Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 07:46   #121
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Met andere woorden, de vorm is dus voor jou belangrijker dan de inhoud? Het doet er voor jou niet toe of dat België een eerlijk België is dat respect heeft voor zijn eigen Grondwet of voor de meerderheid van zijn inwoners, zolang het maar 'België' is en je jezelf maar 'Belg' kunt noemen?
Voor sommigen is België inderdaad belangrijker dan de Belgen zelf.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 09:13   #122
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
eerbare compromissen zijn altijd te verkiezen boven alle andere oplossingen.
Wel, daar ben ik het nu eens niet mee eens, zie. De situatie is in onevenwicht. Een evenwichtige oplossing kan dat per definitie niet rechzetten, enkel het onevenwicht verschuiven. Dus ja, een echte oplossing zal dus in het voordeel moeten zijn van de groep die tot nu toe benadeeld is, maar daar is volstrekt niets perfide aan.

Er kan uiteraard over meer dan alleen BHV gesproken worden, bijvoorbeeld Vlaamse bijstand voor economisch herstel in Wallonie, maar er kan ab-so-luut geen sprake zijn van een prijs voor onze grondwettelijke gelijkheid te betalen, of gelijkwaardige toegevingen in de rand te doen, daar dat het globale probleem enkel maar erger zou maken.

Geen compromis, de Franstaligen zijn niet de hoeders van onze rechten.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 11:24   #123
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

BHV? Speelt geen rol bij de Vlaamse kiezer!

Juist gehoord op de radio. Uit een zeer recent onderzoek blijkt nu dus dat welgeteld 8% van de Vlamingen wegens de staatshervorming of de communautaire problemen zus of zo heeft gestemd.

Meteen ook volgens mij het ware aantal Vlaams-nationalisten in Vlaanderen. Zegge en schrijve: 8%!

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 11:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 11:30   #124
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Inderdaad.
De regering hoeft niet te vallen als de Vlamingen niet willen plooien. De regering valt alleen als de Vlaamse politici in de regering wil dat ze valt.

De regering kan perfect geen advies geven, ttz 'geen advies' is evenzeer een advies hé.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 11:34   #125
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik had begrepen dat je dat kunt omzeilen. Grondwettelijk gezien zouden de verkiezingen dan onwettelijk zijn maar met een meerderheid in het parlement kan je die dan toch nog alsnog wettelijk verklaren.
Nja, niet helemaal. De politici die met dit op de proppen komen - of advocaten - vergeten één ding: het verschil maken tussen achteraf verkiezingsresultaten geldig verklaren - wat het parlement inderdaad kan/moet doen en verkiezingen organiseren.

Ik heb dit uit eerste bron van de premier himself (toen ie nog geen premier was ) als BHV niet opgelost is en men zou verkiezingen willen organiseren dan kan elke burger naar de rechter stappen en die zal de verkiezingen ongrondwettig verklaren, men mag ze niet organiseren.
Als er dan mensen zouden zijn die op praat van politici toch stemhokjes willen gaan zetten en toch nog mensen willen gaat zitten en er zijn stemmers en iedereen doet wat de rechter verbied, dan ja, pas dan kan het parlement de uitslag goedkeuren.
Het parlement kan echter niet zeggen vooraf, dat er hoedanook toch verkiezingen moeten komen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:40   #126
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
BHV? Speelt geen rol bij de Vlaamse kiezer!

Juist gehoord op de radio. Uit een zeer recent onderzoek blijkt nu dus dat welgeteld 8% van de Vlamingen wegens de staatshervorming of de communautaire problemen zus of zo heeft gestemd.

Meteen ook volgens mij het ware aantal Vlaams-nationalisten in Vlaanderen. Zegge en schrijve: 8%!
8% dus.

Zelfs als de foutmarge 50% is komen ze op maximum 12%.

Het is een heuglijk vaststelling te vernemen dat vlaanderen toch wat minder zwart is dan ik had gedacht.

