Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2008, 13:47   #1281
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Allé HAMC, weten we meteen dat jij VMO-krapuul bent!

Citaat:
Onderweg werden we opgewacht door 150 met Fal bewapende rijkswachters die de baan hadden afgespannen.
"Een verboden militair getrainde neonazi privé-militie" die bloemen gaat leggen op een graf... Hoe idylisch.

Je zou voor minder het grote geschut inzetten...
Oud 22 oktober 2008, 13:52   #1282
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht

"Een verboden militair getrainde neonazi privé-militie" die bloemen gaat leggen op een graf... Hoe idylisch.

Ik denk niet dat ik daar ooit een geheim van heb gemaakt dat ik VMO-Krapuul ben geweest.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 13:52   #1283
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

zeveraar

die mannen waren toch niet verboden voordat ze veroordeeld waren ?!?

trouwens men heeft er de wetgeving op privémilities origineel ruim voor moeten interpreteren ... een voorwaarde daarin was nl wapendracht, en dat heeft men de vmo nooit kunnen aansmeren ... la justice belge heeft wapendracht dan maar geinterpreteerd tot uniformdracht om die mannen toch maar te kunnen veroordelen waar kennen we dat verhaal weer van

vmo is de facto uiteindelijk veroordeeld omdat ze een muziekkapel hadden die geuniformeerd was ...

ps je doet zo denigrerend over bloemen op een graf leggen Tommeke ... nog nooit respect getoond voor een dode ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 14:11   #1284
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je doet zo denigrerend over bloemen op een graf leggen Tommeke ... nog nooit respect getoond voor een dode ?
Nee, toch niet in militieverband, anna.

Blijkbaar heeft extreem-rechts op dit forum iets tegen "kameraad" Tomm.
Je hoeft niet te vrezen hoor!
Ik ben geen fan van Tomm noch van de ideologie die hij aanhangt.

Check maar eens de topic over Tibet.
Oud 22 oktober 2008, 14:15   #1285
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

geef nu toe, in militieverband getuigt zoiets toch van veel meer respect hé

die tommeke van mij ging over uw avatar ?
Oud 22 oktober 2008, 14:20   #1286
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Geachte Hertog,
Geachte Fieseler,

Citaat:
Met alle respect:
Dat is wederzijds.
Citaat:
Ik heb helemaal niets uit te leggen.
Dat klopt.
Laat me eerst eens even duidelijk maken dat mijn opmerkingen geenszins aan u persoonlijk waren gericht maar in het algemeen en in overdrachtelijke zin.

Citaat:
De topic van deze draad was een frontale en niet mis te verstane beschuldiging aan het adres van mandatarissen van de grootste, de meest geviseerde en tevens uiterst ondemocratisch behandelde partij in ons Vlaamse parlement.
Ik denk dat deze olifantendraad na twaalfhonderd postings een muis heeft gebaard.
Hetgeen ik op deze draad heb willen aantonen is het zwaktebod waarmee de tegenstanders van het VB keer op keer deze partij willen beschadigen.
Blijkbaar wordt over/met deze partij uit pure gewoonte de normale argumentatieve discussie niet meer gevoerd.
Enkel gescheld met loze beschuldigingen is het droeve resultaat.
Ik denk dat diegenen die deze topic steunen eerder zullen moeten aantonen waarom ze A/ hun stelling niet kunnen onderbouwen B/ het argumentatieve hebben achtergelaten.
Ah, het boek van Verstrepen is inderdaad een mager document en de getuigenis van Pietje zegt alleen iets over het verleden. En toch...

Citaat:
Ik kan mij dan ook niet voorstellen waarom ik hier een psychoanalyse zou moeten ondergaan (en dan nog door een paar misfits) over de redenen waarom ik iemand die valselijk wordt beschuldigd (op succesvolle wijze blijkbaar)wil verdedigen.

Hoogachtend,

Fieseler

PS (niet de partij uiteraard): Voor zover er hier een draadje wordt gestart met "waarom sympathiseert/stemt U op het VB" wil ik mij daar graag in uiten hoor.
Het zou verdorie de eerste keer niet zijn.
Om met het laatste te beginnen. Ik ben ooit zo'n soort draadje gestart, zo'n jaar geleden, waarin in de mij bekende VB-sympathisanten vroeg waarom ze toch op dat vermaledijde VB stemden. Juist omdat ik wist dat ze in de verste verte geen nazi-(of andere extreme) sympathieën hadden. Ach, en eigenlijk wist ik het antwoord wel: Het Vlaams-nationalisme van die partij overschaduwde alle andere punten. Tenminste, dat zeiden de eerlijksten. De anderen zeiden dat het allemaal wel meeviel.

