Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2009, 12:35   #121
brother paul
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ah, hoe weet je dat ?

Het is overigens mijn drie jaar niet, het is de 3 jaar die staat in de referte van T&M Leuven, en andere internationale onderzoeken (o.a. uit Nederland) wijzen daar ook naar (ref : http://www.milieudefensie.nl/verkeer...aliteit/feiten ).

Idd, bij temperatuursinversie wanneer ons eigen fijn zwevend dieselroet onder een grote stolp zit en niet weg kan, dan zitten we werkelijk in ons eigen fijnstof te stikken (vooral stedelijke gebieden en industriegebieden), de (te lage volgens WHO) alarmwaarden PM 10 (en PM 2,5=nieuw) worden dan rapide overschreden (link www.irceline.be )
(ik heb wat rekenwerk onderaan bijgevoegd)

Tiens, ge moet toch eens googlen op de wetenschappelijke studies hierover.
Gewoon <fijnstof> in alle talen, Paul

En de WHO of wereldgezondheidsorganisatie -waarvan 193 landen lid zijn- stelt toch niet voor niets -en niet uit het niets - sinds 2005 strengere alarmwaarden op voor PM 10 en vooral PM 2,5 als de officieel gerechtswerkzame limieten van de EU:

PM 2,5 is dubbel zo gevaarlijk bij gelijke dosis...


En dan gaat het nog over het alibi-PM10 waarop vooral de roetfilters afgestemd zijn... dat het veel fijnere PM2,5 en veel kleiner in hoeveelheden verhoogt...

Het WHO baseert zich op wetenschappelijke studies over fijnstof over heel de wereld, hier een link naar de samenvatting (1) en het pdf.document (2) van 2004 (veel leesplezier ):
(1) http://www.who.int/quantifying_ehimp.../en/index.html
(2) http://www.who.int/quantifying_ehimp...tions/ebd5.pdf

De EU gaat trouwens ook zijn grenswaarden PM 2,5 herzien, maar blijven 2,5 maal zwakker als de 10 µg/m³ van de WHO... :


Nog enkele links:
http://www.milieurapport.be/default....54&NodeID=2654
http://www.irceline.be/~celinair/dut...enrl_java.html
zoeken op luchtkwaliteit/ fijnstof / PM 10 is dalend omwille van meer roetfilters (historiek) maar met het dubbel zo gevaarlijke PM 2,5 beginnen ze pas... maar enkele plaatselijke metingen in 2008...

Simpel rekenwerkje , regel van 3:

Nederland waar maar 17 % van de personenwagens diesels zijn (ref cbs.nl)
verder uit
In Be zijn 56 % van de personenwagens diesels... maak ´ns een berekening als er wintersmog is en we onder ons eigen stolpje zitten te stikken...

Btw Paul die refs uit mijn vorige posts zou dan allemaal gelogen zijn (ook door dokters-longexperten en talrijke wetenschappers o.a ook van het Max Planck instituut en het Instituut für Neurobiologie und Molekulare Medizin, Rome ?



Gewoon lezen Paul, ik kan het Duits ook vertalen voor je geef een seintje.

sorry voor de zeer uitgebreide post, maar ik kan niet anders als alles herhalen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 14:11   #122
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja, Jantje toevallig heb ik wel 23 jaar in het buitenland gewoond...
Tja, dan is het ook niet verwonderlijk dat je de Vlaamse café gewoontes niet kent.

Ik kom zeer regelmatig in het buitenland en zeer regelmatig in Vlaamse café's.
De verschillen zijn enorm.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 14:19   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
http://de.woobby.com/ranking/show/15...auch-in-Europa

In welke (warme) landen van de eerste tien, Jantje ?

En thuis rookt men dan niet bij een pintje ?

Kijk eens wie tweede staat ?
Je link gaat over bierverkoop, niet over café-bezoeken, twee totaal verschillende zaken.

