Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2022, 19:28   #13801
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik denk het niet. Zoals je hier elders kon lezen, gaan hedendaagse ouders voor het minste kuchje met hunne kleine naar de spoed.
Maar het punt is dat ze dat niet deden met delta, toen er evenveel van die jongeren besmet waren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 19:30   #13802
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Bij kinderen zijn de aantallen zo laag dat je toch eerst moet nagaan of het geen te omschrijven risicogroepen betreft. Daarnaast spelen de langetermijnoverwegingen een veel grotere rol dan bij volwassenen.
Maar in GANS deze historie gaat het om kleine getallen he, zelfs bij de bejaarden. Het gros van de mensen gaat niet naar 't ziekenhuis.

Het punt is gewoon dat als minderjarigen nu al wat meer naar 't ziekenhuis gaan, ze misschien niet enkel in 't algemeen een snotneus hebben, maar ook misschien zelfs 2 of 3 dagen in 't bed met koorts liggen. Om dat ongemakje te vermijden, kan een vaccin dus helpen. Dat is een luxe, ja, zoals het griep spuitje he. Om van die 2 of 3 dagen lastig in 't bed liggen af te zijn, bijvoorbeeld.
Oud 12 januari 2022, 19:32   #13803
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar in GANS deze historie gaat het om kleine getallen he, zelfs bij de bejaarden. Het gros van de mensen gaat niet naar 't ziekenhuis.

Het punt is gewoon dat als minderjarigen nu al wat meer naar 't ziekenhuis gaan, ze misschien niet enkel in 't algemeen een snotneus hebben, maar ook misschien zelfs 2 of 3 dagen in 't bed met koorts liggen. Om dat ongemakje te vermijden, kan een vaccin dus helpen. Dat is een luxe, ja, zoals het griep spuitje he. Om van die 2 of 3 dagen lastig in 't bed liggen af te zijn, bijvoorbeeld.
Ik vind dat te myopisch concluderend vanuit heel lage aantallen, en nee, dat is niet hetzelfde als bij bejaarden. ik vind het nog steeds roekeloos om voor het 'voordeel' dat jij beschrijft op zo'n jonge leeftijd een 'experimenteel' middel toe te dienen dat geen echt doorslaggevend nut heeft. (Want het kan haast niet anders of die enkelingen die er zwaar last van hebben, mankeren sowieso iets anders - die kan je dan nog vaccineren).
Oud 12 januari 2022, 20:09   #13804
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat te myopisch concluderend vanuit heel lage aantallen, en nee, dat is niet hetzelfde als bij bejaarden. ik vind het nog steeds roekeloos om voor het 'voordeel' dat jij beschrijft op zo'n jonge leeftijd een 'experimenteel' middel toe te dienen dat geen echt doorslaggevend nut heeft.
Ik zou het sneu vinden dat een minderjarige een zwaar probleem heeft later ZONDER een voordeeltje, maar enkele dagen NIET bedlegerig zijn en geen koorts hebben NU kan dat eventueel WEL waard zijn he. Kortom, hij koopt wel iets voor zijn risico. Wat ik schandalig vond, was dat hij er niks voor kocht. En nog erger, dat anderen daar wel eventueel een voordeeltje van hadden.

Kijk, dat is zoals een minderjarige die eens drugs gebruikt. Misschien helpt hij daar ook zijn latere leven mee om zeep, maar hij heeft er hopelijk wel NU plezier van. Voor mij is dat dan in principe OK.

Het is enkel als hij er niks voor koopt, en dat het in het voordeel zou zijn van ANDEREN dat het schandalig is he. Niet als anderen er GEEN voordeel aan hebben, en hij wel, ook al is het niet veel.

En eerlijk gezegd, de potentiële risico's in de toekomst zijn serieus aan het verminderen, nu we zien dat dat vaccin niet "verkeerd" werkt met omicron hoor. Er lijken geen effecten te zijn van averechtse immuniteit op een doorbrekende variant. Tot aan omicron hadden we daar niet de minste indicatie over, maar nu begint dat toch wel duidelijk te worden.

