Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 december 2013, 18:40   #121
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Investeringen ok, maar dan wel met garantiebepalingen en convenanten
En die zijn er nu niet dus.
Als die er niet zijn, biedt het onderstaande altijd nog meer dan dat ze er wel zouden zijn met negatieve resultaten.

4. Wallonië enige economische groeiregio van België
18 jun 2013
http://www.express.be/business/nl/ec...lgi/191936.htm

5. "Wallonië creëert meer jobs dan Vlaanderen”
18/04/2013
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...omie/1.1607669
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 18:53   #122
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als die er niet zijn, biedt het onderstaande altijd nog meer dan dat ze er wel zouden zijn met negatieve resultaten.

4. Wallonië enige economische groeiregio van België
18 jun 2013
http://www.express.be/business/nl/ec...lgi/191936.htm

5. "Wallonië creëert meer jobs dan Vlaanderen”
18/04/2013
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...omie/1.1607669
Bij jobs creëren moet ik altijd denken aan het subsidietijdperk van joop den uijl in de jaren 70.
Wallonië zal uiteindelijk zelf z'n boontjes moeten doppen. Amsterdam gaat toch ook niet meebetalen voor de problemen die spelen in Rotterdam?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 19:36   #123
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij jobs creëren moet ik altijd denken aan het subsidietijdperk van joop den uijl in de jaren 70.
Wallonië zal uiteindelijk zelf z'n boontjes moeten doppen. Amsterdam gaat toch ook niet meebetalen voor de problemen die spelen in Rotterdam?
Ofwel, Nederland had Limburg moeten laten barsten na het sluiten van de mijnen
Noord Brabant, zo arm als de neten voorheen, nu de regio waarop NL drijft.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 19:48   #124
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wallonië zal uiteindelijk zelf z'n boontjes moeten doppen.....
Als in Vlaanderen de groei krimpt en hun export omlaag, terwijl bij de Walen omhoog doen ze blijkbaar goed hun best

Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 december 2013 om 19:48.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:06   #125
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als in Vlaanderen de groei krimpt en hun export omlaag, terwijl bij de Walen omhoog doen ze blijkbaar goed hun best
Het is beslist niet zo dat ik ze niets gun, in tegendeel.
Ze moeten alleen op zeer korte termijn op eigen benen kunnen staan met alle noodzakelijke saneringen.
Dus geen of zo min mogelijk subsidies meer vanuit Vlaanderen.
En dan heb ik het nog niet eens over de ellende van Brussel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 december 2013 om 20:23.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:18   #126
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is beslist niet zo dat ik ze niets gun, in tegendeel.
Ze moeten alleen op zeer korte termijn op eigen benen kunnen staan met alle noodzakelijke saneringen.
Dus geen of zo min mogelijk subsidies meer vanuit Vlaanderen.
Nederland is de derde handelspartner van Wallonië

Waarom Nederland zich meer op Wallonië gaat richten wordt o.a. beschreven door het ministerie van Buitenlandse Zaken in de deze PDF, sept 2013
http://www.agentschapnl.nl/sites/def...%AB%202013.pdf

Nog een keer de vraag dan, had Nederland dus maar geen geld in Limburg moeten steken na het sluiten van de mijnen?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:23   #127
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is beslist niet zo dat ik ze niets gun, in tegendeel.
Ze moeten alleen op zeer korte termijn op eigen benen kunnen staan met alle noodzakelijke saneringen.
Dus geen of zo min mogelijk subsidies meer vanuit Vlaanderen.
Wat je nog meer dan? Op zeer korte termijn ..... ze hebben het tij ook nog eens tegen van een enorme wereldwijde crisis, maar weten desondanks de Vlamingen te passeren in export en economische groei, plus banengroei. Dat bij elkaar genomen is zeer zeker een prestatie.
Tot aan in ieder geval 2020 rekent NL volgens bovenstaande PDF dat ze de Vlamingen voorbij zullen blijven steken.