En thuis met 2 of 3 roken in een kamer van 7 bij 5 of in een café met 50 in een kamer van 10 bij 7 levert een heel verschil aan rookontwikkeling op.

Duitsland staat inderdaad als 2de, wel even vergeten dat Duitsland in bepaalde streken warmere zomers heeft dan wij en dat Duitsland met zijn vele bierfestivals veel buitenlanders trekt en die vinden nu eenmaal niet plaats in café's maar op straat.

Je link geeft dus een vertekend beeld van het bierverbruik en geen enkele beeld over het café gedrag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 14:24   #124
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je link gaat over bierverkoop, niet over café-bezoeken, twee totaal verschillende zaken.

En thuis met 2 of 3 roken in een kamer van 7 bij 5 of in een café met 50 in een kamer van 10 bij 7 levert een heel verschil aan rookontwikkeling op.

Duitsland staat inderdaad als 2de, wel even vergeten dat Duitsland in bepaalde streken warmere zomers heeft dan wij en dat Duitsland met zijn vele bierfestivals veel buitenlanders trekt en die vinden nu eenmaal niet plaats in café's maar op straat.

Je link geeft dus een vertekend beeld van het bierverbruik en geen enkele beeld over het café gedrag.
²
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 10 juli 2009 om 14:25.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:05   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je link gaat over bierverkoop, niet over café-bezoeken, twee totaal verschillende zaken.

En thuis met 2 of 3 roken in een kamer van 7 bij 5 of in een café met 50 in een kamer van 10 bij 7 levert een heel verschil aan rookontwikkeling op.

Duitsland staat inderdaad als 2de, wel even vergeten dat Duitsland in bepaalde streken warmere zomers heeft dan wij en dat Duitsland met zijn vele bierfestivals veel buitenlanders trekt en die vinden nu eenmaal niet plaats in café's maar op straat.

Je link geeft dus een vertekend beeld van het bierverbruik en geen enkele beeld over het café gedrag.
Dan geef me eens jouw link over hét cafégedrag in Vlaanderen of Be tov van landen zoals Duitsland of Oostenrijk .

Even voorstellen:
- Ik heb tot mijn 20e in Be gewoond.

- Van 20 tot mijn 43e jaar op 2 plaatsen in Duitsland gewoond, en heelwat van D leren kennen (stiefzoon en kleinkinderen wonen daar nog altijd).
Regelmatig naar Be afgezakt (Weekendje ca 5-10/jaar)

- Daarna nog 14 jaar in Be tot heden woonachtig.

- Tussendoor nog 1 jaar in Nederland gewoond (NL staat wel achter Be, maar toch zijn de cafeetjes ook niet mis...)

- Mijn schoonfamilie woont wat verdeeld in Oostenrijk, ik durf te zeggen dat ik dat land of de gebruiken redelijk goed ken.

Duitsland en Oostenrijk staan op 2 en 3 qua bierverbruik, natuurlijk drinken die daar meer thuis en op straat...

btw hoeveel "bierfestivals buiten" ken je in D of Oostenrijk ?
Wslk ene ... Oktoberfest München, maar dat is idd ook enorm.

naast de jaarlijkse Karnaval/Schützenfesten in alle dorpen/steden is thats all... en dan drinken en roken ze meestal binnen in de cafés/Schützenhalle

Zijn er niet meer ("muziek")festivals -buiten (met het nodige...)- in Be als in D of A ?
Wat met de jaarlijkse kermissen, karnaval, schuttersfeesten (Limburg)...

En ik kan met zekerheid zeggen dat er veel meer terrasjesvolk per inwoner zijn in Be als algemeen in D of A.

Gewoon het verschil in terrasreglementeringen kennen...
Vooraleer ge in D of A een terrasje mag zetten moet ge al aan heel wat voorwaarden voldoen, in Be is het precies heel laks...

