Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2009, 12:58   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox"
Volgens mij sprak men in West-Vlaanderen altijd met een je/jij. Ik ben geen taalkundige, maar ik dacht toch dat ge/gij typisch Brabants zou zijn. Dat gezegd zijnde, als Oost-Vlaming praat ik wel altijd met een ge/gij. In mijn schrijftaal gebruik ik echter je/jij.

Verder moeten we er van bewust zijn dat de "minderwaardige" Vlaamse dialecten voor de Francofone elite een motief waren voor verfransing. Zelfs vandaag wordt het feit dat het AN de officiële taal is in Vlaanderen bewust ontkend, genegeerd of geminimaliseerd door deze elite.

Als gevolg van deze tegenwerkende Franstalige elite en Vlaamse taalparticularisten is de Nederlandse standaardtaal hier later ingevoerd. Uw Vlaams particularisme speelt in de kaart van de Franstalige elite en gaan hand in hand met verfransing.

De positie en de invoering van het Algemeen Nederlands heeft onze positie binnen de Belgische Staat versterkt. Waarom denk je b.v. dat Frankrijk Frans-Vlaams en het Elzassisch herkent als regionale talen i.p.v. respectievelijk het Nederlands en het Duits?
Je hebt daar enkele harde waarheden naar voor gebracht, DebianFox. Nog steeds zijn er, vooral Brusselse, Franstaligen die niet willen erkennen dat wij met Nederland één taalgebied vormen. Ze blijven dan ook systematisch dat feit ignoreren en wanneer ze in het buitenland vertoeven verkondigen ze de grote leugen: "La langue des Flamands est le flamand, un patois régional". Voor francofiele groeperingen, type FDF, zijn verschijnselen zoals system "gefundenes Fressen". Weet je, system zit eigenlijk opgescheept met dezelfde psychische aandoening waar ook Guido Gezelle mee geconfronteerd werd: doodsbang voor het Nederlands en voor Nederland. Gezelle was een schitterend dichter en ik lees nog steeds met veel voldoening uit zijn oeuvre. Maar hij was tegelijkertijd een bange katholieke priester, behekst door een fobie: "Den duivel uit het Noorden". Net zoals system wou hij per se het "Vlaams" (in zijn geval was dat zelfs het West-Vlaams) volledig losweken van het Nederlands. Dat heeft voor gevolg gehad dat hij zeer lang zichzelf in de literaire wereld in de afzondering heeft gedrukt, zowel bij het Vlaamse als het Nederlandse publiek. Dit is onze system nu ook aan het overkomen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:05   #122
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eh, dat is gewoon zo. In de oorspronkelijke opzet, voordat de Vlamingen kwamen meedoen, was het de bedoeling dat mensen hun basisniveau gingen testen. Als je je goed gaat voorbereiden, blijft er van dit idee niets over. Woordjes stampen was eigenlijk niet de bedoeling. Het leuke was nou net dat iedereen met de billen bloot moest door zijn/haar alledaagse beheersing van het Nederlands te testen. Het is gewoon een feit dat nog steeds de meeste Nederlanders zich daarom niet voorbereiden, en de meeste Vlamingen wel.
Maar dit is het niet alleen. Want dat is nogal een simplistische uitleg. De Vlamingen weten meer van hun taal en hebben beter onderwijs. En dat maakt dat ze vaak winnen. Een Nederlander is verbaal vaardiger ( moet men niets voor 'kennen', gewoon maar wat kletsen), maar in het schrijven zijn ze vaak de pineut.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 13:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:07   #123
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
Eh, dat is gewoon zo. In de oorspronkelijke opzet, voordat de Vlamingen kwamen meedoen, was het de bedoeling dat mensen hun basisniveau gingen testen. Als je je goed gaat voorbereiden, blijft er van dit idee niets over. Woordjes stampen was eigenlijk niet de bedoeling. Het leuke was nou net dat iedereen met de billen bloot moest door zijn/haar alledaagse beheersing van het Nederlands te testen. Het is gewoon een feit dat nog steeds de meeste Nederlanders zich daarom niet voorbereiden, en de meeste Vlamingen wel.
Dat is wellicht zo, Spinoza. Maar, het is ook vrij normaal. Nederland is nooit geconfronteerd geweest met een taalstrijd en staat daardoor tegenover het Nederlands in een minder gestresseerde positie. Voor de Vlamingen daarentegen (vooral dan in "Bruxelles" en Vlaams Brabant) is het Algemeen Nederlands een middel om zich tegenover de Francofonie te affirmeren.

Laatst gewijzigd door quercus : 22 juli 2009 om 13:08.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:12   #124
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In de bus naar Den Haag zaten vrijwel alle Vlamingen fanatiek te lezen in hun Groene Boekje en mekaar te overhoren.
Dat zij de Woordenlijst Nederlandse taal ("het Groene Boekje") uit het hoofd leren tijdens een busreis, bewijst dat er van het Algemeen Nederlands met een algmeen aanvaarde spellingsconventie een niet te onderschatten prestige uitgaat om deze taal grondig te leren.

