Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2010, 21:25   #12321
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik was dit weekend ook in NL. Ook in onooglijke dorpjes geweest. Allemaal mooi oude opgemaakte huisjes. Zéér netjes. Met aanleunend een moderne huizenrij-wijk. Prachtige architectuur overigens.
Nergens vervelende lintbebouwing gezien. Zodat je optimaal kan genieten van de natuur. En de boerderijen en de landerijen die je toch nog kruist, zijn bijna idyllisch mooi.
..
dan moet dan Hollands-Limburg geweest zijn (bijna in België dus)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 21:25   #12322
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Maar u komt wel elke keer terug. 'It's not much, but it's home', en ook dat realiseren de Vlamingen zich.
'Home' was far, far away my friend. O yes, it was.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 21:26   #12323
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Home' was far, far away my friend. O yes, it was.
Grun?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 21:28   #12324
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Persoonlijk snap ik niet wat er zo slecht aan netheid zou zijn. Het summum van kleinburgerlijkheid moeten wel villa's en fermettewoningen zijn.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 21:43   #12325
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was verleden weekend nog met een paar kennissen in Nederland. Ergens in een onooglijk dorp. En we reden via binnenwegen langs (en in) een paar andere dorpen. En we zeiden het nog tegen mekaar. Als men een dorp in Nederland binnengaat of binnenrijdt, is het allemaal zo geordend, zo eenvormig, met pijltje hier en pijltje daar, zo overdreven net, zo overdreven wegwijzend, zo kleinburgerlijk, zo saai, zo benauwd, met dezelfde huizen overal, dat er voor een rasechte Belg zich maar één conclusie opdringt: vlug wegwezen hier!!
Lintbebouwing in Nederland bestaat ook in onder andere de provincie Groningen en vlakbij mijn Den Haag.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 21:57   #12326
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Grun?
The house of Holland.

http://www.youtube.com/watch?v=lMFrkSXQrLU
Oud 28 september 2010, 07:30   #12327
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik was dit weekend ook in NL. Ook in onooglijke dorpjes geweest. Allemaal mooi oude opgemaakte huisjes. Zéér netjes. Met aanleunend een moderne huizenrij-wijk. Prachtige architectuur overigens.
Nergens vervelende lintbebouwing gezien. Zodat je optimaal kan genieten van de natuur. En de boerderijen en de landerijen die je toch nog kruist, zijn bijna idyllisch mooi.
Voor een rasechte Belg is er maar één conclusie. : zo lang mogelijk blijven en genieten van al dat moois, want dat kennen we in België niet...
Leuk voor enkele dagen, weken; ik doe het ook wel eens maar die keurigheid moet verstikkend werken voor wie daar moet wonen/leven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 08:25   #12328
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Leuk voor enkele dagen, weken; ik doe het ook wel eens maar die keurigheid moet verstikkend werken voor wie daar moet wonen/leven.
Ik woon nu al twintig jaar in de - blijkbaar vijftalige - Région de Bruxelles-Capitale.

http://www.bruxelles.irisnet.be/

Zelfs in de naar Brusselse normen eerder 'propere' gemeente waar ik nu woon, is één van de 'verstikkende' elementen - naast het lawaai - het overal rondslingerende afval.

Ik probeer daar iets aan te doen - ik loop regelmatig met een plastiek zakje rond om de mensen van Net Brussel/Bruxelles Propreté bij het net houden van de stad een handje toe te kunnen steken - maar ik word er soms echt moedeloos van.

De mensen die hier wonen, haten blijkbaar hun leefomgeving.
Misschien - wie weet - wensen ze zelfs de hele planeet naar de hel?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 09:13   #12329
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Juist niet.

Het is niet clean en kil heh? Het is ruim, open en verzorgd. Dat werkt en woont heel prettig.