Het is natuurlijk slecht nieuws voor het VB en aanverwanten.

Het is nog slechter nieuws voor de aanhangers van een annexatie door de Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:52   #127
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
BHV? Speelt geen rol bij de Vlaamse kiezer!
Er is volgens mij ook niemand die geïnteresseerd is in het betalen van belastingen. Gaan we het innen van de belastingen dan voortaan ook maar stopzetten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:01   #128
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Juist gehoord op de radio. Uit een zeer recent onderzoek blijkt nu dus dat welgeteld 8% van de Vlamingen wegens de staatshervorming of de communautaire problemen zus of zo heeft gestemd.

Meteen ook volgens mij het ware aantal Vlaams-nationalisten in Vlaanderen. Zegge en schrijve: 8%!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Peilingen? De vuilbak in.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:17   #129
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
BHV? Speelt geen rol bij de Vlaamse kiezer!
Dat is een politiek, staatkundig en wettelijk probleem als burger laat dat mij koud maar het moet wel op een correcte manier opgelost worden. En als het niet opgelost wordt dan komen er andere oplossingen...
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:35   #130
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat: Zwartengeel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System
Peilingen? De vuilbak in.
U hebt voor wat het laatste citaat betreft zeker een punt.

Daarom zal ik wat nuanceren: indien dit onderzoek juist is, zijn er maar bitter weinig Vlamingen geïnteresseerd in de staatshervorming. Maar, rechtuit gezegd, daar hadden we geen onderzoek voor nodig. Dat wisten we al j�*�*ren.

Maar ik ben zeker akkoord met 'koppijn', wanneer hij stelt:
Citaat:
maar het moet wel op een correcte manier opgelost worden
Inderdaad, dat moet het ook.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 15:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:45   #131
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Citaat: Zwartengeel
U hebt voor wat het laatste citaat betreft zeker een punt.

Daarom zal ik wat nuanceren: indien dit onderzoek juist is, zijn er maar bitter weinig Vlamingen geïnteresseerd in de staatshervorming. Maar, rechtuit gezegd, daar hadden we geen onderzoek voor nodig. Dat wisten we al j�*�*ren.

Maar ik ben zeker akkoord met 'koppijn', wanneer hij stelt:


Inderdaad, dat moet het ook.
Zo stel ik ook altijd dat de vlamingen niet wakker liggen van BHV of eender welke staatshervorming of onafhankelijkheidsstreven, of aansluiting bij de Hollanders.

Wat hen nu vooral interesseert is hun portemonnee en hoe ze die crisis gaan overleven.

Ik weet dat die gedachte een domper is voor vlaamse nationalisten maar wat is "is".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:56   #132
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo stel ik ook altijd dat de vlamingen niet wakker liggen van BHV of eender welke staatshervorming of onafhankelijkheidsstreven, of aansluiting bij de Hollanders.

Wat hen nu vooral interesseert is hun portemonnee en hoe ze die crisis gaan overleven.

Ik weet dat die gedachte een domper is voor vlaamse nationalisten maar wat is "is".
Uit ditzelfde onderzoek -als het correct is natuurlijk- blijkt ook dat de meeste proteststemmers hun stem hebben uitgebracht op het VB, de NVA en de LDD.

Hetgeen erop zou wijzen -als het onderzoek juist is natuurlijk- dat deze partijen aangedikt zijn met tijdelijke malcontenten, die geen flouw benul hebben van BHV of wat dan ook in dat genre.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 16:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:59   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit ditzelfde onderzoek -als het correct is natuurlijk- blijkt ook dat de meeste proteststemmers hun stem hebben uitgebracht op het VB, de NVA en de LDD.

Hetgeen erop zou wijzen -als het onderzoek juist is natuurlijk- dat deze partijen aangedikt zijn met tijdelijke malcontenten, die geen flouw benul hebben van BHV of wat dan ook in dat genre.
Dus volgens dat onderzoek is het VB eigenlijk "overtollig" ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:06   #134
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Citaat: Zwartengeel
U hebt voor wat het laatste citaat betreft zeker een punt.

