiliseren. (die fameuze 'holocaust-industrie' -en voor alle duidelijkheid: ik heb een hekel aan dat soort terminologie- vindt ook z'n oorsprong in de V.S.)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be