![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan ben ik toch een fanaticus, niet?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men al op voorhand die waarden en principes gaat vastleggen, dan stelt ten eerste de vraag zich WIE dat dan mag doen, en/of WELKE nu die waarden en principes zouden moeten zijn. Zoals ik al stelde: als de waarden en principes van een gemeenschap NIET door een vorm van meerderheid worden beslist, wie beslist daar dan wel over ? Een dictator ? Een aristocratie ? Een groep religieuzen ? In elk geval GEEN democratische meerderheid. Alles wat je dus anders verstaat onder "democratie" dan gewoon maar hetgene ik hierboven kom te stellen, namelijk dat de waarden , principes, en daaruit voortvloeiende wetten door een vorm van meerderheid worden bepaald, en wat jij de "etymologische definitie" noemt, KAN dus geen democratie zijn in die vorm. Omdat ergens een select clubje, een dictator, een bende aristocraten of een bende religieuzen of ideologen de waarden en principes van die "niet-etymologische democratie" dan zouden vastleggen, in weerwil van de meerderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, het IS larie en apekool, omdat er gewoon geen enkele fundering voor bestaat, anders dan een cirkelredenering. Maar U bent in goed gezelschap hoor. Niet enkel religieuze principes zijn larie en apekool. Bijna alle politieke denken, ook het seculiere, is larie en apekool, om min of meer dezelfde redenen trouwens: geen fundering, een cirkelredenering of een gratuit geponeerd dogma.
Elk politiek denken dat niet uitgaat van een evident hedonisme en/of evolutionair wetenschappelijk denken, is larie en apekool. Elk politiek denken dat de "mens" een aparte plaats zou geven (zoals dat gelul over 'rechten van de mens') begint al verkeerd he. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2019 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoelt u met er bestaat geen fundering voor"? Als een communist stelt dat eigendom niemand toebehoort en dat als basisaxioma neemt, is dat dan ook "larie en apekool". Ik zie immers ook niet onmiddellijk op welke "fundering" die moet teruggaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het gros van het denken in de meeste politieke opinies larie en apekool is, en communisme is daar ook zeker ende vast een schoolvoorbeeld van. Maar ook liberalisme, en elk vredelievend menslievend denken is larie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dèmos = volk ??????? = heersen zóver wisten we het al wel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1288 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want zeg nu zelf... zo'n voortplantings-unit met slechts twee personen is bijzonder inefficiënt hé... veel beter zou polygynie zijn Citaat:
Herinner je nog dat je vroeger een soort eed moest ( niet letterlijk verplicht) afleggen ivm nakomelingen en de blanco blaadjes achteraan in dat boekje ? Dát is nu allemaal wat veranderd. De nadruk ligt op een vorm van samenlevingscontract. Overspel bv is an sich geen grond meer voor een echtscheiding ... al kan het natuurlijk wel gebruikt worden als bewijs van de onherstelbare ontwrichting van het huwelijk. Citaat:
![]() Waarom zou het ? Omdat gij dat wilt ? Maar goed ... even in je redenering volgende wil ik toch ook zo mijn eisen stellen Voortplantingseenheden van pakweg 2 ?* 3 mannen en een dozijn vrouwen zijn pas de naam productie eenheid waardig ![]() Laatst gewijzigd door praha : 25 juni 2019 om 17:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1289 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want hier spreek je over de wetten van een gemeenschap en niet die van een deelgemeenschap ( die meerderheid dus) Citaat:
Citaat:
Of beter...ooit door consensus bepaalt ( dus 't ligt vast bij wijze ) over wat we onder dat woordje 'democratie' mogen begrijpen. Allez ik zal het proberen uit te leggen. Houdt men zich bij de strikt etymologische betekenis dan is het dus perfect mogelijk dat er morgen een wetsvoorstel op tafel komt dat bij aanname onder eenvoudige meerderheid 50%+1 beslist dat we elke roodharige afschieten. Juist ? Dat is wat men dan terecht kan noemen : de ‘de tirannie van de meerderheid’ Houdt men zich bij de meer moderne betekenis dan is zulk een wetsvoorstel bij voorbaat al onwettig daar het een een inbreuk vormt op het gelijkheidsbeginsel. Het voorstel zou dus iets moeten worden in zin van: bij aanname schiet iedereen zichzelf een kogel door de kop Laatst gewijzigd door praha : 25 juni 2019 om 17:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1290 