![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb in ieder geval economie geleerd - jij?
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de absolute armoede is gestegen in België.
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Jarenlange inleveringen op vlak van loon, arbeidscondities, sociale zekerheid en openbare dienstverlening hebben reeds hun tol geeist. De reserves van de arbeidersgezinnen zijn de laatste 15 jaar zienderogen geslonken. De spaarcurve zakte in elkaar. Mensen kochten steeds meer op krediet, onder meer aangezet door de lage rente, en worden nu geconfronteerd met torenhoge schulden. Het jaarrapport van de kredietcentrale dat de leningen aan particulieren registreert sinds 2003, is duidelijk. Vooral de stijging van krediet voor kleine bedragen, voor aankopen in supermarkten en dergelijke, valt op. Een stijging van 5% ten opzichte van 2006 en van 75% in vergelijking met 2003! En dat terwijl pas in de tweede helft van het jaar de prijsstijgingen de spuigaten uitliepen. 1,5 miljoen Belgen hebben drie of meer kredieten of een stijging van 6% op één jaar tijd. Maar wat je leent, moet je terugbetalen. Bijna één op twintig kredietleners loopt na één jaar betalingsachterstand op. 65.000 Belgen zitten in een procedure van collectieve schuldbemiddeling, of een stijging met 12,5% op één jaar! M.a.w.: kredieten, het feit dat mensen steeds moeilijker basisgoederen kunnen betalen. Er zijn ergens ook cijfers te vinden over het aantal niet-betaalde energiefacturen, maar die vind ik niet. Spijtig. Als ik er op kom, of iemand anders, posten maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfveroorzaakte armoede dus.
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast is dat gegeven an sich nog geen enkel bewijs. Mensen kunnen ook verkiezen om hun spaarcenten uit te geven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs dan nog: het betreuren van zulke gebeurtenissen - als ze al écht zijn, en niet gewoon gezichtsbedrog en gegoochel met statistieken - vertelt me nog altijd niets over de oorzaken van die gebeurtenissen. Je kan moeilijk de hoge huizenprijzen bespreken en voorbijgaan aan de gigantische groei van de geldhoeveelheid de afgelopen jaren. (Die geldgroei houdt trouwens ook verband met de lage rente en de hoge schuldgraad)
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Partijlid
|
![]() Nogmaals: ik snap niet hoe Percalion en Adrian Healey alles in het luchtledige willen analyseren. Als je een cijfer draait en keert en in een vacuümpotje steekt, kan je het inderdaad op alle soorten manieren interpreteren. Als het echter een sociale werkelijkheid meegeeft, dan is die interpretatiebreedte niet zo groot meer, denk ik.
De woningnood en het feit dat mensen hun facturen niet kunnen betalen, is vandaag de dag een valide indicator van dalende koopkracht en bijgevolg potentiële armoede. Voor wat betreft de oorzaken van b.v. groeiende woningnood: speculatie lijkt me er een van. Facturen die moeilijker te betalen vallen: uiteraard wordt er nu meer geconsumeerd, maar in de eerste plaats ligt dat aan de liberalisering van de energiemarkt. Stijgende voedselprijzen zijn dan weer het gevolg van verschuivingen op de wereldmarkt (b.v. met betrekking tot China). De economie nergens de schuld van geven is dus blind zijn, denk ik. Deze week verschijnt er een interessante editie van Knack, met als titel: "waar we ons echt zorgen moeten over maken". Misschien eens lezen, Percalion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het ook wel grappig dat het nu ineens over potentiële armoede gaat. Iedereen is potentieel arm. ![]()
![]() |
![]() |
#130 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-ik bedoel weldegelijk facturen. Vooral met betrekking tot energiefacturen. Laatst kwamen nog cijfers vrij van het aantal Elektrabel-abonnees die wanbetaler waren. Er was alleszins een spectaculaire stijging in een paar jaar tijd. Spijtig dat ik die cijfers (voorlopig) niet terugvind. Hetzelfde natuurlijk met leningen: dat komt inderdaad steeds vaker voor. Het is trouwens redelijk vanzelfsprekend dat de niet-betaalde leningen niet zozeer in de vakantiesector zullen komen, maar dan eerder op vlak van huisvesting e.d. -met potentiële armoede bedoel ik dat de dalende koopkracht die er tegenwoordig is, die mede resulteert in stijgende schulden, er kan voor zorgen dat veel mensen op termijn in de armoede terechtkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kun je bewijzen dat die dalende koopkracht heeft geleid tot meer schulden, en in welke mate? Kun je bewijzen dat dit leidt tot armoede (absolute armoede, geen relatieve)?
