Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2021, 11:03   #121
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Mijn analyse

- de auto start 's morgens met slechts 25% lading

Laden op een standaard stopcontact kan meestal aan 3 kW (13A), als de installatie goed is kan eventueel 3,6 kW (16A). Die Polestar 2 heeft een batterij van 75 kWh. Had die wagen dan maar een 6 tal uur geladen en was hij de vorige avond zo goed als leeg toegekomen? Stel dat je thuis komt met 10% en je kan 10 u laden dan zou die wagen 50% lading moeten hebben.

Ik rijd al 4 jaar met een elektrische wagen en ik laad mijn wagen aan 3 kW. Sinds mijn verhuis kan ik een 11 kW oplaadpunt installeren, dat zal er nog wel eens van komen, maar dat heeft nu geen prioriteit.

- afstand 256 km

Met een normale rijstijl zou je dit op één batterijlading kunnen doen! Dat zou een verbruik opleveren van 293 Wh/km. Zelfs met mijn gulzige Tesla Model X haal ik dat niet aan 120 km/u op de snelweg!

- laden?

Indien je inderdaad vertrekt met te weinig lading ga je ergens moet bijladen. De Ionity laders kunnen deze Polestar op een halfuurtje van 10 tot 80% opladen aan een gemiddeld vermogen van zo'n 105 kW. Geen ramp dus, neem een (snel) ontbijt terwijl de auto aan het laden is en je geraakt nog op je bestemming.

Een rit van Oostende naar Botrange in het kader van bv. een daguitstap betekent dat je auto er enkele uren zal blijven stilstaan. Nu is Wallonië een grote blinde vlek wat betreft laadpalen, de situatie is er echter wel aan het verbeteren. Ondertussen is er een laadpaal met twee oplaadpunten gezet op de parking aan Baraque Michel. Gelukkig hebben veel bestemmingen al laadmogelijkheden. Een standaard laadpaal levert meestal 11 ?* 22 kW. Na een stevige wandeling zal die auto voldoende lading hebben om terug te rijden!
Zelfs met een lage batterijlading kan nog altijd de Ionity lader gehaald worden in Soumagne op de weg terug. Bergaf van het hoogste punt in België ga je behoorlijk wat energie terug winnen. Dat laadpunt haal je dus zeker.

Indien een laadpaal de laadsessie niet wil starten wil een telefoontje wel eens helpen. De meeste palen kunnen vanop afstand gestart worden.

Er is maar één conclusie mogelijk. Testaankoop heeft van iemand een behoorlijke som geld gekregen om zo'n riooljournalistiek te brengen!


Lange afstanden met een EV zijn wel degelijk mogelijk. Ik geef een praktijkvoorbeeld van vorige zomer. Met mijn Tesla Model X 90D ben ik naar La Spezia gereden in Italië, ongeveer 1200 km. Met laadstops inbegrepen heb ik er minder dan 14u over gedaan. Op heel deze afstand had ik 4 stops nodig. Het had ook gekunt met 3, maar dan zakt je reissnelheid wel.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 12:10   #122
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

ook iets om te zien
https://www.youtube.com/watch?v=Y0aU22rqtXc
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 12:28   #123
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Mijn analyse

- de auto start 's morgens met slechts 25% lading

Laden op een standaard stopcontact kan meestal aan 3 kW (13A), als de installatie goed is kan eventueel 3,6 kW (16A). Die Polestar 2 heeft een batterij van 75 kWh. Had die wagen dan maar een 6 tal uur geladen en was hij de vorige avond zo goed als leeg toegekomen? Stel dat je thuis komt met 10% en je kan 10 u laden dan zou die wagen 50% lading moeten hebben.

Ik rijd al 4 jaar met een elektrische wagen en ik laad mijn wagen aan 3 kW. Sinds mijn verhuis kan ik een 11 kW oplaadpunt installeren, dat zal er nog wel eens van komen, maar dat heeft nu geen prioriteit.

