Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2022, 09:22   #13681
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Die tabel is zo krapuleus als wat. Het gaat over de mensen tussen 20-39 oud per 10 miljoen. Er zijn niet eens 10 miljoen ongevaccineerden in die leeftijdsgroep, wel 8 miljoen in totaal en daarvan dus 8% ongevaccineerd, ofte 640.000.

260 : 10.000.000 x 640.000 = 17 ongevaccineerden in die leeftijdsgroep
38 : 10.000.000 x 7.360.000 = 28 gevaccineerden in die leeftijdsgroep

Van die 17 ongevaccineerden zijn er verschillende die geen vaccin genomen hebben vanwege valabele redenen zoals medicatie of allergie. Het gaat over kleine aantallen zonder dat ze dan nog doodvallen ook, dit gaat over hospitaalopnames en niet IC of sterfgevallen.

.
Als je die tabel omrekent naar België gaat het over 2 tot 3 ziekenhuisopnames.
.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 10:17   #13682
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
.
Als je die tabel omrekent naar België gaat het over 2 tot 3 ziekenhuisopnames.
.
Nee, het zijn opnames per miljoen mensen van de doelgroep.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 10:18   #13683
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Twee jaar ver in de waanzin en in Oostenrijk dient men in open lucht een FFP2 masker te dragen ...
Het is een beetje zoals de nazi's op 't einde van de oorlog he: toen ze begonnen te beseffen dat ze gingen verliezen, werden ze 10 keer zo nijdig. De oorlog tegen het virus is verloren, en dat kunnen ze niet kroppen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 januari 2022 om 10:18.
Oud 7 januari 2022, 14:06   #13684
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Boosteren we nu trouwens niet te vroeg?

Voor de ouderen te vroeg omdat hun booster ondertussen al uitgewerkt raakt. Voor de jongeren omdat hun eerste injecties nog geen half jaar gelden zijn. 6 maanden was aanvankelijk zogezegd de MINIMUMTERMIJN om de booster zinvol te maken.

Zelf zie ik twee mogelijke argumenten om een booster te nemen voor iemand onder de 40:
- NU om geen last te hebben van omicron (aangezien dat een kwestie van de komende weken is) -- tegenargument: je mist de immuniteit vanwege omicron zelf
- net pas over een maand om al eventueel nog meer beschermd te zijn als er een nieuwe variant langskomt.

Ik weet niet goed wat het zwaarst doorweegt - of geen van beide.

Dat is het nadeel trouwens van je beslissingen zoveel mogelijk baseren op 'redenen': eeuwig blijven twijfelen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 januari 2022 om 14:07.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 14:09   #13685
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht

Voor de ouderen te vroeg omdat hun booster ondertussen al uitgewerkt raakt. Voor de jongeren omdat hun eerste injecties nog geen half jaar gelden zijn. 6 maanden was aanvankelijk zogezegd de MINIMUMTERMIJN om de booster zinvol te maken.

Zelf zie ik twee mogelijke argumenten om een booster te nemen voor iemand onder de 40:
- NU om geen last te hebben van omicron (aangezien dat een kwestie van de komende weken is) -- tegenargument: je mist de immuniteit vanwege omicron zelf
- net pas over een maand om al eventueel nog meer beschermd te zijn als er een nieuwe variant langskomt.

Dat is het nadeel trouwens van je beslissingen zoveel mogelijk baseren op 'redenen': eeuwig blijven twijfelen.
Twijfelen is een zeer belangrijk kenmerk van intelligentie.
Oud 7 januari 2022, 14:16   #13686
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Twijfelen is een zeer belangrijk kenmerk van intelligentie.
Ik ben toch niet zo zeker wat betreft de juistheid van die uitspraak.
Oud 7 januari 2022, 14:21   #13687
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik ook niet, maar de rede wordt wel problematisch als je met quasi-equivalente of incommensurabele keuzes te maken hebt.