Er blijft dus nog wel een risico van onwetendheid, maar het neemt af.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 januari 2022 om 20:13.
Oud 12 januari 2022, 21:12   #13805
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het sneu vinden dat een minderjarige een zwaar probleem heeft later ZONDER een voordeeltje, maar enkele dagen NIET bedlegerig zijn en geen koorts hebben NU kan dat eventueel WEL waard zijn he. Kortom, hij koopt wel iets voor zijn risico. Wat ik schandalig vond, was dat hij er niks voor kocht. En nog erger, dat anderen daar wel eventueel een voordeeltje van hadden.

Kijk, dat is zoals een minderjarige die eens drugs gebruikt. Misschien helpt hij daar ook zijn latere leven mee om zeep, maar hij heeft er hopelijk wel NU plezier van. Voor mij is dat dan in principe OK.

Het is enkel als hij er niks voor koopt, en dat het in het voordeel zou zijn van ANDEREN dat het schandalig is he. Niet als anderen er GEEN voordeel aan hebben, en hij wel, ook al is het niet veel.

En eerlijk gezegd, de potentiële risico's in de toekomst zijn serieus aan het verminderen, nu we zien dat dat vaccin niet "verkeerd" werkt met omicron hoor. Er lijken geen effecten te zijn van averechtse immuniteit op een doorbrekende variant. Tot aan omicron hadden we daar niet de minste indicatie over, maar nu begint dat toch wel duidelijk te worden.

Er blijft dus nog wel een risico van onwetendheid, maar het neemt af.
Dat is dan ook niet het enige risico. Zulke risico's zullen wellicht klein zijn, maar dat is niet wat bedoeld wordt met 'risico's op lange termijn', of toch niet uitsluitend. Verder is het net de taak van het gezag om te verhinderen dat minderjarigen 'eens drugs gebruiken' voor ongelaagde 'fun': niet alleen vanwege die drugs, maar ook om een ongelaagd wereldbeeld als zodanig te voorkomen, wat uitmondt in een geest op latere leeftijd die ongeacht intelligentie essentieel verwrongen zou blijven (waardoor intelligentie zelfs contraproductief kan zijn), nl. ontstoken van fundamentele ethische rationaliteit die terugbuigt op het eigen functioneren waarvan de 'ratio' (die dus zelf gelaagd is - of niet) zich bij minderjarigen nog aan het installeren is. Zodra dat proces echter voltooid is op een 'mismaakte' wijze, wordt het steeds moeilijker om ethische rationaliteit later nog te implementeren. Zelfs de theoretische kennis kan erdoor bemoeilijkt worden, door de 'fun' die verbonden lijkt met de koppige ontkenning in functie van een meer zelfbevestigend denken. Dat terzijde.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 januari 2022 om 21:18.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 21:55   #13806
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hopelijk wordt covid op korte termijn een seizoengriepje zoals men laat uitschijnen en stopt al die shit. Ik weet wel nu dat de usual suspects nu gaan beginnen zeiken dat de comploterende overheden verder gaan hun beperkende macht gaan gebruiken maar soit er gaan altijd complot denkers zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 22:06   #13807
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Hopelijk wordt covid op korte termijn een seizoengriepje zoals men laat uitschijnen en stopt al die shit. Ik weet wel nu dat de usual suspects nu gaan beginnen zeiken dat de comploterende overheden verder gaan hun beperkende macht gaan gebruiken maar soit er gaan altijd complot denkers zijn.
Die overheid zegt zelf dat ze in mei het vaccin tegen Omicron willen verplichten, die bureaucratische machine is in gang gezet en is moeilijk te stoppen.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...d=winp1taskbar
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 23:01   #13808
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net nu we er aan gewend raken..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 00:42   #13809
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Hoe gaat het ook al weer met omicron & onze taalgenoten in Suriname?

https://www.youtube.com/watch?v=wUtXefH-AL8

https://www.youtube.com/watch?v=c1wvpLK7qG8
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 04:46   #13810
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook niet het enige risico. Zulke risico's zullen wellicht klein zijn, maar dat is niet wat bedoeld wordt met 'risico's op lange termijn', of toch niet uitsluitend.
Grotendeels wel he. Het enige systematische risico dat een vaccin kan opleveren, is een immuniteit die op een verkeerd been gezet wordt. Als DAT verkeerd gaat, is dat rampzalig, want DAT zal op GROTE SCHAAL gebeuren.

