Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Wie houdt het langst de zenuwen onder controle?
CD&V/N-VA/VLD 22 46,81%
CDH/MR/FDF 25 53,19%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 25 november 2007, 16:17   #121
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Doelt u op de grote borden van de Auchan? Wel, die zijn niet eentalig Frans, die zijn eentalig Nederlands.
Ga nu eens naar Menen: barakken, alle winkels zijn nu open en bekijk eens welke borden je daar nog in het NL vindt?
straatrue is offline  
Oud 25 november 2007, 16:17   #122
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Rijsel is dat Franse cultuur.
Zijn dat niet eerder Vlamingen die FR spreken?
Bedoel je niet "Franstalige Vlamingen" hier?
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 25 november 2007, 16:34   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ga nu eens naar Menen: barakken, alle winkels zijn nu open en bekijk eens welke borden je daar nog in het NL vindt?
Geen idee, het is jaren geleden dat ik nog in de Barakken was.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 16:35   #124
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

[quote=Eddy B;3097963]In het buitenland zullen ALLE soorten Vlamingen elkaar opzoeken, en bij gebrek eraan, zelfs hollanders![/quote]

Sommigen zouden zeggen: als het echt niet anders kan. Toch altijd hoffelijk blijven.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 16:36.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 16:36   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Rijsel is dat Franse cultuur.
Zijn dat niet eerder Vlamingen die FR spreken?
Ja, dat is Franse cultuur met een "noorderse" inslag.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 16:37   #126
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat is Franse cultuur met een "noorderse" inslag.
Neen, met een Vlaamse inslag.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 16:38   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja in het binnenland ook. Wanneer ik naar Luik ga dan vind ik het fijn dat er mensen zijn met een andere cultuur, die toch landgenoten zijn. Ik heb niet die ervaring met Franstaligen. Nu goed, Vlamingen zullen mekaar eerder opzoeken, dat is zo. Maar ik stel ook vast dat Limburgers West-Vlamingen niet zo vlug opzoeken en omgekeerd.
Bij mij speelt het op geen enkele wijze ook maar enige rol of dat ze al dan niet landgenoten zijn. Of gaat u nu mensen opzoeken louter omwille van hun identiteitskaart?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 16:40   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, met een Vlaamse inslag.
In Rijsel trekt men graag het schuifje open van "flamand" dit en "flamand" dat, maar dat heeft eigenlijk niet zoveel om het lijf. Als je echte, onvervalste Vlaamse cultuur nog wil ervaren, dan moet je naar de Frans-Vlaamse Westhoek. 't Enige wat eigenlijk nog aan Vlaamse cultuur in de grote steden is bewaard dat zijn de reuzenoptochten en de bijhorende plechtigheden. In Rijsel is daar voor het overige weinig nog van te merken. Naarmate de tijd is verstreken en door steeds verdergaande inwijking vanuit andere delen van Frankrijk is Rijsel naar doel en laten heel wat sterker verfranst naar cultuur.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 16:41   #129
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mij speelt het op geen enkele wijze ook maar enige rol of dat ze al dan niet landgenoten zijn. Of gaat u nu mensen opzoeken louter omwille van hun identiteitskaart?
Ik ga mensen niet perse opzoeken, maar het altijd wel een aangename verrassing als het Belgen zijn, zeker als men in de Soedan zit of zo.
En als de Belgen dan nog Vlaming zijn of Limburger, dan is het natuurlijk zeker een aangename verrassing.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 16:43.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 16:45   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga mensen niet perse opzoeken, maar het altijd wel een aangename verrassing als het Belgen zijn, zeker als men in de Soedan zit of zo.
En als de Belgen dan nog Vlaming zijn of Limburger, dan is het natuurlijk zeker een aangename verrassing.
Dat heeft dan niet zozeer met nationaliteit te maken, maar wel met eenzelfde referentiewereld. Welnu, die referentiewereld is onder Vlamingen veel dichter dan tussen een Vlaming en een Waal. De nabijheid is groter, net zoals, u ook al opmerkte, tussen West-Vlamingen onderling ten opzichte van een Limburger. Dit heeft evenwel veel met de achtergrond van mensen te maken. Ik zal bijvoorbeeld even dicht staan bij een Zeeuws-Vlaming, omdat ik Zeeuws-Vlaanderen heel goed ken. Als een Vlaming bijvoorbeeld jaren in Hongarije heeft gewoond en in Soedan een Hongaar ontmoet, zal dezelfde nabijheid ervaren worden: er is immers eenzelfde referentiekader.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 november 2007 om 16:47.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 16:48   #131
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Ik hoop op een Paars-groene coalitie, laat men dan maar eens een staatshervorming doen op maat van de Walen.

