![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1341 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Waar haal je deze info? Voor zover ik kan inschatten is er nog niet echt veel bekend, maar de berichten die ik hoor (officieel en onofficieel) zijn voorzichtig optimistisch. Maar dat zal aan mijn bubbel liggen. Welke zijn de informatieverschaffers in uw bubbel? In't algemeen zou ik nog niet te snel conclusies trekken over dat tegenoffensief. Kan een debacle zijn voor RU of UKR for all we know at this point. Tenzij jij dus meer weet?... ![]()
![]() |
![]() |
#1342 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er gaat bijvoorbeeld beeldmateriaal rond van varkens die Oekraïense lijken opeten omdat de Oekraïense strijdkrachten in de Dobasregio (streek rond Soledar) de tijd niet gehad hebben om de doden mee te nemen, en gezien die varkensstal ook gebombardeerd was er dus nu ook honderden hongerige varkens vrij rondlopen in dat gebied. Wat dat bijvoorbeeld wil zeggen is dat in die regio de Russen daar aan de winnende hand zijn, en het op het slagveld voor de Oekraïeners vreselijk is omdat die lijn per lijn en dorpje per dorpje terug gedrongen worden. Ook beeldmateriaal van Russen die in de Khersonregio met friendly fire een eigen SU25 uit de lucht hebben geschoten of Akhmatsoldaten die het nodig vinden om een geit te mismeesteren kan men daar vinden. Het spreekt voor zich dat dit soort smeerlapperij op twitter of in de MSM (meestal) niet te zien zal zijn. Naast al die smerige rotzooi, die men het liefst van een propagandamuziekje voorziet om de tegenpartij nog wat verder te dehumanizeren, bestaat er ook degelijk en educatief beeldmateriaal van hoe het er tijdens de gevechten aan toegaat (videobeelden in eerste persoon, radiocommunicatie met ondertiteling, oprukken van gevechtstroepen,...) of hoe het slagveld eruit ziet voor de aanval begint. Dat is dan niet geëdit materiaal dat heel dicht van bij de bron en de waarheid komt: het gaat immers niet meer om een dertig seconden durend clipje waar een Russische of Oekraïense tank in frieten geschoten wordt en de supporters juichen voor de goal die ze gemaakt hebben, zonder de rest in beeld te brengen. Dat soort beelden worden dan besproken door neutrale(re) berichtgeving -dus zonder toeters en bellen-. In enkele van die telegramkanalen analyseert men militaire veldslagen, pinpoint men die op geolocatie zodat er niet over te twijfelen valt, en maakt men de balans op van dat alles. Op basis van dit soort beeldmateriaal vorm ik mijn oordeel: het mag dus niet gaan om een éénzijdige verklaring van ofwel Russische ofwel Oekraïense kant, maar moet geverifieerd zijn door beeldmateriaal/radiocommunicatie/.... dat het liefst geoconfirmed is. Als men daarbij dan bijvoorbeeld harde beelden ziet van 4 verwoeste gedoneerde Poolse T72's, enkele howitzers en gesneuvelde soldaten in de regio rond Vysokopole die door de Russen herroverd werd ... tsja dan bestaat daar niet veel discussie over hé, noch kan men dat censureren. In die kanalen die het Kherson-offensief in beeld brengen heb ik de laatste tijd veel meer gesneuveld materiaal gezien aan Oekraïense kant, dan aan de Russische. Het leuke daarbij is dat in tegenstelling tot twitter/youtube er minder censuur is en er zelf een wisselwerking bestaat tussen de kanalen zelf (sommige van die Amerikaanse kanalen posten ook informatie op de Russische of Oekraïense en vice versa). Het enige wat irritant is, is dat de helft van die commentaren pure shitposts zijn door individuen die er een voetbalmatch tussen the UAF en de RFA van gemaakt hebben, en het liefst "amateurs, amateurs, amateurs!" naar de overkant roepen. Over dat niet bekend zijn... Ik heb al in een post 1322 van deze thread aangehaald dat het Oekraïense leger er alles aan doet om te verhinderen dat hun acties besproken worden (de vertaling staat er zelf bij). Men gaat dat niet zomaar doen hé. Helaas voor hen verhindert dat soort acties dus niet dat er vanuit hun eigen troepen beeldmateriaal naar buiten lekt en op telegram belandt over hoe het er voor, tijdens en na die veldslagen aan toegaat. Ik heb daar een simpele inschatting over: Als men aan de winnende hand is, gaat men daar niet moeilijk over doen, er zo snel mogelijk verhaal van uitbrengen om de moraal van de troepen verder te boosten en gaat men zich ook houden aan het originele verhaal: een counteroffensief om Kherson snel te herroveren. Het feit dat dat narratief al in de eerste dag van 'dat "offensief" veranderd werd, in combinatie met pogingen om enkel de militaire correspondentie daarover te laten berichten zegt toch genoeg... Op de duur ga je met een omgekeerde Comical Ali temaken hebben: "There are many tanks in Kherson"...