Nederlanders staan er onverschiller tegenover. Voor hen is (het hebben van) Algemeen Nederlands sinds de negentiende eeuw zo volkomen vanzelfsprekend. Zij leren Nederlands thuis en op school en er is geen andere dominante taal in hun omgeving, die hen dwingt het voor hun taal op te nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 juli 2009 om 13:12.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:12   #125
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ontsteek dan in woede. Op uzelf dan.
Als argumentering kan dit tellen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:14   #126
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is wellicht zo, Spinoza. Maar, het is ook vrij normaal. Nederland is nooit geconfronteerd geweest met een taalstrijd en staat daardoor tegenover het Nederlands in een minder gestresseerde positie. Voor de Vlamingen daarentegen (vooral dan in "Bruxelles" en Vlaams Brabant) is het Algemeen Nederlands een middel om zich tegenover de Francofonie te affirmeren.
Taal is ook een kwestie van kennis, van regels, van structuur, van grammatica, kortom, van 'taalinzicht'. En dat hebben de Nederlanders veel weiniger in het algemeen. 'Taalkennis' is niet zo aan de Nederlanders besteed.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 13:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:17   #127
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar dit is het niet alleen. Want dat is nogal een simplistische uitleg. De Vlamingen weten meer van hun taal en hebben beter onderwijs. En dat maakt dat ze vaak winnen. Een Nederlander is verbaal vaardiger ( moet men niets voor 'kennen', gewoon maar wat kletsen), maar in het schrijven zijn ze vaak de pineut.
Je hebt gelijk,de Vlamingen schrijven beter Nederlands en de Nederlanders spreken het beter.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:19   #128
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar dit is het niet alleen. Want dat is nogal een simplistische uitleg. De Vlamingen weten meer van hun taal en hebben beter onderwijs. En dat maakt dat ze vaak winnen. Een Nederlander is verbaal vaardiger ( moet men niets voor 'kennen', gewoon maar wat kletsen), maar in het schrijven zijn ze vaak de pineut.
Het is dan wel opvallend dat de Nederlanders bij Tien voor Taal vaker hebben gewonnnen dan de Vlamingen met hun betere onderwijs. Ja, ik weet dat de perceptie ook in Nederland zo is dat de Vlamingen die spelletjes vaker hebben gewonnen.

"Tien voor taal geeft me dan ook veel plezier. Net als het feit dat de Hollanders denken dat de Vlamingen beter zijn. Toch wonnen zij over die afgelopen twaalf seizoenen zeven procent meer van al die spelletjes dan wij. Misschien denken ze dat wij beter zijn, omdat als wij Vlamingen winnen, we nou eenmaal veel blijer zijn."

Dit citaat is van Marcel Vanthilt, de Vlaamse co-presentator van Tien voor Taal. Een redelijk onverdachte bron lijkt me zo.

Het is natuurlijk weer buitengewoon typisch. Als een Nederlander in gezelschap beter uit z'n woorden komt dan een stotterende Vlaming, dan noemen we dat een grote bek. Maar als een Vlaming beter kan spellen en schrijven, dan is dat opeens wel taalvaardigheid.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:21   #129
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Taal is ook een kwestie van kennis, van regels, van structuur, van grammatica, kortom, van 'taalinzicht'. En dat hebben de Nederlanders veel weiniger in het algemeen. 'Taalkennis' is niet zo aan de Nederlanders besteed.
Nederlanders leren beter het spreken van de talen op school en de Vlamingen leren beter het schrijven.
De Walen kunnen geen talen leren.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:22   #130
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is dan wel opvallend dat de Nederlanders bij Tien voor Taal vaker hebben gewonnnen dan de Vlamingen met hun betere onderwijs. Ja, ik weet dat de perceptie ook in Nederland zo is dat de Vlamingen die spelletjes vaker hebben gewonnen.

"Tien voor taal geeft me dan ook veel plezier. Net als het feit dat de Hollanders denken dat de Vlamingen beter zijn. Toch wonnen zij over die afgelopen twaalf seizoenen zeven procent meer van al die spelletjes dan wij. Misschien denken ze dat wij beter zijn, omdat als wij Vlamingen winnen, we nou eenmaal veel blijer zijn."

Dit citaat is van Marcel Vanthilt, de Vlaamse co-presentator van Tien voor Taal. Een redelijk onverdachte bron lijkt me zo.

Het is natuurlijk weer buitengewoon typisch. Als een Nederlander in gezelschap beter uit z'n woorden komt dan een stotterende Vlaming, dan noemen we dat een grote bek. Maar als een Vlaming beter kan spellen en schrijven, dan is dat opeens wel taalvaardigheid.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:28   #131
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Nederlanders leren beter het spreken van de talen op school en de Vlamingen leren beter het schrijven.
De Walen kunnen geen talen leren.
Totaal onzin. Niet alle Walen zijn eentalig, Sidharta.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:28   #132
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat zij de Woordenlijst Nederlandse taal ("het Groene Boekje") uit het hoofd leren tijdens een busreis, bewijst dat er van het Algemeen Nederlands met een algmeen aanvaarde spellingsconventie een niet te onderschatten prestige uitgaat om deze taal grondig te leren.