Het is juist andersom. Een 'rommeltje' is leuk en pittoresk, voor drie weken....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 09:56   #12330
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
dan moet dan Hollands-Limburg geweest zijn (bijna in België dus)
Hollands-Limburg? Waar ligt dat ergens?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 08:19   #12331
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

zo in die paar maanden dat ik hier neit ben geweest is het hier nog steeds het zelfde, systeem kraak Nederland af, en mijn mede Groot-Nederlanders gaan in de tegen-aanval.

iets met een visieuze cirkel ofzo iets.
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 09:10   #12332
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
zo in die paar maanden dat ik hier neit ben geweest is het hier nog steeds het zelfde, systeem kraak Nederland af, en mijn mede Groot-Nederlanders gaan in de tegen-aanval.

Wij Groot-Nederlanders houden van tuinieren. Er moet nog wel eens onkruid geschoffeld worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 10:27   #12333
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht

Dit subforum staat al zo lang als de site bestaat grotendeels op repeat, maar de een is dat wat sneller zat dan de ander.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 september 2010 om 10:28.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 09:01   #12334
system
Banneling

Standaard

Politieke puinhoop in Nederland.

Het mag dan in België wel eens een hutsepot zijn, maar in Nederland is het al niet veel beter. Wat een politiek gemodder daar in het land van Trix! De katholiek Verhaegen krijgt nu af te rekenen met protestantse oppositie in zijn eigen partij. Of zoals een Nederlandse krant schreef: 'de oude tegenstellingen katholieken-protestanten doemen weer op'. Onverwerkt verleden??

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 09:25.
Oud 30 september 2010, 11:04   #12335
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politieke puinhoop in Nederland.

Het mag dan in België wel eens een hutsepot zijn, maar in Nederland is het al niet veel beter. Wat een politiek gemodder daar in het land van Trix! De katholiek Verhaegen krijgt nu af te rekenen met protestantse oppositie in zijn eigen partij. Of zoals een Nederlandse krant schreef: 'de oude tegenstellingen katholieken-protestanten doemen weer op'. Onverwerkt verleden??
Tja, mischien hadden wij beter de Belgische aanpak kunnen overnemen. In Belgie is het protestantisme met geweld uitgeroeid. Zo kun je tegenstellingen ook oplossen. Maar in Nederland kiezen wij voor een andere aanpak.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:58   #12336
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Tja, mischien hadden wij beter de Belgische aanpak kunnen overnemen. In Belgie is het protestantisme met geweld uitgeroeid. Zo kun je tegenstellingen ook oplossen. Maar in Nederland kiezen wij voor een andere aanpak.
Haha! Nu krijg je gegarandeerd system over je heen.

De voorbije week ben ik in de regio Carcassonne-Toulouse-Foix geweest. Een deel van het gebied dat bekend staat als "le pays des Cathares" en waar de herinnering aan twee afschuwelijke onderdrukkingsgolven nog nazindert. Eerst in de 13e eeuw de kruistocht tegen de Katharen, in opdracht van paus Innocentius III en die gepaard ging met uitzinnige slachtpartijen en brandstapel-executies. Daarna, vanaf de 16e eeuw (tot 1783) een niet aflatende vervolging van Franse Hugenoten. Heel interessant was een bezoek aan een klein maar heel keurig museum in het dorpje Carla-Bayle. Dat was de geboorteplaats van Pierre Bayle, een van de grootste filosofen uit de 17e eeuw, bekend om zijn werk "De la Tolérance". Hij is moeten vluchten naar Rotterdam. Daar werd een ander werk van hem uitgegeven "Dictionnaire Historique et Critique". Het kleine museum bevatte tal van pentekeningen van de Nederlandse kunstenaar Jan Luyten uit de 17e eeuw, die met zijn gravures een ware "reportage" heeft gemaakt over de vervolging van het Calvinisme in Frankrijk.
Oud 30 september 2010, 17:39   #12337
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Haha! Nu krijg je gegarandeerd system over je heen.