En het verschil in klimaat ken ik zeker.
Als ge doorgaans elk jaar 6 maanden met winterbanden rijdt weet ge dat

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:38   #126
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Heum... hoe zijn we eigenlijk van hybridevoertuigen naar cafégedrag geraakt ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:41   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik kom zeer regelmatig in het buitenland en zeer regelmatig in Vlaamse café's. De verschillen zijn enorm.
Vertel eens over die Duitse cafés ?

Tipje:
In mijn café(s) speelden ze Dobbelkopf (ik regelmatig ook), zelfs tot in de vroege uurtjes. Sluitingstijd is namelijk niet overal zo streng
En in D beginnen gaan ze vroeger op café.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 16:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:44   #128
Yuki Aoi
Vreemdeling
 
Yuki Aoi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juli 2009
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
allé vooruit, iemand moet toch een nieuwe thread openen ; bij deze dan maar:

Vind je het ok dat de overheid een subsidie geeft voor de Toyota Prius?; ik niet! Alle auto's moeten voldoen aan EURO-normen, hoe ze die behalen, maakt niet uit. De meer(aankoop)kost moet ook te verantwoorden zijn door een besparing op brandstof. Ik vind niet dat de overheid specifiek bepaalde technologiën moet subsidieren.

voila, the floor is yours!
Toyota is de marktleider op gebied van hbride auto's, vanaf 2010 wil Toyota / Lexus zelfs uitsluitend hybride auto's fabriceren. Deze auto's zijn inderdaad beter voor het milieu en daarvoor moet er worden gesubsidieerd, niet omdat ze "zuiniger" zouden zijn
Yuki Aoi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:48   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yuki Aoi Bekijk bericht
Toyota is de marktleider op gebied van hbride auto's, vanaf 2010 wil Toyota / Lexus zelfs uitsluitend hybride auto's fabriceren. Deze auto's zijn inderdaad beter voor het milieu en daarvoor moet er worden gesubsidieerd, niet omdat ze "zuiniger" zouden zijn
Juist, Yuki

Vele forummers verwarren idd zuinigheid met milieu, een auto die 2 x maal zoveel verbruikt kan zelfs "milieuvriendelijker" zijn in uitlaatgassen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 18:07   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.471
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist, Yuki

Vele forummers verwarren idd zuinigheid met milieu, een auto die 2 x maal zoveel verbruikt kan zelfs "milieuvriendelijker" zijn in uitlaatgassen.
Zeker als die "veelverbruiker" auto tijdens de productie kwasie geen vervuiling heeft veroorzaakt.

Tot nu toe zijn de meeste succesvolle commerciële hybride wagens uitgerust met NiMH accu's. De andere milieutruk om verbrandingsmotoren wat te verproperen zijn katalysatoren.
Metalen onder andere daarvoor nodig : nikkel, platina, rhodium, paladium.
Milieuvriendelijke automaterialen, Russische stijl
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 18:51   #131
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yuki Aoi Bekijk bericht
Toyota is de marktleider op gebied van hbride auto's, vanaf 2010 wil Toyota / Lexus zelfs uitsluitend hybride auto's fabriceren. Deze auto's zijn inderdaad beter voor het milieu en daarvoor moet er worden gesubsidieerd, niet omdat ze "zuiniger" zouden zijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist, Yuki

Vele forummers verwarren idd zuinigheid met milieu, een auto die 2 x maal zoveel verbruikt kan zelfs "milieuvriendelijker" zijn in uitlaatgassen.
Hoe men zich door Media, Marketing en Reclame volledig in de luren kan laten leggen.

Word toch eens wakker beste vrienden ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 10 juli 2009 om 18:52.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 18:53   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Word toch eens wakker beste vrienden ...
goeiemorgen Gun
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 19:03   #133
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
goeiemorgen Gun
Het is toch waar Micele ...