Bijvoorbeeld, mocht er een inlocken zijn, dan zal dat bij VELE of ALLE gevaccineerden het geval zijn. Dan spreken we niet over een half procentje of zo, maar over het gros van de gevaccineerden. Mocht er een serieus onderdrukken zijn van het aangeboren immuunsysteem tegen virale infectie, dan wordt voor het gros van de gevaccineerden, een banale verkoudheid (een andere !) veel gevaarlijker. Het zijn DIE dingen die een kleine kans hadden om zich te realiseren, en waarom men wat terughoudend kon zijn. Ik denk dat met de tijd, we waarnemen dat vele van die nefaste mogelijkheden kunnen geschrapt worden. Er blijft nog 1 vraagteken: hoe is de immuniteit NA omicron infectie bij een gevaccineerde en een niet-gevaccineerde ? Dat zullen we binnen een maand of zo waarschijnlijk beginnen waarnemen.

De andere vraag is bijvoorbeeld kanker. Zijn deze vaccins kankerverwekkend ? Maar de vraag is dan eerder: zijn ze meer kankerverwekkend dan een infectie ? Dat zullen we pas binnen 5 jaar of weten. In elk geval geloof ik niet dat die heel erg kankerverwekkend zullen zijn (als dat zo is, zal de ziekte dat ook zijn, dus ergens kifkif). Eerlijk gezegd, ik DENK niet dat dat een serieus risico is, het is gewoon nu zo dat daar waar men dacht dat zoiets ondenkbaar was, er wel degelijk een waargenomen potentieel mechanisme is. Maar uiteindelijk zal dat maar een kleine fractie van de gevaccineerden mogelijk treffen, dat is dus stukken minder algemeen dan een verkeerde immuunreactie.

En finaal blijven de korte-termijn bijwerkingen. Ja, het lijkt er toch op dat die vaccins wat nijdiger zijn op dat vlak dan het griep spuitje, en het is spijtig/schandalig/... dat dat niet beter is gedocumenteerd. Maar we blijven hier toch spreken over HEEL KLEINE risico's. Dingen zoals een kans op minder dan 10 000 of zo waarschijnlijk. Dat begint te lijken op verkeersongelukken he.

Kortom, ja er zijn kleine kansen op risico's in de "objectieve" zin, maar de kansen zijn klein. Dat is dan zoals "een risicootje willen nemen voor wat comfort". Dat is voor mij OK. DAT is ook bijvoorbeeld wat ik doe met een griepspuitje. Waarschijnlijk neem ik daar telkens een piepklein risicootje op een ernstige bijwerking, om mij wat comfort te kopen van niet 7 maar wel 2 dagen in mijn bed te liggen. Ik denk niet dat ik ga sterven aan griep.

Ik vind het best aanvaardbaar om een beetje te gokken met zijn toekomstige gezondheid voor wat comfort nu. Dat doe ik ook als ik een pint pak bijvoorbeeld.

Maar ik denk dat we stilaan het risico van zwaar verkeerde immuniteit kunnen opzij schuiven. DAT was voor mij de voornaamste reden om terughoudend te zijn ten aanzien massa vaccinatie bij mensen die het niet nodig hadden. Ik vind dat het heel cavalier was om dat toch op te solferen. Maar het kan zijn dat die cavaliere gok van de dwingelanden daar goed uitgekomen is. Als immuniteit tegen omicron bij gevaccineerden prima is, wat we binnenkort zullen weten, dan is dat rond.

Wil dat zeggen dat ze "gelijk hadden" ? Nee, het is ongelofelijk schandalig geweest want zij wisten dat ook niet. Ze hebben ermee gespeeld. Maar ze hebben chance gehad.

Citaat:
Verder is het net de taak van het gezag om te verhinderen dat minderjarigen 'eens drugs gebruiken' voor ongelaagde 'fun': niet alleen vanwege die drugs, maar ook om een ongelaagd wereldbeeld als zodanig te voorkomen, wat uitmondt in een geest op latere leeftijd die ongeacht intelligentie essentieel verwrongen zou blijven
Daar zijn we het fundamenteel niet over eens. Fun nu is belangrijker, en dat kan gelijk welke fun zijn. Morgen is altijd een tweedehandse overweging. Morgen is een twijfelachtige zaak. Een die op een zeker ogenblik gegarandeerd stopt. Nu ben ik het wel eens dat in die spijtige omstandigheden waar men "morgen" niet zal vermijden, men het lijden in die "morgen" wat moet intomen. Maar eerlijk gezegd, hoe minder "morgen" hoe beter.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 januari 2022 om 05:00.
Oud 13 januari 2022, 05:02   #13811
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zullen zien of de zotten nu hun bokkesprongen gaan opgeven.

