Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2009, 13:35   #1341
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, dat zal wel! Hoe zeg je? "Volksvreemd"? Sedert wanneer begint jij nu dergelijke fascistoïde terminologie te gebruiken?
Dat is al een tijdje aan de gang. Wellicht moet ik de Ollandse Geheime Taalpolitie even tippen. Dan kunnen ze dit rebelse element in de gaten houden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 13:38   #1342
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat zal wel! Hoe zeg je? "Volksvreemd"? Sedert wanneer begint jij nu dergelijke fascistoïde terminologie te gebruiken?

Inderdaad 'volksvreemd'. Het woord zegt exact wat het zegt: een taal die niet de taal van het volk is, maar een vreemde taal. Dus een volksvreemde taal. Men kan het niet beter zeggen. En het zal me een zorg zijn vanwaar dat woord vandaan komt.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 13:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 13:39   #1343
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Bovendedien waren de Noord-Brabanders katholieken, dè godsdienst van het Zuiden.
Nog maar eens een indicatie dat jij geen historicus bent. In Vlaanderen en Brabant bloeide het Calvinisme nog vooraleer het zich in de Noordelijke Nederlanden verspreidde. Het werd hier grotendeels uitgeroeid, niet door de inwoners zelf, maar door de gehate vreemde machthebber en bezetter, het katholieke Spanje.

Laatst gewijzigd door quercus : 9 juli 2009 om 13:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 13:41   #1344
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wikipedia.
Tot aan de 17e eeuw was een groot deel van het gebied dat nu de provincie Noord-Brabant vormt deel van het Hertogdom Brabant, waarvan het grootste stuk tegenwoordig in België ligt. In de 14e en 15e eeuw beleefde Brabant zijn Gouden eeuw. In het bijzonder gold dat voor de steden Brussel, Antwerpen, Leuven (in België), Breda en 's-Hertogenbosch.

Noord-Brabant behoorde toen tot de Zuiderlijke Nederlanden en werd later 'generaliteitsland'. Onderdrukt en stiefmoederlijk behandeld door het Hollandse Noorden. En eigenlijk had het nooit bij Holland moeten horen. Bovendien waren de Noord-Brabanders katholieken, dè godsdienst van het Zuiden.
Alle Nederlandstalige gewesten hadden zich in 1581 samen onafhankelijk verklaard, maar onwijze Filips de Tweede accepteerde dat niet en daardoor werden de Nederlandstalige gewesten kunstmatig gescheiden. Voorts werden en worden de Zuidelijke Nederlandstalige gewesten op de periode 1815-1830 na stiefmoederlijk behandeld door Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen en vandaag de dag door Franstaligen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 13:47   #1345
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt. En ook in het West-Vlaams dialect wordt een "jij"-vorm gebruikt, als persoonlijk voornaamwoord ("Je") én als bezittelijk voornaamwoord ("Joen"). Daarnaast wordt ook de "gij"-vorm toegepast ("gie"). De jij-vorm is dus helemaal niet een uitsluitend Noord-Nederlands verschijnsel. System is weer eens lucht aan het pompen.
1) Dank voor je uitbreiding.
2) System komt de telkens met de volgende punten : het 'je' 'jij' verhaal, de Friezen, Willem 1, de generaliteitslanden, de Nederlandse eetcultuur en Nederlands Limburg en telkens vertelt hij dezelfde hele en halve onwaarheden, dus ik typ vaak dat zijn plaat weer eens blijft hangen.
Oud 9 juli 2009, 13:48   #1346
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U bent voor de zoveelste keer de dingen aan het verdraaien. In West-Vlaanderen is het maar een gedeelte van deze provincie die de 'je'-vorm gebruikt. En dan nog. En men gebruikt zeker niet de 'jij' en nog minder de 'jullie'. U probeert de mensen weer vanalles wijs te maken.
Je moet leren begrijpend te lezen. Ik heb nergens geschreven dat in West-Vlaanderen "jij" en "jullie" in die vorm worden gebruikt. Ik heb wel een paar voorbeelden gegeven van "je"-vorm in het West-Vlaams dialect. Er is zelfs een dialectale vorm van "jullie", namelijk "julder". En kom nu niet vertellen dat jij het (weeral) beter weet, Limburgertje, want ik ben afkomstig uit de West-Vlaamse kustregio.
Oud 9 juli 2009, 13:52   #1347
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet leren begrijpend te lezen. Ik heb nergens geschreven dat in West-Vlaanderen "jij" en "jullie" in die vorm worden gebruikt. Ik heb wel een paar voorbeelden gegeven van "je"-vorm in het West-Vlaams dialect. Er is zelfs een dialectale vorm van "jullie", namelijk "julder". En kom nu niet vertellen dat jij het (weeral) beter weet, Limburgertje, want ik ben afkomstig uit de West-Vlaamse kustregio.
Julder is Zeeuws - in West Vlaanderen zegt men; gulder - en spreekt de g zacht uit, net als 'h'! na sè, gij zijt van die kanten eh?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:00   #1348
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX
Julder is Zeeuws - in West Vlaanderen zegt men; gulder - en spreekt de g zacht uit, net als 'h'! na sè, gij zijt van die kanten eh?
Dat verbaast mij helemaal niet, beste SDX. Wanneer je in Zeeuws Vlaanderen komt en je legt je oor te luisteren naar het dialect dat de "autochtonen" daar gebruiken, dan is dat in feite West-Vlaams. In elk geval, in mijn regio van oorsprong (Oostende en omgeving) behoort "julder" tot het courante dialect.
Oud 9 juli 2009, 14:03   #1349
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat verbaast mij helemaal niet, beste SDX. Wanneer je in Zeeuws Vlaanderen komt en je legt je oor te luisteren naar het dialect dat de "autochtonen" daar gebruiken, dan is dat in feite West-Vlaams. In elk geval, in mijn regio van oorsprong (Oostende en omgeving) behoort "julder" tot het courante dialect.
Al lang niet meer aan die kanten geweest?
Ik heb het in elk geval nooit gehoord in West Vlaanderen of Oostende!
Mahjah, als gij het zegt ...
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:16   #1350
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog maar eens een indicatie dat jij geen historicus bent. In Vlaanderen en Brabant bloeide het Calvinisme nog vooraleer het zich in de Noordelijke Nederlanden verspreidde. Het werd hier grotendeels uitgeroeid, niet door de inwoners zelf, maar door de gehate vreemde machthebber en bezetter, het katholieke Spanje.
Het Calvinisme was in die tijd in de Zuidelijke Nederlanden een minderheid. Behalve enkele grote steden die een sterke Calvinistische aanhang kenden (maar daarom zeker niet altijd een meerderheid)die zich roerde en die bovendien een soort schrikbewind (beeldenstormen, platbranden van kloosters, vermoorden, martelen en verjagen van geestelijken) probeerde te installeren, was het platteland zeer overwegend katholiek. En dat was zeer zeker zo in het gebied dat men nu 'Noord-Brabant' noemt. Dus het latere generaliteits land dat onder de knoet kwam van het Calvinistische noorden. Dat Noord-Brabant was door en door katholiek. Zoals ik stelde. Als u dan toch iets over het Calvinisme in de Zuiderlijke Nederlanden wilt vertellen, vertel het dan historisch op de juiste manier.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 14:42.
Oud 9 juli 2009, 14:22   #1351
system
Banneling