Daarom zal ik wat nuanceren: indien dit onderzoek juist is, zijn er maar bitter weinig Vlamingen geïnteresseerd in de staatshervorming. Maar, rechtuit gezegd, daar hadden we geen onderzoek voor nodig. Dat wisten we al j�*�*ren.
Je kan misschien de premier een mail sturen met de vriendelijke doch dringende vraag de staatshervorming te schrappen van de agenda. Gaat die mens content zijn!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:07   #135
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je kan misschien de premier een mail sturen met de vriendelijke doch dringende vraag de staatshervorming te schrappen van de agenda. Gaat die mens content zijn!
Vraag ook een "leesbevestiging".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:10   #136
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je kan misschien de premier een mail sturen met de vriendelijke doch dringende vraag de staatshervorming te schrappen van de agenda. Gaat die mens content zijn!


Neen neen. Er zijn dingen op dit vlak die dringend moeten worden opgelost. Liefst niet, maar, als het niet anders kan, desnoods door stemming meerderheid tegen minderheid.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 17:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 07:58   #137
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Er is volgens mij ook niemand die geïnteresseerd is in het betalen van belastingen. Gaan we het innen van de belastingen dan voortaan ook maar stopzetten?
allee waar haal je dat nu?
Zonder belastingen, geen wegen, enkel scholen voor de rijken; geen steun bij sociale problemen, enz...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:01   #138
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
allee waar haal je dat nu?
Zonder belastingen, geen wegen, enkel scholen voor de rijken; geen steun bij sociale problemen, enz...
Politiek bestaat uit meer dan dan 'je goestje krijgen' omdat je toevallig Frans spreekt, straatrue. Het Grondwettelijk Hof heeft de kieskring BHV ongrondwettelijk verklaard en dus moet er een oplossing komen. Om het even of er nu iemand wakker van ligt of niet. Maar dat je de ironie niet zou snappen had ik vooraf wel kunnen vermoeden.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 oktober 2009 om 08:07.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:55   #139
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo stel ik ook altijd dat de vlamingen niet wakker liggen van BHV of eender welke staatshervorming of onafhankelijkheidsstreven, of aansluiting bij de Hollanders.

Ik weet dat die gedachte een domper is voor vlaamse nationalisten maar wat is "is".
Volgens deze peiling van La Libre Belgique zijn 60% van de Vlamingen, 57% van de Walen en 53% van de Brusselaars overtuigd van de nood aan een staatshervorming. Ten tijde van de communautaire onderhandelingen was dat in Vlaanderen zelfs 77%.

Het enige wat u adhv deze peiling kan verklaren is dat deze indrukwekkende, universele steun voor een staatshervorming niet de meest dominante factor is in het stemgedrag van Vlamingen (net zoals pakweg justitie, of ecologie, of verkeer, of internationale samenwerking, om enkele voorbeelden te noemen).

Als u echter beweert dat dit betekent dat Vlamingen en andere Belgen zich niets aantrekken van het communautaire, wel dan bent u fout. Als u dat nu ook nog blijft vertellen zal ik moeten vaststellen dat u dat met oneerlijke motieven doet. Wat is, is, after all.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 8 oktober 2009 om 08:56.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:20   #140
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
allee waar haal je dat nu?
Zonder belastingen, geen wegen, enkel scholen voor de rijken; geen steun bij sociale problemen, enz...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Politiek bestaat uit meer dan dan 'je goestje krijgen' omdat je toevallig Frans spreekt, straatrue. Het Grondwettelijk Hof heeft de kieskring BHV ongrondwettelijk verklaard en dus moet er een oplossing komen. Om het even of er nu iemand wakker van ligt of niet. Maar dat je de ironie niet zou snappen had ik vooraf wel kunnen vermoeden.
Misschien had hij het gesnapt als er een smiley was geplaatst, zoals deze:
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be