Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2008, 07:03   #1201
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u dat denkt, dan heeft u hoegenaamd geen kennis van de dossiers. 'n Splitsing van de arbeidsmarkt bijvoorbeeld zal weldegelijk een goede zaak zijn voor de gewone man in de straat. Hetzelfde met een aantal andere zaken die dan op Vlaams niveau veel doeltreffender en ook sneller aangepakt kunnen worden.
Kan je me uitleggen hoe de splitsing van de arbeidsmarkt een goede zaak zou zijn voor de gewone man?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 07:10   #1202
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Een correcte Vlaamse eis moet denk ik voldoen aan een aantal voorwaarden.
Zoals daar zijn:

° We moeten onze invloedssfeer niet inkrimpen maar uitbreiden.

° Als we zo doordrongen zijn van ons gelijk dan moeten we daar fier op zijn.

° We moeten streven naar eerlijkheid.

° We moeten toegevingen doen onder Vlamingen, geen toegevingen aan de Walen.

° We zouden beter het Belgische Gemiddelde t.o.v. Europa als een voordeel zien, niet als een bekrompen intern nadeel.

° We moeten streven naar het Vlaams houden van de Vlaamse rand.

° We mogen het visite kaartje dat Brussel ons geeft naar de rest van de wereld niet zonder slag of stoot afgeven.

° We zouden ons beter bewust zijn van de voorbeeld functie die België heeft voor de rest van Europa, een standpunt dat we zelf overigens ten overvloede gepromoot hebben.

° We moeten streven naar een sterke Vlaamse positie in Europa, te beginnen bij België.

° We moeten streven naar een eis die potentieel alle Vlamingen kan verenigen.

° We moeten streven naar een beter en vooral meer open bestuur.

° We moeten streven naar vereenvoudiging.

° We moeten de hoeveelheid stemmen op een verkozene en zijn partij durven zien als onvervreemdbaar eigendom en de basis voor democratie.

Gelet op deze voorwaarden is er voor Vlaanderen slechts één eerlijke eis mogelijk.
Namelijk:

Een sterk Federaal parlement met sterke federale bevoegdheden. Verkozen in een nationale Kieskring. Gesteund door een tweede ronde waarin onder meer de premier (eventueel later de president) verkozen wordt. Alle discriminerende beperkingen moeten verdwijnen. Vlamingen moeten vertegenwoordigd worden evenredig met hun populatie in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Federaal verdwijnt daarmee Brussel als 3de kunstmatig politieke macht volledig van het federale toneel.
De Vlaamse partijen proberen dit al 50 jaar, maar worden telkens geblokkeerd door de Franstaligen. schrik je dan dat er partijen en mensen veel stemmen krijgen die zeggen dat er geen toegevingen mogen gedaan worden aan de Franstaligen???
Oud 18 augustus 2008, 07:18   #1203
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Wat denkt u dat er wel zal gebeuren bij Vlaamse onafhankelijkheid? Zal Wallonië die mensen over de grens jagen? Hun huizen plunderen? Bent u nu echt zo wereldvreemd? Denkt u dat er een einde komt aan gemengde families eens Vlaanderen onafhankelijkheid is?
Het is in elk geval leuker voor de families om in hetzelfde land te wonen en dezelfde wetten te moeten naleven. Handig wanneer gegevens/ervaringen moeten uitgewisseld worden i.v.m belastingen, erfenissen, men naar de dokter gaat aanbevolen door een kennis van over de taalgrens, enz enz...

Nu is het al vervelend genoeg met de verschillen die er zijn.

Men heeft 20 jaar geleden eens geprobeerd om de paasvakantie in Vlaanderen en Franstalig België te spreiden: er was 1 week gelijktijdig en 1 week die verschillend was.
Men heeft dat 2 jaar volgehouden, maar wegens praktische problemen weer afgevoerd: bijv. probleem om jobstudenten te vinden en vergeten dat er in België mensen zijn die bijv. in het ene landsdeel werken en in het andere wonen.
En zeker rond Brussel was het een onoverzichtelijke boel van jewelste.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 07:37   #1204
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is in elk geval leuker voor de families om in hetzelfde land te wonen en dezelfde wetten te moeten naleven. Handig wanneer gegevens/ervaringen moeten uitgewisseld worden i.v.m belastingen, erfenissen, men naar de dokter gaat aanbevolen door een kennis van over de taalgrens, enz enz...