Zoals reeds gemeld, ik heb twee jaar voor Toyota gewerkt, ben er ook voor naar Japan vertrokken. Ook al staat het woord daily management niet in het woordenboek van de gemiddelde directeur, waardoor het niet onmiddellijk strookte met mijn manier van managen heb ik (nog steeds) een hele hoge hoed op van Toyota. Hun KPI's in hun streven naar topkwaliteit gebruik ik vandaag de dag nog regelmatig, ik heb er ook een aantal vrienden aan over gehouden ...

Dus het is zeker niet omwille van één of andere slechte ervaring bij Toyota dat ik hier nu de hybride wagens onder vuur neem ...

Hybride wagens zijn het meest vervuildend om te produceren, nog niet gesproken over het na de life time te recycleren, om die ecologische voetafdruk na productie te compenseren met verbruik, uitstoot, ... moet men al een aantal 100.000 km bollen in een strikt scenario waarbij men maximum 80 km/h rijdt om de batterijen op te laden om ze vervolgens aan 30 km/h in de stad te ontladen.

Kan niet, Lukt niet, ...

Word toch eens wakker beste vrienden ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 20:35   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Het is toch waar Micele ...

Hybride wagens zijn het meest vervuildend om te produceren, nog niet gesproken over het na de life time te recycleren, om die ecologische voetafdruk na productie te compenseren met verbruik, uitstoot, ... moet men al een aantal 100.000 km bollen in een strikt scenario waarbij men maximum 80 km/h rijdt om de batterijen op te laden om ze vervolgens aan 30 km/h in de stad te ontladen
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=56
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Gun"
Hybrides blijven monsters in productie, de Batterijen zorgen steeds voor een zware ecologische voetafdruk die pas na heel veel kilometers kan worden gecompenseerd en dikwijls niet kan worden ingehaald.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Micele"
Correct ... aan die batterijen is er nog veel werk.
Goeiemorgen, Gun (ik bedoelde dus enkel uitlaatgassen, sorry moest ik onduidelijk zijn )

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Euh, Gun in die post # 56 stond iets over benzeenringen of PAK´s, gij zei dat diesel geen benzeenringen bevat (of benzeen ? ), ttz eigenlijk er geen PAK´s kunnen vrijkomen bij verbranding... hoe komt ge daaraan
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polycyc...olwaterstoffen
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen of polycyclische aromaten, afgekort PAKs, zijn organische verbindingen die bestaan uit gekoppelde aromatische ringen (benzeenringen) maar geen hetero-atomen of functionele groepen bevatten.

PAK's zijn een groep van honderden organische stoffen opgebouwd uit twee of meer benzeenringen, welke vooral in de belangstelling staan vanwege de daaraan toegedichte carcinogene eigenschappen. PAK's ontstaan bij onvolledige verbranding of verkoling van diverse koolstof bevattende materialen. Daartoe behoren onder andere fossiele brandstoffen,...
Dus zeker ook diesel... en zeker als de roet in de "roetfilter" naverbrand wordt...

Citaat:
http://www.emis.vito.be/autoverbruik...c=Brandstoffen
Benzine
Benzine wordt gemaakt uit aardolie en bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen en enkele additieven om de eigenschappen van de brandstof te verbeteren. Benzine is vloeibaar en heeft een hoge energiedichtheid. Benzine verdampt vrij snel bij een verhoging van de temperatuur zodat bij het inbrengen van benzine in de motor er een gasmengsel ontstaat dat tot ontbranding kan gebracht worden. Dit maakt het tot een goede brandstof voor voertuigen.

Afhankelijk van de bron bevat aardolie een belangrijke fractie zwavel. Deze moet verwijderd worden om aan de normen te voldoen. In het verleden werd lood toegevoegd aan benzine om de klopvastheid (octaangetal) te verhogen. Dit wordt nu gecompenseerd door andere additieven, die kunnen variëren per brandstofproducent.