- afstand 256 km

Met een normale rijstijl zou je dit op één batterijlading kunnen doen! Dat zou een verbruik opleveren van 293 Wh/km. Zelfs met mijn gulzige Tesla Model X haal ik dat niet aan 120 km/u op de snelweg!

- laden?

Indien je inderdaad vertrekt met te weinig lading ga je ergens moet bijladen. De Ionity laders kunnen deze Polestar op een halfuurtje van 10 tot 80% opladen aan een gemiddeld vermogen van zo'n 105 kW. Geen ramp dus, neem een (snel) ontbijt terwijl de auto aan het laden is en je geraakt nog op je bestemming.

Een rit van Oostende naar Botrange in het kader van bv. een daguitstap betekent dat je auto er enkele uren zal blijven stilstaan. Nu is Wallonië een grote blinde vlek wat betreft laadpalen, de situatie is er echter wel aan het verbeteren. Ondertussen is er een laadpaal met twee oplaadpunten gezet op de parking aan Baraque Michel. Gelukkig hebben veel bestemmingen al laadmogelijkheden. Een standaard laadpaal levert meestal 11 ?* 22 kW. Na een stevige wandeling zal die auto voldoende lading hebben om terug te rijden!
Zelfs met een lage batterijlading kan nog altijd de Ionity lader gehaald worden in Soumagne op de weg terug. Bergaf van het hoogste punt in België ga je behoorlijk wat energie terug winnen. Dat laadpunt haal je dus zeker.

Indien een laadpaal de laadsessie niet wil starten wil een telefoontje wel eens helpen. De meeste palen kunnen vanop afstand gestart worden.

Er is maar één conclusie mogelijk. Testaankoop heeft van iemand een behoorlijke som geld gekregen om zo'n riooljournalistiek te brengen!


Lange afstanden met een EV zijn wel degelijk mogelijk. Ik geef een praktijkvoorbeeld van vorige zomer. Met mijn Tesla Model X 90D ben ik naar La Spezia gereden in Italië, ongeveer 1200 km. Met laadstops inbegrepen heb ik er minder dan 14u over gedaan. Op heel deze afstand had ik 4 stops nodig. Het had ook gekunt met 3, maar dan zakt je reissnelheid wel.
Als je zo op autowegen ....Duitsland of Frankrijk 130km/u op cruise controle doet hoeveel km kan je dan met met een batterijlading doen ? hoeveel is de batterij lading totaal .....en ga je dan onder de 20% ?


-ik hoor het liever van iemand die een EV heeft en er openlijk voor uitkomt

Terloops met mijn 2 l diesel een 5GT is het 5,9 l/100km van België naar Italië ( richting Riva del Garda ) over Duitsland of Frankrijk is het verbruik hetzelfde . Heb er ooit 1146 km mee gedaan en nog 6 l in de tank -> was natuurlijk met overnachting .

Meer dan 700km per dag doe ik al heel lang niet meer tussenstop ... Hotel ...etentje ....wandeling enz.... goed bed en volgende dag verder.....en de tussenstop is ook altijd met 1 of 2 korte tussenstops .

-onze oude viervoeter moet zijn pootjes eens kunnen strekken en een plasje doen, onze Parsons Jack Russell is momenteel 19,5 jaar oud en mag overal mee op verlof .

Wat ik al bij veel " youtube " gezien heb ...tot 100km/u redelijk verbruik .....erboven energievreters .

Laatst gewijzigd door chris k : 12 maart 2021 om 12:29.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 12:43   #124
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als je zo op autowegen ....Duitsland of Frankrijk 130km/u op cruise controle doet hoeveel km kan je dan met met een batterijlading doen ? hoeveel is de batterij lading totaal .....en ga je dan onder de 20% ?

...
Van Bordeaux naar Mulhouse ( net geen 1000 km) met alle tussenstops en timings (en een paar besturingsbugs)

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GzI2ilmU2m0
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 12:56   #125
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als je zo op autowegen ....Duitsland of Frankrijk 130km/u op cruise controle doet hoeveel km kan je dan met met een batterijlading doen ? hoeveel is de batterij lading totaal .....en ga je dan onder de 20% ?