Men heeft 20 jaar geleden eens geprobeerd om de paasvakantie in Vlaanderen en Franstalig België te spreiden: er was 1 week gelijktijdig en 1 week die verschillend was.
Men heeft dat 2 jaar volgehouden, maar wegens praktische problemen weer afgevoerd: bijv. probleem om jobstudenten te vinden en vergeten dat er in België mensen zijn die bijv. in het ene landsdeel werken en in het andere wonen.

Flauwe sentimentele zever.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 07:42   #1205
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar herinner ik mij niks van. Wat ik mij wel herinner : minder file in en rond Brussel gedurende drie weken ipv twee.
Mooi meegenomen voor autogebruikers.
Het verzet ertegen zal zeker van Belgicisten zijn gekomen .

Laatst gewijzigd door stab : 18 augustus 2008 om 07:43.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 07:57   #1206
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Daar herinner ik mij niks van. Wat ik mij wel herinner : minder file in en rond Brussel gedurende drie weken ipv twee.
Mooi meegenomen voor autogebruikers.
Het verzet ertegen zal zeker van Belgicisten zijn gekomen .
Men heeft gewoon vastgesteld dat het niet werkbaar was.
Toen de Walen vakantie hadden was het bijv. moeilijk om aan de kust de klassieke jobstudent uit de buurt te vinden want die Vlamingen uit de buurt zaten op school.
Bovendien was er ook weinig sfeer wegens slechts de helft van de bevolking met vakantie.
In Brussel en rond de taalgrens waren er ook veel gezinnen met ouders en kinderen die niet in dezelfde taalrol zaten. Gevolg problemen met opvang en in bedrijven enz...
Oud 18 augustus 2008, 07:58   #1207
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik woon op 2km van de taalgrens, en het is inderdaad nu al vervelend genoeg met de verschillen die er zijn.
Voor de lijn - tec - mivb, is het besef er nu al, dat die splitsing niet in het voordeel van de klant is. Ik vrees dat ik nog zeer lang zal moeten wachten tot er iets aangedaan zal worden.
Oud 18 augustus 2008, 08:00   #1208
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik woon op 2km van de taalgrens, en het is inderdaad nu al vervelend genoeg met de verschillen die er zijn.
Voor de lijn - tec - mivb, is het besef er nu al, dat die splitsing niet in het voordeel van de klant is. Ik vrees dat ik nog zeer lang zal moeten wachten tot er iets aangedaan zal worden.
om van Antwerpen naar Amsterdam te gaan met de trein is er ook samengewerkt, treinen vanuit Brussel naar Luxemburg (en van Luxemburg naar Trier) zijn ook geen enkel probleem, dus waarom zou er niet samengewerkt kunnen worden over grenzen heen zonder er 1 maatschappij van te maken???
Oud 18 augustus 2008, 08:16   #1209
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
om van Antwerpen naar Amsterdam te gaan met de trein is er ook samengewerkt, treinen vanuit Brussel naar Luxemburg (en van Luxemburg naar Trier) zijn ook geen enkel probleem, dus waarom zou er niet samengewerkt kunnen worden over grenzen heen zonder er 1 maatschappij van te maken???
Je spreekt over enkele topverbindingen; maar het gaat over de dagdagelijks verplaatsingen waarbij de lijn, tec en mivb vooral denken aan verplaatsingen binnen de eigen regio.
Oud 18 augustus 2008, 08:21   #1210
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je spreekt over enkele topverbindingen; maar het gaat over de dagdagelijks verplaatsingen waarbij de lijn, tec en mivb vooral denken aan verplaatsingen binnen de eigen regio.
wel, als die nodig zijn, waarom zou er dan geen samenwerking kunnen komen?? waarom moet dat echt onder 1 dak gebeuren???
Oud 18 augustus 2008, 08:27   #1211
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel, als die nodig zijn, waarom zou er dan geen samenwerking kunnen komen?? waarom moet dat echt onder 1 dak gebeuren???
De Vlamingen willen eerst alles splitsen en dan zou men vlot moeten gaan samenwerken???

Zelfde verhaal met de RVA, VDAB, forem enz...:
eerst zeggen: er valt niet samen te werken en alles willen splitsen en dan heeft men Waals werkvolk nodig en moet er weer samengewerkt worden.