Maar het punt is nu juist dat JIJ nu in de situatie zit van het gros van de bevolking DE GANSE TIJD: covid is voor de meeste mensen NOOIT ANDERS geweest dan een seizoensgriep, en TOCH was er al die shit. Shit die voor veel mensen veel erger was dan voor U.
Oud 13 januari 2022, 07:44   #13812
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
covid is voor de meeste mensen NOOIT ANDERS geweest dan een seizoensgriep, en TOCH was er al die shit. Shit die voor veel mensen veel erger was dan voor U.
Voor sommigen was die shit niet te vermijden, ik denk daarbij op de eerste plaats aan alle schoolgaande jongeren, aan mensen met schoolgaande kinderen, aan mensen in instellingen (bejaarden, mentaal gehandikapten, jongeren in de bijzondere jeugdzorg...) en aan kleine zelfstandigen (kappers, horeca-uitbaters, artiesten...).
Zij zijn zwaar mishandeld door de federale én de Vlaamse regering en zij moeten genoegdoening krijgen.

Daarnaast zijn er een paar miljoen die zelf voor hun shit gekozen hebben: de dwangmatige testers en quarantainegangers, de verslaafden aan "besmettingscijfers", degenen die zich dagelijks vergiftigen met radio- en TV-propaganda, degenen die de corona-app hun leven lieten bepalen, de "ja maar we zitten wel in een pandemie"-schreeuwers.
Zij hebben hun beloning al gehad en mogen al blij zijn als ze niet moeten boeten voor hun niet al te moedig gedrag.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 januari 2022 om 07:51.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 08:16   #13813
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor sommigen was die shit niet te vermijden, ik denk daarbij op de eerste plaats aan alle schoolgaande jongeren, aan mensen met schoolgaande kinderen, aan mensen in instellingen (bejaarden, mentaal gehandikapten, jongeren in de bijzondere jeugdzorg...) en aan kleine zelfstandigen (kappers, horeca-uitbaters, artiesten...).
Zij zijn zwaar mishandeld door de federale én de Vlaamse regering en zij moeten genoegdoening krijgen.
Ja dat bedoelde ik: de shit van het gemaatregel. Juist omdat het voor veruit de meeste mensen een seizoensgriep was.
Oud 13 januari 2022, 09:01   #13814
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

De shit van de maatregelen is nog maar goed begonnen, economisch problemen, inflatie, dure energie, armoede, …
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 09:41   #13815
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Daarom dat veel topsporters die spuit niet willen, ik vermoed dat er veel zogezegd een spuit gekregen hebben.
Over een paar weken beginnen de winterspelen. Voor al die atleten was het simpel: vaccin of stoppen met je sport. Veel die het niet wilden, akkoord.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 09:42   #13816
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hopelijk wordt covid op korte termijn een seizoengriepje .
Je hoopt dus dat covid erger gaat worden dan omikron?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2022, 09:47   #13817
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Beetje hoopvol door:

1. De observatie en erkenning door "de experts" dat Omikron meevalt
2. De uitspraken van MvR over transitie naar een "griep-beleid" voor Covid
3. Het wintermanifest dat door een grote & gebalanceerde groep wetenschappers is opgemaakt EN de reactie van GEMS-leden erop.

De mainstream lijkt toch langzaam te veranderen; ik durf hoop te koesteren!
Oud 13 januari 2022, 09:48   #13818
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Over een paar weken beginnen de winterspelen. Voor al die atleten was het simpel: vaccin of stoppen met je sport.
Het wordt interessant om te zien hoeveel er gaan doodvallen. We gaan het live kunnen volgen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 13 januari 2022, 09:49   #13819
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
3. Het wintermanifest dat door een grote & gebalanceerde groep wetenschappers is opgemaakt EN de reactie van GEMS-leden erop.
Heb je daar een link van?
Oud 13 januari 2022, 09:52   #13820
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je daar een link van?
Ah nee, ik bedoel de teneur van de reacties. Steven v Gucht & Erica Vlieghe in de krant waren toch vrij genuanceerd, waar ze ander veel harder terug duwen. Rector UGent zelfde.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be