Zodra er mechanismen zijn (en doorslaggevende feiten) op basis waarvan je tot onderscheid kan komen, is er geen probleem en dan is het beslissingsvermogen een teken van intelligentie.
Oud 7 januari 2022, 14:28   #13688
gunter5148

Standaard

Citaat:
Het is niet het enige kenmerk van intelligentie, maar twijfelen, nadenken, kritische vragen stellen, weten dat des meer je van een onderwerp kent, des meer je beseft dat je er nog veel meer niet van weet, al die zaken bij mekaar, zijn tekenen van intelligentie.
Oud 7 januari 2022, 14:30   #13689
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet het enige kenmerk van intelligentie, maar twijfelen, nadenken, kritische vragen stellen, weten dat des meer je van een onderwerp kent, des meer je beseft dat je er nog veel meer niet van weet, al die zaken bij mekaar, zijn tekenen van intelligentie.
Ik wilde enkel maar demonstreren dat ik intelligent ben door die uitspraak toe te passen in de praktijk
Oud 7 januari 2022, 14:30   #13690
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ik wilde enkel maar demonstreren dat ik intelligent ben door die uitspraak toe te passen in de praktijk
Ik twijfel daaraan.
Oud 7 januari 2022, 14:32   #13691
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ik ook niet, maar de rede wordt wel problematisch als je met quasi-equivalente of incommensurabele keuzes te maken hebt.

Zodra er mechanismen zijn (en doorslaggevende feiten) op basis waarvan je tot onderscheid kan komen, is er geen probleem en dan is het beslissingsvermogen een teken van intelligentie.
Bestaan er objectieve waarheden?
Oud 7 januari 2022, 14:52   #13692
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Voor de ouderen te vroeg omdat hun booster ondertussen al uitgewerkt raakt.
Wat de ouderen betreft hebben ze natuurlijk wel hun voordeel gehad bij delta, en dat is belangrijker.
Oud 7 januari 2022, 15:01   #13693
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bestaan er objectieve waarheden?
Uiteraard kan je altijd zeggen dat in theorie alles inbeelding kan zijn, en in zekere zin is dat ook zo: we zijn cybernetisch gekoppeld aan 'de dingen' en onze interpretaties van de werkelijkheid interfereren met onze 'waarneming' ervan. Voor een primitief bestond er dan ook geen 'natuur' zoals wij die kennen etc. Maar dat gezegd zijnde, kan je vanuit de kritische rede wel patronen afleiden waarvan de kennis een steekhoudende coherente reductie van de werkelijkheid toelaat die haar tegelijkertijd voor ons rationeel hanteerbaar maakt. Weliswaar moeten we daarbij ook onze eigen betrokkenheid in die patronen en de manier waarop die ons 'weten' genereert zelf wederom kritisch-rationeel onderzoeken (cf. het begrip tweede-orde-cybernetica), waarvan de ethische gevolgtrekkingen, het inzicht in de Widersinnigkeit en tegendoelmatigheid van ons handelen soms op oncomfortabele wijze kunnen botsen met de 'manier van leven' die we ons nu eenmaal hebben eigen gemaakt en waarvan we gezien de kracht van de gewenning niet zomaar afstand kunnen doen, waarvan we dan 'tegen beter weten in' toch 'verslaafd' kunnen zijn. Herhaaldelijke blootstelling aan hoger inzicht, het kweken van die blootstelling als nieuwe gewoonte (in het Hebreeuws betekent het woord voor 'leren' letterlijk 'wennen aan', en is een TOESTANDSwerkwoord veeleer dan een handelingswerkwoord), zonder daarom een onmiddellijke transformatie te verwachten, in combinatie met het uitdragen van de kennis naar anderen en nieuwe generaties (elke baby en de opvoeding ervan is een nieuwe worp van teerlingen die kan leiden tot een congruentie van gedrag en rationele inhoud doorheen de opvoeding) bieden daarbij soelaas - net als het genieten van het inzicht zelf dat haast een semi-goddelijk voorrecht is.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 januari 2022 om 15:02.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 15:12   #13694
gunter5148

