Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2018, 21:26   #1261
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Waarom zou een atheist zich opwinden over een opperwezen dat niet bestaat? Windt gij u op over de verschrikkelijke Yeti?

Atheisten winden zich over andere dingen op. Moet ik u echt de pap in de mond geven? Kunt ge echt niet raden waarover?
Ja, de indoctrinatie die gepaard gaat met religie. Voor de rest heb ik geen problemen met religie.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 21:28   #1262
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik probeer het nog een keer. Dat is geen argument van atheïsten. Het is theologie: "Creatio ex nihilois Latijn voor schepping uit het niets. Deze Latijnse uitdrukking wordt gebruikt in de theologie om aan te duiden dat God de hemel en de aarde uit "niets" geschapen heeft. De hemel en de aarde komen in de Bijbel voort door het spreken van God. Voordat God ging scheppen was er niets." - wikipedia. Thomas van Aquino weet hoe God het deed.
Neen; je verdraait het elke keer. Volgens atheïsten heb je de big bang dus dan waren er eens wat atomen uit het niets en dan kwam de big bang uit het niets en dan creëerde die ontploffing intelligent leven, zoiets?

Het gaat om de creatie van wat dan ook of denk jij dat het universum een oneindige entiteit is die nooit stopt met te bestaan en ook nooit is begonnen met te bestaan.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 21:34   #1263
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Goeie vraag. Wat denk je zelf ?
Omdat ze twijfelen.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 21:41   #1264
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Met dat besef zit je in de goede richting. Jouw bevattingsvermogen is per slot niet de norm.
Wat bescheidenheid zou U anders ook wel sieren, neen?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 21:44   #1265
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.295
Standaard

Wacht even ik moet even in mijn atheïstische bijbel bladeren. Pagina 1; ontkracht elke vorm van religie. Draai elk argument om zodat de theïst met bewijsvoering moet komen. Geloof in niets en verdoezel het met wat wetenschappelijke termen. Ga achteruit hangen en vuur wat kogels af als een theïst met wat argumenten komt. Geniet van je overwinning.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:36   #1266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik probeer het nog een keer. Dat is geen argument van atheïsten. Het is theologie: "Creatio ex nihilois Latijn voor schepping uit het niets. Deze Latijnse uitdrukking wordt gebruikt in de theologie om aan te duiden dat God de hemel en de aarde uit "niets" geschapen heeft. De hemel en de aarde komen in de Bijbel voort door het spreken van God. Voordat God ging scheppen was er niets." - wikipedia. Thomas van Aquino weet hoe God het deed.
Het begrip "creatio ex nihilo" komt helemaal niet van Thomas van Aquino. Ireneüs van Lyon schrijft er al over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:39   #1267
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Wat bescheidenheid zou U anders ook wel sieren, neen?
Den boom in zou ik zeggen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:39   #1268
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Neen; je verdraait het elke keer. Volgens atheïsten heb je de big bang dus dan waren er eens wat atomen uit het niets en dan kwam de big bang uit het niets en dan creëerde die ontploffing intelligent leven, zoiets?

Het gaat om de creatie van wat dan ook of denk jij dat het universum een oneindige entiteit is die nooit stopt met te bestaan en ook nooit is begonnen met te bestaan.
Je vergist je toch echt. Ik draai niets om. Je latijnse wijsheid creatio ex nihilo is echt theologie. Ik verwees niet voor niets naar wikipedia voor die uitdrukking. Het atheïsme heeft geen bepaalde theorie over het ontstaan van het universum. Daarvoor moet je bij astronomen zijn en astronomen zijn niet allemaal atheïst.

Wat ik denk over het universum is afhankelijk van wat ik lees of hoor over astronomie. Die bronnen zijn openbaar dus zoek het op. Als je iets interessants vindt en ter discussie wilt stellen kan je het hier posten. Maar kom niet met vage beweringen over hoe atheïsten over het universum denken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:41   #1269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je zou moeten weten dat de genoemde besluiten in bepaalde oude handschriften niet voorkomen. Zoek het maar op. Marcus: lang besluit / kort besluit bjhvoorbeeld.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Evan...volgens_Marcus
Ik lees in dat Wiki-artikel niets over een welbepaalde handschrift. Niets over de datering ervan. Niets over de concordantie met andere manuscripten. Niets. Waardeloos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:42   #1270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat ik denk over het universum is afhankelijk van wat ik lees of hoor over astronomie. Die bronnen zijn openbaar dus zoek het op. Als je iets interessants vindt en ter discussie wilt stellen kan je het hier posten. Maar kom niet met vage beweringen over hoe atheïsten over het universum denken.
Bent u atheïst?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:45   #1271
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het begrip "creatio ex nihilo" komt helemaal niet van Thomas van Aquino. Ireneüs van Lyon schrijft er al over.
Jan, het gaat mij niet om de oorsprong van dat begrip, maar over de club die er in gelooft. Het is dus theologie en daarvoor kan je terecht bij Aquino. Ik wil Ireneüs niet te kort doen, ook hij had een grote duim.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:49   #1272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Jan, het gaat mij niet om de oorsprong van dat begrip, maar over de club die er in gelooft. Het is dus theologie en daarvoor kan je terecht bij Aquino. Ik wil Ireneüs niet te kort doen, ook hij had een grote duim.
Hoe komt u ertoe "creatio ex nihilo" als voortspruitend uit "de grote duim" te beschouwen?