-ik hoor het liever van iemand die een EV heeft en er openlijk voor uitkomt

Terloops met mijn 2 l diesel een 5GT is het 5,9 l/100km van België naar Italië ( richting Riva del Garda ) over Duitsland of Frankrijk is het verbruik hetzelfde . Heb er ooit 1146 km mee gedaan en nog 6 l in de tank -> was natuurlijk met overnachting .

Meer dan 700km per dag doe ik al heel lang niet meer tussenstop ... Hotel ...etentje ....wandeling enz.... goed bed en volgende dag verder.....en de tussenstop is ook altijd met 1 of 2 korte tussenstops .

-onze oude viervoeter moet zijn pootjes eens kunnen strekken en een plasje doen, onze Parsons Jack Russell is momenteel 19,5 jaar oud en mag overal mee op verlof .

Wat ik al bij veel " youtube " gezien heb ...tot 100km/u redelijk verbruik .....erboven energievreters .
Op de snelweg kan ik bij snelheden rond de 120 ?* 130 km/u nog zo'n 300 km rijden in de zomer, in de winter zo'n 10% minder. Ik heb een X90D, het batterijpak heeft ongeveer 81,5 kWh bruikbare capaciteit. De 90 is niet langer verkrijgbaar, de X100 heeft 95 kWh ter beschikking en is zuiniger.

Ik ga wel eens onder de 20%, zeker op lange afstand. Lager dan 5% probeer ik niet toe te komen aan een lader omdat de wagen dan in het begin trager laadt.

Dagdagelijks houd ik de batterijlading tussen de 30 en 70%, dat is beter voor de levensduur van de batterij. Ik kan op het werk laden als ik dat wil, maar dat doe ik niet dagelijks. Laadpalen hebben we hier genoeg. Thuis laad ik aan 3 kW 's nachts. 's Nachts betaal ik voor een kWh 0,21 euro.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 13:04   #126
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Mijn analyse

- de auto start 's morgens met slechts 25% lading

Laden op een standaard stopcontact kan meestal aan 3 kW (13A), als de installatie goed is kan eventueel 3,6 kW (16A). Die Polestar 2 heeft een batterij van 75 kWh. Had die wagen dan maar een 6 tal uur geladen en was hij de vorige avond zo goed als leeg toegekomen? Stel dat je thuis komt met 10% en je kan 10 u laden dan zou die wagen 50% lading moeten hebben.

Ik rijd al 4 jaar met een elektrische wagen en ik laad mijn wagen aan 3 kW. Sinds mijn verhuis kan ik een 11 kW oplaadpunt installeren, dat zal er nog wel eens van komen, maar dat heeft nu geen prioriteit.

- afstand 256 km

Met een normale rijstijl zou je dit op één batterijlading kunnen doen! Dat zou een verbruik opleveren van 293 Wh/km. Zelfs met mijn gulzige Tesla Model X haal ik dat niet aan 120 km/u op de snelweg!

- laden?

Indien je inderdaad vertrekt met te weinig lading ga je ergens moet bijladen. De Ionity laders kunnen deze Polestar op een halfuurtje van 10 tot 80% opladen aan een gemiddeld vermogen van zo'n 105 kW. Geen ramp dus, neem een (snel) ontbijt terwijl de auto aan het laden is en je geraakt nog op je bestemming.

Een rit van Oostende naar Botrange in het kader van bv. een daguitstap betekent dat je auto er enkele uren zal blijven stilstaan. Nu is Wallonië een grote blinde vlek wat betreft laadpalen, de situatie is er echter wel aan het verbeteren. Ondertussen is er een laadpaal met twee oplaadpunten gezet op de parking aan Baraque Michel. Gelukkig hebben veel bestemmingen al laadmogelijkheden. Een standaard laadpaal levert meestal 11 ?* 22 kW. Na een stevige wandeling zal die auto voldoende lading hebben om terug te rijden!
Zelfs met een lage batterijlading kan nog altijd de Ionity lader gehaald worden in Soumagne op de weg terug. Bergaf van het hoogste punt in België ga je behoorlijk wat energie terug winnen. Dat laadpunt haal je dus zeker.