In dit verband een mooie reactie ook van iemand op de site van De morgen in verband met de Vlaamse opdringerigheid:

Christophe H,

Het enige wat de flamingant zal bereiken is een snellere dood van het Nederlands, dat ze dus maar doen. Ik woon in Barcelona, Spanje. Dat ligt per toeval ook in Catalonië, daar zijn ook idioten die op elke affiche "parlem catal�*" moeten kleven. Het enige wat ze bereiken is dat immigranten zoals ik, en mijn vrienden ze KOTSbeu zijn, die taal. Gevolg, verstaan doen we, en dat is voldoende, dat is in ons eigen voordeel. Ze spreken? Que se van a la mierda. De gelijkenis tussen Cat en Vl is treffend.
Oud 18 augustus 2008, 08:33   #1212
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse partijen proberen dit al 50 jaar, maar worden telkens geblokkeerd door de Franstaligen. schrik je dan dat er partijen en mensen veel stemmen krijgen die zeggen dat er geen toegevingen mogen gedaan worden aan de Franstaligen???
Da's sterk. Dat is 13 jaar langer dan de intentie om onze stemmen te verkwanselen. En 5 jaar langer dan de verkwanseling.

Dat betekent ook dat de mensen van vandaag .... hmmz ...
CD&v is terug te traceren naar CVP.
NVa heeft z'n wortels in VU.
.... hmmz.. dat betekent dat de mensen van vandaag nu en ogenblikkelijk dienen afgerekend te worden op die dwalinig.

Dat betekent dat het Kartel wel een hele rare opstelling is.

Laat ons dat potje dicht houden ? denk je ook niet? Best is dat je die redenering laat vallen. Ik moet niet nog meer Vlaamse oneensgezindheid zien.

Overigens. Ondanks de smalende reacties die mijn voorstel oproept. Het verenigd alle Vlaamse standpunten in een foutloos compromis dat zelfs grondwettelijk in orde is. Waarschijnlijk is men smalend over mijn persoontje, maar dat deert mijn gat niet. Een foutloos compromis en daarom het meest eerlijke vertrekpunt.

De voorstellen die vandaag op tafel liggen zullen enkel tot een compromis leiden dat de discriminatie nog meer 'inbakt'. En we zijn weer vertrokken voor 23 jaar status quo.
Oud 18 augustus 2008, 08:38   #1213
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Daarbij. Een mens mag zijn dromen niet opgeven. Maar ook niet zijn demonen. Beiden zijn essentieel.

Nu moet je toch toegeven dat Wallonië een zachte demoon is. Niet agressief. Niet oorlogsvoerend. Niet onder de wapens. Ik moet niet weten wat we in de plaats zouden krijgen. 't Kan enkel slechter.
Oud 18 augustus 2008, 08:40   #1214
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Daarbij. Een mens mag zijn dromen niet opgeven. Maar ook niet zijn demonen. Beiden zijn essentieel.

Nu moet je toch toegeven dat Wallonië een zachte demoon is. Niet agressief. Niet oorlogsvoerend. Niet onder de wapens. Ik moet niet weten wat we in de plaats zouden krijgen. 't Kan enkel slechter.
Als Wallonië (militair) agressief zou zijn, dan bestond België al lang niet meer. Het zou werkelijk dom zijn om als kleinste deelstaat je militair te gaan meten met de grotere broer. Afgang verzekerd.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 08:45   #1215
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Als Wallonië (militair) agressief zou zijn, dan bestond België al lang niet meer. Het zou werkelijk dom zijn om als kleinste deelstaat je militair te gaan meten met de grotere broer. Afgang verzekerd.
Natuurlijk is dat een punt voor mij. Dank u. Dank u. Doe zo verder.
Oud 18 augustus 2008, 08:52   #1216
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Hmm!... zeker 1830 vergeten? De meeste milities kwamen uit Wallonië, hierbij geholpen door 94.000 soldaten uit Frankrijk. Juist daardoor is België ontstaan - tegen de wil in van het Vlaamse gedeelte.