Ik vroeg dat niet omdat ik zou vinden dat mensen zich moeten verantwoorden. Verre van. Iedereen stemt maar wat ie denkt dat goed is. Het was oprechte nieuwsgierigheid. Ik zou namelijk zélf niet op een partij willen stemmen die een Filip de Man op handen draagt. Ik zou niet geassocieerd willen worden met een partij waarvan belangrijke kopstukken op zijn minst blijk hebben gegeven van extreem-rechtse en/of racistische standpunten. En dat hébben ze. Niet door het zingen van Duitse liedjes, dat is een non-argument, maar er zijn weldegelijk voorbeelden te over. En laten we eerlijk zijn, alhoewel de RTBF-documentaire betiteld kan worden als propaganda, bevatte het ook veel bewezen feiten.

Als ik op zo'n soort partij zou stemmen heb ik iets uit te leggen, niet in het minst aan mijzelf. Dat geldt overigens ook voor partijen als de Nederlandse SP, die lang hebben gedweept met het Mao-isme.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 oktober 2008 om 14:21.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 14:23   #1287
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zeveraar

die mannen waren toch niet verboden voordat ze veroordeeld waren ?!?

trouwens men heeft er de wetgeving op privémilities origineel ruim voor moeten interpreteren ... een voorwaarde daarin was nl wapendracht, en dat heeft men de vmo nooit kunnen aansmeren ... la justice belge heeft wapendracht dan maar geinterpreteerd tot uniformdracht om die mannen toch maar te kunnen veroordelen waar kennen we dat verhaal weer van

vmo is de facto uiteindelijk veroordeeld omdat ze een muziekkapel hadden die geuniformeerd was ...

ps je doet zo denigrerend over bloemen op een graf leggen Tommeke ... nog nooit respect getoond voor een dode ?
Dus volgens u was de VMO een leuk groepje mensen die een kleine fanfare hadden en die al spelende toevallig in uniform liepen.

Dit is wat Wikipedia zegt over de Vlaamse Militanten Orde:

De VMO stond steeds paraat om steun te bieden aan de oud-oostfronters. Manifestaties van het Sint-Maartensfonds en van andere gewezen oostfrontstrijders konden steeds rekenen op de bescherming van de VMO-militanten. Tijdens herdenkingen van gesneuvelde oostfrontstrijders kwam het in de jaren '70 en '80 regelmatig tot incidenten met linkse en belgicistische herrieschoppers.
.../...

Bij de oprichting van het Vlaams Blok in 1978 kozen vele VMO-ers voor deze nieuwe formatie. Eriksson zelf hield zich afzijdig van de partijpolitiek. De vele incidenten tijdens acties en betogingen en het feit dat de VMO op een militaire manier georganiseerd werd leidde in 1981 tot een proces wegens het vormen van een "privémilitie".

De meest spraakmakende actie van de VMO was Operatie Brevier in 1973; het clandestien overbrengen van het stoffelijk overschot van priester Cyriel Verschaeve van Oostenrijk voor een herbegrafenis in Alveringem in Vlaanderen. Over twee andere soortgelijke operaties waarbij respectievelijk de stoffelijk overschotten van Staf De Clercq (Operatie Delta) en Anton Mussert (Operatie Wolfsangel) opgegraven werden om later in Vlaamse grond opnieuw begraven te worden, is tot op heden geen enkele zekerheid. Bert Eriksson nam deze informatie mee in zijn graf.

Op 4 mei 1981 werd de organisatie veroordeeld als privémilitie voor geweldplegingen, ontvoeringen, illegale samenkomsten, wapenbezit, aanslagen en vandalisme. Hierbij werden ze ook verboden. Eriksson ging voor een jaar de cel in. Na zijn vrijlating werd nog getracht met gelijkgezinden de VMO verder te zetten onder de naam Odal-groep, evenwel met weinig succes.

Dat is al heel wat anders een gezapig spelende band of tirolergroepje in uniform, zoals u het wilt voorstellen. En Erikkson, de grootse Vlaamse leider (volgens Karel Dillen) was uiteindelijk dan toch niet zo'n grootste leider. Odal werd een flop en de grote Vlaamse leider (volgens Karel Dillen) werd een piepklein leidertje.