Indien een laadpaal de laadsessie niet wil starten wil een telefoontje wel eens helpen. De meeste palen kunnen vanop afstand gestart worden.

Er is maar één conclusie mogelijk. Testaankoop heeft van iemand een behoorlijke som geld gekregen om zo'n riooljournalistiek te brengen!


Lange afstanden met een EV zijn wel degelijk mogelijk. Ik geef een praktijkvoorbeeld van vorige zomer. Met mijn Tesla Model X 90D ben ik naar La Spezia gereden in Italië, ongeveer 1200 km. Met laadstops inbegrepen heb ik er minder dan 14u over gedaan. Op heel deze afstand had ik 4 stops nodig. Het had ook gekunt met 3, maar dan zakt je reissnelheid wel.
De EV geeft inderdaad pas problemen als je van de gewone wegen af gaat of als je thuis niet kan opladen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 13:06   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De EV geeft inderdaad pas problemen als je van de gewone wegen af gaat of als je thuis niet kan opladen.
Een ICE nog meer dus.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 13:31   #128
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Op de snelweg kan ik bij snelheden rond de 120 ?* 130 km/u nog zo'n 300 km rijden in de zomer, in de winter zo'n 10% minder. Ik heb een X90D, het batterijpak heeft ongeveer 81,5 kWh bruikbare capaciteit. De 90 is niet langer verkrijgbaar, de X100 heeft 95 kWh ter beschikking en is zuiniger.

Ik ga wel eens onder de 20%, zeker op lange afstand. Lager dan 5% probeer ik niet toe te komen aan een lader omdat de wagen dan in het begin trager laadt.

Dagdagelijks houd ik de batterijlading tussen de 30 en 70%, dat is beter voor de levensduur van de batterij. Ik kan op het werk laden als ik dat wil, maar dat doe ik niet dagelijks. Laadpalen hebben we hier genoeg. Thuis laad ik aan 3 kW 's nachts. 's Nachts betaal ik voor een kWh 0,21 euro.
Dank u dat is wat ik moest weten.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 13:45   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dank u dat is wat ik moest weten.
Geinteresseerd in een 4 jaar oude Tesla X?

Want die laadtijden gelden niet voor alle EV, ook niet voor huidige Teslas die (veel) sneller kunnen laden. Ook bij zeer lage batterijstand.

vb aan 250 kW (V3 SC):
Citaat:
https://www.xautoworld.com/tesla/mod...charging-time/

Testing Tesla Model 3 ‘V3’ Supercharging time from 2% – 100% SoC (video)
Posted on 21 Oct 2019

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 13:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:08   #130
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Waarom zet men niet gewoon voor EV voertuigen :

Zomer verbruik:
Stad en omgeving 20 kWh/ 100 km
Snelweg 26 kWh/100 bij 120 km/u

Winter verbruik:
Stad 22 kWh/100 km
Snelweg 30 kWh/100 km

Bij normale rijstijl ----> vb sportieve rijstijl alle waarden +10 of 20 %

En erbij zetten batterij lager dan 20 % geeft extra laadtijd van x uur .

Batterij opladen meer dan 80 % geeft extra laadtijd van x uur .

Zijn fictieve getallen die ik hier plaats en afgeronde getallen .

Dan weet men ineens capaciteit batterij vb 100kWh !
-"normaal gebruik daarvan is 60 kWh ( of moet lange trip gaan doen en doet dan vol tot 100% maar gaat dan wel opladen rond de 10% restlading -> uiteindelijk heb je dan nuttig 90 kWh wat je kan oprijden zonder laadbeurt .

->gewoon rijden zomer is dan stad +/- 300 ( bij 20kWh/100km ) <-> sportief +/- 200 km ( bij 26 kWh/100km )
-> sportief rijden zomer/winter +/- een 10 of 20 % meer verbruik .


Laadtijden hangen natuurlijk af van de laadinstallatie .