Nu hebben ze andere middelen. Allerlei wetten en richtlijnen worden goedgekeurd om de Vlaamse meerderheid te 'fnuiken'. Denk maar aan de antidiscriminatiewet. Ministeriële brieven stellen dat men geen republikeinse opinie mag formuleren in het leger (De Crem). De kiesomschrijvingen zijn zo gekozen dat Franstaligen ALTIJD 17% minder kiezers moeten hebben voor een zetel.... waarschijnlijk zijn er nog zo'n pak zaken waar ik niet aan denk... Ook nog de pariteit in vele beslissingscentra.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 18 augustus 2008 om 08:57.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 09:06   #1217
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Waarom is het nodig dat een abonnement van De Lijn geldig op alle buslijnen van De Lijn, en bv. niet in Leuven voor lijn 18 (Leuven - Hamme-Mille - Jodoigne)?
Ze mogen bij de Lijn trouwens een voorbeeldje nemen aan hun Waalse collega's: hun site (www.infotec.be) is mooi viertalig, die van De Lijn... Nederlands is voldoende en de rest hoeft blijkbaar niet...
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 09:28   #1218
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar om van Kortrijk of Gent naar Amsterdam te gaan, mag je spurten in Antwerpen om je trein te halen, en bij enkele minuten vertraging 1 uur wachten. Toevallig een slechte verbinding?
Een ticket Kortrijk - Gent kost 5,90 euro. Een ticket Kortrijk - Rijsel 8 euro, terwijl Rijsel maar half zo ver is. Dure grenzen!

Waarom werken de lijn, tec en mivb niet samen?
Waarom heb ik verschillende vervoerbewijzen nodig?
Met een lijnkaart kan ik naar Kortrijk (er zijn 2 bussen per uur), en mag ik binnen het uur voor dezelfde prijs verder reizen binnen Kortrijk en deelgemeentes.
Met de lijnkaart kan ik naar Moeskroen station (er is 1 bus per uur). Maar wil ik er 1 halte verder, dan mag ik een vervoersbewijs kopen van de tec, en minimum een half uur wachten.
Oud 18 augustus 2008, 09:57   #1219
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar om van Kortrijk of Gent naar Amsterdam te gaan, mag je spurten in Antwerpen om je trein te halen, en bij enkele minuten vertraging 1 uur wachten. Toevallig een slechte verbinding?
Een ticket Kortrijk - Gent kost 5,90 euro. Een ticket Kortrijk - Rijsel 8 euro, terwijl Rijsel maar half zo ver is. Dure grenzen!

Waarom werken de lijn, tec en mivb niet samen?
Waarom heb ik verschillende vervoerbewijzen nodig?
Met een lijnkaart kan ik naar Kortrijk (er zijn 2 bussen per uur), en mag ik binnen het uur voor dezelfde prijs verder reizen binnen Kortrijk en deelgemeentes.
Met de lijnkaart kan ik naar Moeskroen station (er is 1 bus per uur). Maar wil ik er 1 halte verder, dan mag ik een vervoersbewijs kopen van de tec, en minimum een half uur wachten.
Hoe meer grenzen hoe vervelender voor de mensen. Gelukkig probeert men er binnen Europa geleidelijk aan te slopen; maar het kartel en c° vinden dat dat er binnen België nog wat nieuwe grenzen moeten komen, want "dat is beter voor de mensen".

Er is wel een nieuwe chipkaart op komst die bruikbaar zou zijn bij lijn, TEC, mnbs en mivb.
Benieuwd of men dan België als 1 gebied zal beschouwen of weer alles zal opsplitsen waardoor je iedere keer opstaprecht moet betalen als je van maatschappij verandert.
Oud 18 augustus 2008, 09:59   #1220
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe meer grenzen hoe vervelender voor de mensen. Gelukkig probeert men er binnen Europa geleidelijk aan te slopen; maar het kartel en c° vinden dat dat er binnen België nog wat nieuwe grenzen moeten komen, want "dat is beter voor de mensen".

Er is wel een nieuwe chipkaart op komst die bruikbaar zou zijn bij lijn, TEC, mnbs en mivb.
Benieuwd of men dan België als 1 gebied zal beschouwen of weer alles zal opsplitsen waardoor je iedere keer opstaprecht moet betalen als je van maatschappij verandert.
en heb je je ooit afgevraagd waarom er zovelen Vlamingen zijn (en steeds meer en meer) die meer grenzen willen? allemaal de fout van de boze Vlaming? de Vlaming wordt dommer en dommer?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be