Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2022, 11:35   #13781
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

https://www.hln.be/celebrities/voorm...tijd~a1311a78/
Oud 12 januari 2022, 11:40   #13782
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Weet er iemand wat met de zoon van Herman Goossens is gebeurd? Ik zou dit zeker niet willen linken met vaccinatie want Herman was niet voor kindervaccinaties, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 11:52   #13783
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zulke berichten lijken talrijker dan in het 'schooljaar' 2020-2021.
Oud 12 januari 2022, 11:58   #13784
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Weet er iemand wat met de zoon van Herman Goossens is gebeurd? Ik zou dit zeker niet willen linken met vaccinatie want Herman was niet voor kindervaccinaties, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb ergens - onbevestigd - horen klinken dat zijn zoon zelfmoord zou hebben gepleegd. Voor zover ik weet is dat geen bijwerking van vaccinatie. Overigens was die zoon zelf vader van 3 kinderen, dus de link met kindervaccinatie ontgaat me totaal.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 12:05   #13785
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik heb ergens - onbevestigd - horen klinken dat zijn zoon zelfmoord zou hebben gepleegd. Voor zover ik weet is dat geen bijwerking van vaccinatie. Overigens was die zoon zelf vader van 3 kinderen, dus de link met kindervaccinatie ontgaat me totaal.
Ik wou het zeker niet linken met vaccinaties omdat ik niet wist wat er gebeurd was. Het had ook een accident of iets anders kunnen zijn. Daarom dat ik de vraag stel.

Maar spijtig genoeg is de stijging van het aantal zelfmoorden, die er wel degelijk zijn, wel te linken met coronamaatregelen. Niet dat ik zeg dat dit geval er iets mee te maken heeft.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 12:10   #13786
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat als dat flagrant is, daar gemakkelijk statistieken over gemaakt kunnen worden. Het volstaat om binnen verschillende sporten, een zeker "niveau" van sporten te duiden, en de statistieken te maken van de sportleden in dat geval die 3 jaar geleden dood vielen, en die die nu dood vallen he.

Dat vraagt werk, maar is te doen.

Bijvoorbeeld, bij voetbal: alle voetballers van 1ste liga in land X. Hoeveel zijn daarvan gestorven in 2018 bvb ? Hoeveel in 2022 ? Hoeveel in 2021 ?
Daar zou een of andere voetbalfan toch een lijstje van moeten hebben ergens? Maar de vraag is of je daar iets mee bent. Voor België zijn er 16 ploegen in eerste, dacht ik? Pakweg 25 spelers per ploeg, dat zijn er 400 in totaal. Als je op zo'n kleine groep statistisch betekenisvolle resultaten krijgt, dan is het héél erg.
Oud 12 januari 2022, 12:45   #13787
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Maar spijtig genoeg is de stijging van het aantal zelfmoorden, die er wel degelijk zijn, wel te linken met coronamaatregelen. Niet dat ik zeg dat dit geval er iets mee te maken heeft.
De cijfers die beschikbaar zijn geven nochtans geen stijging aan.

https://www.zelfmoord1813.be/feiten-...-in-vlaanderen

Citaat:
In het kader van het coronavirus en de beperkende maatregelen is het belangrijk om het welzijn in Vlaanderen goed te monitoren. Vanuit zowel wetenschappelijke hoek als vanuit de media en onze omgeving kwamen verontrustende berichten over de impact van de huidige coronacrisis op het mentaal welzijn van de bevolking en op suïcidaliteit in het bijzonder.

Gezien de hoge nood aan actuele cijfers kon het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) voor 2018-2020 wel alvast de cijfers van de Federale Politie inkijken. Hier kan je de suïcidecijfers voor het jaar 2020, geregistreerd door de Federale Politie inkijken. Deze tonen in totaal over heel België geen stijging in het aantal suïcides, al kunnen er wel regionale verschillen opgetekend worden.