Reacties :Enkel diegene die een EV voertuig bezitten ...
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:13   #131
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Op de citroën site vind je zo een autonomie simulator voor hun e-C4.
Met sliders geeft dat een idee van de variabiliteit van het bereik van die auto. Vind ik een goed idee.

https://www.citroen.be/nl/nieuwe-wag...s/c4/e-c4.html
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 12 maart 2021 om 14:14.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:14   #132
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Mijn analyse

- de auto start 's morgens met slechts 25% lading

Laden op een standaard stopcontact kan meestal aan 3 kW (13A), als de installatie goed is kan eventueel 3,6 kW (16A). Die Polestar 2 heeft een batterij van 75 kWh. Had die wagen dan maar een 6 tal uur geladen en was hij de vorige avond zo goed als leeg toegekomen? Stel dat je thuis komt met 10% en je kan 10 u laden dan zou die wagen 50% lading moeten hebben.

Ik rijd al 4 jaar met een elektrische wagen en ik laad mijn wagen aan 3 kW. Sinds mijn verhuis kan ik een 11 kW oplaadpunt installeren, dat zal er nog wel eens van komen, maar dat heeft nu geen prioriteit.

- afstand 256 km

Met een normale rijstijl zou je dit op één batterijlading kunnen doen! Dat zou een verbruik opleveren van 293 Wh/km. Zelfs met mijn gulzige Tesla Model X haal ik dat niet aan 120 km/u op de snelweg!

- laden?

Indien je inderdaad vertrekt met te weinig lading ga je ergens moet bijladen. De Ionity laders kunnen deze Polestar op een halfuurtje van 10 tot 80% opladen aan een gemiddeld vermogen van zo'n 105 kW. Geen ramp dus, neem een (snel) ontbijt terwijl de auto aan het laden is en je geraakt nog op je bestemming.

Een rit van Oostende naar Botrange in het kader van bv. een daguitstap betekent dat je auto er enkele uren zal blijven stilstaan. Nu is Wallonië een grote blinde vlek wat betreft laadpalen, de situatie is er echter wel aan het verbeteren. Ondertussen is er een laadpaal met twee oplaadpunten gezet op de parking aan Baraque Michel. Gelukkig hebben veel bestemmingen al laadmogelijkheden. Een standaard laadpaal levert meestal 11 ?* 22 kW. Na een stevige wandeling zal die auto voldoende lading hebben om terug te rijden!
Zelfs met een lage batterijlading kan nog altijd de Ionity lader gehaald worden in Soumagne op de weg terug. Bergaf van het hoogste punt in België ga je behoorlijk wat energie terug winnen. Dat laadpunt haal je dus zeker.

Indien een laadpaal de laadsessie niet wil starten wil een telefoontje wel eens helpen. De meeste palen kunnen vanop afstand gestart worden.

Er is maar één conclusie mogelijk. Testaankoop heeft van iemand een behoorlijke som geld gekregen om zo'n riooljournalistiek te brengen!


Lange afstanden met een EV zijn wel degelijk mogelijk. Ik geef een praktijkvoorbeeld van vorige zomer. Met mijn Tesla Model X 90D ben ik naar La Spezia gereden in Italië, ongeveer 1200 km. Met laadstops inbegrepen heb ik er minder dan 14u over gedaan. Op heel deze afstand had ik 4 stops nodig. Het had ook gekunt met 3, maar dan zakt je reissnelheid wel.
Dat gaat daar nogal wachtrijen veroorzaken aan de Baraque Michel en aan Soumagne : een paal met twee oplaadpunten. Hoe gaat dat een oplossing geven als daar tien electrische voertuigen parkeren ? Hebben er dan 8 pech gehad ? Of moeten die maar een paar uur staan wachten tot zij kunnen opladen ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:17   #133
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een ICE nog meer dus.
Brandstof tanken is nergens in België een probleem, er zijn letterlijk overal tankstations.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:25   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Brandstof tanken is nergens in België een probleem, er zijn letterlijk overal tankstations.
Maar nog veel meer stopcontacten.