De voorbije week ben ik in de regio Carcassonne-Toulouse-Foix geweest. Een deel van het gebied dat bekend staat als "le pays des Cathares" en waar de herinnering aan twee afschuwelijke onderdrukkingsgolven nog nazindert. Eerst in de 13e eeuw de kruistocht tegen de Katharen, in opdracht van paus Innocentius III en die gepaard ging met uitzinnige slachtpartijen en brandstapel-executies. Daarna, vanaf de 16e eeuw (tot 1783) een niet aflatende vervolging van Franse Hugenoten. Heel interessant was een bezoek aan een klein maar heel keurig museum in het dorpje Carla-Bayle. Dat was de geboorteplaats van Pierre Bayle, een van de grootste filosofen uit de 17e eeuw, bekend om zijn werk "De la Tolérance". Hij is moeten vluchten naar Rotterdam. Daar werd een ander werk van hem uitgegeven "Dictionnaire Historique et Critique". Het kleine museum bevatte tal van pentekeningen van de Nederlandse kunstenaar Jan Luyten uit de 17e eeuw, die met zijn gravures een ware "reportage" heeft gemaakt over de vervolging van het Calvinisme in Frankrijk.
U moet mij niets komen vertellen over de kruistochten van de paus tegen de Albigenzen en de Katharen. Die waren maar even gruwelijk als de kruistochten van paus Urbanus tegen de toenmalige moslimwereld in het Midden-Oosten in de elfde eeuw. Dus Rome was onverdraagzaam en de koning van Spanje was onverdraagzaam. Maar daar ging het in vorige discussies niet over.

Er heeft hier nooit iemand beweerd dat de katholieken verdraagzaam waren. Maar de katholieke doorsnee-gelovige was maar even verdraagzaam of onverdraagzaam als de calvinistische gelovige. Dat was de kern van de discussies. En dat ontkende u steeds. Ik denk zelfs dat de doorsnee Rooms-katholieke gelovige uit die tijd meer verdraagzaam was dan de latere calvinisten wanneer ze het voor het zeggen hadden.

Want als men het zo leest, waren vele katholieken het in die tijd ook niet meer eens met de pracht en praal en de macht in de kerk zonder daarom calvinisten of anabaptisten te zijn. Immers, lang vóór de reformatie waren er al tekenen van dit ongenoegen. Zij het dan op een vreedzame manier. Zoals de 'Broeders en Zusters des Gemenen Leven', een beweging van leken en geestelijken. Katholieken dus, die terug wilden naar het zuivere primitieve christendom en die ontstond in Deventer en Utrecht onder invloed van Geert de Groote (Grotius). Deze stroming breidde zich vrij snel uit naar het Rijnland, de zuidelijke Nederlanden en Spanje onder de naam 'Moderne Devotie'. En Thomas van Kempen (A Kempis) verwoordde deze gedachten later in zijn beroemd geschrift 'De Imitatione Christi', ofte terug gaan leven op de manier waarop Christus leefde. Dus die beweging van 'reformatie' was al lang aan het broeien.

U moet dus mijn woorden niet verdraaien.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 17:48.
Oud 30 september 2010, 18:39   #12338
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Effe Snellen Eddy.
Tot op het einde kijken, want toch maar oppassen.

http://www.youtube.com/watch?v=MhOBrILG2ho
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 18:52   #12339
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet mij niets komen vertellen over de kruistochten van de paus tegen de Albigenzen en de Katharen. Die waren maar even gruwelijk als de kruistochten van paus Urbanus tegen de toenmalige moslimwereld in het Midden-Oosten in de elfde eeuw. Dus Rome was onverdraagzaam en de koning van Spanje was onverdraagzaam. Maar daar ging het in vorige discussies niet over.

Er heeft hier nooit iemand beweerd dat de katholieken verdraagzaam waren. Maar de katholieke doorsnee-gelovige was maar even verdraagzaam of onverdraagzaam als de calvinistische gelovige. Dat was de kern van de discussies. En dat ontkende u steeds. Ik denk zelfs dat de doorsnee Rooms-katholieke gelovige uit die tijd meer verdraagzaam was dan de latere calvinisten wanneer ze het voor het zeggen hadden.