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ” Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 september 2022 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat is zo een beetje het meest opmerkelijke in de Westerse media: de totale afwezigheid van standen van zaken bij het Oekrainse leger.
Ik zei het al ergens, typ in Google Oekraine losses en je krijgt 1001 links naar verliezen van Rusland. Als ik diezelfde woorden typ in bvb Yandex, of via Tor browser, krijg je wèl Oekrainse verliezen rapporten. En als je Russia losses typt, dan krijg je Russische verliezen. Het is overduidelijk dat er zware censurering is. Dat begon met corona, en bij deze volgende fase in de Rusland Oekraine oorlog, werd het nog veel verregaander. Dat Vrije Westen is niet meer. Het is een Westblok geworden, een totalitair systeem dat de hele bevolking wil manipuleren tot het accepteren van hun smeerlapperij. Zet gewoon de zaken in de tijd vroeger en nu direct naast elkaar, en je ziet wat het gif van gewenning heeft verkregen. Het normaliseren van staatsterrorisme tussen de gesponsorde-cultuur berichten.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#1344 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een pasje om een cafe binnen te mogen. Gaan winkelen met een masker. Avondklok in Belgie. Flikken die terugkerende vakantiegangers op de autostraden achternazitten. Die mensen op hun terras gaan controleren. 150 cm afstand houden van anderen. Scholen sluiten. Werknemers verbieden van naar hun werk te gaan. Winkels sluiten. Feestjes algemeen verboden. Eenrichtingspijlen voor voetgangers. Het lijstje is eindeloos. Stuk voor stuk, had je dat in 2019 tegen iemand gezegd, beeld je eens de reacties van mensen in. Ze gingen achter je rug over je geklapt hebben. ![]()
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1346 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Al die OSINT bronnen kan je toch delen dan? En hoe komt het dat mijn OSINT bronnen een ander beeld schetsen? Ook allemaal geoconfirmed met filmpjes en zo. Iets meer body aan uw bewijs, want het waren nogal stevige claims
![]() |
![]() |
#1347 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ge moogt het vel van de beer al verkopen, als ge zo zeker zijn. Ik ben dat helemaal niet...
![]() |
![]() |
#1348 | |
|
![]() Citaat:
citaatNRC: We weten dat de Russische krijgskunst ervan uitgaat dat elk verlies aan mensen, bezittingen en land aanvaardbaar is ter wille van de eindoverwinning, en dat diepgewortelde patriottische gevoelens aan het militair succes bijdragen. Het is juist dat Rusland door geen enkele Europese mogendheid is verslagen, al heeft het voor zijn triomfen wel een ongelooflijke prijs betaald. Maar al deze historische lessen die formeel het betoog van eerdergenoemde westerse strategen staven, komen voort uit de gevallen waarin de Russen hun eigen geliefde vaderland verdedigden. In de meeste andere gevallen, waarin Rusland een andere vijand dan een stam tegenkwam of een binnenlandse opstand onderdrukte, is het veel minder doeltreffend geweest. Sinds het midden van de 19de eeuw verloren de Russen de Krimoorlog van 1854-55, leden ze een vernederende nederlaag tegen de Japanners in 1905, werden ze door de Duitsers tot de rand van de nationale ineenstorting geduwd in 1917, mislukten hun pogingen om Litouwen en Estland te heroveren in 1919, ondergingen ze een formidabele vernedering aan de rand van Warschau in 1920 en werden ze ten slotte bijna verpletterd door de Finnen in 1939-1940. En last but not least verloor de Sovjet-Unie haar laatste slag in 1989, toen ze haar troepen uit Afghanistan terugtrok. Het enige voorbeeld van succesvolle oorlogen die Rusland de afgelopen 200 jaar buiten zijn grondgebied heeft gevoerd waren die tegen de Turken, waarin Rusland sinds het einde van de 18de eeuw vrijwel voortdurend heeft gezegevierd. Ik zou dan ook willen stellen dat vrijwel elk conflict gericht op de verovering van andermans land of elke buitenlandse strijd zonder deel uit te maken van een coalitie van grootmachten (denk aan het beleg van Beijing in 1910 en een heel succesvol gedeelte van de Eerste Wereldoorlog totdat de Februari-revolutie van 1917 uitbrak) door de Russen meestal is verloren – en dat is misschien wel te verklaren doordat dat ze in de meeste gevallen om buitenlandse gebieden te veroveren niet tot mobilisatie overgingen, zoals ze wel altijd deden als ze hun eigen grondgebied verdedigden. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/31...ebied-a4140348 Laatst gewijzigd door cato : 1 september 2022 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat dat veel veranderd is. Alleen de onderwerpjes zijn veranderd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt afschuwelijk voor de families. En misdadig van de Zelenski clan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1351 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De nieuwsberichten op "openbare" kanalen zijn al een tijdje zeer "gestileerd"...