Tankstations zijn ook niet altijd open, om diverse redenen. lol.

En zelfs zoiets is niet zelden:
Citaat:
https://www.rtl.be/info/belgique/soc...e-1116489.aspx



"Je suis en panne sèche et je dois attendre jusque 4 heures et demi du matin", a-t-il expliqué.

Il a visité pas moins de 5 pompes entre Amay et Huy, mais sans succès, le terminal Bancontact affichait toujours un message d'erreur.

"J'ai croisé un automobiliste qui était aussi dans le cas. On a fait les pompes ensemble et on a été embêtés de pompe en pompe", a-t-il poursuivi.

Patrick, n'est donc pas le seul ?* être passé ?* côté de l'information. Tous les deux ont tenté le tout pour le tout avant d'appeler le service d'assistance puis la police

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 14:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:29   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat gaat daar nogal wachtrijen veroorzaken aan de Baraque Michel en aan Soumagne : een paal met twee oplaadpunten. Hoe gaat dat een oplossing geven als daar tien electrische voertuigen parkeren ? Hebben er dan 8 pech gehad ? Of moeten die maar een paar uur staan wachten tot zij kunnen opladen ?
Soumagne/Tignée heeft 7 oplaadpunten: 4 zware (175 kW), en 3 redelijk (43/50/50 kW)
https://nl.chargemap.com/ionity-tignee.html

En mensen die slim zijn hebben al genoeg geladen in Bierset:
https://chargemap.com/ionity-bierset.html 4 heel zware (350 kW)

Wachtrijen? Gans BE heeft maar ~33.700 EV en zelfs 10-15 % meer snellaadpalen dan Nederland per EV.

En de Teslas zullen alle bij Tesla Suc bijladen, indien nodig (meestal niet)

btw een volgeladen Polestar moet maar eenmaal - 27 min - bijladen van Oostende naar de Botrange en terug naar Oostende:

https://abetterrouteplanner.com/?pla...6-038df1a44e9c

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:47   #136
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Soumagne heeft 7 oplaadpunten: 4 heel zware, en 3 redelijk.
https://nl.chargemap.com/ionity-tignee.html

En mensen die slim zijn hebben al genoeg geladen in Bierset:
https://chargemap.com/ionity-bierset.html 4 heel zware
Brandstof tanken kost je geen vijf minuten, en in ons land rij je letterlijk van pomp naar pomp met nooit meer dan een paar kilometer ertussen. Het nogal ver gezochte voorbeeld van de algemene panne van het bancontact netwerk (komt bijna nooit voor...) neemt niet weg dat brandstof tanken kinderspel is en géén planning vergt. Daar waarbij de adepten van electrische voertuigen het problematische van hun mogelijkheid tot laden onder de mat vegen.

De bestaande capaciteit om -snel- te kunnen bijladen onderweg is onvoldoende.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 14:55   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Brandstof tanken kost je geen vijf minuten, en in ons land rij je letterlijk van pomp naar pomp met nooit meer dan een paar kilometer ertussen.
Als je op normale wegen blijft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De EV geeft inderdaad pas problemen als je van de gewone wegen af gaat of als je thuis niet kan opladen
.
En als die pomp open is. Het gaat niet om 5 minuten maar of je kunt tanken.

Citaat:
Het nogal ver gezochte voorbeeld van de algemene panne van het bancontact netwerk (komt bijna nooit voor...) neemt niet weg dat brandstof tanken kinderspel is en géén planning vergt.
Ik mag ook spijkers op laag water zoeken zoals ze hier dat met losse flodders doen bij EVs.

Zelfs wegens corona bleven tankstations dicht in D:
https://www.google.com/search?q=tank...w=1368&bih=770

Deftige EVs laden vergt ook geen planning de standaard routeplanner in je EV doet dat voor jou.

Citaat:
Daar waarbij de adepten van electrische voertuigen het problematische van hun mogelijkheid tot laden onder de mat vegen.
Ook adapten die de vele mogelijkheden van laden van EVs onder de mat willen vegen. Thuis, werk, horeca, laadparkings, andere openbare snellaadpunten, enz...

