Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2008, 22:35   #121
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ach, mensen die rücksichtloos moorden en tegelijk dieren graag zien, zijn er met miljoenen. Laten we daar niet flauw over doen.
Yep. en hij heeft trouwens zijn hond mee vermoord net voordat hij zelfmoord pleegde....
Oud 2 januari 2008, 22:36   #122
backfire
Minister-President

Standaard

[quote=Den Ardennees;3184448]klopt, Stalin wilde aanvankelijk ALLE hogere Duitse functionarissen (dit ging om tienduizenden mensen) laten executeren. Het waren de westelijke geallieerden die dit voorkwamen. QUOTE]

Zoals ik al zei: ook Churchill wou dit in eerste instantie (neerknallen zonder proces).
Oud 2 januari 2008, 22:40   #123
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Voor zover ik weet was Hitler een mens en geen witrug gorilla, dus wat mij betreft alles OK. Ik vind de film een prachtig portret dat - op basis van de verhalen van zij die dicht bij Hitler stonden tijdens zijn laatste dagen (bv Speer) nauw aanleunt bij de echte feiten. Overigens een knalprestatie van de acteur (naam even kwijt).
Bruno Ganz.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:45   #124
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
wel, in Speer und er (2004) een documentaire, annex film, komt naar voor dat hij zelf opdracht gaf om joden uit hun huis te laten zetten in de periode dat hij Generalbauinspektor van Berlijn was, ook dat hij verdomde goed wist hoe slecht de omstandigheden waren in de werkkampen en dat de verbeteringen in bvb Dora NIET door hem werden bevolen in tegenstelling tot wat hij altijd zei. Ik meen me ook te herinneren dat hij idd had betrokken was bij de bouw van de Auschwitz-crematoria.

In die docu zegt Fest dat hij zich nu zeer zwaar bedrogen voelt door Speer, die hij geloofde en vertrouwde.
Klopt. Klote film, overigens. Speer wist verdomd goed wat er in Berlijn stond te gebeuren, daar is geen discussie over. Hij trok er zich gewoon niets van aan (technocraat, etc....). De verbeterde omstandigheden in o.m het Dorakamp kwamen er ook niet door hem, maar dankzij de druk van de Duitse arbeiders die er werkten.
Tot op heden is er geen bewijs dat Speer bewust betrokken was bij de uitbreiding van de crematoria in die mate dat hij zou geweten hebben dat ze zouden dienen om joden te vernietigen. Maar ik ben absoluut geen hardcore verdediger van Speer. Het zou me dus niet verbazen indien hij er inderdaad wel degelijk van op de hoogte was. Ik ben gewoon gefascineerd door zijn persoon en de rol die hij speelde in het hele gebeuren;
Wat betreft Fest; die heeft evenveel gebruik gemaakt van Speer als Speer van hem.
Kijk: als je zoveel te verbergen zou hebben als er van Speer wordt verondersteld, laat je niet iemand drie jaar lang haast bij je inwonen om de pieren uit je oren te vragen over je rol (en je schuld) in het Derde Rijk. Of je moet een haast demonische gave hebben om de waarheid te manipuleren. Wat ik Speer overigens nog zou durven aanschrijven.
Oud 3 januari 2008, 17:18   #125
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Sauckel, zijn rechterhand in het ministerie. Op het proces wist Speer op meesterlijke wijze de schuld van het inzetten van miljoenen dwangarbeiders op Sauckel's rug te schuiven. Uiteindelijk was Sauckel een medewerker van Speer maar hij werd wél ter dood veroordeeld.
Ik raad hierbij vooral de lectuur aan van 'Speer, verstrikt in de waarheid' van Gitta Sereny. Een fantastisch boek voor wie - net als ik - gebiologeerd is door de figuur van Albert Speer.
Dank u voor het advies. Maar wat betreft "Gitta Sereny" , een persoon die ik verhalen heb horen vertellen gebaseerd op hetgeen bv. Hitler dacht heeft voor mij al veel aan geloofwaardigheid ingeboet. Wat iemand "denkt" en dit proberen te verkopen als feiten grenst meer aan fantasie en glazen bol kijken dan aan waarheid. Een onpartijdig uitleg wat betreft Hitler of het NS zal men zeker van deze peroon niet moeten verwachten (waarom zult uzelf wel weten, maar doet hier niet terzake) . Misschien dat u een andere mening bent toegedaan, maar dit is mijn mening hierover.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be