Ook in internationale wetenschappelijke studies werden tot nu toe weinig aanwijzingen gevonden voor een stijging in suïcidale gedachten of gedrag in de eerste maanden van de pandemie (John et al., 2020; Pirkis et al., 2021). In Nederland zag men tot en met januari 2021 geen stijging in het aantal suïcides. Toch blijven we bezorgd en waakzaam, we vangen immers veel signalen op dat mensen het moeilijk hebben en we moeten ook alert zijn voor gevolgen op lange termijn.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Screenshot 2022-01-12 124423.jpg‎ (105,7 KB, 1596x gelezen)
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 14:02   #13788
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zou een of andere voetbalfan toch een lijstje van moeten hebben ergens? Maar de vraag is of je daar iets mee bent. Voor België zijn er 16 ploegen in eerste, dacht ik? Pakweg 25 spelers per ploeg, dat zijn er 400 in totaal. Als je op zo'n kleine groep statistisch betekenisvolle resultaten krijgt, dan is het héél erg.
Inderdaad, we moeten naar grotere statistieken. Bijvoorbeeld, hetzelfde, maar in Europa of zo.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 14:44   #13789
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Belgische absurditeit: supporteren langs het veld mag niet, in de kantine mag het wel.

https://www.gva.be/cnt/dmf20220109_97527882
Oud 12 januari 2022, 14:48   #13790
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vergelijking delta en omicron:

Ik ben een vroeger sciensano rapport van 19 november gaan vergelijken met het laatste rapport van 7 januari.

Het gaat over de periode 1-14 november vs 20 december - 2 januari.

We zien daar leuke dingen. Min of meer toevallig zijn de besmettingscijfers vergelijkbaar.

Zoals we kunnen zien, zijn de INCIDENTIES van besmetting min of meer vergelijkbaar tussen de twee perioden. Natuurlijk is het waar dat er een tijdshift is met ziekenhuisopnames en met IZ opname. Maar we zaten in een vergelijkbare periode van stijging toen ook. Dus zijn de getallen wel degelijk vergelijkbaar grosso modo, want vergelijkbaar epidemisch profielverloop.

Wat we vaststellen bij de recente omicron golf, is dat er overal meer gevaccineerden + geboosten besmet zijn per incidentie, dan ongevaccineerden.

Kortom, wat we met de bubbeltjes van de gemeenten waargenomen hebben, is nu veralgemeend: gevaccineerd zijn geeft een even grote of grotere kans om besmet te zijn. Maar niet veel.

Kijk maar naar de incidenties bij de 12-17 jarigen:

1408.27 niet-gevaccineerden ; 951.58 dubbel gevaccineerden + 381.74 geboosten, dus 1333 gevaccineerden, dat is bijna gelijk. In DIE groep was de "bescherming door vaccinatie" nochtans het meeste uitgesproken bij delta:

Daar was het nog: 1634.85 niet-gevaccineerden vs 456.19 gevaccineerden

Kortom, zelfs bij minderjarigen speelt "gevaccineerd zijn" totaal geen rol meer bij het "besmet zijn". (het geboost zijn wel).

Bij de 18-65 jarigen is het nog flagranter: 1626 niet-gevaccineerden vs 1308 dubbel gevaccineerden en 529 geboosten, dus 1837 gevaccineerden.

Kortom, enkel het geboost zijn doet nog iets aan besmetting.

Bij de ziekenhuis opnames is er wel iets verandert op het eerste gezicht. De grootste groep is nu de niet-gevaccineerde 18-65 jarigen groep.

Wat is er eigenlijk veranderd ?

We stellen vast dat de ziekenhuis opnames van niet-gevaccineerden VERGELIJKBAAR zijn, behalve voor de jongsten. Er waren zo goed als geen opnames voor minderjarigen, dat is nu een stuk hoger. De incidentie van opname van minderjarigen is nu vergelijkbaar met die van 18-65, daar waar die voorheen onbestaande was.

