![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1241 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gewoon beiteltje en ontzettend veel geduld en vakmanschap volstaan. Maar uiteraard zouden wij daar een machine voor ontwerpen als we datzelfde stuk zouden willen maken en verder niet geïnteresseerd zouden zijn in het vakmanschap of de artistieke waarde en ons gewoon dat doel voorop stellen... gewoon omdat dat makkelijker zou zijn, de technologie en tools voorhanden en een pak minder duur in tijd en geld zou zijn Citaat:
Het is een benaming voor dat rare object en daar begint de misvatting al. Het is geen batterij waard, zelfs niet eens om zaken te gaan galvaniseren of therapeutische behandelingen... zoals meer plausibele denkpistes verhalen. Dat ding kan nooit als batterij gebruikt zijn daar : - Die koperen cilinder binnenin is volledig geïsoleerd van het geheel door de bitumen - Er zijn gewoon geen draden aanwezig ... dus aftappen is onmogelijk - Het ding is hermetisch afgesloten met die bitumen -> prima om zaken te bewaren maar erg onhandig als je dat zuur op regelmatige basis dient te vervangen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1242 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er met die man ?
Als het nu één iemand is wiens kennis en kunnen verdomd goed is bewaard dan zal hij het wel zijn. Voor zover die iets waard was natuurlijk want die man was een amalgaampje van uitvinder, architect, kunstenaar etc Je kan net zo goed stellen dat als later er enkel wat schetsen zouden gevonden worden van Panamarenko dat diens dromen ook gerealiseerd zijn. Citaat:
Citaat:
Verder dien je appelen met appelen te vergelijken. ....dus hoge ( of volle middeleeuwen ) met de piek bij de Egyptenaren. Inzake bouwkunst, kunst, wiskunde, kennis, schrift vér voorbij de Egyptenaren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1243 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://scholar.google.be/scholar?q=...ed=0CB4QgQMwAA Ik heb het ook nog niet gelezen. Was er zelf naar op zoek want filmpjes of foto's van de 'overvloed aan stenen hamers', die vindt je blijkbaar dus niet zomaar. Anderzijds blijken er toch wel wetenschappelijke papers genoeg om te ondersteunen dat ze inderdaad metaal konden bewerken en stenen hamers hadden. Daarom dat ik er ook geloof aan hecht. Vanavond ga ik eens snuisteren in die papers (eerste link). Klinkt veelbelovend. Metaalbewerking en hoe ze er op komen dit te doen, daar heb ik wel redelijke interesse in. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1244 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het enkel over wat functionele waterkruiken zou gaan kies je voor de makkelijkste en goedkoopste tijdbesparende oplossing. Citaat:
Het is perfect mogelijk een stuk steen zo te houwen en verder af te werken dat er geen enkel spoor zichtbaar is. Citaat:
Beiden zijn niet te vergelijken, noch de randomstandigheden zijn dat. btw dien piramide ( nu max zo'n kleine 4600 jaar oud ) is in relatief slechte _ vooral door de roof op de beschermende tegeltjes ) staat en is al talloze male opgelapt. Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2015 om 15:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1245 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Breccie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1246 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar vuurstenen vuistbijlen (een stuk harder nog dan graniet) maken met gereedschap van bot of hout (een stuk zachter dan brons) gaat juist prima. Tuurlijk, het gereedschap lijdt, maar het is wel prima om met precisie te kunnen werken, en het is zeker niet zo dat je er totaal niks mee kan aanvangen.