Milieu
De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren veranderd. In eerste instantie om de prestaties te verbeteren, maar de jongste jaren ook om de impact op het milieu te minderen:

alle benzine is loodarm,
het gehalte aan benzeen is flink verlaagd,
zwavelarme brandstof (Super 98 RON -50S) om het gebruik van een katalysator voor het voldoen aan de Euro-4 emissienorm mogelijk te maken,
toevoeging van oxygenaten om CO en KWS uitstoot te verminderen, en vermindering van aromaten en olefinen.
Benzine bevat idd benzeen maar is ondertussen flink verlaagd.
Hoeveel is flink ? nog : tot max 1 % blijft over, in de USA zelfs 0...
tja wat is nul % 0,49 is ook afgerond 0...
Hoe gevaarlijk is benzeen ?
Citaat:
http://www.kennislink.nl/publicaties...jk-dan-gedacht
De gezondheidseffecten van blootstelling aan benzeen lijken minder erg dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht
Naja als het in de USA zonder gaat kunnen ze het eigenlijk ook in de EU.
referte:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Benzol
Benzol (nach der IUPAC-Nomenklatur als Benzen bezeichnet, da systematisch kein Alkohol, sondern formal Cyclohexa-1,3,5-trien) ist eine farblose Flüssigkeit mit charakteristischem Geruch. Es ist das einfachste und zugleich klassische Beispiel für aromatische Kohlenwasserstoffe.

Die Summenformel ist C6H6. Benzol ist krebserregend und wurde deshalb als Lösungsmittel durch die weniger gefährlichen methylsubstituierten Benzole Toluol und Xylol weitgehend ersetzt. Benzol wird heute deshalb fast nur noch als Rohstoff zur Herstellung einiger Industriechemikalien verwendet. Als erdölbedingter Begleitstoff darf es in Deutschland immer noch bis zu 1 % im Autokraftstoff Benzin enthalten sein, in den USA ist es komplett verboten.
Wat zou er nu in dieselbrandstof zitten: oei oei
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselkraftstoff
Additive
Um die Zündwilligkeit auf vorgegebene Spezifikationswerte anzuheben und so die Zündwilligkeit des Dieselkraftstoffes zu verbessern, kann Tetranitromethan, Amylnitrat, Acetonperoxid oder 2-Ethyl-Hexylnitrat zugegeben werden. Diese Zusätze erhöhen zum Teil die Giftigkeit (Toxizität) des Kraftstoffes. Maßstab für die Zündwilligkeit ist die Cetanzahl (CZ). Je höher die Cetanzahl, desto geringer der Zündverzug, welcher die Zeitspanne zwischen Einspritzbeginn und Selbstzündung des Kraftstoffs kennzeichnet. Speziell im Winter, in dem erhöhte Mengen an Kerosin (CZ ≈45) in Diesel (CZ >51) zugemischt werden, sind solche Additive erforderlich.
en in Diesel mag tot 11% PAK´s in zitten volgens DIN...
Citaat:
Specificaties
Eigenschaft Einheit Mindestwert Maximalwert Test-Methode
Polyzyklische aromatische Kohlenwasserstoffe % (m/m) - 11 EN ISO 12916
en dan bij een roetfilter... de wetenschappelijk onderbouwde kritiek op de "werkzaamheid" van dieselroetfilters:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...BCr_die_Umwelt
[...
Darüber hinaus entstehen durch den Rußabbrand auch Sekundäremissionen. Entwicklungsingenieure von Opel haben nachgewiesen, dass ein Dieselrußpartikelfilter polyzyklische aromatische Kohlenwasserstoffe (PAKs, insbesondere Benzo(a)pyrene) in sehr erhöhter Konzentration erzeugen und diese während der Regeneration freigeben. Diese müssten nach dem DPF eigentlich mit einem zusätzlichen Katalysator entfernt werden. Beim Verbrennen von PAKs (Benzole, Toluole etc.) bei niedriger Temperatur, wie es bei der Regenerationstemperatur um die 250 bis 500 °C der Fall ist, können unter Umständen sogar Dioxine und Furane entstehen. Dies wurde vom Schweizer Bundesamt für Umwelt (BAFU) bereits nachgewiesen....
(want vele geloven in dat sprookje roetfilter...)