Het grote verschil met delta is dat vaccinatie nu een VEEL FORSER effect heeft op ziekenhuis opnames dan destijds bij minderjarigen.

==> het geeft aan dat het voor minderjarigen (12-17) voor de eerste keer interessant wordt om gevaccineerd te zijn als men de ongemakken van ziekenhuis opnames wil vermijden. Het effect is spectaculair: een factor van bijna 100.

In de groep 18-65 jaar is er niet veel verschil, en ziet men dat de booster niet veel doet. Daarentegen, bij bejaarden WEL. Bij bejaarden is het effect van een booster enorm.

Als we naar IZ opnames kijken, zien we iets gelijkaardigs behalve dat minderjarige ongevaccineerden daar minder voorkomen.

Kortom, het besluit is:

Enkel een booster doet nog iets aan besmetting, voor iedereen. Bij jongeren is het effect van normale dubbele vaccinatie ook verdwenen.

Merkwaardig genoeg lijken minderjarigen wat meer last te hebben van omicron dan van delta en helpt vaccinatie daar deze keer WEL.

Bij 18-65 jarigen is de situatie min of meer dezelfde als bij delta en heeft een booster weinig zin.

Bij bejaarden is het effect van een booster spectaculair en het effect van dubbele vaccinatie bijna volledig uitgewerkt.

Op het eerste gezicht klopt er iets niet, want met vergelijkbare incidenties zouden we ongeveer evenveel opnames hebben tussen delta en omicron, terwijl iedereen weet dat het er veel minder zijn.

Ik denk dat de opnames nog "vervuild zijn" met de staart van delta die nog doorliep tot 26 december in besmettingen, en dus nog later in ziekenhuis opnames en IC opnames.

Kortom, de hogere IC opnames en zo zijn waarschijnlijk nog grotendeels "delta" bij de ouderen. Niettemin zien we een belangrijke stijging van minderjarigen in het ziekenhuis, en dat kan moeilijk delta zijn, want daarvoor was het dus het geval niet.

Het besluit moet zijn dat voor de eerste keer we een argument hebben om minderjarigen te vaccineren omwille van "ziekte", hoewel het grotendeels is om "ongemakken" te vermijden. Omicron viseert wat meer de jongeren.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  delta_besmetting.png‎
Bekeken: 1589
Grootte:  58,1 KB
ID: 115560  

Naam:  delta_ziekenhuis.png‎
Bekeken: 1591
Grootte:  98,5 KB
ID: 115561  

Naam:  delta_IZ.png‎
Bekeken: 1566
Grootte:  98,8 KB
ID: 115562  

Naam:  omicron_besmetting.png‎
Bekeken: 1628
Grootte:  64,1 KB
ID: 115563  

Naam:  omicron_ziekenhuis.png‎
Bekeken: 1684
Grootte:  88,6 KB
ID: 115564  

Naam:  omicron_IZ.png‎
Bekeken: 1731
Grootte:  86,0 KB
ID: 115565  

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2022 om 14:57.
Oud 12 januari 2022, 15:24   #13791
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, we moeten naar grotere statistieken. Bijvoorbeeld, hetzelfde, maar in Europa of zo.
... en dan krijg ik net nu een berichtje door:

Citaat:
Op het forum van de grootste runningclub van Belgie worden de prestaties van de leden bijgehouden.
Er is ook een draadje te vinden van de terugval van prestaties van de diverse leden na de spuit.
Stillaan beginnen ze daar ook in te zien dat er iets niet pluis is. Hartproblemen en bloedverwante problemen.
De bijwerkingen worden echter niet in verband gezien door de artsen waar deze leden dan hun soelaas zoeken.
Maw , er zijn veel meer ingespotenen die in de ziekenhuizen liggen met tal van gezondheidsproblemen omwille van de spuit , dan er in de statistieken worden opgenomen.
Oud 12 januari 2022, 16:28   #13792
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...2K6&srcref=rss