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan je altijd zeggen dat in theorie alles inbeelding kan zijn, en in zekere zin is dat ook zo: we zijn cybernetisch gekoppeld aan 'de dingen' en onze interpretaties van de werkelijkheid interfereren met onze 'waarneming' ervan. Voor een primitief bestond er dan ook geen 'natuur' zoals wij die kennen etc. Maar dat gezegd zijnde, kan je vanuit de kritische rede wel patronen afleiden waarvan de kennis een steekhoudende coherente reductie van de werkelijkheid toelaat die haar tegelijkertijd voor ons rationeel hanteerbaar maakt. Weliswaar moeten we daarbij ook onze eigen betrokkenheid in die patronen en de manier waarop die ons 'weten' genereert zelf wederom kritisch-rationeel onderzoeken (cf. het begrip tweede-orde-cybernetica), waarvan de ethische gevolgtrekkingen, het inzicht in de Widersinnigkeit en tegendoelmatigheid van ons handelen soms op oncomfortabele wijze kunnen botsen met de 'manier van leven' die we ons nu eenmaal hebben eigen gemaakt en waarvan we gezien de kracht van de gewenning niet zomaar afstand kunnen doen, waarvan we dan 'tegen beter weten in' toch 'verslaafd' kunnen zijn. Herhaaldelijke blootstelling aan hoger inzicht, het kweken van die blootstelling als nieuwe gewoonte (in het Hebreeuws betekent het woord voor 'leren' letterlijk 'wennen aan', en is een TOESTANDSwerkwoord veeleer dan een handelingswerkwoord), zonder daarom een onmiddellijke transformatie te verwachten, in combinatie met het uitdragen van de kennis naar anderen en nieuwe generaties (elke baby en de opvoeding ervan is een nieuwe worp van teerlingen die kan leiden tot een congruentie van gedrag en rationele inhoud doorheen de opvoeding) bieden daarbij soelaas - net als het genieten van het inzicht zelf dat haast een semi-goddelijk voorrecht is.
Ik zal de vraag anders stellen, bestaat er objectieve waarheid, ook als we ze niet kennen?
Oud 7 januari 2022, 15:21   #13695
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:

Interessante overweging.

Wel ga je er vanuit dat het vaccin nog enig effect heeft op omikron of zelfs verdere varianten. Dat blijkt in de feiten echter weinig waarschijnlijk te zijn.

Persoonlijk denk ik dat de immuniteit van omikron wel eens nuttig zou kunnen zijn naar de toekomst.
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 15:44   #13696
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het probleem is waarschijnlijk dat tegen dat we deftige antwoorden hebben, de golf voorbij is

Voor zover ik het tot nu toe begrijp:
- betreffende omicron vergeet je beter elk effect van "niet besmet worden" door een vaccin. Als er al een effect is zal het klein zijn, en zeer voorbijgaand.

- betreffende "zwaar ziek zijn". Volgens een laatste Britse rapport zou er toch een significant effect zijn (in positieve zin) van geboosten.

https://assets.publishing.service.go...eek_1_2022.pdf

Het probleem is dat er geen opsplitsingen zijn naar leeftijd en zo.

Het lijkt er dus toch wel op dat vaccinatie U een soort van basis bescherming geeft tegen zware ziekte, ook voor omicron. Dit komt waarschijnlijk van de T-cel respons. Ik zou denken dat jongere mensen met 2 dosissen toekomen, en dat voor bejaarden 3 dosissen nuttig zijn. Misschien is een derde dosis ook werkzaam op dat vlak voor jongeren, dat weet ik niet.

Mijn vrees dat men juist zwaarder ziek zou kunnen worden met een ontwijkingsvariant na een ingelockte immuniteit lijkt zich niet voor te doen, wat goed nieuws is.

Kortom:

1) vergeet elke bescherming om niet besmet te worden

2) waarschijnlijk hebt ge met uw 2 spuitjes meer dan genoeg bescherming tegen zware ziekte. Het zou kunnen dat een derde spuitje uw risico hierop nog verder doet dalen, maar dat is niet gezegd (voor delta weten we dat het niet helpt onder de 40, maar voor omicron weet ik dat niet).

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 januari 2022 om 15:46.
Oud 7 januari 2022, 16:15   #13697
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila (accent grave komt blijkbaar niet door), dus dat valt te vermijden.
Gisteren op ARTE toevallig een leuke uitzending gezien.

Hier is ze. Bekijk vanaf minuut 28. Ik dacht mijzelf te horen

https://www.arte.tv/fr/videos/101940...-presque-tout/
Oud 7 januari 2022, 16:51   #13698
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Na P-magazine nu Arte? Een rijzende ster!
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2022, 16:58   #13699
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Na P-magazine nu Arte? Een rijzende ster!
Oud 7 januari 2022, 17:41   #13700
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Misschien heb ik een andere aflevering gezien of geloof je dat aliens eruit zien als dozen?
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be