Citaat:
De bestaande capaciteit om -snel- te kunnen bijladen onderweg is onvoldoende.
Ik denk van niet, en heb ik simpel bewezen. En dat onzinartikel van de draad hier is heel snel weerlegd bij deze:

Met een Polestar 2 duurde het 5 uur 38 minuten voor 520 km van Oostende naar de Botrange en direct terug, men heeft keuze tussen Tignee en Bierset om aan max snelheid bij te laden. 27 minuten bijladen (Tignée) zou genoeg zijn, wil je een ruimere reserve dan 10% moet je pakweg 5 minuten langer laden.
Alle data:
https://abetterrouteplanner.com/?pla...6-038df1a44e9c

Naast die 2-Ionity laadstations zijn er nog 5 Ionity op de route tussen Oostende en de Botrange - in de link in het grijs aangeduid - (die van Kampenhout tel ik niet mee), maakt 7 laadstations enkel Ionity.

En anders waren er al heel veel klachten uit Nederland, want die hebben minder snellaadpunten per EV dan België.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 15:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 15:33   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Er is maar één conclusie mogelijk. Testaankoop heeft van iemand een behoorlijke som geld gekregen om zo'n riooljournalistiek te brengen!
En spijkers op laag water zoeken om familie simpelmans met hun nieuw plofkarretje op hun gemak te stellen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 15:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 18:11   #139
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En anders waren er al heel veel klachten uit Nederland, want die hebben minder snellaadpunten per EV dan België.
ff de cijfers Nederland versus België, just is just, bron EAFO ytd 2021

openbare snellaadpunten (+ normale laadpunten <22 kW) = **totaal:
Nederland: 2.428 (+ 64.236) = 66.664
België: 476 (+ 8006) = 8.482

Aantal BEV-personenwagens:
Nederland: 182.481
België: 33.703

Geeft openbare snellaadpunten per 1000 BEV:
Nederland: 13,3 (2.428/182,481)
België: 14,1 ! of 6% meer. (476/33,703)

Maar nu komt het voor langere afstanden, het aantal snelle laadpunten per 100 km primaire weg, wetende dat NL ~5,5 maal meer BEVs heeft!.

HIGH-POWER PUBLIC RECHARGING POINTS PER 100 KM HIGHWAY (2021)
High-power public recharging points ( >= 22 kW) per 100 km highway

Nederland: 79 of 2.310 BEV per snel laadpunt per 100 km primaire weg.
België: 27 of 1.248 BEV per snel laadpunt per 100 km primaire weg!

Per BEV kan men dus in België duidelijk beter een vrij snellaadpunt langs de snelweg of gewestweg vinden dan in Nederland.

Of er scheelt iets met die definitie kms "highway".

**Telt men alle mogelijke laadpunten boven en vooral onder 22 kW doet NL het wel duidelijk beter dan BE.

Nederland: 2,74 BEV per laadpunt (182.481/66.664)
België: 3,97 BEV per laadpunt (33.703/8.482)


Geen dank voor het moeite.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 21:40   #140
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat gaat daar nogal wachtrijen veroorzaken aan de Baraque Michel en aan Soumagne : een paal met twee oplaadpunten. Hoe gaat dat een oplossing geven als daar tien electrische voertuigen parkeren ? Hebben er dan 8 pech gehad ? Of moeten die maar een paar uur staan wachten tot zij kunnen opladen ?
Laadpunten uitbreiden is relatief éénvoudig. Je zal in de toekomst dan ook op toeristische bestemmingen clusters van laadpunten zijn verschijnen. Je kan dat nu al zien bij bedrijven die inzetten op EV's.

Maar om je een idee te geven. Ik kan de status zien van zo'n 260 000 laadpunten in NL, B en L. Momenteeel zijn er daar zo'n 35 000 van in gebruik, dat is zo'n 13%. De kans dat je geen vrij laadpunt gaat vinden lijkt me klein.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be