Ik weet al wie dan in 2009 met een brede glimlach zal staan pronken op tv.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline  
Oud 25 november 2007, 16:53   #132
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat heeft dan niet zozeer met identiteit te maken, maar wel met eenzelfde referentiewereld. Welnu, die referentiewereld is onder Vlamingen veel dichter dan tussen een Vlaming en een Waal. De nabijheid is groter, net zoals, u ook al opmerkte, tussen West-Vlamingen onderling ten opzichte van een Limburger. Dit heeft evenwel veel met de achtergrond van mensen te maken. Ik zal bijvoorbeeld even dicht staan bij een Zeeuws-Vlaming, omdat ik Zeeuws-Vlaanderen heel goed ken. Als een Vlaming bijvoorbeeld jaren in Hongarije heeft gewoond en in Soedan een Hongaar ontmoet, zal dezelfde nabijheid ervaren worden: er is immers eenzelfde referentiekader.
Ja en neen. Ik heb u dit reeds gezegd. Een Luikenaar voor mij is gevoelsmatig korterbij dan een Oostendenaar. Maar moest ik een Vlaming tegenkomen in Novossibirsk of in een godvergeten dorp in Siberië, dan zou me dat aangenaam verassen ja. Een Limburger nog meer. Ik zal het nooit vergeten. Tijdens een bezoek aan Palmyra ,25 jaar geleden, kwam er plotseling uit de woestijn een nietig 2-paard citroën hotsend en botsend opdoemen. En er stapte een man uit die afkomstig was uit Rekem (Limburg) en die in zijn eentje op weg was naar Jeruzalem. Ja, dat doet wel wat.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 16:54.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 17:03   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en neen. Ik heb u dit reeds gezegd. Een Luikenaar voor mij is gevoelsmatig korterbij dan een Oostendenaar. Maar moest ik een Vlaming tegenkomen in Novossibirsk of in een godvergeten dorp in Siberië, dan zou me dat aangenaam verassen ja. Een Limburger nog meer. Ik zal het nooit vergeten. Tijdens een bezoek aan Palmyra ,25 jaar geleden, kwam er plotseling uit de woestijn een nietig 2-paard citroën hotsend en botsend opdoemen. En er stapte een man uit die afkomstig was uit Rekem (Limburg) en die in zijn eentje op weg was naar Jeruzalem. Ja, dat doet wel wat.
Als ik even dezelfde zienswijze doortrek, zou ik hoegenaamd niet weten waarom iemand van Moeskroen - in mijn geval - gevoelsmatig dichterbij zou staan dan bijvoorbeeld iemand van Roeselare of Brugge.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 17:08   #134
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik even dezelfde zienswijze doortrek, zou ik hoegenaamd niet weten waarom iemand van Moeskroen - in mijn geval - gevoelsmatig dichterbij zou staan dan bijvoorbeeld iemand van Roeselare of Brugge.
Zulke affiniteit is natuurlijk iets persoonlijks. Misschien komt dit omdat Luik niet zover is van waar ik woon. Maastricht ook niet overigens.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 17:09.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 17:09   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zulke affiniteit is natuurlijk persoonlijk. Misschien komt dit omdat Luik niet zover aflegt vanwaar ik woon.
Moeskroen ligt hier niet ver vandaan, hoor. Nochtans zou ik niet weten waarom ik mij verbonden zou moeten voelen met die Franstaligen dan met een Vlaming uit Brugge.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 17:10   #136
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moeskroen ligt hier niet ver vandaan, hoor. Nochtans zou ik niet weten waarom ik mij verbonden zou moeten voelen met die Franstaligen dan met een Vlaming uit Brugge.
Neen, u schijnbaar niet.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 17:10.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 17:13   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, u schijnbaar niet.
Ik inderdaad niet, en met mij vele andere mensen. In mijn jeugdjaren heb ik het genoeg ondervonden: op de campings waar we met m'n ouders waren, zochten we gezelschap van andere Vlamingen (en Nederlanders trouwens ook) op. Ik heb nooit geweten dat er Franstaligen over de "tentdorpel" kwamen. Wel des te meer Vlamingen en Nederlanders (in de paasvakantie gingen we altijd naar Luxemburg en ik herinner me nog goed dat mijn ouders het bijzonder goed konden vinden met een Friese familie die daar ook altijd rond die tijd was).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 november 2007, 17:16   #138
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik inderdaad niet, en met mij vele andere mensen. In mijn jeugdjaren heb ik het genoeg ondervonden: op de campings waar we met m'n ouders waren, zochten we gezelschap van andere Vlamingen (en Nederlanders trouwens ook) op. Ik heb nooit geweten dat er Franstaligen over de "tentdorpel" kwamen. Wel des te meer Vlamingen en Nederlanders (in de paasvakantie gingen we altijd naar Luxemburg en ik herinner me nog goed dat mijn ouders het bijzonder goed konden vinden met een Friese familie die daar ook altijd rond die tijd was).
Ik bezoek geen campings. Ik kan daar dus niet over meepraten. Ik weet wel dat een goede kennis elk jaar naar de Provence trekt. Hij heeft een vaste standplaats op een camping. Hij doet dit reeds 35 jaar. Nooit problemen tussen Walen en Vlamingen volgens zijn zeggen. Zij gaan vaak (niet altijd) fietsen en samen iets drinken.

Laatst gewijzigd door system : 25 november 2007 om 17:19.
system is offline  
Oud 25 november 2007, 17:16   #139
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 november 2007 om 17:17.
filosoof is offline  
Oud 25 november 2007, 18:19   #140
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
De liberalen aan beide kanten van de taalgrens vinden dat deze onnozele spelletjes maar eens moeten ophouden. Het is welletjes geweest. We hebben een regering nodig.
partit, zijt ge nu helemaal zot ah worden?
born2bewild is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be