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 14:22.
Oud 9 juli 2009, 14:49   #1352
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, de limburgers moete maar eens op vacantie naar de zee gaan hé, om goe te horen hoe ze daar klappen.
Maar BTW zijn we nie beetje van het onderwerp aant afdraaien?
Het ging over da document en nu zijn we bekans in een taalles verzeild.

Laatst gewijzigd door stropke : 9 juli 2009 om 14:51.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:53   #1353
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Tja, de limburgers moete maar eens op vacantie naar de zee gaan hé, om goe te horen hoe ze daar klappen.
Maar BTW zijn we nie beetje van het onderwerp aant afdraaien?
Het ging over da document en nu zijn we bekans in een taalles verzeild.
dat is in ongeveer elk topic in staatsinrichting dat de kwestie "je of gij" voorkomt hoor.
Oud 9 juli 2009, 14:58   #1354
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is in ongeveer elk topic in staatsinrichting dat de kwestie "je of gij" voorkomt hoor.
Niet veralgemenen.

Soms moet je van het topic afwijken om je punt te verduidelijken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:58   #1355
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als het van system afhangt idd.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:58   #1356
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet veralgemenen.

ahum.
jouw vriendje system veralgemeent.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 15:01   #1357
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet veralgemenen.

jaja, maar welk punt je kan verduidelijken met je of gij, dat snap ik toch niet altijd hoor.

langs de ene kant mag je geen land vormen met de Nederlanders omdat zij "je bent" zeggen en wij "ge zijt", maar je mag wel een land vormen met mensen die "je suis" zeggen.
Oud 9 juli 2009, 15:05   #1358
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet veralgemenen.

System schrijft overal dat Vlamingen en Nederlands een andere taal spreken, terwijl wij varianten van 1 taal spreken. Het verduidelijkt enkel zijn onwetendheid.
Oud 9 juli 2009, 15:07   #1359
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ahum.
jouw vriendje system veralgemeent.
Jij staat op de markt met een spandoek :

VLAANDEREN TE KOOP MITS OPLEG !
Oud 9 juli 2009, 15:08   #1360
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
System schrijft overal dat Vlamingen en Nederlands een andere taal spreken, terwijl wij varianten van 1 taal spreken. Het verduidelijkt enkel zijn onwetendheid.
So what, we spreken een taal die erg op elkaar gelijkt.

Geeft U dat het recht om ons grondgebied te claimen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be