Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 22:15   #121
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
ja daar ben ik het wel mee eens, maar dankzij of ondanks de 'kerk'?
En verder worden zoals gezegd de 'negatieve' invloeden van de kerk schomelijk onderschat, zie mijn komende posting
Daar ben je dus echt fout in. Er zijn de laatste decennia talloze boeken, artikelen, documentaires, soms zelfs films verschenen over de wanpraktijken van de katholieke kerk door de eeuwen heen.

Een evolutie die ik ten zeerste aanmoedig trouwens.

Maar het belangrijkste is ondertussen al gekend hoor, en ligt in elke bibliotheek ter inzage.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:16   #122
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Blijkbaar wel, anders waren ze afgelopen eeuwen niet zo druk bezig geweest om macht en rijkdom te vergaren en uit te breiden voor hun geloof ( lees: hun zelf ) met als 'lichtend' voorbeeld de RK kerk.
Het verleden van de kerk kennen we. Het is inderdaad niet altijd zo fraai geweest. Dat is hier uitvoerig uit de doeken gedaan. Maar wordt het ook niet eens tijd dat we een paar goede eigenschappen belichten van de kerk? Ik stel de vraag maar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:20   #123
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vanaf het ogenblik dat we geboren worden, worden we 'gehersenspoeld'. En onze eerste 'hersenspoelers' zijn onze ouders.
Met dat verschil dat er nog niet echt iets te spoelen is op zo een jonge leeftijd.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:20   #124
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

btw enig idee wie dit geschilderd heeft?

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 7 januari 2008 om 22:21.
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 22:21   #125
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Met dat verschil dat er nog niet echt iets te spoelen is op zo een jonge leeftijd.
tuurlijk wel! Te beginnen met de ahum..godsdienst! Doping!!!!

O nee dat mag niet he? doping! LOL

Pin d"Ar
Oud 7 januari 2008, 22:34   #126
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Daar ben je dus echt fout in. Er zijn de laatste decennia talloze boeken, artikelen, documentaires, soms zelfs films verschenen over de wanpraktijken van de katholieke kerk door de eeuwen heen.

Een evolutie die ik ten zeerste aanmoedig trouwens.

Maar het belangrijkste is ondertussen al gekend hoor, en ligt in elke bibliotheek ter inzage.
Onderste betwijfel ik ten zeerste

Pin d"Ar
Oud 7 januari 2008, 23:41   #127
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht

Notice the Circle of Stars
behind the Virgin Mary.

Why is the same Circle of Stars on the European Union flag?!

...
The answer is simple. The European Union was dreamt up by The Vatican. It is part of a larger project to restore the Vatican's control over all of Europe into a fascist Roman Catholic State.

Pin d"Ar
"dreamt up by" Dat is bijna 2000 jaar oud man, van het einde van de eerste eeuw. Voorpeld in het boek "Openbaring".
Dat het uitkomt verwondert me niet. Sinds '48 zien we die andere grote voorspelling ook waar worden: de terugkeer van de joden naar hun land.
Ook de val van de Islam is m.i. voorspeld: die Vrouw met de sterren rond haar hoofd en de maan onder haar voeten.

Heeft de kerk in de loop van haar geschiedenis veel fout gedaan, in midden Afrika zijn de missieposten en de instellingen van de kerk zowat het enige dat daar nog funktioneert. Ze is om haar waarheid de verdedigen misschien hard geweest, ze heeft in veel regio's ook ontwikkeling en beschaving gebracht, als je het vanuit die hoek bekijkt ben jij eigenlijk een nestbevuiler.
Ook lijkt me dat je er niet veel van begrijpt, je hebt blijkbaar ook noch het licht noch het inzicht van het geloof.