De Walen vormen voor NL tevens een goede economische connectie richting Frankrijk en zuidelijke landen in Europa.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 december 2013 om 20:28.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:27   #128
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nederland is de derde handelspartner van Wallonië

Waarom Nederland zich meer op Wallonië gaat richten wordt o.a. beschreven door het ministerie van Buitenlandse Zaken in de deze PDF, sept 2013
http://www.agentschapnl.nl/sites/def...%AB%202013.pdf

Nog een keer de vraag dan, had Nederland dus maar geen geld in Limburg moeten steken na het sluiten van de mijnen?
Zoals ik al eerder zei: heldere convenanten zijn een voorwaarde. Anders krijg je situaties als met het RSV concern.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:32   #129
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat je nog meer dan? Op zeer korte termijn ..... ze hebben het tij ook nog eens tegen van een enorme wereldwijde crisis, maar weten desondanks de Vlamingen te passeren in export en economische groei, plus banengroei. Dat bij elkaar genomen is zeer zeker een prestatie.
U draait om de hete brei heen.
Waarom hebben ze extra geld nodig als het zo goed gaat? En waarom ontbreekt de transparantie over de gedane uitgaven?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:32   #130
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zoals ik al eerder zei: heldere convenanten zijn een voorwaarde. Anders krijg je situaties als met het RSV concern.
Misschien toch maar eens die PDF doornemen. Gewoon loslaten en los zien van een aansluitingsverhaal Vlaanderen/Nederland. Heeft er allemaal niets mee van doen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:40   #131
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U draait om de hete brei heen.
Waarom hebben ze extra geld nodig als het zo goed gaat? En waarom ontbreekt de transparantie over de gedane uitgaven?
Hetzelfde wat ik aan je aangaf. Had Nederland geen geld in Limburg moeten steken en Noord Brabant aan z'n lot overlaten? Nu floreert N-Brabant, dus?
Waarom denk je dat Nederland er gat in ziet? Omdat er geen potentieel zit, of dat het slecht zal blijven gaan in Wallonië?

Als Wallonië het volgens die PDF in ieder geval tot aan 2020 beter blijft doen dan Vlaanderen dan zet ik ons (NL) geld liever in op Wallonië.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 december 2013 om 20:41.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:46   #132
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Misschien toch maar eens die PDF doornemen. Gewoon loslaten en los zien van een aansluitingsverhaal Vlaanderen/Nederland. Heeft er allemaal niets mee van doen.
Het investeren in havens is van een ander gehalte als investeren in werkeloosheid en gesubsidieerde banen zonder winstoogmerken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 20:49   #133
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hetzelfde wat ik aan je aangaf. Had Nederland geen geld in Limburg moeten steken en Noord Brabant aan z'n lot overlaten? Nu floreert N-Brabant, dus?
Waarom denk je dat Nederland er gat in ziet? Omdat er geen potentieel zit, of dat het slecht zal blijven gaan in Wallonië?