Hoef ik dat vetgedrukte in bovenstaande quote ook te vertalen, Gun ?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 21:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 21:15   #135
Yuki Aoi
Vreemdeling
 
Yuki Aoi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juli 2009
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Het is toch waar Micele ...

Zoals reeds gemeld, ik heb twee jaar voor Toyota gewerkt, ben er ook voor naar Japan vertrokken. Ook al staat het woord daily management niet in het woordenboek van de gemiddelde directeur, waardoor het niet onmiddellijk strookte met mijn manier van managen heb ik (nog steeds) een hele hoge hoed op van Toyota. Hun KPI's in hun streven naar topkwaliteit gebruik ik vandaag de dag nog regelmatig, ik heb er ook een aantal vrienden aan over gehouden ...

Dus het is zeker niet omwille van één of andere slechte ervaring bij Toyota dat ik hier nu de hybride wagens onder vuur neem ...

Hybride wagens zijn het meest vervuildend om te produceren, nog niet gesproken over het na de life time te recycleren, om die ecologische voetafdruk na productie te compenseren met verbruik, uitstoot, ... moet men al een aantal 100.000 km bollen in een strikt scenario waarbij men maximum 80 km/h rijdt om de batterijen op te laden om ze vervolgens aan 30 km/h in de stad te ontladen.

Kan niet, Lukt niet, ...

Word toch eens wakker beste vrienden ...
dan vergeet je ook wel dat bvb om europese wagens te maken de materialen/grondstoffen ook van ver moeten komen, meestal met schepen die heel erg vervuilend zijn. de productie van hybride wagens / klassieke wagens zijn ongeveer even vervuilend.
__________________
ばかほどこわいものはない (Er is niets zo gevaarlijk als een idioot)
Yuki Aoi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 08:26   #136
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yuki Aoi Bekijk bericht
dan vergeet je ook wel dat bvb om europese wagens te maken de materialen/grondstoffen ook van ver moeten komen, meestal met schepen die heel erg vervuilend zijn. de productie van hybride wagens / klassieke wagens zijn ongeveer even vervuilend.
Fout, in hybride wagens steekt veel meer technologie en zit veel meer elektronica.
Daarnaast hebben hybride's ook nog eens meer batterijen aan boord en een zwaarder oplaadsysteem.
In transport kan je niet beginnen te vergelijken, want of die voertuigen nu hier of ergens anders gemaakt worden, je zit altijd met transport.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 08:56   #137
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist, Yuki

Vele forummers verwarren idd zuinigheid met milieu, een auto die 2 x maal zoveel verbruikt kan zelfs "milieuvriendelijker" zijn in uitlaatgassen.
Onzin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De vervuiling komt namelijk direct van de verbranding van de energiedrager. Wie dus veel verbrand vervuild ook veel. De vervuiling van het milieu komt namelijk van de natuurlijk opgesloten stoffen die in de fossiele energiedragers zitten. De kunst is dus om met zo zuiver mogelijke energiedragers te werken en het liefst dus nog met een zuivere niet fossiele brandstof en de fossiele energiedragers volledig uit schakelen, al de rest is boerenbedrog.



Roetfilters en dergelijk zaken zijn valse hulpmiddelen, die wel de directe vervuiling tegen gaan, maar ze niet stoppen en vernietigen.

Wat denk je dat er na gebruik gebeurd met die roetfilter?
Juist, die word gedemonteerd en de dure materialen er uit worden gerecupereerd. De opgevangen roet word verbrand het eerste deel reeds in de roetfilter, de rest daarna bij het recupereren van de filter.
Iets dat er is kan je namelijk niet wegtoveren, je kan het enkel veranderen in een andere stof of omzetten in een energie.


Hybride wagens zij milieuvriendelijk in verbruik op het ogenblik dat ze op hun stroom werken, maar zijn veel vervuilender als ze bezig zijn hun stroom op te wekken.