Die zaak is trouwens geen exclusief gegeven van de theologie. Reeds de Griekse filosofen bogen zich over de vraag naar de oorsprong van de materie. In het platonistisch wereldbeeld nam men trouwens aan dat voorafgaand bestaande materie werd geordend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:58   #1273
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees in dat Wiki-artikel niets over een welbepaalde handschrift. Niets over de datering ervan. Niets over de concordantie met andere manuscripten. Niets. Waardeloos.
Jammer. Ik dacht toch echt dat ik u hiermee overtuigd had. Over datering gesproken, de schrijvers van het NT hadden daar helemaal geen belangstelling voor en de copiïsten van de handschriften ook al niet. Dus verwijt mij niet dat ik niet weet wanneer een handschrifst van Marcus, zonder besluit, met kort besluit of lang besluit is geschreven. We weten dat ze bestaan en de verschillen suggereren dat christenen het moeilijk eens konden worden over het besluit van de evangelies.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:13   #1274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Jammer. Ik dacht toch echt dat ik u hiermee overtuigd had. Over datering gesproken, de schrijvers van het NT hadden daar helemaal geen belangstelling voor en de copiïsten van de handschriften ook al niet. Dus verwijt mij niet dat ik niet weet wanneer een handschrifst van Marcus, zonder besluit, met kort besluit of lang besluit is geschreven. We weten dat ze bestaan en de verschillen suggereren dat christenen het moeilijk eens konden worden over het besluit van de evangelies.
Hoe komt u mij nu overtuigen met een verwijzing naar een artikel waarin totaal geen antwoord te vinden is op mijn vraag?

Wat bedoelt u trouwens met "de verschillen suggereren dat christenen het moeilijk eens konden worden over het besluit van de evangelies"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:17   #1275
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe komt u ertoe "creatio ex nihilo" als voortspruitend uit "de grote duim" te beschouwen?
Wel, dat is omdat Ireneüs geen ooggetuige was en omdat ik niet in openbaring geloof.

Citaat:
Die zaak is trouwens geen exclusief gegeven van de theologie. Reeds de Griekse filosofen bogen zich over de vraag naar de oorsprong van de materie. In het platonistisch wereldbeeld nam men trouwens aan dat voorafgaand bestaande materie werd geordend.
Deze zaak was tot voor kort inderdaad volledig in handen van theologen en filosofen. Nu niet meer toch?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:24   #1276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wel, dat is omdat Ireneüs geen ooggetuige was en omdat ik niet in openbaring geloof.
Hanteert u dezelfde redenering als u over de evolutietheorie spreekt? Of over de Oerknal?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:24   #1277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Deze zaak was tot voor kort inderdaad volledig in handen van theologen en filosofen. Nu niet meer toch?
Filosofen waren in de Griekse oudheid wetenschappers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:29   #1278
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Filosofen waren in de Griekse oudheid wetenschappers.
Dat klopt. En in onze tijd zijn het griekse filosofen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:32   #1279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat klopt. En in onze tijd zijn het griekse filosofen.
Natuurlijk, maar ik vind uw argument "het zijn geen ooggetuige" wel heel intrigerend. Past u dat ook toe op ontwerpers van de huidige wetenschappelijke theorieën?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:56   #1280
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hanteert u dezelfde redenering als u over de evolutietheorie spreekt? Of over de Oerknal?
Grappig. Ik spreek in elk geval niet met gezag over de evolutietheorie en ik kan mij niet heugen dat ik mij ooit over het begrip oerknal heb uitgesproken. De wetenschappers die zich daar mee bezig houden moeten wel fantasie hebben. In hoeverre dat neerkomt op uit de duim zuigen hangt af van de argumenten die ze aanvoeren. Maar met mijn niveau kan ik daar moeilijk over oordelen. Hier moet ik @IJsboer, zie boven, een beetje gelijk geven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be