.
.
.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:44   #128
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verleden van de kerk kennen we. Het is inderdaad niet altijd zo fraai geweest. Dat is hier uitvoerig uit de doeken gedaan. Maar wordt het ook niet eens tijd dat we een paar goede eigenschappen belichten van de kerk? Ik stel de vraag maar.
Voel je vrij en ga je gang.
Oud 7 januari 2008, 23:55   #129
Geert C

Standaard

Al dat gedoe over die twaalf sterren als "bewijs" dat het Vaticaan achter de EU zit is onzin. In de eerste plaats omdat het oorspronkelijk het symbool was van de Raad van Europa (de EU nam het pas later over), en in de tweede plaats omdat het oorspronkelijk de bedoeling was een vlag met 15 sterren te hebben. Maar dan deed Duitsland lastig omdat Saarland een eigen ster zou hebben, dan deed Frankrijk lastig omdat 14 sterren impliceerden dat Saarland bij Duitsland hoorde en tot slot deed Italië lastig omdat 13 een ongeluksgetal is. Zo kwamen ze tot de 12 sterren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 januari 2008 om 23:56.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 23:56   #130
Geert C

Standaard

Citaat:
Het humanitaire werk in Afrika op gebied van gezondheidszorg en onderwijs.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 06:10   #131
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Al dat gedoe over die twaalf sterren als "bewijs" dat het Vaticaan achter de EU zit is onzin. In de eerste plaats omdat het oorspronkelijk het symbool was van de Raad van Europa (de EU nam het pas later over), en in de tweede plaats omdat het oorspronkelijk de bedoeling was een vlag met 15 sterren te hebben. Maar dan deed Duitsland lastig omdat Saarland een eigen ster zou hebben, dan deed Frankrijk lastig omdat 14 sterren impliceerden dat Saarland bij Duitsland hoorde en tot slot deed Italië lastig omdat 13 een ongeluksgetal is. Zo kwamen ze tot de 12 sterren.
Ongelofelijk! Meen je dat ècht, ik bedoel, was d�*t de reactie van Italië?
Oud 8 januari 2008, 08:42   #132
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het bijstaan van stervenden of van de nabestaanden door een priester.
Oud 8 januari 2008, 08:47   #133
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het humanitaire werk in Afrika op gebied van gezondheidszorg en onderwijs.
het sociale wezen in de middeleeuwen zoals armenhuizen en dergelijke.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 08:58   #134
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
... in midden Afrika zijn de missieposten en de instellingen van de kerk zowat het enige dat daar nog funktioneert. Ze is om haar waarheid de verdedigen misschien hard geweest, ...
10 000 000 doden.
U noemt dat gewoon hard geweest?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 09:03   #135
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
10 000 000 doden.
U noemt dat gewoon hard geweest?
Welke 10 miljoen doden? Ik heb de Katholieke kerk geen concentratiekampen zien openen in Afrika.
Oud 8 januari 2008, 09:12   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Welke 10 miljoen doden? Ik heb de Katholieke kerk geen concentratiekampen zien openen in Afrika.
Nu niet meer, neen. Maar goed, we laten het verleden wat rusten en inderdaad, de kerk zet zich in Afrika in voor de medemens. Of dit gepaard gaat met een fervent of verkapt proselitisme zoals bij de protestantse zendelingen, laat ik even in het midden. Ik hoop van niet, want naastenliefde moet in principe belangeloos zijn.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 09:13.
Oud 8 januari 2008, 09:23   #137
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu niet meer, neen. Maar goed, we laten het verleden wat rusten en inderdaad, de kerk zet zich in Afrika in voor de medemens. Of dit gepaard gaat met een fervent of verkapt proselitisme zoals bij de protestantse zendelingen, laat ik even in het midden. Ik hoop van niet, want naasteliefde moet in principe belangeloos zijn.
Welke kampen?

De kerk heeft niets misdaan in Afrika.
Oud 8 januari 2008, 09:39   #138
cor
Minister

Standaard

Hier wordt de vraag gesteld, wat goeds doet de kerk nu.