De hedendaagse voertuigen zouden trouwens veel zuiniger zijn en milieuvriendelijker, als men ze minder zou verzwaren met overbodige luxe en ze minder op snelheid zouden laten presteren.
De oude 2pk verbruikt immers niet meer dan een moderne kleine auto, maar bied wel meer ruimte.
En deze heeft geen elektronica aan boord om zijn motor optimaal te laten verbranden, met deze elektronica zou het verbruik van een zelfde type wagen ver onder dat van de hedendaagse zuinigste auto zitten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 09:50   #138
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Heren,

alles hangt er vanaf hoe lang je rondrijdt met de wagen. Life cycle analysis. Hoe groter het aandeel gebruik is, hoe minder relevant de delen productie en end of life zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 09:55   #139
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist, Yuki

Vele forummers verwarren idd zuinigheid met milieu, een auto die 2 x maal zoveel verbruikt kan zelfs "milieuvriendelijker" zijn in uitlaatgassen.
Neen.

De organische verbindingen in diesel of benzine moeten ergens naar toe bij verbranding, en aangezien verbranding oxidatie is vormt er zich sowieso CO,CO2. Dat zal steeds meer zijn bij hoger verbruik.

Ten tweede hangt de formatie van NOx en C (carbon black, aka roet) af van de temperatuur in de motor, de lucht/brandstofverhouding enz....en kan dit gewoonweg netjes afgesteld worden. Kijk maar eens naar de zuinige volkswagentjes. De formatie van roet wijst op een substoichiometrisch mengsel in de motor en ligt aan de chauffeur die zijn voet te diep indrukt op lage toerentallen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 12:55   #140
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen.

De organische verbindingen in diesel of benzine moeten ergens naar toe bij verbranding, en aangezien verbranding oxidatie is vormt er zich sowieso CO,CO2. Dat zal steeds meer zijn bij hoger verbruik.

Ten tweede hangt de formatie van NOx en C (carbon black, aka roet) af van de temperatuur in de motor, de lucht/brandstofverhouding enz....en kan dit gewoonweg netjes afgesteld worden. Kijk maar eens naar de zuinige volkswagentjes. De formatie van roet wijst op een substoichiometrisch mengsel in de motor en ligt aan de chauffeur die zijn voet te diep indrukt op lage toerentallen.
Ik kan me ook misrekend hebben, maar ik tel alle giftige uitlaatgassen én vooral roetdeeltjes. Ik weet niet hoe men dat in % milieuvriendelijkheid giet, maar dat laat ik aan jou over.

Neem bvb eens een cng-auto en vergelijk die eens met een diesel-auto:
VW Passat 1,4 TSI Ecofuel 150 pk
Citaat:
Details laatste blz
Umwelt/EcoTest 1,4 :
Verbrauch/CO2* 1,8
Schadstoffe 1,0
hier kunt ge eender welke auto ingeven en het resultaat in pdf aflezen na wat klikwerk:
adac.de/Tests/Autotest/Ecotest

voorweg:
Citaat:
Aardgas voertuigen stoten veel minder vervuilende en schadelijke stoffen uit dan voertuigen met conventionele brandstof. De uitstoot van kankerverwekkende deeltjes is bij aardgas nihil.

Ten opzichte van benzine:
- 25% minder CO2
- 97% tot 100% minder Benzeen

Ten opzichte van diesel:
- 98% minder zwavelverbindingen
- 80% minder NOx (stikstofoxiden)
- 97% tot 100% minder benzeen
- geen roet
over fijnstofuitstoot cng bus <> dieselbus euro 5 <> normale diesel bus:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
laat de cng bus is dubbel zoveel verbruiken als de normale bus...

bij bovenstaande link wel rekening te houden over roetdeeltjes, ook na zogezegde filtering volgens euro 5 norm...
http://www.kein-diesel.at/berichte_34.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2009 om 13:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be