Als Wallonië het volgens die PDF in ieder geval tot aan 2020 beter blijft doen dan Vlaanderen dan zet ik ons (NL) geld liever in op Wallonië.
Ik denk dat de transferbedragen naar Wallonië vele malen groter zijn dan wat wij ooit hebben geïnvesteerd in Limburg en Brabant.
Maar ik blijf er bij dat investeringen vooral transparant moeten zijn
De huidige geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is zeker niet duidelijk.
Nog altijd heb ik het beeld voor ogen dat de sociale zekerheid Nederland in de jaren zeventig voornamelijk uit de aardgasbaten werden betaald.
Hetzelfde is nu aan de gang met Wallonië, maar nu op de zakken van de Vlamingen. En dat al heeeeel lang.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 december 2013 om 21:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 21:00   #134
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U draait om de hete brei heen.
Waarom hebben ze extra geld nodig als het zo goed gaat? En waarom ontbreekt de transparantie over de gedane uitgaven?
Gesteld dat er een eveneens politieke visie van Buitenlandse Zaken achter zou zitten .. economische samenwerking met Wallonië zoeken.
Waar kom je dan op uit (indien rekening geworden zou houden met een eventueel mogelijke splitsing van België)?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 21:02   #135
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het investeren in havens is van een ander gehalte als investeren in werkeloosheid en gesubsidieerde banen zonder winstoogmerken.
Heb je duidelijk die PDF niet gelezen waar de accenten liggen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 21:06   #136
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat de transferbedragen naar Wallonië vele malen groter zijn dan wat wij ooit hebben geïnvesteerd in Limburg en Brabant.
Ik heb geen idee, maar wat Vlaanderen betreft is dit van een veel kortere periode dan in Nederland het geval is geweest.
Daarnaast dien je tevens bedragen te vergelijken aangepast aan de inflatie om een vergelijking met Vlaanderen mogelijk te kunnen maken.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 21:13   #137
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Ik heb geen idee, maar wat Vlaanderen betreft is dit van een veel kortere periode dan in Nederland het geval is geweest.
Daarnaast dien je tevens bedragen te vergelijken aangepast aan de inflatie om een vergelijking met Vlaanderen mogelijk te kunnen maken.
Ik ben geschrokken van wat de Vlamingen altijd is aangedaan met het verlies van de Nederlandse taal en een gigantische hoeveelheid geld sinds 1830 richting Wallonië.
Ja, ze zijn nooit echt fysiek in het verzet hiertegen gekomen, en ze zijn er altijd bij geweest.
Maar toch..
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 december 2013 om 21:21.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 23:19   #138
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben geschrokken van wat de Vlamingen altijd is aangedaan met het verlies van de Nederlandse taal en een gigantische hoeveelheid geld sinds 1830 richting Wallonië.
Ja, ze zijn nooit echt fysiek in het verzet hiertegen gekomen, en ze zijn er altijd bij geweest.
Maar toch..
Nu ja ,lees onze nationale geschiedenis eens goed,en je begrijpt het vanzelf....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 23:57   #139
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben geschrokken van wat de Vlamingen altijd is aangedaan met het verlies van de Nederlandse taal en een gigantische hoeveelheid geld sinds 1830 richting Wallonië.
Ja, ze zijn nooit echt fysiek in het verzet hiertegen gekomen, en ze zijn er altijd bij geweest.
Maar toch..
Erover in zitten hoef je niet meer, ze hebben hun eigen taal inmiddels ..Nederlands, Vlaams net hoe ze het willen benoemen.
En willen ze apart, nou dan doen ze dat toch. Da's onze zaak niet, al niet meer sinds 1830 /1839.

We hebben er totaal niets mee van doen. België is een ander land wat z'n eigen problemen dient op te lossen. Bemoeien met de interne politiek van een ander land als België is zot en vragen om een enorme bak aan moeilijkheden welke we internationaal niet aan zouden kunnen.

Mocht er een politieke visie achter zitten waarom men zich meer op Wallonië gaat richten dan is wel duidelijk wat deze zou kunnen zijn, rekening houden met een mogelijk eventuele splitsing in het achterhoofd.

Gesteld bijvoorbeeld eens dat België bij een splitsing zou blijven bestaan uit Wallonië, Brussel en de Duitstalige gebieden? In dat geval blijft België bestaan met de nadruk op Wallonië, binnen de EU. Goede banden zijn voor ons dus uiterst belangrijk.
Met Vlaanderen hebben we in dat geval te doen met een nieuw land wat we eerst nog zullen moeten erkennen als onafhankelijk land en zal vrijwel zeker een land zijn buiten de EU.
Zeker als een aantal grote landen tegen afgescheiden landen in de EU kunnen laten zijn is voor Nederland het hemd nader dan de rok.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 17:02   #140
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat de transferbedragen naar Wallonië vele malen groter zijn dan wat wij ooit hebben geïnvesteerd in Limburg en Brabant.
Maar ik blijf er bij dat investeringen vooral transparant moeten zijn
De huidige geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is zeker niet duidelijk.
Nog altijd heb ik het beeld voor ogen dat de sociale zekerheid Nederland in de jaren zeventig voornamelijk uit de aardgasbaten werden betaald.
Hetzelfde is nu aan de gang met Wallonië, maar nu op de zakken van de Vlamingen. En dat al heeeeel lang.
De Vlamingen betalen dat graag.
Liever geld naar een Waal dan naar een Nederlander.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be