Laatst gewijzigd door system : 22 oktober 2008 om 14:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 14:26   #1288
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Geachte Fieseler,

Dat is wederzijds.
Dat klopt.
Laat me eerst eens even duidelijk maken dat mijn opmerkingen geenszins aan u persoonlijk waren gericht maar in het algemeen en in overdrachtelijke zin.

Ah, het boek van Verstrepen is inderdaad een mager document en de getuigenis van Pietje zegt alleen iets over het verleden. En toch...

Om met het laatste te beginnen. Ik ben ooit zo'n soort draadje gestart, zo'n jaar geleden, waarin in de mij bekende VB-sympathisanten vroeg waarom ze toch op dat vermaledijde VB stemden. Juist omdat ik wist dat ze in de verste verte geen nazi-(of andere extreme) sympathieën hadden. Ach, en eigenlijk wist ik het antwoord wel: Het Vlaams-nationalisme van die partij overschaduwde alle andere punten. Tenminste, dat zeiden de eerlijksten. De anderen zeiden dat het allemaal wel meeviel.

Ik vroeg dat niet omdat ik zou vinden dat mensen zich moeten verantwoorden. Verre van. Iedereen stemt maar wat ie denkt dat goed is. Het was oprechte nieuwsgierigheid. Ik zou namelijk zélf niet op een partij willen stemmen die een Filip de Man op handen draagt. Ik zou niet geassocieerd willen worden met een partij waarvan belangrijke kopstukken op zijn minst blijk hebben gegeven van extreem-rechtse en/of racistische standpunten. En dat hébben ze. Niet door het zingen van Duitse liedjes, dat is een non-argument, maar er zijn weldegelijk voorbeelden te over. En laten we eerlijk zijn, alhoewel de RTBF-documentaire betiteld kan worden als propaganda, bevatte het ook veel bewezen feiten.

Als ik op zo'n soort partij zou stemmen heb ik iets uit te leggen, niet in het minst aan mijzelf. Dat geldt overigens ook voor partijen als de Nederlandse SP, die lang hebben gedweept met het Mao-isme.

en toch Gerle, na afwegen van pro's en contra's blijft er nog steeds in het Vlaamse partijlandschap slechts één partij over die
consequent voor Vlaamse onafhankelijkheid kiest zonder daarop af te willen dingen of zonder daarvoor toestemming te willen vragen.

(mijn excuses dat ik zomaar antwoord, maar ik voel me toch ook wat aangesproken)
Oud 22 oktober 2008, 14:30   #1289
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zeg Sodomis, ik was VMO-krapuul, nu niet meer uiteraard, nu ben ik ander krapuul.

En jij, welke soort krapuul ben jij?

Verschaeve
Oud 22 oktober 2008, 14:35   #1290
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus volgens u was de VMO een leuk groepje mensen die een kleine fanfare hadden en die al spelende toevallig in uniform liepen.

Dit is wat Wikipedia zegt over de Vlaamse Militanten Orde:

De VMO stond steeds paraat om steun te bieden aan de oud-oostfronters. Manifestaties van het Sint-Maartensfonds en van andere gewezen oostfrontstrijders konden steeds rekenen op de bescherming van de VMO-militanten. Tijdens herdenkingen van gesneuvelde oostfrontstrijders kwam het in de jaren '70 en '80 regelmatig tot incidenten met linkse en belgicistische herrieschoppers.
.../...

Bij de oprichting van het Vlaams Blok in 1978 kozen vele VMO-ers voor deze nieuwe formatie. Eriksson zelf hield zich afzijdig van de partijpolitiek. De vele incidenten tijdens acties en betogingen en het feit dat de VMO op een militaire manier georganiseerd werd leidde in 1981 tot een proces wegens het vormen van een "privémilitie".

De meest spraakmakende actie van de VMO was Operatie Brevier in 1973; het clandestien overbrengen van het stoffelijk overschot van priester Cyriel Verschaeve van Oostenrijk voor een herbegrafenis in Alveringem in Vlaanderen. Over twee andere soortgelijke operaties waarbij respectievelijk de stoffelijk overschotten van Staf De Clercq (Operatie Delta) en Anton Mussert (Operatie Wolfsangel) opgegraven werden om later in Vlaamse grond opnieuw begraven te worden, is tot op heden geen enkele zekerheid. Bert Eriksson nam deze informatie mee in zijn graf.