Want als men het zo leest, waren vele katholieken het in die tijd ook niet meer eens met de pracht en praal en de macht in de kerk zonder daarom calvinisten of anabaptisten te zijn. Immers, lang vóór de reformatie waren er al tekenen van dit ongenoegen. Zij het dan op een vreedzame manier. Zoals de 'Broeders en Zusters des Gemenen Leven', een beweging van leken en geestelijken. Katholieken dus, die terug wilden naar het zuivere primitieve christendom en die ontstond in Deventer en Utrecht onder invloed van Geert de Groote (Grotius). Deze stroming breidde zich vrij snel uit naar het Rijnland, de zuidelijke Nederlanden en Spanje onder de naam 'Moderne Devotie'. En Thomas van Kempen (A Kempis) verwoordde deze gedachten later in zijn beroemd geschrift 'De Imitatione Christi', ofte terug gaan leven op de manier waarop Christus leefde. Dus die beweging van 'reformatie' was al lang aan het broeien.

U moet dus mijn woorden niet verdraaien.
Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren. Vooreerst mijn boodschap was gericht tot Spinoza, niet tot jou. Ik heb jou gewoon vernoemd omdat ik
vaststelde dat Spinoza dezelfde overweging maakte die ikzelf eveneens dikwijls naar voor heb gebracht. Met name dat het protestantisme globaal genomen katholieke minderheden beter behandelde dan de katholieke bewindvoerders dat deden met protestanten. Frankrijk was daar een mooi voorbeeld van. Overigens, je hebt reeds blijk gegeven van een zekere onwetendheid omtrent de Hugenoten. Je hebt op dit forum ooit beweerd dat de Hugenoten geen Calvinisten waren. Dat waren ze onweerlegbaar. Het Calvinisme heeft zich in Zuid-Frankrijk kunnen verspreiden dank zij Marguerite de Navarre (zus van koning François I) die Jean Calvin persoonlijk aan haar Hof ontving. Haar dochter Jeanne d'Albret (moeder van de latere Franse koning Henri IV) was overtuigd volgelinge van Calvijn.

Laatst gewijzigd door quercus : 30 september 2010 om 19:05.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 20:33   #12340
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren. Vooreerst mijn boodschap was gericht tot Spinoza, niet tot jou. Ik heb jou gewoon vernoemd omdat ik
vaststelde dat Spinoza dezelfde overweging maakte die ikzelf eveneens dikwijls naar voor heb gebracht. Met name dat het protestantisme globaal genomen katholieke minderheden beter behandelde dan de katholieke bewindvoerders dat deden met protestanten. Frankrijk was daar een mooi voorbeeld van. Overigens, je hebt reeds blijk gegeven van een zekere onwetendheid omtrent de Hugenoten. Je hebt op dit forum ooit beweerd dat de Hugenoten geen Calvinisten waren. Dat waren ze onweerlegbaar. Het Calvinisme heeft zich in Zuid-Frankrijk kunnen verspreiden dank zij Marguerite de Navarre (zus van koning François I) die Jean Calvin persoonlijk aan haar Hof ontving. Haar dochter Jeanne d'Albret (moeder van de latere Franse koning Henri IV) was overtuigd volgelinge van Calvijn.
Ik heb gezegd dat de Hugenoten vaak minstens evenveel een politieke fractie waren dan een godsdienstige. En dat zelfs Calvijn zich distantieerde van de Franse Hugenoten op een gegeven ogenblik.

Zoals David Trim schrijft:

"In alle eerlijkheid: Calvijn veroordeelde wel gewelddadige acties door Hugenoten, en spoorde hen aan om zich niet te verzetten maar vervolging te ondergaan, volgens het nieuwtestamentisch model; hij meende dat de hoge adel de plicht en verantwoordelijk held hadden in de Franse politieke natie, en die konden acteren ten behoeve van de gereformeerde kerken."

Ja verdraagzaam die Hugenoten...

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 20:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be