![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Akkoord. Een democratische rechtstaat. Maar wat ik enkel wilde zeggen, is dat de democratie de moeder is, en het gerecht de dochter. Een middel om de democratie op een ordentelijke wijze te laten werken (in zoverre de democratie (het parlement) geen al te gekke wetten stemt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Murray Rothbard is een politieke filosoof.
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Professor F.C. DeCoste, Faculty of Law, 455 Law Centre, University of Alberta, Edmonton, T6G 2H5. Telephone: (403) 492-0285; fax: (403) 492-4924; e-mail: [email protected]. Hij schreef in het verleden al boeken over de rechtsgeschiedenis van de holocaust. Of zijn visie revisionistisch is, lijkt mij eerder toe te schrijven aan jouw welbepaalde ideologische premissen. Semantiek is dan ook belangrijk, men moet altijd argwanend zijn tegenover taal. Dat kan best zijn, maar mensen zoals Decoste en Agamben weet ik alvast ten zeerste te appreciëren mbt hun visie inzake rechtspraak in nazi-Duitsland. Iedereen zijn meug. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 december 2007 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat Praetorian het verschil tussen recht en wet eens moet herbekijken.
Semantiek, hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ga me er alleszins niet mee bezighouden. Djeez, en maar lopen zwaaien met referenties die er in wezen niks toe doen. ![]() ps. ik ben geen Rothbard-fan. Hou niet van rechtsfilosofen. Sorry...
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Echt een rechtsfilosoof zou ik hem niet noemen. Eerder een politieke filosoof, die vertrekt vanuit een natuurrechts denken. Maar ik weet dat je de voorkeur geeft aan positief recht - dat bij mij altijd de connotatie democratie heeft. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Decoste heeft geen 'visie' m.b.t. het spanningsveld van wat wij 'rechtsstaat' noemen enerzijds en de rechtspraak in nazi-Duitsland. Laat ik het héél simpel stellen zodat jij het misschien ook begint te snappen: het is niet omdat je een half legertje juristen loslaat op iets wat zo overduidelijk haaks staat op de idee van een 'rechtsstaat', dat ze dat gegeven volstrekt kunnen wegredeneren / -relativeren. Sorry, zo werkt het helemaal niet. En bestudeer Decoste iets beter volgende keer: hij zegt ook niet anders... Appreciation... my ass !
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De praktijken in Nazi-Duitsland waren wettelijk in orde. Maar ze hadden niets te maken met een rechtstaat. Je weet wel. Een staat die de rechten van burgers beschermd.
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Het staat er niet haaks op. Rassenwetten waren bedoeld om de rechtstaat in stand te houden: joden werden geïdentificeerd als het gevaar voor de rechtstaat, net zoals men dat doet met vrijheidstrijders en tegenstanders van die rechtstaat. Joden waren geen deel meer van subjecten die zich konden beroepen op de rechtstaat, en dat is perfect legaal. Rechtstaat met volkerenmoord, geen vuiltje aan de lucht.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 december 2007 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Rothbard ? Naast de onmisbare werken: zijn 'Power & Market', 'Ethics' en 'Libertarian Forum' nog een hele klasseur artikels. (heb hier nog 'The Betrayal of the American Right' liggen... te weinig tijd helaas) Ik leid gewoon aan het Chicago-syndroom gekoppeld aan de overtuiging dat je legal philosophy beter aan de lawyers overlaat. Pedant... ik weet het, ik weet het... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je schiet niet alleen in je voeten, hiermee steek je nog eens je eigen ogen uit. Wat je hier komt te poneren is ESSENTIEEL contradictoir aan elke notie van rechtsstaat. Je kan dit enkel hard maken door semantisch te beginnen klussen... En dan nog! In de hele Duitse rechtsgeschiedenis (annex significante rechtstheorie; er zijn altijd schaduwfiguren geweest) is er voor die theorie geen enkele grond. Toch geen die te koppelen valt aan de notie 'rechtsstaat'. (ik zal je de pap in de mond geven: er is inderdaad een Zionistische variant op bepaalde theorieën... Maar d�*t is dan weer plat revisionisme.) Let it rest...
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Heb je zijn eenvoudige 'Man, Economy and State' nog niet gelezen? Slechts 1500 bladzijden? 'Libertarian forum' ken ik niet? Maar ik ga idd niet akkoord dat een advocaat enkel over politieke/rechtsfilosofie zou mogen praten. Enfin, dat is als een ambtenaar als enige stemrecht geven. ![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 december 2007 om 21:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Ik schiet mij nergens in de voet als blijkt dat joden zich niet konden beroepen op burgerrechten. Dat was nu gewoon zo in de Duitse rechtstaat tussen 1933 en 1945. Ik zie niet in waarom in een rechtstaat men niet bv. joden als mensen kan beschouwen, voor de rechtstaat waren dat per definitie rechteloze objecten. Net zoals een stoel of een appel. Met dat verschil dat ze legaal werden beschouwd als vijanden van de rechtstaat, en ook zo werden behandeld.
Het is sluitend, raar maar waar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er geen burgerrechten zijn, is er geen rechtstaat. Enkel een staat waar de wet heerst. Niet recht. Snap je dat al bijna? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
En Praetorian heeft wel een punt: Joden waren gewoon geen burgers meer. En je kan toch perfect legaal bepaalde zaken criminaliseren en decriminaliseren, gebeurt toch nog.
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Is dat recht niet iets a la natuurrecht? Waar jij eigenlijk niet van houdt.
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laten we zeggen dat ik een tussenpositie probeer te ontwikkelen tussen natuurrecht en positiefrecht, maar dat de nadruk wel degelijk verschoven is naar natuurrecht. Ja, ik ben buiten politics mijn ideologie ook nog aan't ontwikkelen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() Goed zo, in dit geval
![]() Lees anders eens Alain de benoist. ![]()
![]() |
#119 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enneuh... dat was naar mijn weten toch ietsepietsie voor WO II ? Overigens, het burgerlijk uitrangeren van hele bevolkingsgroepen heeft meer te maken met het opgeven van een aantal essentiële verworvenheden uit de verlichting (een regressie naar het ancien régime, zo je wil) dan dat het ook maar in het minst in het verlengde kan gelegd worden van het principe van de rechtsstaat... Nogmaals, vanuit een bepaalde Zionistische en vooral ook (misplaatst anti-burgerlijk) Communistische hoek wordt dit verhaal vaak anders gebracht. Kwestie van het 'bourgeois' Europees systeem te kunnen diaboliseren en te culpabiliseren. (die fameuze 'holocaust-industrie' -en voor alle duidelijkheid: ik heb een hekel aan dat soort terminologie- vindt ook z'n oorsprong in de V.S.)
![]() |