Nederlanders staan er onverschiller tegenover. Voor hen is (het hebben van) Algemeen Nederlands sinds de negentiende eeuw zo volkomen vanzelfsprekend. Zij leren Nederlands thuis en op school en er is geen andere dominante taal in hun omgeving, die hen dwingt het voor hun taal op te nemen.
Dus U neemt die uitspraak van Spinoza zomaar voor zoete koek als zijnde het Evangelie ?

U stelt mij teleur nu Ernst, ik dacht dat U gefundeerder werkte.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:30   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Uitspraken als "Hebbie benzine ?" zal je een vlaming nooit horen doen.

En zo kan ik er nog een paar uit mijn mouw toveren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:30   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Je hebt gelijk,de Vlamingen schrijven beter Nederlands en de Nederlanders spreken het beter.
Helemaal niet.
De intonatie van de Nederlanders grenst aan het barbarisme.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:36   #135
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Helemaal niet.
De intonatie van de Nederlanders grenst aan het barbarisme.
De meeste Vlamingen spreken als Fransen ,die Nederlands hebben geleerd.
Ik neem het ze niet kwalijk ,maar ga niet zeggen dat het Nederlands in al zijn variaties hier niet goed wordt uitgesproken.
Natuurlijk is er een verschil tussen aardappel eters en de met aardappel sprekers.
Dat is juist de charme.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:38   #136
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus U neemt die uitspraak van Spinoza zomaar voor zoete koek als zijnde het Evangelie ?

U stelt mij teleur nu Ernst, ik dacht dat U gefundeerder werkte.
Het bewijst het tegendeel van wat system u en mij wil laten geloven, namelijk dat het Algemeen Nederlands en een correcte spelling de Vlamingen wel degelijk aan het hart gaan.

Het feit u deze reactie post, bewijst eveneens dat u u aangesproken voelt, waarmee ik geenszins gezegd wil hebben dat uw niveau ontroereikend is. Integendeel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:40   #137
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Totaal onzin. Niet alle Walen zijn eentalig, Sidharta.
De laatste jaren ga ik er niet meer heen.
Ik vind ze onbeschoft .Ze spreken alleen Frans en als ze Nederlands kunnen spreken, doen ze het niet.
In geen ander land kom je zulke mensen tegen.
Alleen bejaarden komen daar nog als toeristen ,omdat ze slecht horend zijn.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:48   #138
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Helemaal niet.
De intonatie van de Nederlanders grenst aan het barbarisme.
De kwaliteit van het Nederlands van de Nederlanders is vaak bedroevend. Maar nogmaals: Voor hen is het zo vanzelfsprekend. Eerst als Vlamingen van hen winnen met taalspelletjes en dictees, worden zij met hun neus op de feiten gedrukt.

Wat te denken van de uitermate bedroevende ontwikkeling dat veel Nederlanders moeite hebben met het onderscheid tussen 'zij' en 'hun': "Hun hebben dat gedaan."? Ik word bijkans moe van het verbeteren van mijn landgenoten, onder wie veel leeftijdsgenoten en scholieren. Onverschilligheid of een tekortkoming in het onderwijs?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 13:52   #139
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De kwaliteit van het Nederlands van de Nederlanders is vaak bedroevend. Maar nogmaals: Voor hen is het zo vanzelfsprekend. Eerst als Vlamingen van hen winnen met taalspelletjes en dictees, worden zij met hun neus op de feiten gedrukt.

Wat te denken van de uitermate bedroevende ontwikkeling dat veel Nederlanders moeite hebben met het onderscheid tussen 'zij' en 'hun': "Hun hebben dat gedaan."? Ik word bijkans moe van het verbeteren van mijn landgenoten, onder wie veel leeftijdsgenoten en scholieren. Onverschilligheid of een tekortkoming in het onderwijs?
Als U maar goed beseft dat er veel werk aan het taalgebruik van Nederlanders is.

Als dat geen halt wordt toegeroepen is het Nederlander Nederlands binnen 100 jaar totaal veranderd en totaal onverstaanbaar.
Daar komen nog de SMS en de CHATTAAL bij die ook hier in België niet bevorderlijk zijn voor de verstaanbaarheid.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 14:03   #140
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De kwaliteit van het Nederlands van de Nederlanders is vaak bedroevend. Maar nogmaals: Voor hen is het zo vanzelfsprekend. Eerst als Vlamingen van hen winnen met taalspelletjes en dictees, worden zij met hun neus op de feiten gedrukt.

Wat te denken van de uitermate bedroevende ontwikkeling dat veel Nederlanders moeite hebben met het onderscheid tussen 'zij' en 'hun': "Hun hebben dat gedaan."? Ik word bijkans moe van het verbeteren van mijn landgenoten, onder wie veel leeftijdsgenoten en scholieren. Onverschilligheid of een tekortkoming in het onderwijs?
Ga Pauline Cornellise eens lezen ,dan praten we verder.
U heeft de wijheid niet in pacht.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be