Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2011, 14:08   #121
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Inderdaad, en de "Galliers" leefden ten zuiden van de Somme. Ten noorden leefden de "Belgae". De Galliers spraken Keltische talen, die voortleven in Bretoens bijvoorbeeld. De Belgen spraken Belgisch, een Germaans dialekt.
Dat Caesar het over een Belgisch Gallië had was een leugen. Maar die leugen had hij nodig om Belgica te veroveren; hij had immers van Rome maar toestemming gekregen om Gallië te veroveren, en niet verder.
Het huidige Bretoens is volgens mij afkomstig van Britse kolonisten die zich in Bretagne vestigden vanaf het late Romeinse Rijk, en in groter getallen tijdens de grote volksverhuizingen.
Allemaal veel complexer dan het lijkt.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 14:26   #122
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het huidige Bretoens is volgens mij afkomstig van Britse kolonisten die zich in Bretagne vestigden vanaf het late Romeinse Rijk, en in groter getallen tijdens de grote volksverhuizingen.
Allemaal veel complexer dan het lijkt.
ik dacht eerder dat ze eerst in Bretagne zaten en dan pas overstaken naar Brittanië en niet andersom.

Zo zijn ze ook blijven hangen in Noord Spanje (Asturias) waar dezelfde dolmen te vinden zijn, én dezelfde doedelzakken.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 16:21   #123
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik dacht eerder dat ze eerst in Bretagne zaten en dan pas overstaken naar Brittanië en niet andersom.

Zo zijn ze ook blijven hangen in Noord Spanje (Asturias) waar dezelfde dolmen te vinden zijn, én dezelfde doedelzakken.
Ik had het over de Bretoense taal die nu nog gesproken wordt. Dat was de taal van de laat-Romeinse/vroeg-Middeleeuwse Keltische inwijkelingen uit het westen van Britannië. Als vergelijkpunt voor de distributie van talen ten tijde van Caesar is dat dus misschien niet bruikbaar. Ik dacht zelfs dat er bij de Britse Kelten ook wel wat Belgische stammen zaten. Die verdeling van Gallië in 3 is dus helemaal niet zo simpel als het lijkt.

En hierboven gooi je toch wel wat dingen op een hoop. Die dolmen stonden er al lang voordat er een Keltische cultuur opbloeide.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 03:25   #124
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Grieken zijn dus geen Europeanen.

Goede zet.
De naam Europa komt van de Grieken, Europa is een figuur uit de Griekse mythologie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 03:29   #125
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vergelijk het met de Mongolen. Ze namen de lokale cultuur over eens ze ver in een beschaafd land trokken. Anders dan de Romeinen die hun taal en cultuur aan gigantische volkerenmassa's konden opleggen. Nu, in de Helleense wereld lukte dat evenmin, ook was de administratie ook in het Oost-Romeinse Rijk in het Latijn.
Het Oost-Romeinse Rijk heeft daarna teruggegrepen naar wat er voorheen was, het Grieks.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 08:32   #126
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De naam Europa komt van de Grieken, Europa is een figuur uit de Griekse mythologie.
Ehm, Azië is een naam van Griekse oorsprong. Amerika is van Italiaanse oorsprong. Afrika zou eveneens van Griekse oorsprong kunnen zijn, of anders uit Noord-Afrika (waar zwart-Afrika geen al te hoge pet mee opheeft).

En Australië komt uit het... Latijn.

Dus: en dan?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 08:40   #127
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het Oost-Romeinse Rijk heeft daarna teruggegrepen naar wat er voorheen was, het Grieks.
"Het Oost-Romeinse Rijk" kende geen officiële taal, zo'n uitspraak is volledig nutteloos.

Hele delen van het rijk bleven gewoon Latijn spreken... Net als in andere eerder Koptisch werd gesproken, of andere Oosterse talen.

Latijn bleef overigens een academisch aanvaarde en ceremonieel belangrijke taal (wel eerder wereldlijk).