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() soms ben je echt wel grappig 'politeia' betekent onder meer : de burgerlijke samenleving Vrij evident dat het politieke denken dan gaat over de mens en zijn aparte plaats Laatst gewijzigd door praha : 25 juni 2019 om 17:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op wat ga je dat kwalicificeren, patrick ? Op het 'succes' ? ( vóór of ná we tot stof vergaan zijn over 50000 jaar ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1292 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus nee, ik heb niet voor het VB gestemd om "het aan de macht zien te komen". Ik heb voor het VB gestemd omdat het achter een cordon zit, en dat dus een garantie is om een stem uit te brengen die niet kan gebruikt worden als verschoning voor een beleid. De enige reden voor mij om voor het VB te stemmen, is het cordon. Zonder cordon stem ik daar niet meer voor. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2019 om 05:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan dan evengoed zeggen: democratie wil zeggen dat ik dictator ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1295 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is trouwens het idee van polygamie: de vrouwen zijn onderling niet getrouwd ; de man heeft gewoon meerdere huwelijken aangegaan. Dat heeft zin in een maatschappij waar slechts een klein aantal (machtige en rijke) mannen voortplanten. In een maatschappij waar voortplanting meer diffuus is, en de investering in nakomelingen groter is, is het voor vrouwen weinig zinvol om een man te delen met andere vrouwen: hun nakomelingen zijn in competitie voor de rijkdom en macht van de man in kwestie. In een maatschappij waar enkel een klein aantal rijke en machtige mannen dominant is, is poly-huwelijk volledig zinvol ; in een meer egalitaire maatschappij (zowel onder mannen onderling, als tussen mannen en vrouwen) is het enkelvoudige huwelijk evolutionair voordeliger, omdat de investering in een opvoeding groot is. Citaat:
Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom 2 broers en 3 zussen geen "huwelijk" kunnen afsluiten om samen te leven (en dat heeft dan niks met seks te maken). Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat als een meerderheid vindt dat het gelijkheidsbeginsel larie en apekool is (terecht trouwens) ? Hoe ga je nu zeggen dat iets "democratisch" is, als het gebaseerd is op principes en waarden die door het gros van de stemgerechtigden als dwaas en verwerpelijk beschouwd worden ? Maw, waar komt het vandaan dat "gelijkheidsbeginsel" iets met "democratie" zou moeten te maken hebben, en niet bijvoorbeeld "christelijke dogma's", of "islam dogma's" of "wetenschappelijke methode" ? Wie heeft dat beslist ? En waarom blijft dat de basis van een democratie, als een meerderheid dat bullshit vindt ? (*) het gelijkheidsbeginsel is een onhoudbare notie, want ergens moet je toch een "club" bepalen. Je kan het gelijkheidsbeginsel niet universeel toepassen op alle zoogdieren en reptielen. Of op alle gewervelden. Of alle dierlijke leven. Of alle leven. Eens je een "club" bepaalt op basis van een totaal arbitrair en waarschijnlijk genetisch criterium (homo sapiens sapiens ?), kunnen we dat doortrekken naar dingen die je waarschijnlijk stuitend zou vinden. Tenzij je het zover doortrekt, dat je komt op de struggle for life en inziet dat hoe verder genetisch, cultureel en ideologisch een ander levend wezen van U af staat, hoe meer zin het heeft om het af te maken indien mogelijk, tenzij je het nuttig kan onderwerpen (vee/slaven). En dat is dan weer een juist "gelijkheidsbeginsel": iedereen gelijk om de strijd met alle anderen aan te gaan met alle middelen die hij heeft en moge de beste winnen. En we zij weer thuis he. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 juni 2019 om 06:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1297 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is nu eenmaal in België wettelijk vastgelegd op 2 personen. Persoonlijk zou het me de koudste kleren niet raken of polygamie in België toegestaan zou zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo op het moment. Ik denk echter niet dat de gemiddelde VLaming hiervoor klaar is...
![]() |
![]() |
#1298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, zeggen: "ik vind dat het huwelijk, zoals het nu wettelijk gedefinieerd is, principieel idioot", en daarop antwoorden "maar de wet definieert het nu zo, dus is het zo", illustreert het onlogische aan het tegenargument he. |
|
![]() |
![]() |