Van Gucht is optimistisch over lente en zomer, moeten we ons dan toch zorgen maken? Herinner u de '100 jaar'.
Oud 12 januari 2022, 16:37   #13793
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...2K6&srcref=rss

Van Gucht is optimistisch over lente en zomer, moeten we ons dan toch zorgen maken? Herinner u de '100 jaar'.
Citaat:
want als deze golf voorbij is, kan een heel andere fase van de pandemie van start gaan
Maar deze golf IS een andere fase van de "pandemie". Het is de fase van de totale afgang van de maatregelaars
Oud 12 januari 2022, 16:39   #13794
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar deze golf IS een andere fase van de "pandemie". Het is de fase van de totale afgang van de maatregelaars
De deltagolf ook door het tegenvoorbeeld van de UK, maar idd, voor het gemeen nog te onzichtbaar.
Oud 12 januari 2022, 16:52   #13795
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en dan krijg ik net nu een berichtje door:

Op het forum van de grootste runningclub van Belgie worden de prestaties van de leden bijgehouden.
Er is ook een draadje te vinden van de terugval van prestaties van de diverse leden na de spuit.
Stillaan beginnen ze daar ook in te zien dat er iets niet pluis is. Hartproblemen en bloedverwante problemen.
De bijwerkingen worden echter niet in verband gezien door de artsen waar deze leden dan hun soelaas zoeken.
Maw , er zijn veel meer ingespotenen die in de ziekenhuizen liggen met tal van gezondheidsproblemen omwille van de spuit , dan er in de statistieken worden opgenomen.
Daarom dat veel topsporters die spuit niet willen, ik vermoed dat er veel zogezegd een spuit gekregen hebben.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 16:56   #13796
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De deltagolf ook door het tegenvoorbeeld van de UK, maar idd, voor het gemeen nog te onzichtbaar.
Inderdaad zat men te "wachten" tot het in de UK uit de hand liep, en het omgekeerde was waar. En men had heel heel even vrolijke vreugde toen de UK een weekje of 2 eerder omikron had, en men terug kon beginnen met de pesterijtjes van grenzen sluiten en zo. En nu blijkt dat het bij hen minder hard gaat dan elders

(ik wil eerst de ombuiging zien in positieve fractie voor ik zeker ben, maar 't ziet er toch goed uit ginder).
Oud 12 januari 2022, 17:01   #13797
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het besluit moet zijn dat voor de eerste keer we een argument hebben om minderjarigen te vaccineren omwille van "ziekte", hoewel het grotendeels is om "ongemakken" te vermijden. Omicron viseert wat meer de jongeren.
Omgerekend naar Vlaanderen gaat over 0,5 tot 1 opname per week en dat kan voor 1 nacht zijn, daar kun je geen statistieken over maken, dit raakt de foutmarge niet eens.

Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 17:33   #13798
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Omgerekend naar Vlaanderen gaat over 0,5 tot 1 opname per week en dat kan voor 1 nacht zijn, daar kun je geen statistieken over maken, dit raakt de foutmarge niet eens.

Ik had het niet over IZ, maar wel over ziekenhuis opnames.

Mijn idee is dat een minderjarige toch al onaangenaam ziek moet zijn om naar het ziekenhuis te gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2022 om 17:34.
Oud 12 januari 2022, 18:34   #13799
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn idee is dat een minderjarige toch al onaangenaam ziek moet zijn om naar het ziekenhuis te gaan.
Ik denk het niet. Zoals je hier elders kon lezen, gaan hedendaagse ouders voor het minste kuchje met hunne kleine naar de spoed. Meestal worden ze daar na een dag al weggestuurd. Dat is (alweer) geen sanitaire aangelegenheid, eerder een pastorale (sussen en geruststellen).
Oud 12 januari 2022, 18:37   #13800
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Bij kinderen zijn de aantallen zo laag dat je toch eerst moet nagaan of het geen te omschrijven risicogroepen betreft. Daarnaast spelen de langetermijnoverwegingen een veel grotere rol dan bij volwassenen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be