Uiteraard verdween dit, zeker na de twaalfde eeuw met de desintegratie van het Byzantijnse Rijk.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 04:35   #128
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Noord-Afrika (waar zwart-Afrika geen al te hoge pet mee opheeft)
²
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 04:46   #129
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Het Oost-Romeinse Rijk" kende geen officiële taal, zo'n uitspraak is volledig nutteloos.

Hele delen van het rijk bleven gewoon Latijn spreken... Net als in andere eerder Koptisch werd gesproken, of andere Oosterse talen.

Latijn bleef overigens een academisch aanvaarde en ceremonieel belangrijke taal (wel eerder wereldlijk).

Uiteraard verdween dit, zeker na de twaalfde eeuw met de desintegratie van het Byzantijnse Rijk.
Het Byzantijnse Imperium is vanaf het begin fundamenteel een Grieks Imperium.

Wel blijft het Latijn als taal van het leger en de administratie bestaan tot Justianus I (527-565).

Nadien Grieks, naast Armeens, Koptisch en Syrisch, maar die laatsten verdwenen vanaf de 7de eeuw.

Er wordt aangenomen dat de teloorgang van het Latijn in Byzantium een voedingsbodem was voor heel theologische misverstanden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 augustus 2011 om 04:46.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 04:49   #130
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Pas vanaf de kruistochten kwamen de Byzantijnen opnieuw in contact met Latijnse teksten.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 07:11   #131
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dat lijkt me toch raar, net zoals het "teloorgaan van vreemde talen" in Byzantium. Waar Koptisch verdween, kwamen Slavische talen in de plaats. Er was intensieve handel met de ontluikende Venetiaanse republiek, en andere West-Europese 'groot'machten.

Rond 900 bezaten de Byzantijnen overigens nog steeds het laarsje van Italië en delen van Sicilië, waar de bestuurs- en volkstaal het Latijn bleef.

Ik zou eens een boek moeten openslaan, al heb ik weinig referenties.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2011, 17:56   #132
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zou eens een boek moeten openslaan, al heb ik weinig referenties.
Peter Van Deun van de KUL is zo'n referentie:
  • hoogleraar Byzantijnse studies aan de KUL
  • lid van het redactiecomité van verschillende internationale tijdschriften, zoals Byzantion, Sacris Erudiri, Vigiliae Christianae
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2011, 18:05   #133
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat lijkt me toch raar, net zoals het "teloorgaan van vreemde talen" in Byzantium. Waar Koptisch verdween, kwamen Slavische talen in de plaats. Er was intensieve handel met de ontluikende Venetiaanse republiek, en andere West-Europese 'groot'machten.

Rond 900 bezaten de Byzantijnen overigens nog steeds het laarsje van Italië en delen van Sicilië, waar de bestuurs- en volkstaal het Latijn bleef.

Ik zou eens een boek moeten openslaan, al heb ik weinig referenties.
Da's al 12de eeuw, dat Venetië de Byzantijnse economie volledig leegzoog. Met als hoogte punt de vierde kruistocht en de inname van Constantinopel door de Franken, op 13 april 1204.

Venetië kocht de Frankische kruisvaarders uit en spande ze voor hun kar, Venetië was toen wat New York (Wall Street) nu is.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 6 augustus 2011 om 18:28.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 00:50   #134
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik dacht eerder dat ze eerst in Bretagne zaten en dan pas overstaken naar Brittanië en niet andersom.

Zo zijn ze ook blijven hangen in Noord Spanje (Asturias) waar dezelfde dolmen te vinden zijn, én dezelfde doedelzakken.
Klopt. De Britten werden uit Brittanië verjaagd door de Saxen en Angelen, die zij eerst zelf hadden laten komen, als huurlingen, om hen te helpen tegen de invallen van Ieren, Picten (de voorouders der Schotten ), en Scandinavische piraten. Zij staken over naar Armorica, waar zij de plaatselijke bevolking wegjaagden of uitroeiden, op uitzondering van de mooiste vrouwen, wiens tong afgesneden werd, zodat zij geen Armoricaans zouden leren aan de kinderen die de invallers bij hen verwekten...Van toen af was de naam van dit land Bretagne.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 00:52   #135
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik had het over de Bretoense taal die nu nog gesproken wordt. Dat was de taal van de laat-Romeinse/vroeg-Middeleeuwse Keltische inwijkelingen uit het westen van Britannië. Als vergelijkpunt voor de distributie van talen ten tijde van Caesar is dat dus misschien niet bruikbaar. Ik dacht zelfs dat er bij de Britse Kelten ook wel wat Belgische stammen zaten. Die verdeling van Gallië in 3 is dus helemaal niet zo simpel als het lijkt.