Gezien de afschuwelijke misdaden van het instituut kerk gedurende 2000 jaar, haar politieke en machtsmotivaties, onbetrouwbaarheid, verholen agenda's en toegedekte beslissingssystemen (en ga zo maar door), lijkt het me ongepast, zelfs uitgesproken naïef, dit instituut enig krediet te geven voor de toekomst. Op elk mogelijke juridische, humane of logische grond kan men slechts tot één conclusie komen: sluit dit instituut.

In dit instituut zijn zeker mensen werkzaam met een eerlijke instelling, die zich vanuit hun menszijn inzetten voor de medemens. Zij zullen dit werk zeker verderzetten, alleen of in andere verbanden. Los van een gecorrumpteert, beperkend instituut zullen ze zich zeker beter ontplooien.

Moest het instituut kerk enige rechtspersoonlijkheid hebben, dan is er maar één plaats waar het thuishoort, voor het Internationaal Hof van de Mensenrechten.
Ook bekende en veroordeelde oorlogsmisdadigers hadden hun goede menselijke kanten. Maar dit kan toch geen reden zijn om ze te zeggen 'vergeven en vergeten', en ze verder rustig hun ding laten doen.
Zo werkt ons systeem nu eenmaal niet.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2008, 09:46   #139
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Hier wordt de vraag gesteld, wat goeds doet de kerk nu.

Gezien de afschuwelijke misdaden van het instituut kerk gedurende 2000 jaar, haar politieke en machtsmotivaties, onbetrouwbaarheid, verholen agenda's en toegedekte beslissingssystemen (en ga zo maar door), lijkt het me ongepast, zelfs uitgesproken naïef, dit instituut enig krediet te geven voor de toekomst. Op elk mogelijke juridische, humane of logische grond kan men slechts tot één conclusie komen: sluit dit instituut.

In dit instituut zijn zeker mensen werkzaam met een eerlijke instelling, die zich vanuit hun menszijn inzetten voor de medemens. Zij zullen dit werk zeker verderzetten, alleen of in andere verbanden. Los van een gecorrumpteert, beperkend instituut zullen ze zich zeker beter ontplooien.

Moest het instituut kerk enige rechtspersoonlijkheid hebben, dan is er maar één plaats waar het thuishoort, voor het Internationaal Hof van de Mensenrechten.
Ook bekende en veroordeelde oorlogsmisdadigers hadden hun goede menselijke kanten. Maar dit kan toch geen reden zijn om ze te zeggen 'vergeven en vergeten', en ze verder rustig hun ding laten doen.
Zo werkt ons systeem nu eenmaal niet.
ook voor de Islam?

De kerk is geen Heilige geweest en hebben fouten gemaakt of het was in de tijdsgeest. De kerk van vroeger vergelijke met die van nu is belachelijk en onredelijk.

PS, de kerk bestaat geen 2000 jaar.
Oud 8 januari 2008, 11:32   #140
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Ten eerste gaat heel dit topic over de Kerk (als instituut dus) en lees ik:'Ik schaam me erover dat ik ooit RK was.' Dat slaagt dus al werkelijk nergens op omdat het 1 los van he ander staat.

Die vergelijking van de nazi's met de christenen is ook totaal uit de lucht gegrepen. Het is toch niet omdat enkele onnozelaars zic opblazen in naam van Allah, dat we die godsdienst dan maar moeten verwerpen. Christenfundamentalisten bestaan ook en nemen de Bijbel letterlijk op. Iets wat totaal niet de bedoel is van de Bijbel, want zoals gezegd, dat zijn geloofsteksten.

De basis van het christelijk geloof is de naastenliefde, iets waar mensen tegen elkaar uitspelen dus totaal niet bij hoort. Je kan dan gaan zeveren over de verscholen agenda, en de schijn hooghouden, maar dan stel ik voor dat je met degelijk bewijzen komt of je gaat Dan Brown vragen of hij nog een boek met leuke verhaaltjes gaat schrijven.

mvg
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be