![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over het algemeen denk ik dat het 1 illusie is om te geloven, dat men een systeem als dat van de oceanische circulatie als een soort voorspelbare en sluitend modeleerbare machine kan opvatten. In zo'n bewegende vloeistofmassa, onderhevig aan allerlei niet- of semiperiodieke krachten, zit zo goed als zeker een flinke portie chaos. De nino-nina-events zijn daar een voorbeeld van. Men ziet zo'n koude watermassa, zoals die van de huidige nina, wel van tevoren eraan komen richting oppervlakte, maar meer dan een heel ruwe gok over wat binnen pakweg een jaar zal gebeuren zit er toch niet in. Zo'n warme of koude watermassa's voeren bewegingen uit die in sommige gevallen in termen van eeuwen moeten beschreven worden, en de betrokken warmtecapaciteit is enorm ivm die van de dampkring. Dat is dus chaos die significant de oppervlakte T omhoog of omlaag kan halen. Het heeft niet veel zin om in zo'n geval naar officiële en scherpbepaalde oorzaken te vragen; die zijn er mogelijkst helemaal niet. 't Beest doet gewoon wat het doet, punt.
![]() |
![]() |
#122 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In elk geval is voor 1979 de kennis van de globale situatie van de ijskappen fragmentair. Het is onzin om te suggereren dat de waarnemingen van voor 1979 gelijkwaardig zijn aan die ervoor. Over de situatie rond Antartica voor WO II zijn zelfs bijna geen gegevens. Het beste wat men heeft zijn een reeks T-meetresultaten in noordelijk gelegen stations. De oudste zijn die van Groenland, over een eeuw of twee, en ze laten helemaal geen T-stijging zien. Ge kunt hier eens in neuzen: http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/gr...eretal2006.pdf http://www.climateaudit.org/?p=695 Er zijn natuurlijk ook enige gletsjers waarover langetermijn-info bestaat http://researchnews.osu.edu/archive/grnlndice.htm en nog een paar dingen. In oudere posts van mij op politicsbe zit wel meer materiaal en over de warme middeleeuwen in Groenland kunt ge uzelf ook wel informeren, neem ik aan. Maar nog eens, echt relevant is dat allemaal niet omdat het consensusestablishment zelf zegt dat het verband tussen kleine arctische ijskap in 2007 met AGW absoluut niet bewezen is. Verder: 2007 was sinds de satellietmetingen het jaar van de kleinste arctische ijskap, maar tegelijk ook het jaar van de grootste antarctische ijskap. Wie zich wil vergewissen van de bias in de media, moet maar eens nagaan hoe en met welke intensiteit over beide feiten werd bericht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.startribune.com/local/11606011.html ![]() Misschien heb jij het over de toekomstscenario's van het IPCC. Dat leveren echter geen authentieke voorspellingen op, omdat de kans waarmee die 6 scenario's kunnen optreden niet zijn gegeven. Het IPCC zegt zelf dat die scenario's een "ensemble of opportunity" vormen, en dus niet kunnen beschouwd worden als een representatief staal uit de verzameling van mogelijke toekomstscenario's, op basis waarvan dan voorspellingen kunnen gemaakt worden. Met authentieke voorspelling bedoel ik: een voorspelling waaraan een kwantitieve kansschatting vastzit. Hier meer: http://www.brusselsjournal.com/node/2263 Er zijn mensen die zich bezighouden met het checken van de scenario-'forecasts', bv. http://sciencepolicy.colorado.edu/pr...c_forecas.html http://www.climateaudit.org/?p=2648 maar volgens mij heeft dit weinig of geen zin omdat met de scenario's (volgens het IPCC officieel 'projections' itt 'predictions') geen waarschijnlijkheden zijn verbonden. Men zou voor een echte voorspelling bv 95%-vorken moeten opgeven voor de voorspelling: roos als de echte T binnen de vork valt, en een misser anders. Nu is er geen mogelijkheid om een misser ondubbelzinnig van een treffer te onderscheiden. Men ziet bv de waarnemingen hoe langer hoe meer onder Hansens scenario's bungelen, maar men kan nooit zeggen dat Hansen is gefalisifeerd, omdat Hansen geen waarschijnlijkheden aan zijn projecties verbond. Hier nog iets over falsifieerbare voorspellingen: http://www.brusselsjournal.com/node/2836 Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Metaforisch uitgedrukt: als ik alle papiertje van een verzameling mooi in kaart heb gebracht zodat ik precies weet waar welk ligt, en welk papiertje ik waarschijnlijk zal hebben als ik eentje trek uit de rechterbovenhoek bijvoorbeeld, maar er komt een kracht tussenbeide, bw de wind, die alle papiertjes door mekaar en op een hoop gooit ... dan kan ik niet meer voorspellen wat ik waarschijnlijk heb als ik er eentje neem uit de rechterbovenhoek. Toch? En dan de repliek erop komen lezen en hier weer op repliceren, als je nog niet begrijpt? Dat is namelijk heel wat constructiever dan om de twee weken hetzelfde komen posten, zonder ooit de kritiek erop te lezen (?), laat staan te weerleggen. Want het is niet zo prettig voor ons dat we tegen een muur lijken te posten. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2008 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2008 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Wie wil weten wat écht op het spel staat moet dit maar eens lezen. Niet meer dan de eerste vijf zinnen, voor mijn part: http://www.telegraph.co.uk/earth/mai...linnett131.xml Citaat:
http://www.giss.nasa.gov/research/briefs/hansen_03/ (door tijdsgebrek mijn laatste bijdrage tot deze draad).
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Het zou anders nogal straf zijn dat er voortdurend falsifieerbare voorspellingen worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2008 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wil je me daar een paar voorbeelden van geven?
![]() |
#130 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het volledig open zijn van de passage op een wijze die mogelijkheden kan bieden voor commerciële scheepvaart is echter een nieuw gegeven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Pin d"Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En met voorspellingen bedoelen we natuurlijk niet a posteriori aanpassingen van de modellen aan de feitelijke evolutie, maar vóórspellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Banneling
|
![]() De laatste maanden is het toch nogal aan de frisse kant buiten .... Januari was over 't algemeen een halve graad kouder dan normaal (Ukkel). En dan die strenge winters overal, hier valt het gelukkig nogal mee. Misschien is het beter om niet meer van de "opwarming van de aarde" te spreken, maar over "de verandering van het klimaat" door toedoen van de mens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat de reconstructies in de links ook bevestigen. Knap modelleerwerk zou ik zeggen, maar daar zal je het wel niet mee eens zijn. De echte arctische opwarming bevindt zich op hogere breedtegraden. ter illustratie een afbeelding van een voorspelling van de evolutie van de temperatuur in de periode 2010-2029 volgens het Max Planck Instituut ![]() Citaat:
Als het warmer worden de gletsjers kleiner, dat is wat er staat. Niet echt wereldschokkend, niet ? Citaat:
Laatst gewijzigd door jules : 3 februari 2008 om 00:44. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb jij ooit iets over natuurkunde geleerd of begrepen?
Laatst gewijzigd door Sjaax : 3 februari 2008 om 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bof, ik zie wel ergens een mogelijke redenering. Feiten: Zwaartekracht staat in relatie tot afstand en massa. Water zet uit bij bevriezing. Dus als alle water in de oceanen bevriest, gaat het oppervlak een stukje verder van de "massa" liggen. Ergo, op die ijsvlakte gaat de zwaartekracht 0.0001% lager zijn dan op het vloeibare water oppervlak van voorheen. Maar da's echt wel een echt NWO doordenkertje.
![]() |