Op 4 mei 1981 werd de organisatie veroordeeld als privémilitie voor geweldplegingen, ontvoeringen, illegale samenkomsten, wapenbezit, aanslagen en vandalisme. Hierbij werden ze ook verboden. Eriksson ging voor een jaar de cel in. Na zijn vrijlating werd nog getracht met gelijkgezinden de VMO verder te zetten onder de naam Odal-groep, evenwel met weinig succes.

Dat is al heel wat anders een gezapig spelende band of tirolergroepje in uniform, zoals u het wilt voorstellen. En Erikkson, de grootse Vlaamse leider (volgens Karel Dillen) was uiteindelijk dan toch niet zo'n grootste leider. Odal werd een flop en de grote Vlaamse leider (volgens Karel Dillen) werd een piepklein leidertje.
u zal mij dan ook nooit één oostfronter horen veroordelen alleen omdat ie oostfronter was ! (nog geen 5 jaar na WO2 was strijd tegen het communisme legitiem en Belgisch gerecupereerd)

het zegt trouwens veel over de Belgische Staat dat tot diep in de jaren 80 de verenigingen van oostfronters beroep moesten doen op een "prive militie" ipv op de politie om hun GRONDWETTELIJK RECHT op vereniging te vrijwaren, niet ?

ps je hebt me denk ik nog nooit Erikson zelf horen verheerlijken, hoewel die man in zijn beginjaren zijn verdiensten had, is hij later lelijk ontspoord

pps je verdenkt Erikson toch niet van Vlaams Blok/Belang sympahtie ?!

en tot slot ne welgemeende :
Wim Maes - VMO
Oud 22 oktober 2008, 14:40   #1291
system
Banneling

Standaard

Citaat:

.
U gaat er wel licht over.

Het Horst-Wessel-lied zingen, 'Die Fahne Hoch' zingen, is nog wat anders dan 'Duitse liedjes zingen'.
Oud 22 oktober 2008, 14:43   #1292
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Het Horst-Wessel-lied zingen, 'Die Fahne Hoch' zingen, is nog wat anders dan 'Duitse liedjes zingen'.
daar gaan we weer zijn dat geen Duitse liedjes mss ?
Oud 22 oktober 2008, 14:43   #1293
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Ja, dat is waar. Geef me de bron maar. (En recalcitrante forummers als Max zijn geen bron...)
Oud 22 oktober 2008, 14:57   #1294
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is waar. Geef me de bron maar. (En recalcitrante forummers als Max zijn geen bron...)
Mijn bron is Verstrepen. Ik kan moeilijk aannemen dat hij dat allemaal verzint. In alle details. Immers wanneer de man schrijft dat tijdens het diner van de Fractie van het Vlaams Belang (na de nodige wijn en het nodige gerstennat)er om stilte wordt verzocht en een van de parlementsleden opstaat en met zijn koffielepeltje tegen zijn glas tikt en zegt:
'Commilitones (dus hier zitten volksvertegenwoordigers!), we gaan zingen. Laten we beginnen met Ade Polen of met het bijzonder fraaie Gegen Britten und Franzosen: 'Als Soldaten Adolf Hitlers Ziehen wir zum Kampfe aus, Gegen Briten und Franzosen, Niemand bleibt zu Haus, zu Haus', dan mag men nog zo beschonken zijn, maar volwassen mensen die parlementariër zijn, zingen zo liederen niet. Dat men Duitse liedjes zingt, geen probleem, maar niet zulke liederen.

En dan is het gemakkelijk te zeggen (zoal u nu doet of suggereert): ja maar het boek van Verstrepen moeten we niet au serieux nemen, dat is verzonnen, daar is niets van aan, de man zuigt het uit zijn duim. Ik geloof er niets van. Hij was erbij.

Laatst gewijzigd door system : 22 oktober 2008 om 14:59.
Oud 22 oktober 2008, 15:00   #1295
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Mijn bron is Verstrepen. Ik kan moeilijk aannemen dat hij dat allemaal verzint. In alle details. Immers wanneer de man schrijft dat tijdens het diner van de Fractie van het Vlaams Belang (na de nodige wijn en het nodige gerstennat)er om stilte wordt verzocht en een van de parlementsleden opstaat en met zijn koffielepeltje tegen zijn glas tikt en zegt:
'Commilitones (dus hier zitten volksvertegenwoordigers!), we gaan zingen. Laten we beginnen met Ade Polen of met het bijzonder fraaie Gegen Britten und Franzosen: 'Als Soldaten Adolf Hitlers Ziehen wir zum Kampfe aus, Gegen Briten und Franzosen, Niemand bleibt zu Haus, zu Haus', dan mag men nog zo beschonken zijn, maar volwassen mensen die parlementariër zijn, zingen zo liederen niet. Dat men Duitse liedjes zingt, geen probleem, maar niet zulke liederen.