We zouden er kunnen uit opmaken dat de Oekrainse strijdkrachten op plaatsen over zowat het ganse front (dat is dus NIET over iedere meter van het ganse front hé)proaktiever geworden zijn,dat de lijnen op elkaar geduwd worden.Dat ze niet meer wachten op Russische lokale pogingen maar nu ZELF lastig zijn gaan doen. Het was al een tijdje duidelijk ,zelfs van hieruit,dat dat rondje "Olympisch granaatslingeren" geen zoden aan de dijk meer legde,niet voor de Russen,niet voor de Oekrainers...er moet GEVOLG aan gegeven worden of het is gewoon knalfest 24/7 .(en de Russen kunnen dat bijna oneindig volhouden,de Oekrainers waarschijnlijk niet) In de donbas is het terrein merkelijk geaccidenteerder (bosjes,velden,bebouwde zones) dan in de uitgestrektheden van Zaporisja en Kherson Oblasten... Het betekent dat militairen daar,willen of niet,doorheen open velden moeten. Inderdaad zal in Kiev een BESLISSING genomen zijn,en zullen er in het hoofdkwartier voor- en tegenstanders zijn van offensieve reactioes... Maar dan ook,onvermijdelijk,is de tijd bijna op.Het "campagneseizoen 2022" is NU in zijn laatste kwartaal....Als nog iets moet bereikt worden voordat het weer riskeert steeds slechter te worden is het NU... bloedwerk....ongetwijfeld.....nu of volgend jaar....de Russen gaan niet zelf weg gaan,zoveel is duidelijk....Er is een "Speciale Onderhandelings Operatie" nodig daarvoor. Laatst gewijzigd door kelt : 2 september 2022 om 05:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1352 |
|
![]() Hier wordt ge “gecancelled.”
![]() |
#1353 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1354 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In mijn OSINT-bubbel is het beeld voorzichtig optimistisch over dat offensief. Ik volg het nochtans vrij kort en volg ook duidelijk Russisch gezinde OSINT-ers, maar het beeld dat het miserabele mislukking is, krijg ik daar helemaal niet van? Wat zijn dan uw (oorspronkelijke) bronnen die ik blijkbaar mis? ik bedoel dan niet analisten die een duidelijke kleur hebben (waar je dus niks aan hebt), maar de bronnen. TG-berichten, geolocated & timestamped filmpjes e.d., FIRMS-data. Dat soort dingen.
![]() |
![]() |
#1355 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat betekent NIET -voor de duidelijkheid- dat het hier al goed genoeg is. De censuur van RT hier bvb. is een schande. En zo zijn er nog een hoop zaken.
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 2 september 2022 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1356 | |
|
![]() Citaat:
https://southfront.org/ukrainian-cou...-in-the-south/ Ik sta uiteraard niet in voor de "onafhankelijkheid" van de site, maar het lijkt met toch een redelijk "eerlijke" berichtgeving.
![]() |
![]() |
#1357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1358 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gunter, wat is het verschil tussen dit filmpje en ik die een filmpje zou maken met dynamische kaarten en zou zeggen dat UKR troepen aan de grens van de stad Kherson staat, zonder enig onderbouwing behalve gewoon dat ik het zeg met woorden in een filmpje (misschien ook ondertiteld)? Wat is het verschil? Wat is het verschil met ik die zeg "er zijn 1242 slachtoffers en 353 gevangenen aan Russische zijde, gebaseerd op lokale bronnen" met dat (grafisch mooi, dat wel) lijstje dat op het einde van dat filmlmpje staat met de Oekrainse verliezen. Wel, als ik dat hier allemaal zou zeggen, zou je mij geloven? Zou je niet vragen, "jamma manneke, waarop is dat gebaseerd?". I know I would... Dit heeft toch geen waarde? Ik kan er niet goed bij dat je een filmpje met claims kritiekloos slikt. Echt onbegrijpelijk...
![]() |
![]() |
#1359 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1360 | |
|
![]() Citaat:
En waarom zeg je dat ik dat filmpje en de tekst van de link "kritiekloos slik?" Gezien er wel degelijk gezegd wordt dat er bepaalde militaire "successen" worden geboekt door de Oekraïense strijdkrachten, terwijl er langs de andere kant meestal enkel maar geroepen wordt "russia bad" meen ik dat er inderdaad een bepaalde eerlijkheid van de berichtgeving uitgaat. Wat zijn uw "bronnen" dan eigenlijk? Open Source Intelligence? Wat is dat?
![]() |