En hierboven gooi je toch wel wat dingen op een hoop. Die dolmen stonden er al lang voordat er een Keltische cultuur opbloeide.
Dolmen en andere Stonehenges zijn gebouwd door de eerste inwoners van Europa, degenen die daar leefden voor de Indo-Europese ( Arische ) volksverhuizingen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2014, 08:30   #136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Dat hebt U inderdaad verkeerd voor...een test die onlangs werd doorgevoerd in Engeland, heeft uitgemaakt dat de "Welsh" daarvan is bekend dat zij van bretoense afkomst zijn(ook hun taal is nog zeer verwant) wel degelijk zeer verschillen van de andere engelse stammen(Angelen en Saksen , zonder de nakomelingen van de Noormannen te vergeten), dat de grenzen tussen hun grondgebieden thans nog steeds nauw afgegrensd zijn, afgrenzing die volgens de gedane studie tot op het vasteland doorloopt....evenwel is er een duidelijke scheiding met andere kelten uit Ierland en Schotland(zeer nauw verwant ook in taal(gallic en gaelic), hoewel ze allebei terecht de naam kelt dragen....
De afstamming van de europeanen telt tal van andere volkeren, waaronder de groep der Germanen wel een zeer belangrijke groep is die de kelten hebben opgevolgd.....of gelooft je nog dat er in "Belgie" nog oude belgen( ook kelten) te vinden zijn....? Wel is die passage terug te vinden in de namen van menig dorp en stad in de nederlanden, maar niet meer in de taal, tenzij beneden de taalgrens en dat is dan nog te wijten aan het opdringen van de taalgrens van wat we nu de franse taal noemen( was dat niet oorspronkelijk de naam voor de frankische taal?)
Luke
Kelten kwamen eigenlijk uit het Noordelijk Alpijnse gebied en zwermden later uit naar de Britse eilanden en Toxandrië, Griekenland en Anatolië (Galatië). Resten van de oude Keltische taal vinden we inderdaad terug in het Bretoens. Uitlopers van de Keltische taal vinden we ook bij ons. De plaatsnamen verraden dit. Durbuy is zo'n aanwijzing en waarschijnlijk ook Eben (Emael),Averbode, Avendoren, enz.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2014 om 08:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2014, 23:02   #137
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Klopt. De Britten werden uit Brittanië verjaagd door de Saxen en Angelen, die zij eerst zelf hadden laten komen, als huurlingen, om hen te helpen tegen de invallen van Ieren, Picten (de voorouders der Schotten ), en Scandinavische piraten. Zij staken over naar Armorica, waar zij de plaatselijke bevolking wegjaagden of uitroeiden, op uitzondering van de mooiste vrouwen, wiens tong afgesneden werd, zodat zij geen Armoricaans zouden leren aan de kinderen die de invallers bij hen verwekten...Van toen af was de naam van dit land Bretagne.
schotten zijn afstammelingen van de scotti een Ierse stam, deze hebben de plaatselijk picten verdreven....
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2014, 17:31   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
schotten zijn afstammelingen van de scotti een Ierse stam, deze hebben de plaatselijk picten verdreven....
Schotten zijn Kelten. Galliërs dus. En het Schots is een 'keltische' taal.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 12:02   #139
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Ik ben een Frank. Mijn familienaam is helemaal frankisch.
Dat is dus Germaans. Ik ben daar trots op.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 12:10   #140
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik ben een Frank. Mijn familienaam is helemaal frankisch.
Dat is dus Germaans. Ik ben daar trots op.
En kunt u ons ook uitleggen wat er nu zo verheffend is aan uw 'Germaanse afkomst'?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be