En dan is het gemakkelijk te zeggen (zoal u nu doet of suggereert): ja maar het boek van Verstrepen moeten we niet au serieux nemen, dat is verzonnen, daar is niets van aan, de man zuigt het uit zijn duim. Ik geloof er niets van. Hij was erbij.
1. Dat is toch niet het Horst Wessel-lied, zoals u beweerde?
2. Ik blijf het een vaag verhaal vinden.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 oktober 2008 om 15:01.
Oud 22 oktober 2008, 15:02   #1296
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

nogmaals en een man met het media instinct van een Verstrepen heeft dat dan niet op zijn gsm ??? heel ongeloofwaardig.
Oud 22 oktober 2008, 15:06   #1297
system
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Dat is toch niet het Horst Wessel-lied, zoals u beweerde?
2. Ik blijf het een vaag verhaal vinden.
Het Horst-Wessel-Lied werd gezongen in Beaune tijdens de 'fractiedagen' van het VB. U vindt het een vaag verhaal omdat u het een vaag verhaal wilt vinden. Misschien omdat er tussen de leden van het VB ook Groot-Nederlanders en/of Orangisten zitten. En die wilt u vooral niet tegen het hoofd stoten. Maw, u trekt uw hoofd in en uw nek. Dat denk ik erover.

Laatst gewijzigd door system : 22 oktober 2008 om 15:07.
Oud 22 oktober 2008, 15:10   #1298
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte Fieseler,

Geachte Hertog,

Staat U mij toe om te antwoorden met een citaat van een liberale/libertaire tegenstrever van het VB: een zekere Leo Norekens op de LVB blog:

Citaat:
Een partij die zich aan de rand (de facto zelfs BUITEN de rand) van het politieke spectrum opstelt, wordt haast vanzelf een soort afvoerputje voor tuig voor wie het niet extreem genoeg kan, en dat nergens anders z'n gading vindt. (Mocht er een partij bestaan die zich nog rechtser zou opstellen, mocht er in Vlaanderen een écht racistische partij bestaan, dan zouden zij daarheen afvloeien.) Die figuren hebben altijd een uiterst kleine, maar schadelijke minderheid gevormd binnen het VB, schadelijk voor de partij dan.
U merkt terecht op dat het VB daarmee verveeld zit. De partijtop probeert respectabiliteit te verwerven, maar ondervindt niets dan hinder van dit soort "pelsluizen".
Het heeft het ook mij al dikwijls verbaasd hoe "klunzig" ze daarop reageren. Ze kunnen dan wel iemand zonder pardon buitengooien, maar het blijkt moeilijk om de clichés te ontkrachten als ze door de "vervelende" feiten zo krachtig bevestigd worden. (Met een boutade zou men kunnen zeggen dat het VB maar één waardige vijand heeft: de échte extremist, de échte racist, de negationist... die actief lid wordt en vervolgens gênante dwaasheden gaat debiteren als waren het partijstandpunten).
Oud 22 oktober 2008, 15:11   #1299
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Horst-Wessel-Lied werd gezongen in Beaune tijdens de 'fractiedagen' van het VB. U vindt het een vaag verhaal omdat u het een vaag verhaal wilt vinden. Misschien omdat er tussen de leden van het VB ook Groot-Nederlanders en/of Orangisten zitten. En die wilt u vooral niet tegen het hoofd stoten. Maw, u trekt uw hoofd in en uw nek. Dat denk ik erover.
van Gerle VB sympahtie verwijten, is dat er nu niet een beetje over System ? zou je niet eerder eens aan je premisse twijfelen ???
Oud 22 oktober 2008, 15:13   #1300
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

pps je verdenkt Erikson toch niet van Vlaams Blok/Belang sympahtie ?!

en tot slot ne welgemeende :
Wim Maes - VMO
Bert was iemand die op twee paarden speelde, hij had een lidkaart van zowel VB als VU.

Verschaeve
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be