![]() |
![]() |
#1247 |
|
![]() Hele harde opmerkingen dubbelposten met een zacht plastic keyboard gaat ook heel goed.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 februari 2015 om 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na veel moeite ( pc-tje moet echt op pensioen ) is het me gelukt dat stukje te bekijken. Tjah wat moet ik daar nu van zeggen ? Inderdaad wij bouwen niet zo omdat het onnodig zottenwerk is. Het is zelfs de vraag of dat dat sterker zou zijn dan bouwen met verband in de hoeken ( zoals een respectabele aannemer dat zou moeten doen ... wat minder en minder gebeurt wegens te veel tijd en een goed cementje zal het wel oplossen ) Volgens mij niet ... je steunt dan ook meteen op een onderliggende steen. De hamvraag is misschien : kenden ze dat wel ? Verband leggen ... want anders is het nogal wiedes dat dit de enige methode was. Die on-uniforme stenen laten dat ook niet meteen toe Bovendien valt het me op dat de kleinere gehelen bij die twee punten van overdacht ander kleurtje hebben ( naar de roze kant )... zijn het wel stenen of eerder opvulsels ? En dat de zaak toch niet uitkomt... daar bedoel ik mee dat het stukje eruit best wat hoger of lager mocht uitvallen en dat de puzzel een steenlaag naar boven weer wordt opgelost. En die stenen lijken me ook geen graniet Is het mogelijk ? Uiteraard is het mogelijk om zulke stenen te fabriceren. Helemaal niet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
btw ben je toevallig beeldhouwer of zo ? Ik kan je alvast verzekeren dat er bij ons wel degelijk graniet wordt gebeiteld met ijzeren bijtel. Uiteraard spreken we dan over dure beitels van nu : dus thermisch gehard of titanium ed Gewoon ijzer kan ook maar dan ben je dus een jaar bezig alleen maar om dien beitel telke male te scherpen. Over die breccie heb je wel gelijk dat het stukjes loslaat ( hangt van soort af ook ) ... niettemin bewerkbaar en al eeuwen gebruikt in de beeldhouwkunst Ironisch genoeg was het zelfs gegeerd, vooral de pavonazzetto hier alvast een Egyptisch beeldje uit breccie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Taweret...le:Tawaret.jpg en hier een Romeins : http://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=4833 Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2015 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een misvatting dat het gereedschap harder zou moeten zijn dan het materiaal dat ge wilt bewerken. Moest dat zijn dan zou er ook geen dorpels afslijten, erosie optreden ed Het is gewoon makkelijker indien je een harder werktuig hebt om enige serieuze vooruitgang te boeken als het echt gaat over massaal en snel verwijderen van overtollig materiaal. Naarmate verdere afwerking ga je juist fijner en minder hard werktuig gebruiken. Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2015 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() zo zacht is dat van mij niet als dat op mijn teen valt Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2015 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1252 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1253 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1254 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zagen en boren kon men met kwartskorrels ( wit zand ), maar kappen is een ander verhaal. En hoe dit ging kan men tot nu toe enkel gissen. Ik weet het ook niet hoor, en dat komt omdat ik dit probleem kan inschatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1255 |
|
![]() Oké, vooruit, ik heb de hardheid gegoogeld, de weerstand tegen locale plastische deformatie, de definitie waarin diamant het hardste bekende materiaal is (met mogelijk wat uitzonderingen voor nog wat exotischere vormen van koolstof ofzo). Het zou goed kunnen dat vuursteen brosser is, en dus juist eerder breekt omdat het minder meegeeft. In dat geval zou vuursteen in vaktermen harder zijn dan graniet, maar wel zwakker. Kan heel goed, graniet staat wel bekend om goed bestand zijn tegen bijvoorbeeld erosie. In dat geval heb ik ook geen idee van hoe sterk marmer en graniet zijn ten opzichte van elkaar.
Om dat wel te kunnen vergelijken hebben we de "tensile strength" van de materialen nodig, en die kan ik zo snel niet vinden. (Bedankt, mag ik mijn favoriete lesboek nog eens uit de kast trekken. Ik heb het vak overigens nooit gehaald. Erg interessant, materiaalkunde, maar in ieder geval bij die docent ook erg moeilijk.)
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 februari 2015 om 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1256 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1257 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben maar maar een beeldhouwerke leek zonder veel praktische ervaring in het kappen... dus ik heb het van horen zeggen, zien en lezen + kennis als ingenieur Dus ik neem aan dat jij dus meer weet Goed gewoon ijzer kan dus niet, zeg je ? onmogelijk of gewoon ni te doen ? ... want da's een verschil hé Citaat:
wat zal het nu zijn ? Jij sprak aanvankelijk toch over breccie zonder verdere specificatie, niet ? Die dingen zijn dus bewerkbaar ( tot in hoog detail ) getuige de twee voorbeelden. Dat zowel in latere tijden (met betere tools) als tijdens de Egyptische periode aldus dat eerste voorbeeld ... of was dat beeld ook weer een zoveelste mysterie ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten is het enkel ikzelf en Bovenbuur en dit met de bewering dat het werktuig niet noodzakelijk harder dient te zijn dan het materiaal dat ge wilt verwerken. Voor kappen is dat inderdaad een probleem omdat ge het daar moet hebben van de impact en de impuls en het op dat moment juist moet zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1259 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eu... nu weer.
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1260 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ?
Citaat:
Citaat:
Die opmerking ivm met dat beitelke was kort door de bocht, zelfs bij wijze van spreken. Temeer omdat ijzer niet echt aan de orde was die dagen... het was vooral koper en later brons. Die urn zal dus zeker niet met een ijzeren beitelke zijn uitgekapt. Maar geen nood... men had wel wat andere tools voorhanden. hamers of kogels uit doleriet, zagen deed men met een water en kwartszand, boringen met kwartspunt Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2015 om 22:05. |
||
![]() |
![]() |