![]() |
![]() |
#132 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-Unizo stelt dat de lonen tussen 2000 en 2007 4% meer gestegen zijn dan de inflatie (De Standaard, 25.01.2008: "Lonen gaan meer omhoog dan inflatie"). Daarbij wordt gemakshalve vergeten dat de productiviteit veel meer gestegen is dan 4%, dat er geen volledige loonindexatie is in België en dat een deel van de indexering naar de belastingen gaan. Evenmin wordt rekening gehouden met de achteruitgang van de lonen. Daarnaast is de indexkorf steeds meer een lege doos. Bij de berekeningen van Unizo werden zelfs de energieprijzen niet in rekening gebracht! M.a.w.: van 2000 tot nu is er amper toename van koopkracht geweest. In 2008 zal elk gezin gemiddeld 300 euro meer betalen voor de energie. We kijken dus tegen een koopkrachtdaling aan. Bewijzen dat dit tot armoede leidt, kan pas op termijn. Wel is het zo dat er in de eerste plaats niet kan bewezen worden dat zo'n daling van de koopkracht, toenemende schulden, etc. niks te maken hebben met armoede. Mijn empirisch verstand vertelt met dat er weldegelijk een correlatie kan zijn tussen deze factoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien haal je nu één kost in het gezinsbudget eruit, het is het hele plaatje dat telt. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jamaja, welke soort van economie?
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is welvaartsvernietiging, welvaartscreatie?
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-Koopkracht heeft niks met armoede te maken, dan? ![]() -In de meeste gevallen wel, ja. Check eventueel de VN-index van welzijn als je wil. -Hoe bedoel je? -Het feit dat de nominale lonen niet voldoende stijgen t.o.v. de reële index. -Ja, in wezen wel... maar het is om nog maar eens te benadrukken dat de indexkorf steeds verder wordt uitgehold. -Dat weet ik ook wel, w00t. Ik neem het voorbeeld van UNIZO, omdat dat de meest gangbare manier is vanuit liberale hoek om de stelling van de dalende koopkracht tegen te spreken. Ik wou dus illustreren hoe relatief de cijfers van UNIZO zijn. -Jawel. Er is een totale koopkrachttoename geweest in die zeven jaar van 12.5% op basis van een zeer onvolledige indexkorf (dixit UNIZO, b.v.). Als je daar energieprijzen en andere zaken begint bij te rekenen, kom je tot de conclusie dat er amper een reële stijging van de koopkracht geweest is. Dat wordt dan ook gereflecteerd in het toenemend aantal leningen en het toenemend aantal schulden (onrechtstreekse indicator, weet je nog?) -Nouja, dat van de energiefacturen is een feit, hoor. Meestal zijn dat dan nog optimistische ramingen... Het is inderdaad maar een factor uit het gezinsbudget, maar energie speelt denk ik wel een van de belangrijkste rollen daarin. -Tja, ik kan je geen cijfers voor de toekomst geven. Wel is er zoiets als een prognose, nl. dat de koopkracht dit jaar in het beste geval bijna niet zal stijgen, vooral bij mensen met lagere lonen. Stond eergisteren nog in de krant. -Dan kan ik jou een cijferfetisjist noemen eigenlijk. Ik bedoel maar: met cijfers bewijs je niks of bewijs je alles. Het is als je statistisch relevante correlaties vindt, dat iets onomstotelijk kan bewezen worden om het zo te zeggen. Uiteraard kan je dat niet op alles toepassen, omdat je eindeloos bezig zou zijn. Wel kan je je gezond verstand erop los laten. Ik denk dat er een correlatie is tussen de daling van de koopkracht en de stijgende schulden en het feit dat mensen in de meer kwetsbare bevolkingsgroepen (alleenstaande ouders en bejaarden) in verhouding armer worden. Als jij denkt van niet, dan is dat je goed recht, maar euh... is er ook niet zoiets als 'sociologische verbeelding', nl. eens van perspectief veranderen. De logica staat aan mijn kant denk ik. En jij daarentegen kan niet zeggen over cijfers te beschikken die mijn tegendeel bewijzen. Of wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vermoeden vind ik onvoldoende, zeker als het vermoeden komt van een marxist.
Citaat:
Citaat:
Bovendien vertrouw ik meer op wat de inwoners van een land vinden dan op een index van een bureaucratische organisatie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
- Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar helaas geen cijfers. Dan ben ik maar een cijferfetisjist.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 14 februari 2008 om 21:56. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |